Tror knappast det kan vara ett problem då det säljs delar som skulle kunna monteras fel och innebära säkerhetsrisk, bromsar absgivare m.m.
Och de låter ju vem som helst montera kroken också.
Vem vet kanske ingen har nånsin kontaktat dem?
Bmw har garanterat inte gjort det för då hade det nog hänt grejer. IP: ...[168.159]
Det kan kanske vara så att BMW lagt förband på Westfalia att dem inte får lov att sälja reservdelar till deras dragkrokar.
Jag tycker att någon av er som har problem släng iväg ett seriöst mail till westfalia och se vad dom säger.
Länka ev hit här. IP: ...[1.40.58]
hej har varit i kontakt med westfalia draget tillverkas i tyskland dom hänvisar till BMW som äger draget dom är inte intreserade av att hjälpa till
finns det någon som är bra på tyska som kan ringa och förklara bättre än vad jag kan så vi kan köpa ett större antal kugghjul för efterfrågan ökar ju
BMW 118iM (F20 LCI) -17 BMW 520dTM(F11) - 11 BMW 330iaM Cab - 02
Skrämmande läsning det här. Era bilar är ju inte direkt gamla och att sådant här fel redan kommer är helt galet.
Trist att inte BMW vill hjälpa till med en mindre kostsam lösning än att byta hela skiten.
Man skulle kunna ha rakskurna drev överallt UTOM den sista "drevningen" mot huvudhjulet som är av metall och driver den långa gängade staven.
Då gäller det 3 st drev.
Man SKULLE kunna göra om ALLA till rakskurna men då måste man ju ordna med den inre gängningen på slutdrevet som i dagsläget är av metall.
Jag har inte öppnat men givare för när motorn skall sluta driva kroken sitter troligtvis inuti motorn.
Jag antar att när denna strular så får inte elektroniken någon signal om att motorn snurrat färdigt (kroken är helt inne/ute).
Således fortsätter motorn att försöka driva kroken som nu sitter stadigt och knäcker då kuggen istället.
Det sitter ju 4st poler på motorn. 2 för drivning och troligtvis de andra 2 för signal om att stänga av motorn.
Detta medför att motorn MÅSTE vara förinställd i RÄTT läge vid montage.
Annars kommer den att driva på tills den uppnått rätt läge.
Motorn har ju en axelöppning på baksidan med! Antagligen för finjustering av det rätta utgångsläget.
Är spekulant på en 530d lci med detta problem med draget. Enligt säljaren har bmw tagit fram en repkit som kostar 6000 för lagning av draget. Har inte kollat upp detta med min lokala åf då jag pratade med säljaren idag. Enligt han byttes bara de felande delarna (kan de vara motorn och dessa drev som beskrivs i denna tråd?)
Har kollat upp lite mer om motorns funktion.
Det ser ut som att elektronikstyrningen till motorn skall ta emot varvsignal från motorn.
Det sitter en slags hallgivare på ett kretskort i motorn.
Detta betyder att elektroniken i bagagen skall stoppa motorn efter ett givet antal varv och fungerar inte detta så fortsätter motorn att snurra på med kugghaveri till följd.
Visst är det en hallgivare som sitter på kretskortet och en magnetring med ett visst antal poler på motoraxeln roterar intill denna givare.
Många drivsystem har denna princip, man kalibrerar ett ändläge och räknar sedan puler upp/ner från detta referensläge och kan vid varje ögonblick avgöra positionen på mekanismen som motorn driver via sin utväxling osv.
I vissa bilar, VAG t.ex brukar man ha samma princip i bl.a fönsterhissar, takluckor, torkarmotor osv.
Något är det ju som fallerar i BMW:s fällbara krok och som gör att motorn fortsätter att dra förbi ändläget. Det är inte troligt att kugghjul av metall hade varit bättre, kraften efter den stora utväxlingen är förmodligen tillräcklig för att smula även ett metalldrev.
Det är orsaken till varför den kör förbi ändläget som måste fastställas. Här borde BMW ställa upp tycker man, även om det är en underleverantör som Waeco, Bosch eller någon annan som tillverkar grejorna.