AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

Felkod på elektrisk dragkrok E61, BMW säger montera en ny!? Kan det vara möjligt?

Visad 253.461 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg10 st
Postad/Inlagd2016-03-06 13:08
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
535D -08 E61
En liten fråga igen, är det nån som vet om den elektriska dragkroken till F10/11 karossen passar på E61, både monteringsmässigt och kompatibelt "el-dator-buss-mässigt" osv..?

Tacksam för svar o ev andra idéer o förslag om hur man kan lösa problemet.. ny krok för 10000 är ju inte aktuellt..

MVH J           IP: ...[130.158]
Antal inlägg31 st
Postad/Inlagd2016-03-28 21:36
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520d E61 -08
320d E46 -01
525 E39 -97
Jaha, då sällar man sej till skaran med havererad elektrisk dragkrok...

Hade kört med kroken i utfällt läge ca 3-4 veckor när det under färd började att larma om att kroken inte var låst. Jag har under längre tid haft strul relaterade till kabelbrott vid bakluckan. Den larmar också för dåligt batteri (fast det är i utomordentlig kondition) och tappar minnet till klockan/datum. Har läst hela tråden, som framförts tidigare så känns det som att det är relaterat.

I helgen tog jag mej tid att fixa kablarna i bakluckan. Alla utom 4 kablar hade skador så att tråden var framme. 6 st var bokstavligt helt av. Ena kabelstammen hade dessutom tidigare blivit lagad av någon tidigare ägare. Helt otroligt att något överhuvudtaget har funkat då man vet vad ett litet försynt jordfel kan rendera i för magiska "finesser". Det brukar hävdas att det är undermålig kvalitet på kablarna. Det kan det nog vara, men det är inte huvudanledningen. Det är den idiotiska konstruktionen med styrskenorna kombinerat med "gummitutan" som sätter kablarna i spänn och ger en knivskarp böjning som är orsaken till kabelbrotten. Nu är kablarna skarvade och styrskenorna inte återmonterade utan förpassade till metallåtervinningen där de förhoppningsvis kan smältas ner och göras om till något användbart. Så kan det gå när fåfänga går före funktion, inga synliga kabelgenomföringar... eller när man kontrakterar ett konstruktionsteam från valfri fransk biltillverkare att "fixa" elen x) (sistnämnda ej verifierat).

Fonzie, jag vill gärna köpa ett mässingsdrev av dej (har skrivit i din gästbok)           IP: ...[.80.153]
Antal inlägg16.038 st
Postad/Inlagd2016-03-29 17:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
Det finns ett par detaljerade redogörelser i egna diskussionstrådar angående kablaget ut i bakluckorna. Ingen stor idé att spy galla över styrskenorna, grundfelet beror på att man buntar ihop kabelstammarna med tejp, alternativt klär in dem för tajt, tvinnat och utan smörjmedel. Försök böja en ihoptejpad kabelstam, studera kablarna i "ytterradien" de sträcks och brister efter litet antal böjningar, medan de i innerradien blir korta, knölas ihop och skadas också så småningom, allt är enkel matematik eller snarare geometri....
Vanligt förekommande fel och skrönor i ämnet är:
-Använd mjuka mångtrådiga, gärna silikonisolerade kablar
-Vid reparation, löd gärna ihop skarvarna
-Bunta ihop, tejpa kabelstammen
-Använd inget smörjmedel, dvs riktigt sådant, avsett för kablage
-Använd gärna motorolja som smörjning
-Endast BMW har detta problem i bakluckorna

I stället bör man studera hur man gör i industrin, på robotarmar och andra rörliga delar som måste klara stort antal böjningar utan störningar och problem. Kablaget är inte mjukt och mångtrådigt som man vill tro, det är ofta platt, dvs alla ingående kablar är lika långa och böjs lika utan att sträckas.
I bilarna använder man med fördel liknande kablar, man låter dem löpa löst, ej tejpat eller tvinnat inne i skyddsslangen. Ta gärna även på lite smörjmedel. Reparationer skall skarvas in med crimphylsor, skarvarna måste placeras långt ifrån de rörliga delarna, dvs ofta inne under innertaket resp nere i bakluckan.
Problemet är vanligt hos alla biltillverkare, tyvärr köper de nästan alla färdigtillverkade kablage, tejpade osv.

FP           IP: ...[.21.132]
Antal inlägg35 st
Postad/Inlagd2016-03-31 14:45
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530dT
750i
Så är problemet med elektrisk dragkrok tillbaka! Numera på en F01.

Problemet jag har nu är att den blinkar grönt när draget är ute och därmed kan man inte fälla in det, ej heller tvinga in det med knappen intryckt.

Bilen tror helt enkelt att ett släp är kopplat! Någon som vet hur den vet att släp eller kabeladapter är kopplad? Antar att den mäter ström genom lamporna på släpet men om enbart adapter är inkopplad ska den inte heller köra in släpet. Är det någon sorts kontakt i dosan som gör att när locket är uppe så tror bilen att det är något inkopplat?           IP: ...[.254.90]
Antal inlägg17 st
Postad/Inlagd2016-03-31 15:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
525D -07
Det sitter en microbrytare i kontakten som trycks in av släpvagnskontakt eller adapter.           IP: ...[.131.77]
Antal inlägg35 st
Postad/Inlagd2016-03-31 15:21
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530dT
750i
på vår E61 monterade vi en fast krok helt enkelt! Bra och billigt.

Det gick även fint att programmera in så man slapp varningen att kroken inte är ute och det elektriska kunde vi använda till en fast krok också utan problem. Programmeringen gjordes på Jarls bilservice, vet inte om BMW är så sugna/kunniga på att göra det men det GÅR att göra alltså. Man får väl programmera bort den rörliga kroken men ha kvar boxarna som förser släpet med ström.           IP: ...[.254.90]
Antal inlägg69 st
Postad/Inlagd2016-04-21 21:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jaha, nu var det min tur att råka ut för problemet med dragkroken.
Sitter med en E61 LCI -07 och BMW vill ha nästan 15 papp för att fixa det.
Tydligen "var det väldigt ovanligt och inget generellt problem". Jasså...
Sökte lite och hittade följande information (ur BMWs egna interna system) så det borde inte vara nytt för nån som har en blåvit roundel utanför sin lokal.
[LÄNK]
Det är en pdf jag gjorde ur BMWs egna "WDS BMW Wiring Diagram System" som återfinns här [LÄNK]

I vilket fall som helst funderar jag på att plocka ner kroken själv och ta en koll. Tyvärr har jag inte garage så det får bli uppfarten: går det att montera bort stötfångare, ta bort kroken och sätta tillbaka stötfångaren på ett par timmar eller är det ett stort jobb? Behövs specialverktyg?
Tacksam för info!           IP: ...[.21.151]
Antal inlägg35 st
Postad/Inlagd2016-04-21 21:13
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530dT
750i
Vill minnas att det var ett ganska snabbt jobb. Lossa lite inne i bagageutrymmet och sen plocka bort bakdelen. Finns en del beskrivningar på nätet och i bmw TIS.           IP: ...[.44.106]
Antal inlägg69 st
Postad/Inlagd2016-04-21 22:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
Tomtom79: Tack!
Med TIS menar du dessa?
[LÄNK] (ta bort stötfångare)
[LÄNK] (ta bort själva kroken)

Hmm, lite magert beskrivet i instruktionerna men jag kanske gör ett försök.           IP: ...[.21.151]
Antal inlägg69 st
Postad/Inlagd2016-05-04 21:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
Nu har jag fått bort kroken med sin motor. Man behövde inte ens plocka bort krokens bärbalk. Bara 4 bultar och hela kroken med motor var loss.

Jag hittade följande annons om kugghjul till salu:
[LÄNK]
Skall tydligen vara i brons. Nån som beställt och provat?           IP: ...[.21.151]
Antal inlägg5 st
Postad/Inlagd2016-06-05 20:39
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
X3 2011
Hej jag fick beställt kugghjulet i mässing efter att ha ringt till 10st olika tillverkare, så fick gjort 2st,varpå det ena sitter på min dragkrok funkar bra. Så tänker nu sälja mitt reservkugghjul.Ngn intresserad?           IP: ...[.150.31]
Antal inlägg4 st
Postad/Inlagd2016-06-19 22:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
525xd touring -08
Jag köper gärna ett drev. Mitt la av idag... :( pm:a           IP: ...[.140.64]
Antal inlägg5 st
Postad/Inlagd2016-06-20 21:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
X3 2011
Hur kommer jag i kontakt med dej?Via ngn mailadress som du har kanske?           IP: ...[.150.31]
Antal inlägg4 st
Postad/Inlagd2016-06-20 23:01
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
525xd touring -08
Jag har powerpostat dig Gustav f25! Skickar en gång till med mailadress. :) Har varit å rivit ner kroken idag. Mycket riktigt så va drevet bajs.... Ska posta lite bilder sen, fick även tag på dansken som nilsH länkade till, dock var han på semester till den 11 juli. Har du ett på stört är det ju kungen.

En annan fråga, när man väl sätter ihop kroken. Vad bör man tänka på, eller är det bara att skruva ihop skiten? Min krok hade nämligen NÄSTAN fällt in sig, men inte riktigt.. Tacksam om nån vet..
          IP: ...[.140.64]
Antal inlägg5 st
Postad/Inlagd2016-06-27 15:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 530xD -07 LCI
Tips för er som behöver få tag på ett drev till kroken.
Dansken som det pratades om tidigare i tråden har ett objekt här som man kan beställa:
[LÄNK]

Han har som sagt semester i två veckor just nu, så det tar ett tag innan han kan leverera.           IP: ...[7.18.12]
Antal inlägg10 st
Postad/Inlagd2016-06-29 13:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
535D -08 E61
Ok, så va den fasta dragkroken monterad.
Nån som skrotat sin dragkrok och ändå har en fungerande elmotor som hittar sina endlägen till salu? Eller rättare sagt som har ett endläge o är nöjd med det..? Orkar inte med larmandet längre!           IP: ...[130.158]
Antal inlägg35 st
Postad/Inlagd2016-06-29 15:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530dT
750i
Har du larm kvar kanske det går att programmera bort. De gjorde det på Jarls Bilservice på min e61 när jag bytt till fast drag. BMW själva kan nog inte göra det, de kan ofta bara byta saker som datorn säger åt dem tyvärr...

          IP: ...[.38.243]
Antal inlägg144 st
Postad/Inlagd2016-06-29 21:13
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
525i Touring -08
Alfa 1600 Gtj-74
Beach Buggy -69
Norton 750 Commando -71
Hej!
Kroken pajar alltid i utfällt läge, även om den stannar mitt på när man fäller in den efter att larmet kommit, eller att larmet kommer medan man kör med en redan infälld krok. Kugghjulet spricker när kroken är ute och det är ren tur om bitarna sitter ihop en stund medan man fäller i eller råkar hinna fälla ända in.
Kroken skall därför alltid sättas ihop i utfällt läge.
En gång har den inte velat låsa efter bytet, men började funka efter att jag kört den in/ut några gången genom att hålla knappen intryckt tills den är inne, släppa och hålla inne så byter den håll. Till sist har den låst och sen räcker det med ett tryck.
Har nu mässingsdrev och det har funkat bra hittills 😊

Mvh
Pelle           IP: ...[.245.31]
Antal inlägg16 st
Postad/Inlagd2016-07-01 14:41
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520i Touring -08
Utan att ha läst genom alla inlägg:
Nu får jag varningsmeddelande om min krok. Den är i utfällt läge. Den går inte att fälla in. Det var flera veckor sedan jag använde den. Vad är mest troliga felet - kabelproblem, fel i kroken, fel i motorn till dragkroken?

Kan man ha kroken ute jämt och bara ställa in att den inte ska larma om kroken?           IP: ...[.57.106]
Antal inlägg10 st
Postad/Inlagd2016-07-01 17:37
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
535D -08 E61
Hej Tomtom79, Pelleulf o alla som hänger kvar i denna 28 sidor långa tråd! :)
Läste igenom allt i vintras o då har jag för mig att motorn (fanns ett annat namn) räknade antalet varv för att komma till sina ändlägen o har den inte koll varven kör den kroken stenhårt i öppet läget. I mitt fall var det fukt i reservhjulsbaljan som fick styrenheten där att balla ur och därmed bränna motorn istället för att drevet gick sönder. På såvis kunde jag ju inte ens använda motorn löst för att hitta ändläget och därmed HÅLLA KÄFT! (Ursäkta utrycket men har tröttnat efter ett halvår av plingande) Så nu när jag monterat ett fast drag är alt 1, att hitta en motor som bara kan snurra rätt till ett läge eller alt 2, nån som kan programera bort skiten o samtidigt behålla ström i eluttaget till släpet..

Tomtom79, är det han i Helsingborg du menar? Har försökt ringa isf, men även om man ringer under öppettider svarar dom ju inte.. Suck..           IP: ...[130.158]
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2021 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 335D  -16
Pris: 300.000:-

BMW 530i LCI N53  -07
Pris: 135.000:-

BMW 320d touring m-sport  -14
Pris: 199.000:-

BMW Intressekoll Z4 2,5si  -08
Pris: 180.000:-

BMW 125i  -08
Pris: 99.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen