AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

Felkod på elektrisk dragkrok E61, BMW säger montera en ny!? Kan det vara möjligt?

Visad 254.421 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg16.039 st
Postad/Inlagd2014-08-08 21:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
Intressant. Vilket material har du använt, en bättre plast eller? Vi har ju tidigare spekulerat i om det är ett materialfel, en dålig plast eller annat som är problemet och gör att kugghjulet spricker osv.
Eller om det är en följd av att motorn fortsätter att driva förbi något av ändlägena och därför trasar sönder hjulet, och isf hjälper inget nytt kugghjul, vare sig plast eller metall. Kraften är tillräcklig för att smula sönder kugghjulet, och det måste oavsett finnas något som indikerar ändlägena och bryter strömmen till elmotorn.

I lite mindre sammanhang, t.ex C-låsmotorer och i fönsterhissar osv kan man utan problem låta motorn gå till ändläget och när då strömmen stiger över normalnivån så bryts kretsen. Samma sak om mekanismen sitter fast pga is o.dyl.

Jag har tidigare hävdat att felet måste bero på att något gör att ändstoppet inte känns av och motorn fortsätter driva, och därmed trasar sönder kugghjulet....
Olika teorier har också kastats fram om att man absolut inte får köra motorn under vissa förhållanden, t.ex när bilen är igång/generatorn laddar osv, eller att man inte får köra med kroken utfälld utan att ha ett släp påkopplat.
Jag tror mest att detta är spekulationer och missförstånd, lösryckta delar från någon teknisk manual osv.
Manövern till dragkroken är spärrad under vissa förutsättningar, även om man skulle lägga en gubbe i skuffen som trycker på knappen under färd osv så händer inget alls.

Eftersom jag blev med F31 nyligen, som hade en Westfalia elkrok, så började jag åter intressera mig för funktionen. Enligt verkstaden så är problemen från tidigare E61 m.fl borta idag...
Jag ville ändå kolla med Westfalia och efter ett par försök fick jag slutligen ett svar:

Dear Sirs,
For newer BMW´s we change the gear wheels from plastic to metal.

Mit freundlichen Grüßen / With kind regards
i.V. Rüdiger Niemann
Leiter Kundendienst / Head of Customerservice
Westfalia Automotive

Så kanske var det ändå klent plasthjul som var problemet...

FP           IP: ...[.23.107]
Antal inlägg745 st
Postad/Inlagd2014-08-08 22:17
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld)
E34 535 -90 (renoveras)
523i -99
E61 520d 08 (såld)
E34 518 -95 rostfri!
E34 520 nr 2 (reserv)
E34 520 -90 (såld)
E34 525 -92 Sladdbarnet
(Schrott)
yoooha

u are the fonz!

grattis alla dragkrokshaverister

[LÄNK]

IP: ...[25.3.94]
Antal inlägg1.047 st
Postad/Inlagd2014-08-08 23:06
Anmäl svaretAnmäl svaret
850 -91
Om man har konstaterat plastdrevet borde det väl komma en repsats från Westfalia/BMW. Eller är det ett önsketänkande?           IP: ...[.143.58]
Antal inlägg15.056 st
Postad/Inlagd2014-08-08 23:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
Audi E-tron S-Line
Någon med tillgång till mekanisk verkstad skulle ju kunna göra en förmögenhet på att tillverka dessa i metall och sälja här och på eBay. Eftersom BMWs förslag är att byta krok för tiotusentals kronor kan man ju ta flera tusen för ett kugg om det löser problemet.

-------
//Lövet           IP: ...[.195.36]
Antal inlägg14 st
Postad/Inlagd2014-08-09 01:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
Alpina Biturbo D5s Touring 2018
Eftersom hela växelhuset och övriga kugghjul är tillverkade i plast anser jag som konstruktör att man använder sig av 'controled damage' det vill säga att man bestämmer var ett eventuellt haveri skall inträffa. I detta fallet vill man att just detta specifika kugghjulet skall haverera istället för att vrida sönder hela växelhuset eller kanske bränna motorn.
Just på grund av denna funktionen har jag valt att tillverka de nya kugghjulet åter igen i plast. Om något i dragkroken skiter sig vill jag att det skall skita sig just där, för det kugghjulet kan jag nämligen byta ut.

Materialet jag valt att tillverka de nya kugghjulen i är Polyamid med 30% glasfiber. Polyamid är en ganska hård plast som man vanligtvis använder just till bland annat kugghjul och liknande. Sen innehåller den som jag valt dessutom 30% glasfiber för att öka hållfastheten och segheten i materialet ytterligare.
Jag anser nog att man inte skall byta material med tanke på vad som i så fall händer vid ett eventuellt 2:a haveri!!! Men detta är bara min åsikt.           IP: ...[169.141]
Antal inlägg16.039 st
Postad/Inlagd2014-08-09 11:48
Anmäl svaretAnmäl svaret
Låter vettigt, och jag känner till Polyamid osv.
Men som vi diskuterade tidigare om du läser bakåt, OM det är något gränsläge som skall stoppa motorn, och som inte funkar, så lär nya kugghjul trasas sönder oavsedd om de är av bra plast eller metall.
Det är min erfarenhet iaf från liknande projekt och apparatur med tillräckligt kraftig motor och stor utväxling, som i denna konstruktion.
Det finns en bild tidigare som visar på en magnet och Hallgivare (pulsräknare) på motoraxeln, detta måste ju sitta där av någon anledning. Normalt har man denna anordning för att hålla reda på motorns och utväxlingens position, dvs krokens ändlägen osv.

Om däremot allt funkar som det skall men att "bara" kugghjulet är för svagt och av olämpligt material, då kan ett nytt hjul av metall eller t.ex Polyamid vara lösningen.

Antal inlägg745 st
Postad/Inlagd2014-08-09 12:37
Anmäl svaretAnmäl svaret
F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld)
E34 535 -90 (renoveras)
523i -99
E61 520d 08 (såld)
E34 518 -95 rostfri!
E34 520 nr 2 (reserv)
E34 520 -90 (såld)
E34 525 -92 Sladdbarnet
(Schrott)
jag har iofs sålt min E61 och hade bytt drag till ett vanligt avtagbart
men jag är väldigt intresserad hur du tillverkade det nya kugghjulet

cnc maskin?           IP: ...[25.3.94]
Antal inlägg14 st
Postad/Inlagd2014-08-09 13:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
Hej!

Mycket riktigt har jag fräst fram dem i en 5-axlig CNC fräs. Först mätte jag upp det befintliga hjulets kuggprofiler i ett mätmikroskop (mycket lättare att mäta när du förstorat upp kuggen 100 gånger). Sen mätte jag upp övriga mått och ritade en solid modell (3D modell) av detaljen. NC beredde (skapar ett CNC program i datorn) och sen fräste jag fram hjulet! Inte så svårt när man vet hur man skall göra, men så är det med allt ju! ;o).

Skall något göras ordentligt - gör det själv!           IP: ...[.157.95]
Antal inlägg745 st
Postad/Inlagd2014-08-09 17:52
Anmäl svaretAnmäl svaret
F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld)
E34 535 -90 (renoveras)
523i -99
E61 520d 08 (såld)
E34 518 -95 rostfri!
E34 520 nr 2 (reserv)
E34 520 -90 (såld)
E34 525 -92 Sladdbarnet
(Schrott)
tjusigt!
jag är imponerad
eller som ungarna skulle ha sagt GJ (good job)
och jag visste att det skulle gå!!!
men min bekant (kör 5-axlad maskin) skakade bara på huvudet när jag visade honom kugghjulet
likaså flera firmor som jag kontaktade och frågade om de kunde tillverka
det inre drevet var så smått och varje kugge vriden ca 90 grader från
innerkant till ytterkant
          IP: ...[25.3.94]
Antal inlägg427 st
Postad/Inlagd2014-08-09 18:21
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW F 32 435i M-sport -14
VW TOUAREG 3.0 D -12
@Fonzie,

ett repkit till detta drag borde du kunna göra dig en hacka på, eller åtminståne få penarna du satsat åter.

Bra jobbat!           IP: ...[.16.104]
Antal inlägg7.888 st
Postad/Inlagd2014-08-09 21:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
Intressant att det fungerade för dig att det inte var ändlägen som var problemet.
Nu gissar jag bara men tror de flesta har samma problem som du att drevet går sönder och det bara är att byta men det erkännandet kommer vi aldrig få från bmw eller westfalia.
Även om de nu medger dålig kvalite iomed att byta från plast till metall.

Vad smörjer du dreven med?           IP: ...[168.159]
Antal inlägg14 st
Postad/Inlagd2014-08-09 21:48
Anmäl svaretAnmäl svaret
523iA Touring -08
Super bra gjort!!!

Kan vi kollektivt skapa en manual hur man byter? Arbetsmomenten borde finnas i tråden redan, right?

Skulle jag känna mig säker på att fixa det själv (är hyfsat van vid att meka) så ställer jag mig gärna i kön att köpa! :)           IP: ...[.160.17]
Antal inlägg7.888 st
Postad/Inlagd2014-08-09 21:59
Anmäl svaretAnmäl svaret
Du borde lägga det där på ebay å börja sälja, bara en tidsfråga innan vi ser delen dyker upp lite överallt, men du är först spread the word!           IP: ...[168.159]
Antal inlägg14 st
Postad/Inlagd2014-08-10 00:51
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jag har tillverkat en mindte serie av kugghjulen. Som jag nämnde så har jag reparerat mitt eget drag med ett ny tillverkat kugghjul och det funkar fin fint. Dumt nog tog jag inga bilder medan jag bytade det, men det var väldigt, väldigt enkelt. Jag fick plockat av draget och lossade plastkåpan som skyddar motor och växelhus från gummibälgen den är bara snäppt på. Sen delar man växelhuset som är ihopskruvat med 3 st torxskruvar. Plockar ut det defekta kugghjulet och sätter dit det nya. Allt är gjort på under 1/2 timme. Jag har en god vän som är bilmekaniker som plockade av draget åt mig så jag vet faktiskt inte hur man får av draget från bilen, men det tog honom inte mer än en halvtimme så komplicerat kan det ju inte vara. Om du är säker på att det är samma kugghjul som har havererat så skicka mig din adress så skickar jag ett hjul per postförskott ( kostnaden för postförskottet tillkommer). Jag tar 600,00 kr för kugghjulet + postförskott.

Se vilket kugghjul det gäller här:
[LÄNK]

Skall något göras ordentligt - gör det själv!           IP: ...[169.141]
Antal inlägg14 st
Postad/Inlagd2014-08-10 02:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jag har en teori, men det är bara en teori. I mitt fall när kroken sagt upp sig, vilket är 2 gånger. Har det i båda fallen varit efter att kroken varit utfälld under en längre tid (3-4 veckor) utan att manövreras. Men när jag då försökt fälla in kroken har den 'suttit fast', vilket innebär: den har suttit som berget och inte rubbat sig en millimeter när man försöker att fälla in den. Min tanke är att när gängstången som förflyttar kulan är i sitt "utfält" läge under en längre tid så får bilens vibrationer och skakningar stången till att hamna i ett "överspänt" läge, vilket blir som ett "lås". När man sedan försöker att manövrera kulan ur detta " överspända" läge så är gängstången så hårt låst att man drar sönder det svagaste kugghjulet i kuggväxlen. Jag tror inte att ändlägen eller Hall givare överhuvudtaget har med just DENNA typen av haveri att göra. Efter att jag bytt kugghjul i mitt eget drag, tryckte jag in knappen och kroken matades fram exakt till sitt utfält läge och stannade där trots att jag vredet runt manuellt på gängstången flera varv medan jag provade ut drevet. Draget "sökte" själv sin ändpositioner utan problem.

Skall något göras ordentligt - gör det själv!           IP: ...[169.141]
Antal inlägg7.888 st
Postad/Inlagd2014-08-10 10:50
Anmäl svaretAnmäl svaret
Kan detta bero på dålig smörjning?           IP: ...[168.159]
Antal inlägg16.039 st
Postad/Inlagd2014-08-10 11:17
Anmäl svaretAnmäl svaret
Nu börjar det bli riktigt intressant. Jag väntade just på att du skulle skriva att du vridit gängstången osv manuellt, och att hela konstruktionen ändå vid nästa körning kan hitta sina korrekta ändlägen utan att köra för kort eller för långt.

Hallgivaren som genererar pulser till motorns styrkretsar måste ju sitta där av nån anledning, så långt är vi väl överens. Ganska troligt är väl att styrlogiken räknar pulser från ett av ändlägena och man vet från början att det t.ex skall genereras 1500 +/- 30 pulser för säker positionering av dragkulan osv. Vid avvikelser ges larm och man förhindras manövrera draget vidare, allt för att säkra att man inte kan hänga på ett släp på en kula som är "nästan" utfälld, och senare skapar ett haveri när man kört iväg osv.

Sen kommer ju frågan varför det trasas sönder drev osv, om det helt enkelt är mekaniskt betingat, att det kärvar eller kilas fast om man lämnar draget utfällt en längre tid osv? Det nämndes väl på nåt ställe tidigare om att man inte skulle lämna kroken länge i utfällt läge när man körde utan släp.
Kanske det är så att släpets massa och rörelser gör att det blir en minimal men dock rörelse i mekanismen som gör att det inte kärvar fast, medan en helt obelastad kula gör att det kan fastna osv.
Inte helt ologiskt, eller vad tror ni? Fast detta skulle ju Westfalia byggt bort i sin konstruktion kan man tycka.

Antal inlägg1 st
Postad/Inlagd2014-08-10 16:43
Anmäl svaretAnmäl svaret
520d Touring 2008
Lite taskig timing att en lösning dyker upp dagen efter jag bytt ut min elektriska krok till en avtagbar dito mha Dragkulan. Behöll samma elkablar. Jag får fortf en varning om elfel som försvinner strax. Men den lilla gula triangeln lyser konstant. Jag kan leva med detta och hoppas besiktningsmannen oxå gör det.
Jag köpte bilen i Tyskland då jag bodde där tills nyligen. BMW verkstaden var inte alls pigg på att hjälpa till med detta problem. Så jag tog ut 30A säkringen för att slippa plingen och körde glatt vidare med kroken konstant utfälld. I typ ett år. Besiktigade dock inte bilen i Tyskland under denna period.
30A säkringen är åter på plats, numera utan pling.
Jag blir glad av läsningen och samarbetet på detta forum och gratulerar till lösningen. Även om den inte kommer mig tillgodo.
Elkrok och tillhör balk bortskänkes nu till entusiast. Inga kablar eller kontakter ingår. Troligen är det endast det där plasthjulet som är problemet. Finnes hos mig i Bengtsfors.           IP: ...[188.134]
Antal inlägg24 st
Postad/Inlagd2014-08-12 15:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
Besiktigade bilen idag. Han fällde inte ens ut draget. Nu fungerar ju min krok som den ska men är det inte lite konstigt?           IP: ...[.22.131]
Antal inlägg98 st
Postad/Inlagd2014-08-12 21:17
Anmäl svaretAnmäl svaret
GLC 250 Coupé
Hej,
nu är jag på fel forum då jag har en X-serie, men hoppas det går bra ändå, har skrivit på X-forumet men inte fått svar så jag testar här då det verkar finnas mycket kunskap om problemet här.
Lite fakta....bilen är drygt ett år gammal, använder draget hyfsat ofta, husvagn på sommaren och lite hästsläp då och då, kör aldrig med draget utfällt när jag inte har något på kroken.
Ibland när jag ska fälla in draget har det klickat (hackat) 2-3 ggr innan det fälls in men det har alltid gått att fälla in det men nu efter att dragit husvagnen ca 65 mil i ett sträck så vägrar draget att fällas in, det står bara och hackar och till slut tänds den röda lampan i knappen.
Har tid hos BMW verkstaden nästa vecka men funderar ändå om det är så här felet brukar visa sig?
Läste också någonstans att de här dragen är känsliga för överlast, men bilen är godkänd för 2400 kg så nog borde den väl tåla ett släp på ca 2000kg?

IP: ...[.85.155]
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2021 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 320i Coupé  -09
Pris: 105.000:-

BMW 335D  -16
Pris: 300.000:-

BMW 530i LCI N53  -07
Pris: 135.000:-

BMW 320d touring m-sport  -14