AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

Felkod på elektrisk dragkrok E61, BMW säger montera en ny!? Kan det vara möjligt?

Visad 254.418 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg16.039 st
Postad/Inlagd2014-05-27 23:39
Anmäl svaretAnmäl svaret
Läs gärna från sid 2-3 och framåt för mera info och bilder. Försök gärna få fram drev men som du säkert läst så är det till 99% inte kuggdrevet i sig som är orsak till grundfelet. Lite synd att lägga stora resurser osv där för att sedan haverera det nya drevet igen eller hur?

FP           IP: ...[.86.134]
Antal inlägg520 st
Postad/Inlagd2014-06-01 14:17
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520d 2008
Nu verkar det vara tillfälligheter som gör att drevet går sönder
Så ett nytt drev hade hjälpt de flesta
Min krok fungerade felfritt ända tills den gick över ändläget och paja jag tror att det har o göra med kortslutning nånstans som ger ström till motorn på kroken
Kan hänga ihop med de dåliga kablarna till bagageluckan kanske
Men så länge man har kroken infälld så verkar det funka
Så byt drev och undvik att köra med kroken utfälld
Så klarar man sig säkert ett bra tag           IP: ...[226.116]
Antal inlägg16.039 st
Postad/Inlagd2014-06-01 14:51
Anmäl svaretAnmäl svaret
Ja så kan man ju set de också. Det jag försöker beskriva är att man måste hitta och undanröja grundorsaken, annars kan man pilla dit många kugghjul, de trasas sönder igen när den kör förbi ändläget.. och det är ju rätt mycket jobb att byta skulle jag tro, om man nu får tag på reservdelen.
Det viktiga är att man inte investerar i bytet med tron att det var fel på det gamla kugghjulet som var orsaken.
Ungefär som att byta avbrända säkringar i en elcentral i tron att det var säkringen som var feltillverkad från början..

FP           IP: ...[.86.134]
Antal inlägg437 st
Postad/Inlagd2014-06-01 18:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530d Touring M-paket 2009
Jäkligt trist att ni inte kan hitta själva grund problemet. El brukar ju inte gå sönder så lätt om allt är i ordning runt omkring. Det är inte så att dom som havererat gått väldigt tungt pga skit och rost? Man kommer ju ihåg dom gamla infällbara dragen som bl a fanns på volvo 740 förr i tiden. Dom kunde ju gå jäkligt tungt att fälla ut om man inte smorde dom eller använde det ofta.           IP: ...[.166.47]
Antal inlägg16.039 st
Postad/Inlagd2014-06-01 19:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
Vi hade en rätt intressant diskussion 5-10 sidor bakåt om tänkbar orsak, konstruktion osv. Någon hade pratat med Vi Bilägare också, och BMW skulle visst också avkrävas en förklaring.
Men det verkar som de mesta rann ut i sanden, jag har efterlyst svaren ett par gånger utan resultat. Synd när man bygger upp en rätt bra front med något som säkert skulle kunna hjälpt till för många som är drabbade, och sen följer man inte upp och driver vidare.

FP           IP: ...[.86.134]
Antal inlägg71 st
Postad/Inlagd2014-06-01 20:29
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
525 DA Touring -07
Tyvärr är det så som företag kommer undan.
Dra ut på det och folk kommer glömma bort det dåliga. Problemet löst...

          IP: ...[243.202]
Antal inlägg16.039 st
Postad/Inlagd2014-06-07 22:50
Anmäl svaretAnmäl svaret
Fast det var väl meningen att bilägarna här tillsammans med tidningarna osv skulle se till att tillverkare osv verkligen skulle svara, alternativt rapportera att det inte kom något svar, och gå vidare upp i hierakin.

FP           IP: ...[9.23.77]
Antal inlägg71 st
Postad/Inlagd2014-06-08 00:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
525 DA Touring -07
Ja Folke, jag hoppas det.ärenden tillskrivs... olösligt.
Saken i sig är faktumet att jag oändligt prisar Dig Folke för Ditt arbete, men jag måste nog strö salt i såret med det faktum att om något i en process stannar upp så innebär det i praktiken HALT (STOP).
Detta faktum är något många av oss bevittnar och kommer att bevittna framöver.
Detta oberoende om Du vänder Dig till ett företag, Ditt företag eller regering.

Ledsen att jag uppstår som en surpuppa, men.......

          IP: ...[243.202]
Antal inlägg55 st
Postad/Inlagd2014-06-09 22:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
Hej! Det är ett vanligt fel med de där utfällbara krokarna.
Man kan ersätta den utfällbara kroken med en avtagbar krok och även återanvända den gamla elkontakten med viss modifiering.
Att släcka lampan i panelen går att ordna genom att dra ur rätt säkring.

/Lars Persson dragkulan.se           IP: ...[.133.55]
Antal inlägg745 st
Postad/Inlagd2014-06-09 22:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld)
E34 535 -90 (renoveras)
523i -99
E61 520d 08 (såld)
E34 518 -95 rostfri!
E34 520 nr 2 (reserv)
E34 520 -90 (såld)
E34 525 -92 Sladdbarnet
(Schrott)
Hej
Lars har du lust får du berätta gärna vilken säkring för då har vi ett alternativ till att köpa en ny orginal krok för 15.000:- !! jag förstår att det kanske känns som en "hantverkarhemlighet"


Jag kopplade ur den ena modulen för att slippa 8 gong-gong pling
varje gång man startar bilen
köpte ny avtagbar krok kopplade in medföljande elsats
Det enda jag inte lyckats med är att få bort den lilla varningstriangeln
och ett servicemeddelande inne i I-drive menyn
          IP: ...[25.3.94]
Antal inlägg39 st
Postad/Inlagd2014-06-16 20:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520d E61 -08
Är det någon som demonterat sin elkrok som kan ge tips på vad man ska tänka på vid demontering, krångliga moment?           IP: ...[.143.97]
Antal inlägg71 st
Postad/Inlagd2014-06-16 20:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
525 DA Touring -07
Inte så himla svårt.
Ta bort kofångaren och var rädd om kablaget till parkeringsvarnarna och koppla loss kablaget när Du fått ut kofångaren en bit. Sitter vid bakre högra hörnet bakom kofångaren.
Sedan är det att lossa anslutningarna till eldraget. Bort med skyddskåpa och ta bort anslutningarna.
Sedan är det bara att skruva ur (var det 3 eller 4) skruvar på vardera sidan för att ta bort balken.
Vill Du inte ha något drag kvar, kan Du spara balken och bara skruva bort själva krokmekanismen i mitten.
Detta för ökat krockskydd.

MVH

Jerker

          IP: ...[255.105]
Antal inlägg22 st
Postad/Inlagd2014-06-29 09:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
X4 20dA -17
Hej igen, nu har jag fått svar från transportstyrelsen, bifogar mailet nedan.
Jag beklagar men de anser inte att felet är säkerhetsrelaterat på den nivå som krävs för ett återkallande! Handläggaren ringde mig innan han skickade mailet och beskrev då i detalj alla vändor ärendet har haft. Det är därför det har dragit ut på tiden. Vad jag förstår så har de varit en kvalificerad teknisk genomgång av draget och ärendet kommer att vara "levande" dvs under bevakning.


Mail:
Hej!

Ni har gjort en anmälan till Transportstyrelsen enligt 10 § produktsäkerhetsförordningen (2004:469), där ni anser att det finns säkerhetsrisker med BMW;s elektriskt manövrerbara dragkrokar. Bakgrunden till anmälan är att ni själv är ägare till en BMW 525 XD, där motorn som manövrerar ut- och infällning av draget plötsligt började låta under färd. Samtidigt tändes varningslampan för olåst koppling på displayen. Vid kontroll satt kopplingen kvar i utfällt läge och gick inte att fälla in. I er anmälan säger ni också att det finns ett stort antal fordonsägare som har varit med om samma problem, där motorn till draget plötsligt börjar låta under färd samtidigt som varningslampan på displayen tänds.

Enligt BMW Sverige AB kan den aktuella kopplingsanordningen inte fällas in av sig själv under färd. För att in- eller utsvängning av kopplingen ska kunna aktiveras krävs att motorn är avslagen, bagageluckan är öppen, släpvagnskontakten inte sitter i uttaget samt att manövreringsknappen i bagageutrymmet trycks in. Om kopplingen inte är ordentligt låst eller om det uppstår någon annan typ av systemstörning (elektronikfel etc) får föraren ett s k ”check-controll-meddelande” i displayen, vilket innebär att kopplingen inte får användas för att dra släpvagn.

Transportstyrelsen har inte kunnat konstatera att den aktuella kopplingsanordningen har sådana säkerhetsbrister att den kan anses som en ”farlig vara” enligt produktsäkerhetslagen (2004:451). Varken vi eller BMW Sverige AB har kännedom om något fall där en infällning av draget startat under färd med tillkopplad släpvagn eller där någon tappat en släpvagn på grund av konstruktionen hos kopplingen.

Er anmälan är dock värdefull för oss så att vi kan upptäcka och vidta åtgärder mot bristfälliga produkter.


Med vänlig hälsning

Lars Göran xxxxxxx (Vill inte ha sitt namn med på forumet)

Väg- och Järnvägsavdelningen
Fordonsteknik           IP: ...[162.231]
Antal inlägg7.888 st
Postad/Inlagd2014-06-29 11:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
Om han inte vill ha sitt namn med så bör du x:a även förnamnet.           IP: ...[168.159]
Antal inlägg1.047 st
Postad/Inlagd2014-06-29 11:31
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
850 -91
Innebär det svaret att bilen ska gå igenom kontrollbesiktning även om varningslampan lyser? Fast man får inte dra släp med den.
          IP: ...[.143.58]
Antal inlägg17 st
Postad/Inlagd2014-06-29 19:39
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
525D -07
Det kontrollbesiktningen kollar är om kroken kan fällas ut och tillbaka samt låser i utfällt läge. Om du har felkoder gör inget. Du får använda dragkroken. De varningslampor besiktningen kollar på är bl.a. ABS, antisladd och annat som hör till säkerhet.
Jag har dragkroksproblem "light" då jag kan fälla ut och in dragkroken om jag hjälper till med att rycka kroken fram och tillbaka under tiden jag trycker på knappen. I utfällt läge övergår knappen till att lysa grönt och kroken låser. Jag har inga felkoder. Kroken kan dock inte manövreras utan att jag hjälper till.
När jag besiktigade bilen förra veckan lyckades jag först inte få lampan i knappen att lysa grönt och fick göra om utfällningen medan jag ryckte i kroken. I utfällt läge kände sedan kontrollanten på kroken och godkände min bil.           IP: ...[158.197]
Antal inlägg3 st
Postad/Inlagd2014-07-02 21:27
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
320D E91 -08
Hej!
Ser att ni haft liknande fel som jag fått nu idag..
Händelsen:
Låste upp bilen efter jobbet och automatiskt så ploppade kroken ner... Tryckte upp den och körde till Ikea. När jag ska lämna Ikea och skulle åka hem så låser ja upp bilen och kroken ploppar ner igen direkt, MEN nu vill den inte fastna i något av lägena (utfälld/infälld). den liksom bara hänger och dinglar.. har försökt på alla olika sätt men utan att lyckas..
vet någon av er vad som kan va fel?
Bilen är 320d e91 -08, är ju dock inte samma krok som ni har på era e60 modeller men någon av er kanske vet ändå...           IP: ...[179.215]
Antal inlägg2.537 st
Postad/Inlagd2014-07-03 08:00
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
325I E92
Linderemil:Prova att hålla in knappen till kroken 5-10 sekunder samtidigt som du håller kroken i helt infällt läge. (med motorn avstängd givetvis)

Detta tipset fick jag från BMW när jag hade samma problem med min krok i vintras.
Tydligen utförs en nollställning av elektroniken när man gör så.

För mig fungerade det dock inte, utan jag fick byta motor till kroken (ca 2000kr inkl. arbete)

Men tipset ovan är gratis att prova.           IP: ...[222.158]
Antal inlägg745 st
Postad/Inlagd2014-07-03 09:21
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld)
E34 535 -90 (renoveras)
523i -99
E61 520d 08 (såld)
E34 518 -95 rostfri!
E34 520 nr 2 (reserv)
E34 520 -90 (såld)
E34 525 -92 Sladdbarnet
(Schrott)
det är väl som sagt lite olika mellan 5 serien och 3 serien

[LÄNK]

          IP: ...[.118.10]
Antal inlägg14 st
Postad/Inlagd2014-08-08 16:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Alpina Biturbo D5s Touring 2018
Hej alla på forumet! Jag har glädjande nyheter till Er alla. Jag har själv en 525xD Touring med elektriskt drag och har redan bytt det 1 gång (grrr). Men nu när det gick sönder 2:a gången bestämde jag mig för att göra något åt det själv. Efter att jag skruvat isär draget upptäckte jag att precis som så många andra så var det ett kugghjul i drivenheten som sprucket. Inte f*n tänkte jag byta drag en gång till!!

Så jag har räknat kuggvinklar, kuggprofiler och tillverkat ett nytt kugghjul som passar perfekt.

Jag har själv testat kugghjulet på mitt eget drag som numera fungerar felfritt.

Jag har lagt ut nytillverkade kugghjul till försäljning under "Delar säljes"
<a href=[LÄNK]


Skall något göras ordentligt - gör det själv!           IP: ...[152.206]
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2021 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 320i Coupé  -09
Pris: 105.000:-

BMW 335D  -16
Pris: 300.000:-

BMW 530i LCI N53  -07
Pris: 135.000:-

BMW 320d touring m-sport  -14
Pris: 199.000:-

BMW Intressekoll Z4 2,5si  -08
Pris: 180.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen