AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

Felkod på elektrisk dragkrok E61, BMW säger montera en ny!? Kan det vara möjligt?

Visad 253.885 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg47 st
Postad/Inlagd2013-11-26 20:13
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520d -10
Richard,
Hade jag stått i dina skor hade jag prövat "nevips" lösning, eller variant på det iallafall, citat:
"Jag har monterat ett nytt fast drag från skruvat.se, jag tror det kostade ca 2000:- utan elsats. Den trasiga elkroken tvingades till infällt läge genom att hålla knappen intryckt tills jag fick grön lampa. Därefter demonterade och bytte jag kroken men behöll den befintliga elsatsen, kontakter för motor m.m. tejpade jag igen mot fukt och gömde bakom stötfångaren. Knappen tror jag man kan ta bort men den sitter fortfarande kvar."
Och
"Även om det visade sig senare att dreven var knäckta så kunde jag genom att hålla manöverknappen intryckt medan elmotorn arbetade, tvinga in kroken i sitt ändläge. Det var lite knepigt eftersom motorn stannade ett par gånger på vägen och vid varje knapptryckning ändrar motorn håll. Jag vet ju så klart inte om detta fungerar för alla, kanske hade jag tur."

Har inte själv skruvat med draget (ännu) men kanske kan man komma åt att vrida på axeln/drevet som det trasiga drevet normalt opererar, samtidigt som man, eller nån annan, trycker på knappen, tills knappen visar grön lampa.
Vet som sagt inte hur det ser ut, men någon som vet kanske kan berätta om det kan vara en möjlig väg att gå.

Om inte annat kan du kanske regbesikta bilen som kroklös, för att sedan, under lite mindre pressade former, montera typgodkänt drag (ingen ny regbesiktning för att du monterat drag behövs nuförtiden). Det kräver förståss att besiktningen godkänner ev. Kvarvarande felkod på draget. Men hur allvarligt kan det vara med en felkod på nåt som inte finns? Kolla med dom innan i alla fall.           IP: ...[.219.99]
Antal inlägg47 st
Postad/Inlagd2013-11-26 20:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
520d -10
Förtydligande:
Att regbesikta som kroklös kräver förståss att besiktningen godkänner ev. Kvarvarande felkod på draget.           IP: ...[.219.99]
Antal inlägg261 st
Postad/Inlagd2013-11-26 20:29
Anmäl svaretAnmäl svaret
Har nu tänkt montera fast drag på min bil.
Då ska jag sälja mitt elektriska drag, använt några gånger, fullt fungerande och bara att bulta dit.

IP: ...[115.218]
Antal inlägg520 st
Postad/Inlagd2013-11-26 22:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
520d 2008
Blå525 du har meddelande
Med vänlig hälsning, niklas           IP: ...[.21.139]
Antal inlägg10 st
Postad/Inlagd2013-11-27 19:52
Anmäl svaretAnmäl svaret
535D Touring - 2008
Goddag yxskaft, från Maria igen på Kundrelationer BMW. Se korrespondens.

Bästa Maria!

Som du kanske förstod av mitt mejl så fanns det ingen teknisk kompetens att
besvara
mina frågor hos Bendt Bil i detta fallet. Det var ju av just den anledningen
jag bad om
svar högre upp i BMWs organisation.
Jag måste i så fall be dig lotsa mig vidare där kompetensen finns angående
detta problem.
Jag hade väl hoppats att detta var tydligt för dig.

Bästa hälsningar

Lennart
----- Original Message -----
From: <Maria.Aberg@partner.bmw.se>
To: <schagerlov@halmstad.com>
Sent: Tuesday, November 26, 2013 1:16 PM
Subject: RE: Angående ärende: [101139]

Hej, Självklart vill vi alltid vara behjälpliga men när det kommer till
tekniska frågor hänvisar vi alltid till verkstaden där all kompetens finns.
Måste tyvärr hänvisa dig återigen till Bendts Bil.

Med vänlig hälsning
Maria

-------------------------------------------------------------------
BMW Group Sweden
Maria Åberg

Customer Relations
B1-R1-SE-A

Vetenskapsvägen 10
Box 794
SE - 191 27 Sollentuna
Tel: +46 (0)8-470 60 00
[LÄNK]
[LÄNK]
BMW Sverige AB
Corporate identification number 556313-5002
VAT-number and F-tax certificate SE556313500201
Board-location Sollentuna

-----Original Message-----
From: Lennart Schagerlöv [mailto:schagerlov@halmstad.com]
Sent: den 23 januari 2013 11:06
To: kundservice
Subject: Re: Angående ärende: [101139]

Hej Maria!

Jag har inte hört något från Bendt Bil, men vad avser du för "lösning"?

Det var hos Bendt jag fick svaret att det bara fanns möjligheten med ett
komplett nytt drag för c:a 12000:- och att det inte fanns någon
dokumentation på det "gamla" vare sig på tänkt funktion eller en tänkbar
felorsak.
Nog är det lite märkligt om en BMW-konstruktion inte är dokumenterad och om
man skall påräkna 5 års livslängd.
Jag fick heller inget svar om ett nytt skulle innebära en förbättring
avseende funktion och felsäkerhet, vilket jag naturligtvis inte kände mig
trygg med.
Därav kontakten med "kundrelationer" för en förklaring som en BMW-kund kan
förstå.

Lennart

----- Original Message -----
From: <kundservice@bmw.se>
To: <schagerlov@halmstad.com>
Sent: Thursday, November 14, 2013 5:42 PM
Subject: Angående ärende: [101139]

Hej, Kontaktar dig i ärendet angående din dragkrok. Jag kontaktar Bendt Bil
i Halmstad och ber dem återkoppla till dig för en lösning.

Med vänlig hälsning
Maria

BMW Group Sweden
Maria Åberg

Customer Relations
B1-R1-SE-A

Schager           IP: ...[.61.109]
Antal inlägg71 st
Postad/Inlagd2013-11-27 20:08
Anmäl svaretAnmäl svaret
525 DA Touring -07
Tyvärr är jag rädd att vi kommer se mer av detta beteende hos företag.

Kvalité är inget man längre säljer på.
Detta var något som var viktigt vid start av företag.
Nu när ryktet är etablerat kan man med vinstfördel dra ner på kvaliteten för det finns ingen stor vinst i att en köpare använder produkten "för" länge.
Det finns större vinst i att kunden köper produkten en gång till och ytterligare vinst i den lägre kostnaden för lägre kvalitet.
"Win win deal"
Sedan återstår bara att få kunden att "inse" att "sådant får man räkna med".
Lägg sedan ut deltillverkningen på annat företag med munkavle och försäljningshinder och skyll på dom.

Ursäkta att jag låter lite bitter, men va fan!!!!

IP: ...[250.144]
Antal inlägg8 st
Postad/Inlagd2013-11-28 09:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 520d -08
Tack pemu, har funderat på den lösningen. Yarre Yuri, tyvärr har du säkert rätt i dina funderingar, och många av dem som tjänat sina pengar lättvindigt går tyvärr på det. De fattar inte och tror det ska vara så.......
Var är vi på väg? Det finns tyärr snart ingen man kan lita på och hederlighet är bara ett minne blott.

IP: ...[.243.73]
Antal inlägg23 st
Postad/Inlagd2013-11-28 10:06
Anmäl svaretAnmäl svaret
bmw 520D touring 08

hej nu har jag sålt min BMW och kommer alldrig mer ha en sådan bil trött på alla fel som uppkom det var en sten som föll när jag blev av med bilen
hoppas att BMW tar detta på allvar jag orkar inte strida mer med dom

lycka till

IP: ...[.26.117]
Antal inlägg123 st
Postad/Inlagd2013-12-29 16:51
Anmäl svaretAnmäl svaret
530xdA Touring - 08
Hoppar in så här på slutet eftersom jag är nybliven ägare till en 530xd 08 med eldragkrok - SOM FUNGERAR!
Att använda dragkroken känns lite som att hantera en tidsinställd bomb, men jag fortsätter så länge det går.
Men nu till min fråga: Efter att ha läst denna tråd och andra så undrar jag vad alla ni som har erfarenhet av kraschade elkrokar kan ge för råd för att jag inte skall komma med i "Elkroksklubben". Tycker ni att följande råd är bra? Fattas något eller kan något strykas?
1: Kör aldrig med utfälld dragkrok utan något släp tillkopplat.
2: Manöverera inte dragkroken med motorn igång.           IP: ...[177.219]
Antal inlägg15.042 st
Postad/Inlagd2013-12-29 18:06
Anmäl svaretAnmäl svaret
Audi E-tron S-Line
Dina två metoder är bra för krokens livslängd. Fortsätt med dem.

-------
//Lövet           IP: ...[220.169]
Antal inlägg10 st
Postad/Inlagd2013-12-29 19:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
535D Touring - 2008
Hej alla eldragkroksförlorare!

Den goda nyheten är att jag lyckades få igenom den i besiktningen
med demonterat drag och 1800:- på avkodning frå stora displayen.
Den lilla röda displyen med en dragkrok ligger kvar i 30 sek, men
inget beskiktningen brydde sig om.
Det blev också 450:- extra för införandet av "ingen dragkrok" i
registreringsbeviset. Sedan är det tydligen fritt fram att montera
något som kan fungera och köra utan besiktning tills nästa gång.

Den dåliga nyheten är att det är knäpptyst från BMW.se och de
BMW-verkstäder jag besökt med mitt problem.
Det vore intressant att veta om man gjort någon förändring (eltekniskt)
på det nya eldrag som kom 2010? Ingen på BMW vill svara på detta!

Schager           IP: ...[.61.109]
Antal inlägg8 st
Postad/Inlagd2014-01-14 11:59
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 520d -08
Hej Lansman 45 . efter många om och men satte jag dit en ny dragkrok för 11.000 kr, det är 2 års garanti på den. Allt för att snabbt få genom bilen på besiktningen. Där sa de följande när jag beklagade mig över BMW och deras krokproblem: Glöm inte att motionera dragkroken då och då, ta ut och lufta den och sedan in igen, så trodde de på Bilprovningen skulle vara bra. Denna BMW är den dyraste bil jag ägt - en gång var jag på väg till en kund, då lade den bara av och stannade, en felkod kom upp att jag inte fick köra bilen längre. Det blev bärgningsbil till verkstad och det var en sensor som hade pajat, sedan dragkroken, och fortfarande ett fel, att insynsskyddet och bakfönstert öppnar sig vid start kontakten till bakfönstert har jag kostat på, jag byter den själv. Sedan är det att otrygg köra vidare med denna tickande bomb till bil. När allt funkar är det roligt att köra BMW, men hur ofta infaller det att allt fungerar??? BMW har landets mest nöjda bilägare, vem säger det. Jo BMW själv, och jag gick på den bluffen......

IP: ...[.228.59]
Antal inlägg17 st
Postad/Inlagd2014-01-20 22:31
Anmäl svaretAnmäl svaret
525D -07
Någon som har erfarenhet av att ersätta eldragkroken med en Thule MX?

Den verkar vara en manuell variant med liknande rörelsemönster.
Jag har ingen felkod på min dragkrok, ska man behålla elsatsen om det går eller köpa ny? Kan det bli problem om man kopplar in ny elsats?           IP: ...[158.197]
Antal inlägg71 st
Postad/Inlagd2014-02-07 21:21
Anmäl svaretAnmäl svaret
525 DA Touring -07
Hej igen!

Jag har som sagt tidigare bytt till ett avtagbart drag från Dragkulan.
Nu var det så att jag var in till Novation (BMW här i Uppsala) i ett annat ärende och påpekade dragkroken där jag ville få eldraget bortprogrammerat från bilen då jag har ett felmeddelande (röd krok-ikon med pling-ton) när jag startar. Allt för att få igenom bilen på besiktning.
Senare på eftermiddagen ringer dom från verkstaden och talar om för mig att dom EJ kan programmera bort eldraget pga dom EJ har tillstånd från BMW AG att göra detta.

Vad i HELV*TE är det frågan om???
Nä, låt dessa jävlar luras av draget för att sedan tvingas köpa ett nytt när det bevisligen går sönder efter några få år.
Snygg service!!!

Nu går min stora önskan ut till Er eller om Ni känner någon som kan programmera bort elfunktionen på min bil.
Jag har nytt drag med rätt eldosa inkopplad.
Jag har PDC.
Så snälla! Någon som kan hjälpa mig!?
Jag bor i Uppsala men kan åka några mil för hjälpen.
Min gammeldator har lagt av så jag kan inte göra detta själv med EIDABAS eller de andra.

MVH

Jerker

Antal inlägg16.038 st
Postad/Inlagd2014-02-07 21:50
Anmäl svaretAnmäl svaret
Man kan tycka att det är idiotiskt och konstigt. Liknande förfaranden råder som bekant för bortkodning/avstängning av krockkuddar, skälet till det hela är självklart säkerhet.
BMW kan ju knappast veta vad som är gjort i bilen (av en utomstående firma osv), om dragkroken är bytt till originalmodell eller annat. Att bara släcka varningslampan och sedan få ta ansvar om något skulle hända i samband med släp och draganordning, är ju inget som BMW är intresserade av.
Samma sak med krockkuddar och andra säkerhetssystem, man är oerhört restriktiv osv. Endast om auktoriserad verkstad gör jobbet, och uppkopplad online med BMW AG så kan de programmera bort t.ex krockkuddar ur bilens system, ägaren får sedan skriva på ett intyg osv..
Självklart inget försvar för BMW eller deras ovilja om goodwill, eller rättare sagt tillverkarens, om det nu är ett ursprungsfel.

FP           IP: ...[.86.134]
Antal inlägg71 st
Postad/Inlagd2014-02-07 21:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
525 DA Touring -07
Detta förstår jag.
Men detta gällde ju en bortprogrammering av en funktion som EJ längre finns på bilen.
Alltså finns heller ingen säkerhetsrisk kopplad till ändringen då motor/kontrollfunktion av utfällbart drag ej har eller längre kan fyllan någon funktion.
Ändringen skall dessutom godkännas av svensk bilprovning och då är BMW AG fri från ansvar då detta installerats av annan firma.
Det existerar ingen skillnad från något i bilhistorien angående montering av drag på fordon.
Man skulle lätt funderat om detta var godtagbart för några år sedan OM biltillverkaren EJ godkände monterande av drag förutom dom själva.

Antal inlägg71 st
Postad/Inlagd2014-02-07 22:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
525 DA Touring -07
PS.

Det larm som finns på bilen relaterar till ett elektriskt fel i en funktion som fäller ut/in en elektrisk dragkrok.
Finns ej en elektrisk dragkrok existerar ej ett kritiskt fel.
Givet att besiktningen ej har eller har möjlighet till utbildning eller kunskap om vad som är rimligt så BORDE BMW inse vad som är orimligt/rimligt när det gäller detta önskemål.

Bort med elstyrningsfunktion och bil"helvetet" fungerar som vilken annan bil som helst SÄKERHETSMÄSSIGT!!!!!

Antal inlägg16.038 st
Postad/Inlagd2014-02-07 22:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
Den springande punkten här är att BMW har inte skruvat i bilen, det har någon annan gjort. Bilen är godkänd med en viss konstruktion och ett visst utförande, för en viss marknad osv. Det finns betydligt "oskyldigare" system som också ingår i helfordonsgodkännande osv och som biltillverkaren tvärvägrar att ändra på om det inte görs med 110% säkerhet om vad som sker, av dem själva eller deras auktoriserade verkstäder osv.
Ett ändrat utförande på en helfordonsgodkänd bil gör ju att den inte längre är godkänd att använda utan att göra ny reg. besiktning eller motsvarande, det är surt men tyvärr sant..
Jag vet, det låter korkat att man inte kan göra som du beskriver, men regelverket för ett fordons utförande och system är, milt sagt, rigoröst. Att bara släcka varningslampor kan vi helt fetglömma att biltillverkaren går med på.
Man måste förstå varför finns varningslampan finns där, om den är grön, gul eller röd, (information, varning/kontroll respektive stopp, kör inte en meter till..)
Det finns en anledning till att regelverket för t.ex bilprovningen inte släpper igenom fordon med vissa lysande varningsslampor, varför till och med vissa lampor/indikeringar har en egen självtest vid varje start osv.

Åter igen, jag tycker som de flesta att man gott kunde fått support från biltillverkaren här, men det är alltid bra att förstå hur regler och saker hänger ihop, det blir även lättare att argumentera mot biltillverkaren eller deras återförsäljare då.

FP           IP: ...[.86.134]
Antal inlägg71 st
Postad/Inlagd2014-02-07 22:59
Anmäl svaretAnmäl svaret
525 DA Touring -07
Men snälla du, detta handlar inte om att släcka varningslampor.
Det handlar om att stänga av en HEL funktion och om så behövs klippa av kablage/ta bort kontrollkort.
Va där problemet då?
Ge mig en enda problemkälla då vilket skulle differentiera sig från en installation av ett drag på vilket annat bilmärke som helst!
Ge mig 1 ono un one exempel!

Den larmar för en utfällbar krok om EJ FINNS!!!!
Finns ej funktion, finns ej problemet. Ej heller något frågetecken!

När du skriver: "Den springande punkten här är att BMW har inte skruvat i bilen, det har någon annan gjort"
är väl kärnpunkten här där man inte VILL att någon annan gör pengar på "deras" fordon oberoende hur auktoriserad man än är!!!
Detta vill man säkerställa med ett elektroniskt larm om att man EJ FÅR ÄNDRA TILL ETT BILLIGARE DRAG!!!

Jag ger blanka fan i (ursäkta renspråket) om jag får betala för ombesiktning.
Jag vil EJ spendera över 10 000kr på en produkt med 2 års garanti som ÄR en SÄKERHETSRISK!!!!!

Så, den som har EIDABAS eller liknande med kunskap om omprogrammering/borprogrammering av detta eldrag, kontakta mig!

Antal inlägg7.888 st
Postad/Inlagd2014-02-07 23:51
Anmäl svaretAnmäl svaret
Är utfällbart drag standard på bilarna?           IP: ...[168.159]
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2021 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 320d xdrive  -16
Pris: 205.000:-

BMW 335D  -16
Pris: 300.000:-

BMW 530i LCI N53  -07
Pris: 135.000:-

BMW 320d touring m-sport  -14