AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

Felkod på elektrisk dragkrok E61, BMW säger montera en ny!? Kan det vara möjligt?

Visad 254.259 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg14 st
Postad/Inlagd2013-10-22 18:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
523iA Touring -08
Jag använder kroken "lite då och då", dvs villaägare med eget släp = kör till tippen någon gång i månaden + enduroåkare som varannan/var tredje vecka kör släp med hoj på.

Normalt fäller jag in och ut kroken vid varje användning, men har sedan en tid tillbaka haft den i utfällt läge i ett par veckor. Detta av flera skäl bl a mina "vänner" som när de parkerar gärna mäter hur långt det är kvar till framförvarande bil mha knuffmetoden. :(

När det slutade att fungera hade jag inget släp på kroken. Inte heller har jag haft några kabelbrott.



          IP: ...[5.87.28]
Antal inlägg47 st
Postad/Inlagd2013-10-22 18:25
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520d -10
Hmm... Knuffa på kroken...
Kroken är fäst i chassiebalkar och en smäll mot kroken blir då en smäll mot rambalkarna i stället för kofångarplasten. Moderna chassien är dessutom uppbyggda så att bilen ska vika sig vid bakre hjulhusen om det smäller rejält bakifrån.
Nu är det väl inte några regelrätta krockar du skriver om men det borde vara bättre att offra lite kofångare än att riskera strukturella skador. Ett tips bara...
(ska hålla mig till ämnet i fortsättningen)           IP: ...[.219.99]
Antal inlägg14 st
Postad/Inlagd2013-10-22 20:15
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
523iA Touring -08
:) Du har säkert helt rätt Pemu. Bara så trött på de där småskadorna...

Jag jämför dock energinivån med att bromsa ett lastat släp. Tror att den energinivån är betydligt högre än en bil i någon enstaka km/h.

Hur gick det med försöken att ordna fram ett nytt drev? Antingen via 3d printer eller på annat sätt.

Någon som kontaktat Westfalia? Kanske kan de hjälpa oss?           IP: ...[.54.222]
Antal inlägg17 st
Postad/Inlagd2013-10-23 08:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
Peppar peppar har jag inte råkat ut för detta ännu...
Någon som vet om man kan sätta in en fast dragkrok om man skulle tvingas byta från detta elände?

          IP: ...[129.133]
Antal inlägg8 st
Postad/Inlagd2013-10-23 09:14
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 520d -08
För några dagar sedan fick jag ytterligare ett problem. Varje gång jag startar bilen rullar insynsskyddet upp och bakrutan (på bakluckan) öppnar sig. Extra motion och irritation: Starta, ut och stänga fönstret på bakluckan, och in igen och köra iväg.           IP: ...[.234.26]
Antal inlägg23 st
Postad/Inlagd2013-10-23 09:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
bmw 520D touring 08




detta problem med insyningsskyddet har jag haft det är microkontakten till bak rutan mycket iriterande vi bytte mickro brytaren så var problemet ur världen
nu har en biltidning skivit om BMWs problem med draget

          IP: ...[8.1.111]
Antal inlägg47 st
Postad/Inlagd2013-10-23 09:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520d -10
Har för mig att just detta med glasrutan har rapporterat tidigare, och att det då varit kablarna i gångjärnen som vari problemet. Klart att det kan vara knappen, den är ju känd för att vara av dålig kvalitet, (jag har själv bytt knappen, men då gick det inte att öppna) men som sagt har ett flertal på olika forum rapporterat om kablarna som orsak.           IP: ...[.193.41]
Antal inlägg261 st
Postad/Inlagd2013-10-23 10:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
- Södden
Man kan sätta dit en vanlig krok, men som jag skrivit tidigare så kräver det enligt BMW borttagning av någon kabelstam och bortprogrammering av styrenheterna, så i slutändan blir det inte så mycket billigare. Men jag skulle i så fall ändå välja vanlig krok.

- Det verkar som om majoriteten får krokhaveri efter att den varit utfälld ett längre tag. Jag misstänker att påverkan och störningar från kabelbrott i bagageluckan är en bidragande (utlösande?) faktor.

          IP: ...[115.218]
Antal inlägg745 st
Postad/Inlagd2013-10-23 11:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld)
E34 535 -90 (renoveras)
523i -99
E61 520d 08 (såld)
E34 518 -95 rostfri!
E34 520 nr 2 (reserv)
E34 520 -90 (såld)
E34 525 -92 Sladdbarnet
(Schrott)
jag har "vanlig" krok sen ett tag tillbaka
urpluggad modul gör att jag slipper fel-pling men saknar ström i släpkontakten

brev på väg till BMW Sverige eftermaknadschefen för att få kabelstam bytt och annan modul/omprogrammerad

får se hur det går...           IP: ...[.118.10]
Antal inlägg261 st
Postad/Inlagd2013-10-23 11:52
Anmäl svaretAnmäl svaret
- "Nachtjäger"

Det låter bra att du har satt dit ett vanligt drag.
Men skulle det inte fungera att ta ström på något annat sätt utan att fara till BMW och betala dyra pengar för byte kabelstam och avprogrammering?
Typ dragens "original" elsats med någon canbus-modul?

          IP: ...[115.218]
Antal inlägg7 st
Postad/Inlagd2013-10-23 23:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jag har monterat ett nytt fast drag från skruvat.se, jag tror det kostade ca 2000:- utan elsats. Den trasiga elkroken tvingades till infällt läge genom att hålla knappen intryckt tills jag fick grön lampa. Därefter demonterade och bytte jag kroken men behöll den befintliga elsatsen, kontakter för motor m.m. tejpade jag igen mot fukt och gömde bakom stötfångaren. Knappen tror jag man kan ta bort men den sitter fortfarande kvar.
Det blev den billigaste lösningen för mig.
          IP: ...[201.152]
Antal inlägg261 st
Postad/Inlagd2013-10-24 00:06
Anmäl svaretAnmäl svaret
- "nevip"
Dum fråga kanske, men hur kunde du fälla in draget om det gått sönder?
Var den inte spärrad i utfällt läge eller hade du en annan störning på det?

          IP: ...[115.218]
Antal inlägg47 st
Postad/Inlagd2013-10-24 06:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520d -10
@nevip
Jag undrar också hur du kunde fälla in kroken.
Och borde du inte fällt ut kroken istället för att få alla funktioner rätt? Fast om jag läser informationen från WDS igen och förstått rätt så verkar det som att det räcker med ökad strömförbrukning på två kretsar eller mer för att modulen ska känna att släp är tillkopplat och alla funktioner som inaktiverad PDC etc. ska fungera!
Det är ju kanon om man faktiskt kan lura bilen på det här viset!
En klart positiv nyhet i så fall och det kan ju behövas...

Här ska jag passa på att rätta mig själv lite. Jag skrev tidigare att en ny modul monterats efter 09/06 och trodde då att det menades juni 2009, men det är såklart sept 2006 som menas och då borde det ju vara i samband med faceliften.
Då är det ju istället intressant att de som rapporterat om trasiga krokar här, verkar ha bilar byggda efter faceliften. Alltså tillverkade med den nya versionen av modul.
Vad detta spelar för roll har jag ingen aning om, men det snävar ju in problemet lite.
          IP: ...[.219.99]
Antal inlägg7 st
Postad/Inlagd2013-10-24 08:29
Anmäl svaretAnmäl svaret
Hej igen!
Även om det visade sig senare att dreven var knäckta så kunde jag genom att hålla manöverknappen intryckt medan elmotorn arbetade, tvinga in kroken i sitt ändläge. Det var lite knepigt eftersom motorn stannade ett par gånger på vägen och vid varje knapptryckning ändrar motorn håll. Jag vet ju så klart inte om detta fungerar för alla, kanske hade jag tur.
Nej, ytterläget var inget alternativ eftersom jag då fick felmeddelande att kroken inte var fast.
Hoppas det kan hjälpa er att spara några kronor.           IP: ...[253.145]
Antal inlägg17 st
Postad/Inlagd2013-10-24 08:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
nevip: Och detta fungerar alltså! Utan felkoder och varningar etc etc...?

          IP: ...[129.133]
Antal inlägg7 st
Postad/Inlagd2013-10-24 08:41
Anmäl svaretAnmäl svaret
Ja, absolut!
Som jag nämnde tidigare så har jag manöverknappen kvar, jag vet inte vad som händer om man skulle råka trycka på den, eller om man kan ta bort den utan att elektroniken protesterar!? Lite provisoriskt har jag tillsvidare lossat knappen och lagt den ihop med kabelhärvan vid säkringarna så man inte trycker av misstag.           IP: ...[253.145]
Antal inlägg23 st
Postad/Inlagd2013-10-24 08:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
bmw 520D touring 08




nu kan ni läsa repotaget i vi bilägare detta nr hel sida

          IP: ...[8.1.111]
Antal inlägg261 st
Postad/Inlagd2013-10-24 08:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
-nevip, då hade du tur. Det vanliga brukar vara att kroken sitter bergfast i yttre läge.

          IP: ...[115.218]
Antal inlägg55 st
Postad/Inlagd2013-10-27 10:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
Angående utfällbar original krok på Bmw 3-5 serie. Har varit på fabriken som tillverkar dessa krokar o dem erkänner att dem har lite problem med dem.

Men utvecklingen går vidare. Däremot kan jag ej köpa kroken direkt från tillverkaren då Bmw har någon slags Monopol på den utan jag får nöja mig med att få köpa in den avtagbara som jag rekommenderar.

Börjar du få problem med den utfällbara så försök att få den i infällt läge så att indikations lampan slocknar i panelen.Då Bmw menar att indikationen ej går att få bort utan att ta bort hela dragkroks mjukvaran.

Sen byter du helt enkelt ut den mot Westfalias 303294 krok på Bmw 5 serie E60/E61.
För en sådan operation tar jag 6900kr då er elsats måste modifieras något.
Om Bmw plockat bort er mjukvara för kroken kostar det 7900kr så får du en helt ny elsats inkl mjukvara.

Vill man då välja en manuellt utfällbar krok från Thule så blir priset 8900kr

De som har en E60/E61 med M paket behöver ej bekyra sig för detta fenomen då dem ej fnns utrustade med utfällbar krok.

Numera har jag 1 månads KREDIT PÅ MINA DRAGKROKAR DÅ VISSA FÖRSÖKER SVART MÅLA MIG PÅ FORUMET.

Detta erbjuder jag för att få 100% nöjda kunder,fungerar ej kroken så behöver man ej betala utan kommer kostnadsfritt o plockar av er krok igen o återställer er bil.

www.dragkulan.se
[LÄNK]

Lars Persson dragkulan           IP: ...[.82.230]
Antal inlägg61 st
Postad/Inlagd2013-10-27 21:14
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Bmw 530d xdrive G31 2018

Bmw 116i 2015

vw polo 2015
Lars, berätta gärna mer om den manuellt avtagbara kroken från Thule. Finns den till F10/F11? Pris isf?

Tack på förhand!

SimonThePilot           IP: ...[.172.99]
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2021 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 320i Coupé  -09
Pris: 105.000:-

BMW 320d xdrive  -16
Pris: 205.000:-

BMW 335D  -16
Pris: 300.000:-

BMW 530i LCI N53  -07
Pris: 135.000:-

BMW 320d touring m-sport  -14
Pris: 199.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen