AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

Felkod på elektrisk dragkrok E61, BMW säger montera en ny!? Kan det vara möjligt?

Visad 253.460 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg47 st
Postad/Inlagd2013-10-18 17:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520d -10
Om man spinner vidare på just backlucketeorin så skulle det vara intressant att veta om de med havererad krok haft just konstaterade kabelfel i gångjärnen eller om de har möjlighet att kolla om de har de just nu ( är ju lite skruvande förståss) Inte minst för deras egen skull då en bytt krok ju isf skulle kunna råka ut för samma sak igen, och i felsökningssyfte.
Har själv inga upplevda problem ännu, och drar mig för att byta kablarna till silikon variant av ren lathet. Så jag förstår att det bär emot. Fast jag borde göra det innan något händer...           IP: ...[.13.233]
Antal inlägg16.038 st
Postad/Inlagd2013-10-18 20:02
Anmäl svaretAnmäl svaret
Vanligen är det Touringmodeller som har problem med kabelstammarna. Problemet hänger samman med tejpade kabelstammar, kanske fel materialval osv.
I fallet med krokens styrning så kan det teoretiskt även där komma från defekta kabelstammar, men kanske inte så troligt. Allt blir spekulationer innan man har alla underlag och schemor osv på bordet.
Det kan ju vara en ren bugg i mjukvaran som interagerar med något annat, kanske i kombination med startad motor och/eller utfälld krok.
Det kan ju vara allt annat också, från komponentfel till att man t.ex jordat skärmen på en skärmad kabel i båda ändar eller i fel punkt... Pulserna från givaren kanske överförs i denna kabel och släcks ut, andra störningar från något i bilen, kanske Olles 850W slutsteg med illa vald matning eller jordning kan generera störande signaler just när AC/DC kör hårt... Eller... ?

FP           IP: ...[.86.134]
Antal inlägg24 st
Postad/Inlagd2013-10-18 21:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
Är det så att felet är vanligast på touringmodellerna? Jag har en sedan och har inte haft nåt problem......än.
Vad skulle hända om kroken börjar fela när man har något påkopplat? Det kan ju vara förenat med livsfara. Eller?

Rimfrost: Rattmuff på
Tjällossning: Rattmuff av           IP: ...[.28.234]
Antal inlägg22 st
Postad/Inlagd2013-10-18 21:25
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
X4 20dA -17
Jag har fått en ny krok som goodwill från BMW Sverige, på service ordern står det bara att kroken är bytt, ingenting om någon modul eller att man har åtgärdat någonting annat. Bytet tog ca 1 timme för två man att utföra.
BMW lät även hälsa att "ingen garanti gäller på den nya kroken"???????????
De verkar inte känna till vad som står i konsumentlagen.

Det som triggar igång kroken är haken! Kan det vara så att BMW inte vet själva?
Knappast troligt, med de resurser de har så vet de, men vill inte att vi ska veta!

Skriv så mycket ni orkar till "Eftermarknadschefen hos BMW Sverige"!
Ge dessa "rävar" vad de tål, kräv att få nya krokar om och om igen!!!!!!

By the way: Jag har haft en intressant diskussion med Dekra som certifierar bilbesiktnings stationerna. De har tydligen ingen som har kompetens att titta på konstruktioner? De hänvisar till Trafikverket......? Känns lite konstigt?



Ciao L           IP: ...[.48.225]
Antal inlägg338 st
Postad/Inlagd2013-10-18 22:17
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
730dA -09
Vad som triggar motorn till dragkroken att röra sig kan man nog klura på ett tag... Den rör sig nog bara lite, hade den snurrat lika mycket som ett helt slag, hade det nog varit enklare att hitta orsaken. Drar en parallell till ett liknande problem med en backspegel som sakta men säkert brukade flytta på sig ibland: Märkesverkstaden hade i vanlig ordning aldrig hört talas om detta och lyckades heller inte lösa problemet. En elektronik-nisse tog sig en funderare: När man trycker på minnesknappen återställs den riktiga positionen på spegeln. Sannolikt att hallgivaren i spegelmotorn skickar sin signal till en D/A-omvandlare. Själva minnet/spegelpositionen sparas förmodligen i minnet som ett analogt värde. Antag nu att det finns en liten oxidering på en kontakt alternativt att batteriet i bilen inte är det bästa. Då skulle spegeln teoretiskt kunna röra sig. När minnet återkallas (man trycker på minnesknappen) jämförs det lagrade värdet med hallgivarens position, skillnaden upptäcks av systemet, och spegeln återställs om den nu krupit ur sitt läge. Känns som att det finns likheter i händelseförloppen mellan spegeln och dragkroken? Det vill säga något (oxid??) får den att tappa positionen (jämför att spegeln kryper) och elektroniken tror att den kör motorn till rätt position (=drar sönder dreven eftersom den redan är i ett mekaniskt ändläge). Lösningen med spegeln var att byta motorn med den inbyggda givaren. Noterade att det i instruktionen till nya motorn noga poängterades att kopplingsstycket skulle smörjas in med ett tydligt specificerat fett (!). Motorn var också nummerändrad 2 gånger på 2 år (=något är knepigt med den?). Som sagt, en gissning då jag själv inte har schema eller liknande att se på.           IP: ...[.97.223]
Antal inlägg47 st
Postad/Inlagd2013-10-19 18:22
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520d -10
Här kommer en länk till lite information...
Ger en mycket bättre bild av hur det fungerar.
Intressant är bl.a. att en ny modul monteras efter 09/06.
Notera också att ljus och krokrörelse verkar skötas av samma modul. Och att vid t.ex. kortslutning (så som kass kabel till någon av alla lampor i bakluckan) så ballar modulen ur.

Hittade informationen här:
[LÄNK]
sök på hitch och gå sedan ner till trailer module.

Försökte posta allt här då jag vet att det inte alltid går att komma in på sidan jag länkat till (beroende på windows- och javaversioner) men det gick inte. Det var väl för mycket text helt enkelt.           IP: ...[220.128]
Antal inlägg47 st
Postad/Inlagd2013-10-19 18:25
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520d -10
Eller va faan, sök på "trailer module" direkt vet jag. Borde ju fungera lika bra...           IP: ...[156.192]
Antal inlägg261 st
Postad/Inlagd2013-10-19 18:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
. "Pemu".
Om det är så att ljus och krokrörelse sköts av samma modul, och den modulen har mista förbindelse med något som går via antennförstärkaren (diversity) eller bilens bakluckekablage så är det garanterat detta som plötsligt orsakar så att draget får frispel och glömmer ändläget!

Jag kunde inte öppna din länk, har också något strul med java i datorn, var sitter modulen?

          IP: ...[115.218]
Antal inlägg47 st
Postad/Inlagd2013-10-19 19:13
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520d -10
Jag postar i stycken.

Trailer module
The functional description describes the trailer module for the following vehicles:
• E81, E87, E90, E91, E92, E93 (BMW 1 Series, 3 Series)
• E60, E61, E63, E64 (BMW 5 Series, 6 Series)
• E65, E66, E67, E68 (BMW 7 Series)
• E70 (BMW X5)
• R56 (MINI)
The trailer module is a secondary control unit for the footwell module (R55, E70) or light module. At the moment, two different trailer modules are installed. The AHM3 is the version that has been deployed to date. The AHM3+ is the revised version. Essentially, it differs from the AHM3 with regard to the following characteristics:
• 2 lines and fuses for the power supply, enabling more electrical power output to be provided for the trailer lighting.
• Articulated ball head with electrical monitoring of the interlock of the ball head by the control unit for the trailer interlock. Status report to the trailer module.
• Storage of the faults detected by the control unit for the trailer interlock
The trailer module separates the current circuits of the trailer from the circuit of the towing vehicle. The control unit also reports the status of the articulated ball head to the trailer module for the trailer interlock.
The AHM3+ will be fitted as volume production launch on the E70 and R55. In all the other model series mentioned above, the AHM3+ will be fitted as of 09/ 06.
Observe the following differences with regard to fitting and the function of the trailer module as well as the trailer coupling:
• MINI
The trailer module will be fitted in the R56 version as a special accessory. The trailer module delivers the electrical energy for the rear bicycle rack offered as a special accessory. A trailer coupling is not offered for the R56.
• BMW
The trailer module is fitted if the vehicle is equipped with a trailer coupling. The trailer coupling can be firmly installed or removable. Moreover, it is also possible to fit a semi-electric or fully electrical articulated ball head.
Brief description of components
Alongside a microprocessor, the trailer module consists essentially of overload-resistant sense FET power circuit breakers for the trailer power circuits.
The sense outputs of the power circuit breakers enable monitoring of the power circuits for excess current or wire breaks. The power circuit breakers are activated via CAN messages.
Also implemented is an input for direct activation of the brake light by the brake light power circuit of the towing vehicle (hard-wired). The emergency function guarantees the function of the brake light on failure of the CAN bus. The identical function is also installed for the tail lights of the trailer.
The following control units are involved in the functions of the trailer module:
• AHM trailer module
The trailer module controls and monitors the current circuits of the trailer. The trailer module also separates the current circuits of the trailer from the vehicle network of the towing vehicle. In the event of system errors, the trailer module creates the Check Control messages.
• Control unit for the trailer coupling release
The control unit is connected to the vehicle network by a 16-pin connector. The control unit has no direct connection to the bus system. The trailer coupling release is operated using a button in the luggage compartment. The control unit is installed in the luggage compartment in the device carrier. The control unit is neither programmable nor self-diagnosable.
• CAS: Car Access System
The CAS control unit delivers the signal for terminal 15. This signal is monitored by the trailer module and the control unit of the trailer coupling release.
• JBE: junction box electronics
The junction box supplies the trailer module with voltage (terminal 30g). Moreover, the junction box also supplies the trailer coupling release with voltage.
The trailer module detects overvoltage and undervoltage in the vehicle network. Outside the valid range of 9 to 15 Volt, functions that are not relevant to safety are switched off. For example, the trailer coupling release cannot be activated with undervoltage or overvoltage.

          IP: ...[220.128]
Antal inlägg47 st
Postad/Inlagd2013-10-19 19:14
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520d -10
System functions
The following system functions are described for the trailer module:
• Trailer lighting
• Trailer detection
• Trailer coupling release
Trailer lighting
The trailer lighting runs the following functions:
• Brake light
• Sidelights
• Indicating, hazard warning lights, crash alarm hazard warning lights, DWA alarm flashing
• Rear fog light
• Reversing lights
The trailer module activates the individual lamp electrical circuits of the trailer. The implemented functions for the trailer lighting are described in the following section.
• Brake light
The brake light on the trailer is switched on when the service brake in the towing vehicle is operated.
• Sidelights
The sidelights on the trailer are activates when the light switch on the towing vehicle is in the 'sidelights' or 'dipped beam' position. When the Automatic Light Control is activated, the sidelights of the trailer are switched on depending on the level of brightness.
• Indicating, hazard warning lights, crash alarm hazard warning lights, DWA alarm flashing
For turn indicating, there are two indicating functions implemented by the trailer module.
• One-touch indicating: When the indicator / high-beam switch is touched briefly, the turn-indicator lights are activated briefly. The number of flashing pulses here depends on the coding of the towing vehicle. One-touch indicating can be used e.g. for changing lanes.
• Continuous flashing: When the indicator / high-beam switch is 'overpressed' beyond the resistance point, the turn-indicator lights are activated with the function ”continuous flashing”. Continuous flashing is the turn indicator function, e.g. before turning right or left.
The flash frequency is adapted to the flash frequency of the towing vehicle by the trailer module. At the start of each flashing period, CAN messages are sent in cycles. These messages serve to synchronise the flash frequency between the towing vehicle and trailer. If a turn-indicator light on the vehicle or trailer is defective, the flash frequency is doubled (defective flashing).
The following additional functions of the flashing trailer lights are implemented by the trailer module:
• Hazard warning lights: The driver switches on the hazard warning lights using the hazard-warning switch. The trailer flashes along with the towing vehicle if the hazard warning lights are activated.
• Crash alarm hazard warning lights: If the ISIS system detects a crash, the hazard warning lights are switched on (depending on the coding). The hazard warning lights can be switched off again using the hazard-warning switch. The trailer flashes along with the vehicle if the hazard warning lights are activated in a crash alarm.
• DWA alarm hazard warning lights: the hazard-warning switch in the towing vehicle does not flash. The trailer flashes along with the vehicle if the hazard warning lights are activated in a DWA alarm. However, the trailer does not provide acknowledgement flashes on activating / arming the anti-theft alarm system.
• Rear fog lamp:The rear fog lamp is switched on with
• terminal 15 On and
• the light switch of the towing vehicle in the dipped beam position
• the rear fog lamp activated by the switch.
or with
• terminal 15 On and
• the light switch of the towing vehicle in 'sidelights' position and
• the fog light activated and
• the rear fog lamp activated by the switch.
The rear fog lamp is switched off again when
• the rear fog lamp is deactivated by the switch
• terminal 15 OFF, or
• light switch OFF.
• Reversing light
The reversing light is switched on when reverse gear is engaged on the towing vehicle and terminal 15 is ON. The reversing lights are switched on with a delay of a fraction of a second to avoid their flashing during gear changes.
          IP: ...[220.128]
Antal inlägg47 st
Postad/Inlagd2013-10-19 19:15
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520d -10
Trailer detection
The trailer module detects a trailer as connected when at least two loads (cold measurement) are detected at the lighting outputs. The trailer module then reports the status ”Trailer connected”. This status report is implemented in the towing vehicle in a number of control units. For example, the Park Distance Control is disabled at the rear. Moreover, to prevent the driver from being dazzled, the reversing light and the rear fog lamp of the towing vehicle are disabled.
Trailer coupling release
The electrical trailer coupling release is a component of the optional extra 'trailer coupling with articulated ball head'. This optional extra is offered for the E70 and E90, 91, 92, 93. The trailer coupling release is operated using a button in the luggage compartment.
There is a two-colour LED for the indicator lamp in the button. The following signals are possible:
• The LED lights up green:
the trailer coupling is in the locked end position.
• The LED flashes slowly red (2 Hz):
the trailer coupling is not in the locked end position.
• The LED flashes quickly red (4 Hz):
• The drive has been activated for longer than 4 seconds.
• The current necessary for the release function drive has not been reached (12 Amperes).
The drive for the trailer coupling release is attached to the release unit. The ball head can only be released if the following conditions have been met:
• Terminal 15 OFF
• Boot lid open
The trailer coupling can be released as of terminal 30g ON. For it to be released, the following signal states must be present:
• Terminal 30g: high signal
• Button for the trailer coupling release: low signal
• Terminal 15: low signal
• Luggage compartment contact switch: low signal
• Micro-switch for drive of trailer coupling release, output 1: low signal
• Micro-switch for drive of trailer coupling release, output 2: high signal
After a successful check of the signal states, the DC motor for the trailer coupling is activated. As long as the ball head is not locked into the end position, a sound signal is issued. A Check Control message is also displayed.
The drive for the trailer coupling release consists of a direct current motor and a reduction gear. The following components are integrated in the release unit:
• Micro-switch with slide and compression spring
• Drive disk for the micro-switch
• Drive disk for the release lever
• Release lever

Notes for Service department
The following information is provided for service of the trailer module:
General information
If the power supply is interrupted during operation of the trailer coupling release, various signal states can be lost.
Once the power supply is available again, the button for the trailer coupling release must be pressed for 5 seconds. This switches on the drive (emergency actuation).
If the power supply has been interrupted, the trailer coupling cannot be released.
Diagnosis instructions
The trailer module detects the following faults:
• Checksum fault of the various memories and watchdog reset
• Faults of the CAN drivers
• Wire faults of the CAN interface and of the brake light input
• Wire fault of all outputs with short circuit and wire break
• Undervoltage / overvoltage and implausibility of the control unit voltage in comparison with the on-board supply voltage
• Implausibility of a CAN message ”Braking” compared to the hard-wired brake light input at the control unit
• Implausibility of the sense values of the lighting outputs of the control unit
The trailer module detects a fault in the trailer coupling release through a missing 'Alive' signal. A Check Control message is output.
A Check Control message is also issued if the ball head has not been locked at terminal 15 ON.
Faults on the lamp outputs of the trailer module are output as Check Control messages.
The drive of the trailer coupling release can be replaced separately.
Notes on coding / programming
Coding
After installation of a trailer module, the control unit must be recoded. In doing so, observe the various national versions.
No liability can be accepted for printing or other errors. Subject to changes of a technical nature

END           IP: ...[220.128]
Antal inlägg47 st
Postad/Inlagd2013-10-19 19:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520d -10
Bilder med tillhörande förklaring borttagna då dessa inte verkar stödjas av forummotorn.           IP: ...[220.128]
Antal inlägg16.038 st
Postad/Inlagd2013-10-19 20:21
Anmäl svaretAnmäl svaret
Tja man kan ju bli konfunderad för mindre... behövs allt detta?
Lite som att läsa beskrivningen av klimaautomatiken med spjällstyrning osv, när den beskrivs av BMW...
Men märk att mycket av det som beskrivs rör bevakning och styrning av alla ljus och elfunktioner som finns i det tillkopplade släpet, husvagnen osv.
Jag är inte helt övertygad om att det som beskrivs på slutet om just trailer coupling, release functions osv, rör just indragbar dragkrok... mera allting runt själva det tillkopplade släpet och dess kulkoppling osv.

Men jag har mest skummat texten, och det vi skulle behöva är beskrivning från tillverkaren av själva den indragbara dragkroken, inte enbart bilens el, buss och styrsystem.



FP           IP: ...[.86.134]
Antal inlägg261 st
Postad/Inlagd2013-10-19 21:13
Anmäl svaretAnmäl svaret
I mina lekmannaögon börjar jag tro mer och mer att detta har ett samband med de beryktade kabelbrotten i bakluckan E61 och fuktskadade styrenheterna E61/E60 som kan ge de mest osannolika symptom och störningar. Mer eller mindre ALLA E61 har efter bara ett par år brytskador på kablaget, om och när ägaren märker det beror på HUR skadat det är och vilka symptom det ger. Jag har det, och jag märkte det inte förrän jag fick problem med fjärren. Att bl.a. radiostationsminnet också försvann skulle jag annars aldrig ha märkt då jag mycket sällan lyssnar på radion.

De flesta av dessa punkter får mig att inbilla mig ett samband eftersom dessa punkter även kan störas av kabelbrott:

"The drive for the trailer coupling release is attached to the release unit. The ball head can only be released if the following conditions have been met:
• Terminal 15 OFF
• Boot lid open
The trailer coupling can be released as of terminal 30g ON. For it to be released, the following signal states must be present:
• Terminal 30g: high signal
• Button for the trailer coupling release: low signal
• Terminal 15: low signal
• Luggage compartment contact switch: low signal (!)
• Micro-switch for drive of trailer coupling release, output 1: low signal
• Micro-switch for drive of trailer coupling release, output 2: high signal
After a successful check of the signal states, the DC motor for the trailer coupling is activated. As long as the ball head is not locked into the end position, a sound signal is issued. A Check Control message is also displayed.

Och detta:

- "If the power supply has been interrupted, the trailer coupling cannot be released. The trailer module detects the following faults:
• Checksum fault of the various memories and watchdog reset
• Faults of the CAN drivers
• Wire faults of the CAN interface and of the brake light input
• Wire fault of all outputs with short circuit and wire break"

          IP: ...[115.218]
Antal inlägg47 st
Postad/Inlagd2013-10-20 09:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520d -10
På sidan jag länkar till finns följande stycke (sök på):
Currently known fault profiles of the trailer module

Där står det klart och tydligt att det finns problem med kroken. Så det är känt för BMW. Intressantast är att BMW skyller på tillverkaren av kroken och att man menar att det inte går att åtgärda! Deras rekomnedation blir nog i så fall att byta kroken.

Men jag är inte säker på att kroken som är på bilderna är samma som länkats till tidigare i forumet. Kan någon som kommer in på sidan, och som har skruvat med en krok i verkliga livet verifiera detta?

För er som inte kommer in på sidan klistrar jag in det mest intressanta stycket:

Known fault profiles for the electrical release trailer coupling


•The release of electrical release trailer coupling causes it to swing directly into the outward articulated end position

•Description
The customer determines that the trailer coupling is released by pressing the unlock button and then locks in place directly in the articulated outwards end position. The specified released intermediate position is swung over.

•Cause
The cause of this behaviour is related to the manufacture. On swinging out, the ball end is braked by a rubber mat with a defined torque. The manufacturing tolerance mean that this braking torque can be too low. This enables the complete swing-out to the end position. At the moment, there is no remedial measure, as the braking torque is set at the manufacturer and cannot be changed in Service (permanent bonding).

No liability can be accepted for printing or other errors. Subject to changes of a technical nature

Kan ärligt säga att jag inte riktigt fattar vad som menas med allt...

Vore också intressant att veta när de drabbade bilar här på forumet är byggda (2009:a då efter som modulen byttes 09/06. På 2008:or säger det sig självt att de har den äldre modulen). Om en modul är bytt mitt i ett modellår så borde det bero på problem.           IP: ...[220.128]
Antal inlägg16.038 st
Postad/Inlagd2013-10-20 10:39
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jag har inte sett bilderna eller skruvat med krokarna, endast följt inläggen här.
Tidigare har det rapporterats om enbart hallgivare (pulsgivare), och vi har spekulerat i konstruktionen osv.
Nu beskrivs mikrobrytare osv i den engelska texten, och en mängd andra funktioner och kriterier för att kroken skall manövreras.
Bl.a skall den naturligtvis inte manövreras om ett släp av något slag är påhängt, och detta känns av genom att minst två lampor ute på släpet skall detekteras (coldcheck osv, precis som på bilen).
Om inte så förutsätts inget släp vara påkopplat, kroken kan tillåtas dras in osv, när övriga kriterier är uppfyllda, luckan öppen, tryckknappen manövreras osv.
Då blir det lite lättare att misstänka att ett fel i t.ex kabelstam ev. kan påverka funktionerna, kanske orsaka att den startar och kör (förbi ändläget) osv.
Man frestas tycka att man överarbetat hela konstruktionen...


FP           IP: ...[.86.134]
Antal inlägg71 st
Postad/Inlagd2013-10-20 10:49
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
525 DA Touring -07
Hej!

Jag har lite foton här som Ni kan kika på!
[LÄNK]

          IP: ...[250.144]
Antal inlägg16.038 st
Postad/Inlagd2013-10-20 11:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
Helt klart ser man en hallsensor med sitt magnethjul på motoraxeln. Här skapas pulser som kan räknas och bearbetas i styrenheten. Några microbrytare (för gränsläge eller annat) går inte att se direkt.

FP           IP: ...[.86.134]
Antal inlägg14 st
Postad/Inlagd2013-10-22 09:45
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
523iA Touring -08
Ok. Jag med. Pling från felkod vid landsvägskörning och "död krok" helt i enlighet med övriga.

Var på BMW idag och i samband med bromsvätskebyte bad jag dem om en prisuppgift på åtgärd. 45 min. senare hade de bytt bromsvätska och dessutom hunnit köra någon form av felkodstest. Svaret blev att kroken måste bytas, precis som jag sa när jag kom. DOCK blev jag 806 kr fattigare för detta svar trots att de inte gjort något alls för att åtgärda. Man borde verkligen omskola sig...

          IP: ...[5.87.28]
Antal inlägg261 st
Postad/Inlagd2013-10-22 11:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
-"Wulle"

Hur/när hände det?
Detta kanske kan hjälpa att ringa in utlösande omständigheter.

- Hur ofta har du använt kroken? Flitigt eller sparsamt?
- Hur länge hade du kört med kroken ute när felet kom?
- Hände det när du drog något eller utan släpvagn?
- Har du haft några kabelbrott i baklucketkablaget, eller några mystiska fenomen som kan relateras till kabelbrott? T.ex. fjärrlås, tappade radiostationer, lampvarningar mm?

          IP: ...[115.218]
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2021 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 335D  -16
Pris: 300.000:-

BMW 530i LCI N53  -07
Pris: 135.000:-

BMW 320d touring m-sport  -14
Pris: 199.000:-

BMW Intressekoll Z4 2,5si  -08
Pris: 180.000:-

BMW 125i  -08
Pris: 99.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen