AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

Felkod på elektrisk dragkrok E61, BMW säger montera en ny!? Kan det vara möjligt?

Visad 253.453 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg22 st
Postad/Inlagd2013-10-15 18:29
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
X4 20dA -17
Jönne!
Min krok var utfälld och jag körde utan släp när plötsligt motorn till kroken startade.
Efter ca 3-5 sek plingade det till och en text tändes upp i displayen som sa att kroken inte var i låst läge!
När jag stannade bilen för att kolla vad som hänt gick krok-motorn men kroken stod still. dvs gick inte att fälla in.
Det allvarligaste felet är att krok-motorn startar när bilmotorn är igång, samt att bilen rullar på landsväg. Att drevet går sönder beror på en ren felkonstruktion, man har helt enkelt ingen ändläges spärr eller överströms skydd, för att begränsa skadorna vid fel. Någon har inte förstått vad man har monterat för skräp på i övrigt bra bilar!

Ciao L           IP: ...[.48.225]
Antal inlägg8 st
Postad/Inlagd2013-10-16 09:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 520d -08
Min krok var också i utfällt läge, som den varit i en månad då jag hade hyrt en släp. Jag var ute och körde (utan släp) plötsligt kom en felkod på instrumentbrädan, sedan dess är den orubblig i utfällt läge. Följer forumet här, men snart dax att ta beslut hur jag ska gå vidare. Snart tid för besiktning, och då måste problemet vara åtgärdat. En bil som nästan kostar en halv miljon ny trodde jag hade väl valda s.k. tillbehör.
Till BMW : TA ERT ANSVAR OCH PLOCKA IN BILARNA FÖR ÅTGÄRD!!!           IP: ...[.230.15]
Antal inlägg745 st
Postad/Inlagd2013-10-16 17:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld)
E34 535 -90 (renoveras)
523i -99
E61 520d 08 (såld)
E34 518 -95 rostfri!
E34 520 nr 2 (reserv)
E34 520 -90 (såld)
E34 525 -92 Sladdbarnet
(Schrott)
så kom mitt pling åsså förra vintern
kroken hade varit utfälld länge inget släp           IP: ...[164.191]
Antal inlägg7.888 st
Postad/Inlagd2013-10-16 18:02
Anmäl svaretAnmäl svaret
Undrar vad felprocenten är på krokarna?           IP: ...[168.159]
Antal inlägg261 st
Postad/Inlagd2013-10-16 18:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jag tycks se en liten "röd tråd" i ämnet, även när man läser på alla tyska BMW-forum.

Det tycks i de flesta fall hända när kroken varit utfälld ett tag, ofta utan att något varit kopplat på kroken. Sällan (aldrig?) under själva utfällandet.
Att det går sönder när man dragit något med kroken händer också men verkar vara mer sällsynt. Eller?

Ni som drabbats, fortsätt fyll på listan under vilka omständigheter det hände er.

IP: ...[115.218]
Antal inlägg10 st
Postad/Inlagd2013-10-16 19:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
535D Touring - 2008
Det verkar som vi alla drabbade av dragkroksproblematiken
har samma händelseförlopp. Hände med dragkroken ute sedan ett tag
och under färd utan släp kom felmeddelandet upp i display.
"Drakkrok ej låst". Stamnnade och ut för att känna efter, totalt
orubblig och ingen reaktion på knapptrycket i bagaget där nu röd
lydiod indikeras.
Jag har demonterat mitt och funnit detta mellandrev (gjutnylon) i bitar som alla andra. Jag kan inte hitta någon givare i motorn och har svårt
att tänka mig att det finns något bakom de "låskulor" som går in och
låser kroken i respektive läge.
Pratade med en auktoriserad BMW-verkstad. De säger att det inte finns
någon som helst dokumentation på funktionen tillgänglig (spränskiss
mm) och standardsvaret är köp nytt!
Jag har mejlat den återförsäljare som sålde min bil. Han har åtminstone vidarefordrat detta till någon regionchef på BMW.
Är det någon som lyckats räkna hur många vi är på forumet som drabbats.?

Tydligen har vi samma grej med bakluckekablage och plastspjäll som
lossnar i insuget där 535D-motor kostar 85000:-. De skall ha något
att göra med motorbroms att göra? Mitt råd - ta bort dem vid nästa glödstiftsbyte.

Schager           IP: ...[.61.109]
Antal inlägg775 st
Postad/Inlagd2013-10-16 21:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
Finns det här problemet även på F11 från 2011?           IP: ...[.76.202]
Antal inlägg16.038 st
Postad/Inlagd2013-10-16 22:52
Anmäl svaretAnmäl svaret
Herje: Som vi diskuterat här om du läser bakåt i tråden så sitter det inga givare för gränsläge, konstruktionen är inte sådan. I stället sitter det en pulsgivare (hallgivare) på motorn som räknar antal motorvarv, från ett givet referensläge. Därmed vet styrningen var mekanismen befinner sig osv, samma system används i vissa lås, fönsterhissar, torkarmotorer, ställmotorer till strålkastare, luftsspjäll i kliman osv.
Som det nu verkar så är det något som stör ut detta och får drivmotorn att starta när den inte skall och driva mekanismen utanför ändläget, varvid drevet trasas sönder.
Kraften/utväxlingen är stor, det hade knappast hjälpt med metalldrev osv som ibland antyds, felet måste fixas vid källan, det är inte kugghjulen som är felkonstruerade.
Att BMW inte reparerar ner på komponentnivå är inte konstigt, dock borde de medverka till goodwill-lösningar och att pusha det hela vidare till tillverkaren (Bavaria).
Dvs om felet nu ligger i deras styrsystem, det kan ju vara något från bilen som orsakar det hela. Hoppas någon hos BMW är så rakryggad så att de vågar ta tag i detta.

FP           IP: ...[.86.134]
Antal inlägg74 st
Postad/Inlagd2013-10-17 13:59
Anmäl svaretAnmäl svaret
118d Lci f20
320d GT xDrive M-Sport
Är det någon som vet om draget är likadant på f3x som på f11?
Man blir lite orolig när man får höra om de problem e61 ägare har haft med draget. Hoppas verkligen att BMW löst problemen som varit med draget.           IP: ...[140.195]
Antal inlägg10 st
Postad/Inlagd2013-10-17 22:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
535D Touring - 2008
Hej Folke!
Tack för dina kloka inlägg där mitt intresse ligger precis som du säger
och alltid i orsak och verkan.
OK en pulsgivare som då sitter inbyggd i själva motorn.
Vad kan störa ut en sådan? Vad har man då för garantier att nytt
drag inte har samma fenomen?
Det förbryllar mig att BMW-verkstäderna inte ens har någon dokumentation på den tänkta funktionen.
Den verkar ju fullständigt vansinnigt om man släpper ut en icke felsäker
konstruktion och inte går till botten med detta.
I min värld som maskinbyggare (om än produktionsutrustning till järn- och stålgjuterier) är det bara inte möjligt!
Det borde sannerligen finnas en kvittens att det "låsta" läget har nåtts, men du verkar säker på din sak. Om man trots allt får felindikeringen
"ej låst" utan fungerande räkning av pulser = antal motorvarv plus delar därav, tyder ju likväl på någon slags information (inga pulser alls eller fel
antal pulser registrerade)?

Antal inlägg10 st
Postad/Inlagd2013-10-17 23:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
535D Touring - 2008
Hej olyckliga dragkroksinnehavare!

Nu är frågan också officiellt ställd till BMW Sverige och den nye VDn
som stolt triumferar att det är BMWs innovationsförmåga, dynamik
och starka varumärke som lockat honom till BMW.

Så en regionchef och en ny VD kanske har visst intresse av att
"vårda" varumärket? Visst borde vi vara potentiella köpare av
BMW, men kanske skall man sätta sin tillit till sydkoreaner?
De tror i alla fall så mycket på sitt varumärke att de lovar 7 års nybilsgaranti

Antal inlägg261 st
Postad/Inlagd2013-10-17 23:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
- Herje

"Vad kan störa ut en sådan?"
Precis vad jag tänker! En gemensam faktor hos de drabbade vore kanske ett första steg, t.ex. temperaturen, regn, hur länge kroken varit utfälld när varningen kom o.s.v.

- "Vad har man då för garantier att nytt drag inte har samma fenomen?"
Mest troligt inga alls...

Antal inlägg224 st
Postad/Inlagd2013-10-17 23:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
E61 530d Touring -07
F31 330e -18
E85 Z4 3.0 -04
Om jag förstått rätt är leverantören Westfalia. Känner lite grann till AUDI Original Zubehör (AOZ) och vi fått indikationer att man slängt ut Westfalia som leverantör. Kan möjligen dessa dragkroksproblem vara eller bli en liknande historia?

Det fanns en liknade kvalitetsbrist för Alps som levererade elektroniska dörrstyrningsmoduler till Volvo i början på 2000. Dessa hade några dåliga lödningar vilket kostade kunderna typiskt 4.500 kr per framdörrsmodul. Detta är natutligtvis oacceptabelt men problemen är lite diffusa och beroende på omständigheter gick vissa på garanti eller goodwill men många (läs MÅNGA) privatkunder betalade ut egen ficka. Alps blev utslängda som leverantör...

cme

"Ska man ha nåt gjort får man göra det själv"           IP: ...[5.226.8]
Antal inlägg47 st
Postad/Inlagd2013-10-18 07:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
520d -10
Om det är så att vi är något på spåren när vi tänker att det beror på att kroken varit utfälld länge, så är det nog inte själva pulsgivaren i sig som strular, utan något i elektroniken som håller reda på vart kroken är(infälld/utfälld).
Jag tänker så här(och det är bara spekulationer) att någonstans håller bilen reda på krokens position, och detta då genom att räkna pulser från det att man trycker på knappen för att fälla ut kroken till dess att den är utfälld och rätt antal pulser är uppnått.
När rätt antal pulser är uppnått så stannar krokens rörelse och positionen lagras i "minnet" antingen som antal pulser eller som position eller både och. Detta för att veta att kroken är säkert utfälld och för att veta vad som ska bli nästa åtgärd (fälla in kroken) när knappen trycks in ingen. Antagligen också för att övervaka att den inte ändrar position under färd.
Om nu kroken kraschat under färd så måste det vara så att bilen plötsligt fortsatt att köra ut kroken fast den redan varit utfälld med krasch som följd.
Varför kroken startar är ju den stora nöten att knäcka...
En teori är att bilens elektronik har i minne att kroken ska vara utfälld, men att antalet pulser av okänd anledning nollats, och därför får för sig att kroken ska fortsätta ett visst antal pulser, och då kraschar det med meddelande om felaktig krok då antalet pulser inte uppnåtts.

Fyll gärna på med andra teorier.

Nu ska jag ut och sladda i säsongens första snö!           IP: ...[.219.99]
Antal inlägg16.038 st
Postad/Inlagd2013-10-18 08:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
Bra och relevanta teorier.

FP           IP: ...[.243.36]
Antal inlägg22 st
Postad/Inlagd2013-10-18 11:29
Anmäl svaretAnmäl svaret
X4 20dA -17
PEMU! Det är rätt det du säger men det finns en sak som är allvarligare!
Krok-motorn startar när bilmotorn är igång! Det betyder att någonting kopplar in manöverspänningen till kroken som ska regleras via en MANUELL FUNKTION, tryckknappen! Detta fråga har jag skickat till BMW Sverige, som har valt att inte svara!

Ciao L           IP: ...[.48.225]
Antal inlägg47 st
Postad/Inlagd2013-10-18 11:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
520d -10
Ja, det är väl en del av nöten... Men det behöver inte vara själva knappen, då den troligtvis endast skickar en signal om att manövrera kroken, till en modul som hanterar helheten. Det kan ju finnas massor av annan yttre påverkan som kan störa modulen. Ponera att pulsvärdet försvinner i modulen (fortfarande bara teori!) för att modulen blir kortsluten/strömlös av någon anledning (bara teori!).
Kablar i bakluckans gångjärn? Lite långsökt kanske men har ju läst om de mest konstiga fel som relaterats till det gamla kända felet.

I vart fall kommer inte jag köra med kroken ute i onödan så länge det finns en misstanke om att det ökar risken att drabbas.
Är det förresten någon som varit med om att kroken startat automatiskt ifrån infällt läge? Eller är de bara i utfällt läge?           IP: ...[.13.233]
Antal inlägg47 st
Postad/Inlagd2013-10-18 12:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
520d -10
Lite mer specifikt svar om knappen; något annat än just ett tryck på knappen skulle i teorin kunna trigga kroken till att starta. MissMatch i pulsvärde och position skulle ju kunna orsakas av samma störning (fel alltså) som startar krokens rörelse. Eller så skulle start av motorn i sig kunna vara ett resultat av missmatch. Eller så finns det en inbyggd logisk vurpa i elektroniken, eller så är det Merkurius position i paritet till Venus som är boven, osv...
Så länge man inte har facit i handen så är allt bara gissningar.
Än så länge gissar jag bara...           IP: ...[.13.233]
Antal inlägg16.038 st
Postad/Inlagd2013-10-18 12:22
Anmäl svaretAnmäl svaret
Att haverierna sker just när bilmotorn är igång kan vara rena slumpen, eller inte... vi gissar som sagt. Det är ju inte så att alla bilar med denna krok får haveriet så snart de startat motorn..
Det skulle iofs vara intressant och se konstruktionen på papper eller fil, dvs kopplingsschemat.

FP           IP: ...[.243.36]
Antal inlägg261 st
Postad/Inlagd2013-10-18 17:22
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jag tror på att bagageluckekablarna kan vara en bov som "Pemu" sa.
Kabelbrott i någon av dessa kan trigga allehanda fel och koder på allt möjligt, och dessa kablar är mer eller mindre skadade på i princip varenda bil! I alla fall E61.

Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2021 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 335D  -16
Pris: 300.000:-

BMW 530i LCI N53  -07
Pris: 135.000:-

BMW 320d touring m-sport  -14
Pris: 199.000:-

BMW Intressekoll Z4 2,5si  -08