AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

Felkod på elektrisk dragkrok E61, BMW säger montera en ny!? Kan det vara möjligt?

Visad 254.375 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg3st
Postad/Inlagd2012-01-19 23:21
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530xd Touring -08
Jag ger inte mycket för den elektronik som BMW har åstadkommit i denna bilmodell (BMW530xd -08). Det som gör mig mest arg är att de inte går sina kunder det minsta till mötes. De skulle kunna erbjuda åtminstone en modifierings kit till ett human kostnad, för att lösa dessa undermåliga konstruktioner.

Som så många redan har skrivit här på forumet så har även jag drabbats av att fjärrlåset slutade att fungera efter ett rejält regnväder. Bagageluckan och hatthyllan började allt oftare att öppna sig själv och eviga fellarm av alla möjliga typer.

Jag tog då kontakt med min närmsta BMW återförsäljare, de sa att det med största säkerhet berodde på kablaget till bagageluckan.
Kundmottagaren ville inte direkt erkänna att det är ett fabrikationsfel, men berättade att de har köpt hem en riktigt bra silicon kabel och att de klipper av orginal kablarna och sedan löder dit nya kablar ut till bagageluckan. För att man sedan skall slippa detta bekymmer. Detta arbete hade de ett pris på 6500-7000:-.
Jag framförde då att det känns som ett solklart fabrikationsfel, då det framgick att det här var en mycket vanlig reparation för dem. Så jag hävdade då att det borde vara någon form av goodwill från BMW, men jag fick då till svar att de hade försökt att få det någon gång men det var inte lönt att åberopa det.

Hur som helst tyckte jag det var en allt för hög kostnad så jag vände mig till en bilelektriker som bytte ut kablaget på samma sätt som BMW verkstan sagt att de skulle göra (denna bilelektriker hade också gjort detta på denna bilmodell flera gåner), 9 st kablar visade sig vara av i den genomföring längst till höger. Detta arbete gick då på 1500:- till att jämföra med de 6500-7000 som BMW ville ha.
Men tyvärr räckte inte detta, så jag fick även lämna in bilen till BMW versktan för byte av antennförstärkare samt microbrytare i bagageluckan. Efter detta så fungerar fjärrlås och bagagelucka.

Så då kvarstod en felkod gällande dragkroken som de inte vid detta verkstadsbesök hann titta så mycket på. Så jag fick då boka en ny tid 2 dagar senare för detta.

Så jag var åter 2 dagar senare och blev uppringd av dem på eftermiddagen och de hade konstaterat att jag behövde montera en ny dragkrok på bilen för 12000!!! Jag valde då att funder lite på detta och fick naturligtvis en felsökningskostnad på 1180:-. Mycket konstigt eftersom de hade felkoden redan 2 dagar innan.
På kvällen när jag var på ICA och handlade så mötte jag en bekant som jag visste har åkt BMW tidigare. Han berättade då att han hade varit ute för i stort sätt samma fenomen på sin BMW.
Men han hade dessutom fått nedslag på bilprovningen beträffande larmet. Det slutade med att hans bil stod på samma bilverkstad som jag har besökt med exakt samma diagnos, hela dragkroken måste bytas ut. Men hans bil vart stående i 4 månader hos denna verkstad med körförbud då det inte gick att få fram en ny dragkrok vid detta tillfälle (det skall nu inte vara något problem att få fram en ny krok nu).

Men hur sugen är man på att montera en ny dragkrok för 12000 för en sketen felkod...

Larmet kom bara helt plötsligt vid vanlig landsvägskörning och kroken hade inte använts på en månad.

Jag har förvisso varit i kontakt med dragkulan.se och han har också stött på detta tidigare och han förordar att man väljer en avtagbar modell istället.
Är det någon mer som har varit med om detta och kanske har en bättre lösning än att byta ut hela draget?

Felkoden som detta ger är: 940D AHM Släpvagnskoppling inte låst.

Tacksam för råd!

IP: ...[246.111]
Antal inlägg6.283 st
Postad/Inlagd2012-01-20 02:09
Anmäl svaretAnmäl svaret
Låser sig kroken som den ska när den är in- respektive utfälld? Om låsningen fungerar som den ska borde det vara fullt möjligt att fysiskt koppla bort larmet genom att manipulera den signal som går från dragkrokens låsanordning till elektronikmodulen i bagaget.           IP: ...[0.71.23]
Antal inlägg745 st
Postad/Inlagd2012-01-20 07:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld)
E34 535 -90 (renoveras)
523i -99
E61 520d 08 (såld)
E34 518 -95 rostfri!
E34 520 nr 2 (reserv)
E34 520 -90 (såld)
E34 525 -92 Sladdbarnet
(Schrott)
fasen, som nybliven E61 ägare går jag nu bara och väntar på att drabbas av kablagebrottet i bakluckan, eller att microbrytaren till glasluckan säger upp sig,

det är bara att konstatera att den "hantverkskunnande bilmeken" håller på att försvinna

nu kopplar man in datorn och är nåt trasigt byter man den trasiga modulen för det har datorn sagt

iofs är dagens bilar proppyllda med elektronik så det är mer svårmekat idag
men ofta kan felen fixas med en reparation istället för en ny dyr utbytesdel

IP: ...[.118.10]
Antal inlägg47 st
Postad/Inlagd2012-01-20 10:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
F11 530i Touring -13
E61 523i Touring LCI -07
Det är verkligen en olustig känsla att sätta sig i bilen nuförtiden. Den piper och hojtar. Är jag <1 m från en buske, är det <3 grader varmt, är det solsken? Nej, senast var (är) det förutom ovanstående även defekt dimljus höger bak, samt defekt bakrutetorkare... Man anar ett kabelbrott... Eftersom det var 10 månader sedan problemet med tändningen åtgärdades var det väl dags för ett nytt (typ-) fel. Som många varit inne på, först ska man bli förbannad över svagheterna i konstruktionen, sen ska man behöva leva med frustrationen med att det är reparerat med precis samma usla komponenter, så felet kan uppstå när som helst igen.           IP: ...[.31.181]
Antal inlägg182 st
Postad/Inlagd2012-01-20 12:15
Anmäl svaretAnmäl svaret
530xDA Touring M-sport -13
Har själv också en E61 med elektrisk dragkrok, hade tidigare en avtagbar och det känns helt klart som en bättre lösning trots att man får kröka rygg och bli litet skitig om händerna när kroken skall användas... Har inte haft strul än, men försöker då och då fälla ut och fälla in kroken även om jag inte ska ha den, just för att hålla igång den. Bra/dåligt? Men det är ju mycket märkligt att den inte skall gå att reparera? Det känns som om BMW (mfl) automatiskt alltid byter ut allt som inte fungerar, istället för att försöka laga...           IP: ...[0.46.63]
Antal inlägg2.076 st
Postad/Inlagd2012-01-20 12:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
116i M-sport -15
520d touring -16
Jag hävdar att 80% av dagens bilmekar är montörer
Inte reparatörer
De går in i datorn och tittar sen bytar de hela saken som är trasig inte tex bytar de kol i en generator eller lagar draget på din bil själva draget är ju inte trasigt bara en givare eller dylikt är trasigt
Man blir förbannad när man hör priser de tar ut på BMW verkstaden åker i princip aldrig ditt utan till annan som inte bara tänker på egen vinning

Ha deT           IP: ...[16.49.1]
Antal inlägg209 st
Postad/Inlagd2012-01-20 12:24
Anmäl svaretAnmäl svaret
E92 M-Power
Förvånar mig att Touring modellerna (spec. E61-an) strular så mycket för så många.

Måste vara ett av BmW:s "fiasko-modeller"... Sedan att de icke tar på sig ansvaret... 12.000:- för en elektriskt dragkrok? Nej, tack!

=/           IP: ...[106.213]
Antal inlägg198 st
Postad/Inlagd2012-01-20 12:46
Anmäl svaretAnmäl svaret
320da -11
Varför inte utnyttja maskinskadeförsäkringen? Om det är till någon tröst så har jag inte haft några som helst elfel på min E61:a.           IP: ...[226.156]
Antal inlägg198 st
Postad/Inlagd2012-01-20 12:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
320da -11
...däremot på E39:)           IP: ...[226.156]
Antal inlägg3 st
Postad/Inlagd2012-01-20 15:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
530xd Touring -08
Dragkroken var i utfällt läge då detta larm uppkom. Den verkar vara låst men den blinkar på rött knappen.
Trycker jag ett kort tryck på knappen för att fälla in den så händer inget.
Trycker jag däremot ett långt tryck på kanppen så surrar det, men inget händer.

IP: ...[.128.12]
Antal inlägg6.283 st
Postad/Inlagd2012-01-20 17:48
Anmäl svaretAnmäl svaret
keli1: Okej, då är det något fel motorpaketet som fäller in och ut dragkroken. Nu vet jag inte hur det ser ut på 5-serien, men har du testat att försöka rengöra runt elmotorn? Det kan vara grus eller annat som lagt sig där och förhindrar elmotorn från att manövrera dragkroken vilket i teorin skulle trigga larmet/felkoden.

Har du överskridit max kultryck för dragkroken? Det är extra skadligt för de infällbara dragkrokarna.           IP: ...[0.71.23]
Antal inlägg11.020 st
Postad/Inlagd2012-01-20 18:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98
Det enda jag kan lägga in i denna fråga är att jag vet att farsan fick byta ut sin elektriska dragkrok på garantin på sin faceliftade E60- 07, dvs innan bilen blev två år..

"Knäppte till" när man försökte aktivera kroken och BMW sa att motorn till dragkroken hade havererat.
BMW bytte alltihopa, tog en hel dag..

Mvh Janne.           IP: ...[.85.108]
Antal inlägg6.283 st
Postad/Inlagd2012-01-20 19:45
Anmäl svaretAnmäl svaret
En hel dags arbete låter lite överdrivet. Stötfångaren behöver tas av och sen är det bara att lossa elanslutningen till elmotorn (kontaktstycke) och skruva bort 13-poliga elkontakten som sitter monterade på dragkroken. Därefter är det bara att bulta loss dragkroken.           IP: ...[0.71.23]
Antal inlägg11.020 st
Postad/Inlagd2012-01-20 20:45
Anmäl svaretAnmäl svaret
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98
Tja, hela scenariot exakt vet jag inte iofs, men farsan var där som jag förstod hela tiden medans bilen var inne...tog som sagt i princip hela dagen.

Vet inte huruvida meken hade "fullt fokus" hela tiden på just den bilen, men iaf..

Mvh Janne.           IP: ...[.85.108]
Antal inlägg134 st
Postad/Inlagd2012-01-21 05:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
330 Ci Cab 2002 Såld
118d 2009 Inbytt i Tyskland
E61 530d Xdrive 2009 Såld
X1 2.8 (N52B30) Xdrive 2010

BMW K1300GT -09
Som så många gånger här i livet gäller det att vara jobbig som fan mot verkstan. Ifrågasätt sättet som dom skall laga detta på. Se till att dom kontaktar BMW centralt och kollar godwill, nöjd dig inte med vad kundmottagaren säger till dig.

Mycket av deras attityd mot sådana här frågor kommer av att många BMW ägare inte bryr sig utan bara säger Jaha och betalar. Grabbarna på min verkstad vet vad som gäller när jag kommer in, på mig funkar inget bullshit.

Alternativt föreslår jag att du åker till en annan verkstad, det skiljer en del i attityd speciellt i storstäder där det finns mycket Jaha ägare.

Sedan kan det ju inte skada att man i mellan åt gör rent runt dragkroken, den ju sitter väldigt utsatt till och i Tyskland där bilen provas mest finns inte vintersaltet som kan förstöra.           IP: ...[3.39.28]
Antal inlägg117 st
Postad/Inlagd2012-01-22 00:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
520d sedan -08
Jeep Wrangler höjd/modifierad
Honda Civic -03
Har läst att fukt i reserhjulsbaljan i vissa modeller kan vara bov till mycket.I vissa fall kan man flytta elektroniken till sidorna i bagageutrymmet.Vissa problem brukar dyka upp om man har komfortfjädring eller drag monterat.Läst på engelska forum.           IP: ...[7.88.73]
Antal inlägg692 st
Postad/Inlagd2012-01-22 09:43
Anmäl svaretAnmäl svaret
Bmw 535da Touring M-sport -06
Problemet är nog inte att laga själv dragkroken utan de är ju de att bmw inte tillhandahåller reservdelar utan bara kompletta krokar.           IP: ...[.45.189]
Antal inlägg3 st
Postad/Inlagd2012-01-22 21:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
530xd Touring -08
Eftersom larmet helt plötsligt kom då jag körde bilen utan att man rört reglaget för kroken. Så känns det som det bör kunna vara givaren som skall känna att den är i låst läge som är trasig. Det är ju helt vansinnigt att det inte skall gå att byta ut motor samt de elektronikdelar som är vitala för funktionen.
Det skulle kännas betydligt ärligare om det fanns ett utbyteskit för typ halva kostnaden av en helt ny dragkrok. Då skulle det kännas som om att BMW agerar för att vilja ha nöjda kunder. När bilen dessutom har servats på märkesverkstad hela tiden och att den trots allt kostar en bit över 600 000... När man köper en BMW, audi eller MB så vill man ju tro att man betalar mer för att få den kvalité som de sägs skall ha. Hade jag däremot valt ett märke i det lägre prissegment typ Skoda, seat eller liknande så hade jag kunnat köpa detta bemötande från leverantören. Det här är min första BMW och troligen den sista också.
Det är möjligt att jag har haft otur med denna E61:a och att jag har haft tur med de Audi och MB jag har haft genom åren. Visst har det förekommit fel på dessa också som t.ex. bekymmer med rost och aluminum oxiderar. Det har aldrig varit något snack som på den MB E500 4-matic jag hade senast, så tog MB handlaren direkt in den och lackade om bagageluckan utan diskussion. Då kände man verkligen att man fick valuta för att bilen servats enligt serviceboken hos märkeshandlaren. Men när man då kommer till BMW på samma sätt så säger man att det inte ens är lönt att göra en goodwill ansökan eller åtminstone för att ta en del av kostnaden. Det borde gynna BMW som märke då skulle de ha hållit mig tyst och försvarat det bilmärke jag har valt. Istället för att få mig att höja min missnöjda röst här. Det måste vara ett gissel för BMW att vi kan dela våra åsikter och erfarenheter här på forumet. Därför det blev ju naturligtvis jobbigt för kundmottagaren som ville ge sken av att dessa bekymmer inte alls är vanliga. Det stod sedan klart att även han visste att kablage och antennförstärkarna fanns som trådar på forumet, samt att det fanns en beräkning på att det kostar ca 11:-/per gång man öppnar bagageluckan på en BMW E61. När man sedan så träffar man en bekant på ICA som också haft samma bekymmer med dragkroken, då inser man att de lever på att man tyst och snällt bara sväljer och betalar. Utan att ifrågasätta om man har fått den kvalité som man borde ha fått för de pengar som en välutrustad E61a kostar.

IP: ...[246.111]
Antal inlägg1.249 st
Postad/Inlagd2012-01-23 09:00
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 520D Touring 2012
Mycket snack om kvalitet. Var har du fått intrycket att en BMW skulle ha bättre kvalitet än andra billigare bilar? Blir du lurad av försäljare?
Om du ska ha kvalitet så kika på statistiken istället, ex från svensk bilprovning.
BMW ligger sämst till på svenska marknaden med vissa bilmodeller.

Så fort du lagat den så köp en kia med 7 års garanti istället.           IP: ...[255.175]
Antal inlägg7 st
Postad/Inlagd2012-03-01 21:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jag har samma problem med min dragkrok och fått samma bemötande från BMW, de tar inte på sig något ansvar i frågan. Jag körde med kopplad hästtransport, sanolikt har den blivit överbelastad när hästen rört på sig.
Jag har demonterat kroken och elmotorn och lyckats lokalisera felet, det är ett kugghjul i nylonplast som dragits sönder och någon ny verkar omöjlig att få tag på.

Tror dock inte jag skulle lita på kroken igen även om jag skulle hitta ett kugghul som passar. Vad som skulle kunna hända om kroken vikt sig vid belastning vågar jag inte tänka vidare på.
Dags att hitta en ny demonterbar eller fast krok istället!

IP: ...[8.33.26]
Antal inlägg7.888 st
Postad/Inlagd2012-03-01 21:52
Anmäl svaretAnmäl svaret
Nevip , bu måste ladda upp bilder på detta!
Fler som har fått byta kroken har säkert haft detta fel, därför ska man alltid begära de gamla delarna i reut.
Bra jobbat!           IP: ...[52.8.77]
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2021 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 320i Coupé  -09
Pris: 105.000:-

BMW 335D  -16
Pris: 300.000:-

BMW 530i LCI N53  -07
Pris: 135.000:-

BMW 320d touring m-sport  -14