|
|
---|---|
jag har en ny BMW X3 2.0d Automat F25 tjänstebil men tycker att effekten/vridet inte riktigt räcker till. Är det någon som har tips på bra box eller annat trim? Vad ska man välja och vilken firma? tack | |
Låt gärna motorn bli lite inkörd först, vänta gärna till våren. Välj sedan gärna ett moderat effektuttag som inte fyller partikelfiltret och grenröret med sot så snabbt. Mvh |
|
ESS utan tvekan , sjukt bra grejer ! har kört med det i min nu 1000 mil och det funkar utan några som helst problem. snubbarna har koll på läget va gäller Bmw om man säger så. |
|
Tack rob,när är den inkörd tror du? Har kört 800 mil nu på två månader. är +10% moderat effektökning? |
|
Tack rob,när är den inkörd tror du? Har kört 800 mil nu på två månader. är +10% moderat effektökning? |
|
Hej igen, Funderar nu på KCR box och eventuellt med SprintBooster. Är det någon som har erfarenhet av det? ESS verkar inte ha till F25 X3 |
|
ring/maila och snacka med dom så tror jag säkert dom kirrar någonting eller har någonting på G ... nog inga problem. kcr funkar säkert bra , vet dock många här nere som haft brutala problem med det skitet. |
|
Verdi |
Känns som att jag sagt det här förut, men... Boxar är skit. |
Vad är det för kcr problem som inte ess har? dss har ju inte ens åf i sverige vad jag kan se. |
|
i95petan: Har själv en bensinare, men har provkört en 530d, F111 med såväl KCR-box som Sprint Booster och det var en tämligen trevlig upplevelse. Tycker det snackas mycket på det här forumet, tyvärr, och man kanske ska betänka *vem* som säger vad och varför. Lite synd att det är sådan sandlåda i trimavdelningen, när forumet i mångt och mycket är seriöst i andra avdelningar. Kontakta du KCR (och de andra firmorna) och bilda dig en egen uppfattning efter att ha pratat med dem och läst på om respektive företag. Funderar själv på att låta nästa bruksbil ska bli en diesel. |
|
Eftersom boxens enda "funktion" är att lura motorn att den får för lite bränsle så får den en rad nackdelar: -Automatlådan får felaktiga vridmomentsangivelser och växlar annorlunda -Partikelfiltrets regenerering blir fel -Färddatorn kommer visa fel Bara så att du vet så loggas dessa uppgifter också vilket kommer att påverka garantin på bilen även om boxen är urmonterad. Ditt drag. ------- //Lövet |
|
Dessa funktioner fungerar ypperligt med somliga boxar, mindre bra med andra. | |
Eftersom KCR, Dieselkraft, Promotech osv inte pratar med motorstyrningen annat än att förvränga bränsletrycket så får du gärna beskriva hur det skulle gå till? ------- //Lövet |
|
@Lövet: Som jag fått det förklarat för mig, har du vidare frågor får du nog kontakta respektive trimmare själv: 1.Många lådor är adaptiva och känner, enkelt förklarat, hur tungt motorn får jobba. Att boxen gör bilen effektivare gör snarare att många bilar går snålare då de inte växlar ner lika tidigt, i onödan. Dessutom, under acceleration går, exempelvis, KCR-boxen ur vid växling då railtrycket kort sjunker vid växling och då går boxen ur. 2.Partikelfilterregerering fungerar olika på olika bilar och då olika boxar jobbar på olika sätt, fungerar det olika bra. På vissa bilar, exempelvis BMW, förändras öppningstiderna för spridarna under regenerering och det är sannolikt, men inte nödvändigtvis så, att den typ av boxar vilken höjer effekten genom att styra insprutningstiderna har större problem med partikelfilterregerering. De boxar som jobbar på railtrycksensorn påverkar inte alls regenereringen då de inte alls påverkar injektorernas öppningstider. Pratar vi emissioner är väl dessutom KCR en av få svenska firmor som gjort tester på MTC i Haninge. 3.Till att börja med är det få originalbilar som visar faktisk förbrukning ens i originalskick. Det kan vara så att en box påverkar färddatorn, men inte om boxen är korrekt injusterad, då kommer den visa korrekta värden. Enklare boxar som konstant skjuter in mer diesel, de kommer visa fel, lite mer påkostade boxar som Steinbauer, KCR och vissa andra, visar normalt rätt, förutsatt att bilen och boxen är fullt funktionella i övrigt. Trevlig helg allesammans! |
|
"Många lådor är adaptiva och känner, enkelt förklarat, hur tungt motorn får jobba." Det där köper jag helt enkelt inte baserat på hur boxarna kopplas in. ------- //Lövet |
|
.. | |
Hej alla! 11 år senare. Är det en dum idé att chippa en 19.000 milare med 190 hk dieseln? Har utvecklingen gått framåt? Är det onödigt stor påfrestning på drivlinan? Nu kör jag inte så hårt…men läste om att växlingarna påverkas. Mr C |
|
På den motorn får du ca 10% extra vrid och kanske 15% effekt med en förnuftig optimering, så i mina ögon är det är knappt lönt. | |
Ok, tack för input. Mr C |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.