AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 3-Serien ]

Första bilderna på F31 3 serie Touring

Visad 776.974 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg149 st
Postad/Inlagd2013-06-13 20:46
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Passat Variant TDI170 DSG 4Motion -12 (i väntan på nästa BMW)
Är det någon här som fått sin 328xi levererad och kört några mil? Ruggigt sugen på en sån och skulle velat få lite intryck... Förbrukning, kraft etc...

Körde 320d senast idag och gillar inte att höra motorn tyvärr... annars går den ju riktigt fint den med...           IP: ...[.208.51]
Antal inlägg621 st
Postad/Inlagd2013-06-13 22:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
i3S-19
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
Kolla i denna tråden.

          IP: ...[9.9.240]
Antal inlägg709 st
Postad/Inlagd2013-06-13 22:36
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530dXA -16

BMW CS #08252
I motsats till Vitoco tycker jag det är riktigt behagligt att puttra runt i Eco Pro-läget; allt som oftast har man ju inget behov av snabba accelerationer i vardaglig trafik, särskilt inte vid motorvägskörning. Kanske skulle nöjt mig med en 316d istället?

Har igår/idag kört Stockholm - Göteborg T/R och kan konstatera att bilen är en riktig fröjd att åka längre sträckor med. Förbrukningen landade mätt mellan tankningar på 0,76...fortfarande under inkörning, har rullat 158 mil totalt.

Start/stopp-funktionen är jag dock inte riktigt kompis med; med den manuella 320d E91 jag hade tidigare kunde man ju lura funktionen genom att inte släppa upp kopplingen vid stillastående. Nu med automatväxlad F31 måste man ju komma ihåg att trycka på knappen vid varje start för att avaktivera funktionen. Får nog öva in Vitocos start-up-rutin...

/J.I           IP: ...[7.80.19]
Antal inlägg1.704 st
Postad/Inlagd2013-06-14 00:51
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
G31 540i xDrive -19
F48 X1 20i sDrive -20
Vitoco, kodar svenska Bmw om det utan att knorra? Har du bokat tid för det?

Verdi, lånebilen jag körde ett tag (F30 318d) stängde av sig kort efter morgonstarten och innan den nått arbetstemp, jag reagerade särskilt på det.

Oroar mig säkert i onödan men har inte hundra förtroende att saker byggs för att hålla mer än 3-5 år.

Såg att Molin bil lade ut två fint specade bilar idag, 330d xDrive o 335i xDrive. Backkamera och dragkrok verkar vara standard när Bmw specar själva. Kroken förstår jag men har så många backkamera som krav?           IP: ...[225.220]
Antal inlägg7.335 st
Postad/Inlagd2013-06-14 07:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
Wiberg,
Ja, det kanske är annat nu med den här generationens start/stop.

ps. Den svarta 330xd M-sport du nämner är nästan identisk med den jag har beställt. Bara några veckor kvar nu. :-) Själv fick jag med backkamera billigt i ett parkeringspaket när jag beställde i England. Annars hade jag nog klarat mig med pdc.           IP: ...[6.28.75]
Antal inlägg186 st
Postad/Inlagd2013-06-14 08:45
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Audi A3 gtron
Jag har backkamera i min nuvarande bil, en golf och har det även i kommande BMW. Jag tycker den ger ett oerhört mervärde och kan inte tänka mig en bil utan. PDC i all ära men att SE vad som finns/händer bakom bilen i många situationer är guld värt. Bara vetskapen om att den kan förhindra att backa på ett barn är ju lätt värt pengarna bara det.           IP: ...[0.46.64]
Antal inlägg1.736 st
Postad/Inlagd2013-06-14 09:25
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
G21 M340i -21
Vitoco: jag tänker ungefär som du angående eco pro. Har man köpt en bil vars främsta egenskaper finns i drivlinans beteende så känns det konstigt att döda bilen med ett körprogram. Undantaget är körning i stadsmiljö då det är ganska skönt med tidiga uppväxlingar och slö pedal. Men när jag lämnat på dagis så blir det åka av..

Åkte tidigt till jobbet imorse och körde mer aktivt med sportläget aktivt. J-lar vilken bil trean är med sportauto. Avgassmällen vid uppväxling vid dryga 6500 rpm är mycket läcker. Motorn är otroligt responssiv, låter och går som en dröm.           IP: ...[6.53.10]
Antal inlägg709 st
Postad/Inlagd2013-06-14 16:50
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530dXA -16

BMW CS #08252
Det som är kul är väl just valfriheten med de olika körprogrammen. Kan inte uttala mig om 335i men vad avser drivlinan i 328i så är den väl av tämligen "bruksig" karaktär och det är ju ingen sportbil det handlar om. Därmed passar Eco pro-läget utmärkt tycker jag. I en M- eller Alpinamodell hade kanske Eco Pro känts lite malplacerat dock.

/J.I           IP: ...[7.80.19]
Antal inlägg880 st
Postad/Inlagd2013-06-15 01:48
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F31 328iA+ M-Sport Glaciärsilver Okt. 2012
| HK | Panorama | ACC Stop&Go | Adap. Chassi | Elstolar| Perf. Parts | ATS Racelight 20" |
Wiberg: jag mailade över DIY kodlistan som finns på f30post, den man kan använda om man själv vill sitta o leka, den blev dissad rätt snabbt då de inte gjorde "programmeringar" på samma sätt utan var tvungna att beställa hem koder. Lär väl kosta mig nån röding eller två.

Jacky: bruksig karaktär? Den levererar ända upp över 6k rpm, föddes du i en F1-bil eller haha :p vridet dippar lite innan effekttoppen uppnås, det kan ge en falsk känsla av att den tröttnar.. Om det nu var detta du syftade på. Samma karaktär i 335an, men där får du än mer av det goda. 328an har väl mer gemensamt med M-bilar än dieselknattriga bruksbilar, nästan samma prestanda som M3 e46 ;)           IP: ...[0.45.28]
Antal inlägg709 st
Postad/Inlagd2013-06-15 11:21
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530dXA -16

BMW CS #08252
Vitoco: Förlåt mitt uttryck, jag kanske lät lite onödigt negativ i mitt omdöme. Självklart är motorn i 328i på en annan nivå effekt- och gångkulturmässigt jämfört med exempelvis BMW:s dieselfyra (som iofs är en fantastisk motor).

/J.I           IP: ...[7.80.19]
Antal inlägg68 st
Postad/Inlagd2013-06-15 12:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
Som sagt, det är de alla valmöjligheterna som gör bilen så kul att köra. Jag växlar titt som tätt mellan de tre olika lägena.

Start/Stopp-funktionen är ju trots allt till för att värna om miljön och luften omkring dig. Det bjuder jag gärna på - känner mig t o m cool när motorn stannar vid rödljus. Vill jag någon gång inte att motorn stannar, vickar jag bara lite grann på ratten, så stannar motorn inte. Simpelt.

Kan också rapportera att min bränsleförbrukning inte påverkas det allra minsta när jag testat att mata maskinen med 98 oktanig soppa. Med 50% stadskörning, då snackar vi Lund och där snackar vi inte många meter mellan varje stopp, ligger jag på ca 10 liter/100 km.

Lugn och fin landsvägskörning ger ca 6,3l/100 km.
Motorväg i laglig maxfart, ca 7,5l/110 km.

Kört ca 380 mil, so far.           IP: ...[6.17.93]
Antal inlägg6.704 st
Postad/Inlagd2013-06-15 13:40
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M2 LCI -18
Jag har ca 200 m till första rödljuset från mitt jobb och då stannar motorn fast den bevisligen borde vara kall. gillar inte alls start/stopp systemet. Nåt jag har funderat på är om man kört lite inspirerat på motorväg och kommer fram till ett rödljus så stannar ju motorn direkt, jag vill ju gärna låta motorn gå på tomgång ett tag för att kyla av lite innan motorn stannar. Trodde sånt var viktigt för turbomotorer. Kanske inte gäller för moderna motorer.
          IP: ...[77.78.6]
Antal inlägg68 st
Postad/Inlagd2013-06-15 13:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
Bara att slänga in neutralläget, så stannar inte motorn.

Men sen undrar jag, snackar vi inte lite regler för hur SAAB Turbo anno 1985 fungerade?
Jag påstår inget, jag bara undrar om det inte infinner sig en lite väl hög nördfaktor som ibland grundar sig på felaktiga kunskaper.           IP: ...[6.17.93]
Antal inlägg6.704 st
Postad/Inlagd2013-06-15 14:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M2 LCI -18
Betterlead:
Jag har manuell. Det är inget jätte problem, av gammal vana så brukar jag alltid frikoppla vid rödljus. Det var några säljare som sa åt mig att låta bilen gå ett par minuter på tomgång när man har kört hårt när jag köpte 335:an.
Bilarna har ju och nu har jag glömt vad dom heter typ "turbovakter" som cirkulerar oljan en stund när motorn har stannats.
          IP: ...[77.78.6]
Antal inlägg1.704 st
Postad/Inlagd2013-06-15 15:41
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
G31 540i xDrive -19
F48 X1 20i sDrive -20
Betterlead, jag tror absolut att det kan vara så. Man är ovan vid det och det strider i alla fall mot flera regler som jag lärt mig, men det kan vara reglerna som är utdaterade och att komponenterna är väl dimensionerade för systemet. Jag hoppas på det.

På väg till och från jobbet handlar det om två-tre stopp normalt sett så det är inget stort problem. Var nyfiken på hur det mottas här på forumet, läser en del på de amerikanska forumen och där skälls och gnälls det på systemet. Där kodar BMW kostnadsfritt så att bilen kommer ihåg sista inställningen (start/stopp av/på) istället för att det är som när den levereras, default på när bilen startas. Men det känns som att de är ännu mer skeptiskt inställda till förändringar än vi är här. :) Vet inte om svenska BMW har samma erbjudande.           IP: ...[225.220]
Antal inlägg68 st
Postad/Inlagd2013-06-15 15:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
Det skadar säkert inte. Men bilsäljare uppdaterar inte alltid sina kunskaper, tyvärr. Gamla deviser används trots att de inte gäller längre... ibland 30 år senare...

Hustrun har Volvo V40 (förlåt att jag svor i kyrkan) med start/stopp-funktion och manuell låda. Fungerar perfekt. Ingen större turbo i den bilen iofs...
Men både hon och jag tycker det fungerar bra. Är det riktigt varmt ute och då i kupén så klart, så stannar inte motorn för att hålla igång AC:n. Fungerar så, både i Volvon och i Bimmern.           IP: ...[6.17.93]
Antal inlägg880 st
Postad/Inlagd2013-06-15 18:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F31 328iA+ M-Sport Glaciärsilver Okt. 2012
| HK | Panorama | ACC Stop&Go | Adap. Chassi | Elstolar| Perf. Parts | ATS Racelight 20" |
När jag kör i sport så har jag ställt in så att enbart chassiet/styrningen vässas, vill jag ha den extra responsen sätter jag den i sport+ (D/S kör jag nästan alltid med).

Clubsport, det var det jag sa om start/stopp vid rödljus då man kört lite hårdare, kan fan inte vara bra oavsett turbovakt eller ej. Alla ecofunktioner avstängda, alltid.

Wiberg, jag är rätt säker på att det skulle kosta, var nog i december jag tog upp det med dem så det var ett tag sen..           IP: ...[.59.177]
Antal inlägg709 st
Postad/Inlagd2013-06-16 17:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530dXA -16

BMW CS #08252
D/S-läget har jag inte provat ännu, lådan går ju märkbart på lägre växlar redan med Sport-läget, vad ytterligare tillför D/S-läget?

/J.I           IP: ...[7.80.19]
Antal inlägg68 st
Postad/Inlagd2013-06-16 17:40
Anmäl svaretAnmäl svaret
Det förhindrar, vad jag förstår, att lådan går tillbaka till automatläge ett tag efter att du växlat manuellt med paddlarna.           IP: ...[6.17.93]
Antal inlägg880 st
Postad/Inlagd2013-06-16 18:21
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F31 328iA+ M-Sport Glaciärsilver Okt. 2012
| HK | Panorama | ACC Stop&Go | Adap. Chassi | Elstolar| Perf. Parts | ATS Racelight 20" |
När du ställer in sport så ändras motorns karaktär, gasen blir mer responsiv och den håller lite högre varv. När du lägger den i D/S så sätter du på det sportiga växlingsprogrannet, om du har sportautomaten, de där ultrasuperdupersnabba växlingarna och högre växlingspunkterna som sportlådan ger dig. D/S och sport+ öppnar dörrarna för motorns fulla potential. Den kickar in varje växel med en dunk när du trycker på, rätt najs.           IP: ...[.59.177]
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2021 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 1602  -75
Pris: 99.000:-

BMW Z4 3.0si Roadster  -06
Pris: 215.000:-

BMW 735  -91
Pris: 55.000:-

BMW X5  -03
Pris: 42.000:-

BMW 540iA ESS Kompressor  -96
Pris: 129.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen