|
Inlagd av |
Fråga |
1.809 st
2013-06-06 15:46
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
G21 M340i -21
|
Snyggt! Hjulens storlek passar hjulhusen perfekt. IP: ...[.222.73] |
882 st
2013-06-07 00:15
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
*Soon* G08 iX3 Charged Plus Carbon Black ---------------------- Tidigare: E90 320i M-Sport TiAg 08-12 F31 328iA+ M-Sport 12-22
|
:-) IP: ...[.59.177] |
709 st
2013-06-08 19:32
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
530dXA -16
BMW CS #08252
|
Hämtade ut min 328iA Touring i onsdags...har hunnit köra 40 lugna inkörningsmil hittills.
Måste säga att jag är väldigt nöjd på alla punkter; framförallt över att jag valde en 3-serie framför en 5-serie, kördynamiken i F31 är nästan i nivå med E91 men komforten är på en helt annan nivå. Eftersom min bil tillverkats i april har den enligt uppgift fått extra ljuddämpning i kupén (nytt från marsproduktion), tycker den rullar tyst och bekvämt trots 225/50 RFT-däck (Dunlop Sport Maxx TT).
Utrustningsmässigt saknar jag egentligen inget; Navigation Professional tillför en hel del mer eller mindre onödiga funktioner men om inte annat är det ju kul att leta runt bland menyerna och hitta nya inställningar. Speed-limit info är bra men inte särskilt tillförlitligt. Elstolar med minnesfunktion saknade jag på förra bilen, otroligt bekvämt att åter kunna ställa in stolen på ett vettigt sätt. Sportstolarna i F31 är om möjligt ännu mer bekväma än de som satt i E91, även om jag satt perfekt även i dessa.
Sportautomaten är, precis som många påstår, helt fantastisk..även om jag så här i efterhand inser att standardautomaten hade varit fullt tillräckligt, vet inte riktigt när/om jag kommer få användning för växelpaddlarna.
En liten notering jag gjort är att det dröjer ganska länge för motorn att nå arbetstemperatur...
/J.I IP: ...[7.80.19] |
882 st
2013-06-11 11:27
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
*Soon* G08 iX3 Charged Plus Carbon Black ---------------------- Tidigare: E90 320i M-Sport TiAg 08-12 F31 328iA+ M-Sport 12-22
|
Hur länge är länge Jacky? Min är uppe runt 90 på under 10 minuter, det är acceptabelt. IP: ...[3.203.9] |
709 st
2013-06-11 19:02
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
530dXA -16
BMW CS #08252
|
Min verkar behöva ungefär dubbla tiden till 90...20 - 25 min
/J.I IP: ...[7.80.19] |
1.809 st
2013-06-11 20:54
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
G21 M340i -21
|
Det hänger på effektuttag. Kör man omkring i stan i låg fart så tar det tid. Har man däremot nära till motorvägen så är det en annan sak. Jag har först ca 6 km stad och sedan 6 km motorväg. Jag når 90 grader oljetemp efter ca 10 km av min vanliga väg och ca 10 min. Värt att tänka på är att i princip alla motorer visar vattentemp och inte oljetemp. Beroende på effektuttag och körtyp så kan vatten och oljetemp diffa >40 grader. IP: ...[.222.62] |
709 st
2013-06-11 23:10
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
530dXA -16
BMW CS #08252
|
DLC: Det är nog helt riktigt. Själv har jag 4 - 5 km till motorvägen, 50-sträcka där det ofta är kö på morgonen. Sen blir det 7 - 8 km motorväg följt av kökörning i ytterligare några km. Med hänsyn till effektuttaget kan det ju nämnas att jag kört i princip 95% av tiden i Eco Pro-läge.
/J.I IP: ...[7.80.19] |
1.809 st
2013-06-12 08:01
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
G21 M340i -21
|
Eco pro håller ned varvtalet så mycket det går och det fördröjer uppvärmningsförloppet. Men när du väl är ute på motorvägen så bör bilen bli varm relativt fort. Sen anser jag att motorn är varm när nålen lättar från min, dvs 70 grader oljetemp. Då har vattnet varit uppe i 90+ ett bra tag i de allra flesta fallen.
Du får köra i normalläget lite mer så blir motorn varm fortare. Jag brukar också använda eco pro de första 6 km och sen slå över i comfort. Bilen blir ju så slö så man dör i eco pro så när det är dags för lite högre farter är det trevligt med lite respons och kraft.. IP: ...[6.53.10] |
5.161 st
2013-06-12 15:13
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
Tesla Model 3 Long Range 2020
|
Ja, eco pro läget är inte det roligaste när man valt en 335i, men jag brukar också använda det vid körning i stad med kall motor, för då bör man ju ändå ta det lugnt. På landsväg känns det snudd på farligt att försöka sig på en omkörning med eco pro aktiverat, för det dröjer en evighet innan motorn svarar på gaspådrag. IP: ...[.224.68] |
1.923 st
2013-06-12 16:00
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
M550i -21 X3 30e -23
|
Vad ligger ni ungefär på i förbrukning på landsvägen med 335orna? Bränslekostnaden är inte min stora oro men det är skönt med lång räckvidd när man plöjer landsväg.
Har skrivit på för en 335 touring med xDrive som nu under sommaren rullar som tjänstebil hos BMW Sverige. Hoppas att de tar väl hand om den... Jobbigt att veta att någon annan kör "min" bil i några månader men jag fick en för bra deal för att tacka nej till. Troligen leverans i september (men med lite tur augusti).
Var sugen på en av de många 330d touring-demobilarna som finns ute på Blocket nu men jag fick en så mycket bättre deal på 335an och det är den motorn jag egentligen vill ha. Dock svår att hitta begagnad i touringformat än så länge.. IP: ...[116.230] |
5.161 st
2013-06-12 21:52
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
Tesla Model 3 Long Range 2020
|
Jag körde på (om jag minns rätt) 0,79 l/mil från Trollhättan till Uppsala för knappt två månder sedan och då stod jag på bra, för genomsnittshastigheten blev 111 km/h, vilket är högt med tanke på att långa sträckor är landsväg med fartkameror, man passarar genom samhällen och annat som drar ner en hel del (vilket kräver gaspådrag där förhållandena är mer lämpliga).
Jag körde även en tur i vintras med landsvägskörning där det gick att hålla mer jämn fart och då kom jag ner under 0,75 l/mil.
Håller man fartgränserna och kör lugnt borde förbrukningen bli ännu lägre.
Fyrhjulsdrift brukar i och för sig medföra lite högre förbrukning. Min bil är bakhjulsdriven. IP: ...[.224.68] |
1.809 st
2013-06-12 22:30
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
G21 M340i -21
|
Motorväg i 120 på farthållare drar min drygt 0,7. I 135 närmar man sig 0,8. Körde Södertälje-Linköping-Södertälje och fick ett snitt på drygt 0,8 inkl ett verkstadsbesök. Snittfarten blev 114. IP: ...[222.228] |
7.335 st
2013-06-13 07:03
Anmäl svaret
|
Verkar som 35i är rätt snäll på soppan på långkörning. Men vad har ni på blandad körning? IP: ...[.222.75] |
5.161 st
2013-06-13 07:58
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
Tesla Model 3 Long Range 2020
|
Den är förvånansvärt snål i stadskörning. Nu kan ju stadskörning skiljas sig ganska mycket åt, men jag har aldrig haft över 1,1 l/mil på en tank ens när jag inte kört någon landsvägskörning alls. IP: ...[.224.68] |
1.809 st
2013-06-13 10:41
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
G21 M340i -21
|
Mitt snitt över de 400 mil jag har kört är 9,5 l/100 km. Min typiska körning är fördelad ganska jämt mellan stad och motorväg. Den går riktigt snålt på landsväg och inte allt för snabb motorväg medan stadskörning drar mer (särskilt om det är mycket start/stop). IP: ...[6.53.10] |
1.923 st
2013-06-13 10:48
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
M550i -21 X3 30e -23
|
Tack för svar! Låter som att det går att köra snålt så länge man inte gasar för mycket. Kommer troligen ha svårt att låta bli att gasa dock.. :)
Nuvarande bilen är väldigt snål vid landsvägskörning men börjar dra rätt mycket när man kör stadskörning. Antar att nya automaten hjälper till att hålla nere stadskörningsförbrukningen en del.
Kör ni med start/stopp aktiverat? Jag är fortfarande skeptisk till att saker kommer att hålla i längden med det aktiverat. Samma sak med xenonljus som tänds varje gång man kör in i mörker, det funkar fint första 3-5 åren. Men jag kanske är skeptisk i onödan.. IP: ...[116.230] |
5.161 st
2013-06-13 12:30
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
Tesla Model 3 Long Range 2020
|
Jag kör alltid med start/stopp aktivt. Vad i systemet tror du inte kommer att hålla? IP: ...[.224.68] |
1.923 st
2013-06-13 14:15
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
M550i -21 X3 30e -23
|
Ingen aning egentligen, jag har inga belägg för något utan bara generellt skeptisk. :) Troligen och förhoppningsvis är det byggt för att hålla, men när jag körde en lånebil med start/stopp kändes det rätt onaturligt när systemet i kötrafik startade och stängde av motorn såpass ofta som det blir. Men det kanske är ren ovana som det handlar om helt enkelt. Startmotorn verkar vara anpassad, men det känns som själva motorn också får mycket påverkan. Den stängs av och startas om innan den har nått full arbetstemperatur osv.
Med nuvarande bil försöker jag undvika många starter i onödan, därför blir det så konstigt när start/stopp-systemet aktivt motverkar mig. IP: ...[116.230] |
882 st
2013-06-13 19:23
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
*Soon* G08 iX3 Charged Plus Carbon Black ---------------------- Tidigare: E90 320i M-Sport TiAg 08-12 F31 328iA+ M-Sport 12-22
|
Jag kör den sedvanliga låta-turbon-chilla innan jag slår av tändningen då jag ska parkera. Att då låta start/stopp-påhittet slå av motorn då jag stannar till efter att kanske ha tryckt på lite och turbon är uppe i sköna varv, det kan du glömma. Ingår i min startrutin att trycka på autoknappen direkt efter jag startat motorn, ska få det programmerat hos bmw att den alltid ska komma ihåg senaste läget den var inställd på.
Eco pro testade jag när jag fick bilen, aldrig igen. Hade jag velat ha en snål och trött bil skulle jag inte lagt över halvmillen på denna ;)
IP: ...[.59.177] |
7.335 st
2013-06-13 19:23
Anmäl svaret
|
Wiberg,
Start/stopp fungerar inte när motorn är kall och är det under en viss yttertemperatur fungerar det inte alls oavsett motortemp. Så var det iaf på min gamla 320d -08. Jag tyckte det var lite skönt när det blev tyst. Men då är en 4 cyl diesel ganska påtaglig på tomgång med vibrationer osv. IP: ...[.222.75] |
|