Sida 92 av 127
|
|
---|---|
Så man får alltså värme även till m-ratten, bra. | |
Tack för svaren förresten! m-ratten är i en klass för sig och ett måste för mig. | |
Rattvärme är fantastisk bra nu på vintern! | |
Det låter ju helt fantastiskt för en annan som sällan använder handskar! Hur lång tid tar det innan man känner effekt? | |
Effekten kommer snabbt, kanske en minut. Få tillval känns så självklara som rattvärme. Jag tycker inte om att behöva använda handskar, så rattvärmen är underbar. |
|
Har en fråga till er som har en aktiv farthållare med stop&go. Fungerar det lika bra som ni hoppades på? Kan man använda det vid köer? |
|
Hur fungerar rattvärmen? Provkörde nya Santa Fe (ush ush) och där brände man nävarna och det fanns ingen tydlig avstängningsknapp. | |
Det verkar finnas något slags termostat, för ratten blir aldrig brännhet. Däremot tycker jag knappen sitter illa till på F30. Den sitter på rattstångens vänstra sida och där är den lätt att komma åt, men dioden som indikerar om värmen är på skyms av ratten. Visserligen känner man om det är varmt, men det har hänt att jag stängt av rattvärmen strax efter att jag slagit på den, eftersom jag glömt att jag nyss tryckt på knappen. Då hade det varit trevligt med en tydligare indikering att värmen är på. | |
Betterlead |
Instämmer helt. Indikation för rattvärme borde komma upp i instrumentpanelen/displayen. Passar på att berömma farthållaren som har bromsverkan. Mycket fiffig och användbar grej. |
Har en BMW Performace bakvinge till F30 till salu om någon vill ha. Det är en replika med bra passform, finns annons i börsen. |
|
@c.sehlis: den funkar t.o.m. bättre än jag kunde föreställa mig, trevlig i stadskörning och köer. Den stannar ju helt och kan tvärnita också om situationen kräver det (gjorde ett test som inte rekommenderas :p), har det stått still mer än typ 5 sekunder så trycker du bara på reset knappen så aktiveras den igen. kul i rondeller men då ska du ligga relativt nära bilen framför så den inte försvinner ur synfältet, annars kan det bli en rejäl karusell haha :) -Tihe Suryoye- |
|
Tänkte bara avlägga en förbrukningsrapport efter att ha testat eco-pro-läget i ca 5mil. Slutade på 6.0/100km. Inte så illa pinkat men ack så tråkigt det var. Hade ju lika gärna kunnat köp en 320d om jag skulle köra sådär hela tiden. Men det var iaf kul(nåja) att testa :) Bilen har bara gått 120 mil så det kan ju bara bli bättre. |
|
Apropå farthållaren och rondeller, glöm inte att den slutar att öka farten vid ett visst rattutslag varför det går att greja en rondell bara man ar en bil framför sig som får ner ens fart :) | |
Stämmer bra det Micke! Fizbo, hastighet? Avverkat nästan 1000 mil hittills men aldrig kört mer än en halv minut i eco-läget, pass. Måste vara rena döden för motorn i vinterkylan dessutom, om man inte kör en längre sträcka. Varvar ju så otroligt lågt att det är ett under att det ens finns tryck i oljekanalerna, lär säkert ta minst 20 min tills den är uppe i temp. Niagarafallen-deluxe i avgasspiporna också, får rysningar varje gång man ser en bil där det bara rinner ur piporna.. -Tihe Suryoye- |
|
Snitthastighet var 56km/h. Ingick både 110-väg och stadskörning Motorn var fö helt varmkörd innan jag nollade färddatorn för eco-körningen så du behöver inte oroa dig ;) |
|
Bra jobbat P.G :)) -Tihe Suryoye- |
|
Har just passerat 1000mil och snittförbrukningen ligger nu på 0,56l/mil och sjunker så sakteliga. Brukar ändå busköra emellanåt, så det drar ju klart upp förbrukningen men ligger man och "cruisar" i 90-100 i ECO-läget så snittar den runt 0,4 vilket måste betraktas som löjligt låg förbrukning. Körde hem från Dalarna till Skåne under sportlovet (63mil) med fullpackad bil, 2 vuxna och 2 ungar. På en halv tank... ;) |
|
Wow! 0.4 är galet lågt. Skulle kunna tänka mig att körning som ger 0.6 på en 328i borde hamna där någonstans på en 320d :) Skillnaden är väl mest att skillnaden på förbruknin mellan eco-driving och buskörning är ganska liten på en diesel medans den är gigantisk på en bensinare med turbo :) |
|
...jaha, nu var tryckfelsnisse i farten. 0,45 ska det stå och inte 0,4. Under alla omständigheter, en låg förbrukning. Snittförbrukningen på 0,56 l/mil har förresten uppnåtts med en snitthastighet på 66km/t om man vill roa sig med jämförelser. Sen är det ju, som många påpekar, något alldeles fantastiskt urtrist att ligga och smygköra i ECO-läget. Man får dessutom tänka sig för inför omkörningar, för det tar nämligen en stund för bilen att vakna ur dvalan & accelerera (mjukvarustyrt för att vara så seg som möjligt tydligen). Brukar ibland få trycka in sportläget för att snabba upp reaktionstiden. |
|
När vi nu är inne på förbrukning så kan jag tillägga att jag kör på 0,81 MED HUSVAGN! 10mil vinterväg med 225/50/17" dubbdäck, inga start stop, 80km/h på farthållaren på 5ans växel, ca 1700rpm. Husvagnen är en adria altea 423px, inte världens största vagn men kan ge en fingervisning iaf att det går billigt :) ...0,81 är enl bilens dator i min BMW 320D F31. |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.