Sida 9 av 127
|
|
---|---|
Någon som vet om det är ett definitivt beslut av BMW att inte erbjuda Parkeringsvärmaren? Eller blir det som med X3 att det bara är i början den inte går att lägga till? |
|
jag har haft 3 st F11 och alla med Panoramatak och aldrig haft minsta problem, men visst teoretiskt så kan ju alltid fel uppstå när bilen är äldre men då måste man ju isåfall avstå från en massa options som innehåller mycket mera avancerad teknik än luckan. Adaptiva chassit borde motsvara lite det som jag har på min F11 och det är rätt så fantastiskt tycker jag. Ett självklart val för mig på F31. /Anders |
|
Grabbar, ni fick mig att inse att jag var för feg. Ang. panoramataket var det nämligen så att innan jag läste alla skräckexempel så tyckte jag att "fan nåt sånt skulle man ju haft!" men när jag läste om alla problemen lyckades jag övertyga mig själv att det skulle vara en dålig idé.... ni läste ju min utläggning ovan. men vafan, ska det va så ska det va! ringde nyss för att kolla om speccen var låst men det var den inte så jag la till panorama PLUS det adaptiva chassit på beställningen ;) min bättre hälft ska ju trots allt också köra bilen så det vore ju inte schysst att tvinga på henne styvheten (oh snap!) :D | |
Låter juste Vitoco :-) Själv går jag nog ner på en 320dT ändå, steget till 330dT när man även lägger på en massa utrustning blir för stort. Min spec på den hamnade först på 665 tkr vilket är sjukt mycket för en tre serie så det får bli en lite mera spartanskt utrustad 320dT och så kör jag den som andrabil och fortsätter med F11 beg som förstabil. Lät skumt att någon fått löfte om lev i augusti som är en månad innan lanseringen, det har jag svårt att tro att man släpper ut kundbilar innan den egna lanseringen av modellen. /Anders |
|
Anders: Går du ner från 535D till 320D? Bra pris på din 535D förresten. Men måla stolparna :) |
|
Vad har du för anledning att välja 320d framför 328i. Förbrukningen är ju inte mycket högre och heller ej priset. Jag tror 328 står sig bättre i värde också baserat på den trevliga effekten. | |
jhellström: nej det får bli F31 som andrabil, F11 vill jag nog inte gå ifrån så det blir fortsatt 535d. oj tala inte om måla, jag har målat mig sjuk varje dag här, jobbigt med nybyggt hus och utvändig målning, men nu är iaf undervåningen klar så när som på det jobbiga delarna runt fönster. Skönt det regnar några dagar nu så slipper man måla :-) Hörde förresten från en kund nyss i Vilhelmina att de fått 50 cm snö där *jippi* de försöker även ploga vägen ner mot Jämtland som är stängd vintertid, men det var ännu 3 meter snö där... Visst är det bra pris på den, en kanonbil! /Anders |
|
hade lätt valt 328i om den varit sexcylindrig, varför tror du den håller värdet bättre än 320d? 320dT har väl normalt varit nästan den bästa BMW bilen värdemässigt, ständigt lätt att sälja som beg. /Anders |
|
Verdi |
Anders, Off topic, men är det inte drygt att ständigt ligga ute med bilar på blocket? |
328i ger mycket "bang for the buck" i kombination med låg förbrukning. Bara lite dyrare än 320d och 60 hk mer. Därav mer attraktiv tycker jag. | |
Av ren nyfikenhet, hur mycket mer vikt kan panoramataket lägga till? 40-50 kg eller blir det mindre än så? Och hur mycket kommer det i själva verket påverka väghållningen med den extra vikten däruppe, om man då även har i åtanke att det är m-sport chassit på bilen.. nån? Ur prestandasynpunkt lär 40 kg extra inte göra någon stor skillnad på 328an, som att ha en unge med sig hela tiden.. men stabiliteten? Funkar det utan problem så lär det ändå vara värt anser jag, även om stabiliteten troligtvis lär bli något påverkad. |
|
Anders, det var jag som hade fått augusti som leveransmånad... Märk ordet "hade". Fick reda på att när säljaren gick in och gjorde en ändring på den redan lagda ordern så rassla det till och jag halkade ner på listan :/ nu är det v.40 som gäller.. men men, den som väntar på nåt gott :) | |
Soltaket lär väl inte direkt påverka väghållningen positivt nej:) Påben f31 lär väl en 320d vara fullt tillräcklig. OT: Anders byter väl bil ungefär så ofta som man själv skulle vilja göra men inte orkar. Får man bara sålt så är det ju inte mycket pengar förlorat. |
|
328i kostar ju tjugo tusen mer och drar 0,21 l/milen mer. Det var första modellen jag testade och visst, den har högre effekt, men lägre vridmoment och inte sjutton lät den bra. Kändes som en något tystare diesel. Kan inte begripa hur amerikanerna kan tycka att detta är något fantastiskt. Inte det minsta "sexa" över den. Nej, jag tycker 320d är en rätt bra motor. Det är rätt grov som kall men i bilen hörs mest däcken ändå. Största problemet är nog starten då den somnat vid rödljus, för då rister ju hela bilen till. |
|
Tycker du gjorde helt rätt att välja till panoramataket. Enda pseudoproblemet jag haft är att det blir kallare i kupén vintertid om jag glömt att dra för jalusin, glas dränerar ur den lilla värme som finns i kupén. Och blir det för skarpt ljus finns alltid jalusin... Den påverkar säkert väghållningen och varvtiden kring nordslingan med Walter Röhrl vid spakarna men för normalbilsten märks knappast den försämrade vridstyvheten av glastaket. Grattis till er alla som beställt nya F31 - ni blir säkert nöjda. Konstigt nog har jag ännu inte haft tid eller tillfälle att ta en provtur ännu...får se till att få tummarna ur :-) |
|
Ni som provat F30 320d antar att automat är nödvändigt? Panorama känns givet för mig när man väl vant sig och jag har aldrig någonsin känt några problem med vridstyvheten. Är det några som gör valet Navi prof? Känns sjukt dyrt på en 320dT, dessutom vet man inte om det är nya eller gamla navin ännu vad jag förstod på min säljare. Kom ändå upp i 521.200,- utan navi prof :( extrautr för 196 tkr. Här måste man hyvla mera, antagligen går skinnet bort, adaptiv drive paketet likaså. Då är vi nere i cirka 470 tkr. Men måste man verkligen betala 6900 extra för xenon? Ingår ej det i något paket?? Ska jämföra nu vad man hamnar på när det gäller 330dT. Jag får inte utskriften att fungera från konfiguratorn, nån som vet hur man får ut specen på papper eller kan man inte få den på pdf? Känns som att BMWs konfig har mycket att önska... /Anders |
|
En annan sak jag inte förstår är att när jag nu specar en 330dT så skall ju automat vara standard men i konfig står Automatisk vxl låda med steptronic standard men automatisk sportväxellåda med steptronic 23800 kr. Låter ju sjukt. Det borde ju vara som på F11 mellan att det är ett tillägg för sportautomaten på cirka 2 tkr vill jag minnas, då vanlig automat är standard. Måste väl vara fel i konfig eller? Hursomhelst så blev en vit 330dT med önskad spec på 637300,- varav extra för 200´ men där finns då navi, skinn och adaptivt sportchassi med. Är det verkligen värt denna prisskillnad till 320d? Är mycket osäker på detta. Vad betyder dessutom accentlist... var sitter den? /Anders |
|
Jag skulle personligen aldrig betala 200kkr för att få två extra cylindrar och en bättre gångkultur. Har bara kört E91 330d LCI och den kändes lite overkill för våra vägar när jag körde ned den från Stockholm. En 320d duger utmärkt även i längre etapper i 150-170km/h - och till en väsentlig bättre ekonomi även om 330d lär behålla en viss del av det högre inköpspriset under de första åren. Nu när den 8-växlade automaten även finns i 3:an är detta ett "måste" om man inte har förmånsvärden att tänka på. Den tycker jag trollar bort de mesta av fyrans svagheter. Någon som vet hur ljudsystemen är anpassade i F30/31? Har antalet högtalare och kvaliteten förbättrats sedan E91? |
|
Anders; om du vill ha 330d-prestanda men betala för en 320d så kan du ju alltid köpa en 328i :-) Mvh Arese |
|
Fin spec Vitoco:-) | |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.