AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
824.513

Första bilderna på F31 3 serie Touring

Sida 86 av 127
Ja uppdateringen gick fint. Men kan du styra låtarna med idriven då när du kör spotify? Och hur är det med cover art?
Läste på Spotifys sida att appen inte är anpassad för iDrive ännu. Förfrågan har lämnats in och hamnat på deras "good idea"-lista.
Pandora och M.O.G. är anpassade.
Ho
37
Holman85
X5 xDrive 50e - 2024
Hur uppdaterar man programvarorna? i bil respektive telefon? har iphone 5
Fizbo:
Det är ju svårt att jämföra men jag tycker inte att 0.9 blandad körning är nån jättebra siffra för en 328. Jag ligger också på 0.9 på min M135 blandad körning dom 30 första milen. Även jag har en stor del stadstrafik och korta körningar.
Kr
205
KrilleKill
BMW 530e G30 -18
Holman85: Gå in i iDrive -> Inställningar -> Uppdatera programvara. Där ser du vilken version du har och de sju sista siffrorna i VIN. Skriv upp dessa sju siffror, gå till www.bmw.com/update och fyll i dem där. Finns det någon nyare programvara kommer du kunna ladda ner den. Lägg den på ett USB minne (ska vara FAT filformat vilket de flesta är från början) i roten och inte i någon undermapp. Stoppa i minnet under armstödet, gå in i samma meny igen och välj att uppdatera.

När det gäller din iPhone så gå till inställningar -> allmänt -> programuppdatering. Du måste vara uppkopplad med wifi och batteriet bör vara nästan fullladdat. Ta även en säkerhetskopia genom att koppla den till iTunes om du inte har valt att lagra det på iCloud.

Lycka till!
Ho
37
Holman85
X5 xDrive 50e - 2024
Clubsport: Ptja, alla har vi ju olika förväntningar men jag hade förväntat mig klart högre förbrukning med tanke på hur mycket stadskörning och kallstarter jag gjort samt en inte alls inkörd bil.
Min Golf brukade ligga på 12l/100km vid liknande körning :S

Hursomhelst körde jag en sväng(en mängd påhittade ärenden behövde göras) igår eftermiddag och kväll, i centrala stockholm men mestadels utanför stadskärnan. Blev ca 14mil av, vad jag skulle kalla det, blandad körning.
Förbrukning enligt färddatorn stannade på 7.3l/100km vilket jag tycker är riktigt bra.

Mvh
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Återkoppla gärna när du tankat och korrigerat för ev fel från färddatorn.

Kan också bekräfta att din gamla bil inte är speciellt snål. Jag snittar dock betydligt lägre, ca 10 l/100 km, men det gäller att köra smart. Använder man effekten så...
Det lyckades jag aldrig komma ner på under min normalkörning :/
Dock var ju DSG-lådan så kasst mappad så att den växlade precis innan man böjade få lite kraft runt 2500rpm vilket gjorde att man tvingades få lådan att kicka för att hinna med övrig trafik :/ Brukade knappt komma 40mil på en tank :)
Misstänker att en manuell Golf R faktiskt går att köra snålare i verkligheten.

Jo, jag måste såklart kolla om färddatorn ger glädjesiffror på 328:an. På Golfen visade den faktiskt sämre förbrukning på färddatorn än verkligheten vilket är lite ovanligt :)

Mvh
Visa användare
882
Vitoco
*Soon* G08 iX3 Charged Plus Carbon Black
----------------------
Tidigare:
E90 320i M-Sport TiAg 08-12
F31 328iA+ M-Sport 12-22
Min färdator visar faktiskt 99,99% rätt, E90n däremot visade rejäla glädjesiffror. Sen har jag aldrig lyckats komma under 0.9 i snitt men det har mycket med min uppvärmingsteknik att göra också; lägger alltid i D/S och ser till att hålla mig runt 2500 rpm så att motorn värms upp snabbare, är väldigt noggrann med att försöka få upp tempen til 90-95 även i kortare körningar och ser till att aldrig varva högre innan tempen gått upp. Låter man den sköta växlingarna själv så tar det dubbelt så lång tid för då håller den sig alltid under 2000 rpm... Sen har jag svårt att fisköra överlag för det mår varken bilen eller jag bra av :)
Ho
37
Holman85
X5 xDrive 50e - 2024
Kr
205
KrilleKill
BMW 530e G30 -18
Holman85: Har svarat dig första gången du frågade. Kolla längre upp på sidan!
Ho
37
Holman85
X5 xDrive 50e - 2024
Krillekill: Tack, men nån bugg i datorn, skrev en gång med det postades flera gånger! sorry!
Mi
1.167
Micleg
iX1 msport 2023 med mycket utrustning
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
På tisdag får jag ny programvara för hela bilen. Släpptes troligen samtidigt med den senaste blåtandsuppdateringen ni diskuterar här nu. Ska vänta med att lägga på den nedladdningsbara för att se om den åker med i samma veva som resten av bilens programvara på verkstaden.

I mitt fall blir det uppdatering pga krånglande HUD.
Mi
1.167
Micleg
iX1 msport 2023 med mycket utrustning
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
Ja just ja, en ny "finess" upptäckt: Om jag kör med radarfarthållare och har regnsensorn igång har bilen börjat bromsa var 800:e meter. Det känns som att det är något den hittat på under januari.

Eftersom jag har HUD så ser jag väldigt tydligt det jag känner i bilen, att den bromsar 2 km/h varje gång. Från 113 till 111. Exakt samma visa efter 800 meter. Ingen elegans i det precis, plus att det känns som klart överdrivet. Ser dessutom på förbrukningsstapeln att den "flyttar foten från gasen till bromsen", vilket troligen är orsaken till att hastigheten sjunker.

Har ladrig hört att t ex Volvo beter sig så trots att den också har funktion för underhåll av bromsar i slaskigt väder.
Hejsan. Nån mer än jag som upplever att F31 är en jädra skitgris. Alltså jag menar att den skitar ner sig nåt otroligt på sidorna i slaskväder. Är det nån här som har satsat på stänkskydd? Bild på det? Min rekondare rekommenderade det eftersom det verkar spruta rejält längs sidorna. Man kan ju tänka sig all grus till våren som kommer blästra sidorna också.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag tvättade min bil i gör-det-själv-hall igår och noterade just att bilen var smutsigare på sidorna än på fronten.
Betterlead
Jag har försökt att kolla om det finns en ny mjukvaruversion (communication entertainment) till min bil, men när jag fyller i de sju sista siffrorna får jag bara svaret: The Vehicle Identification Number you entered is not correct. Please check your entry.
Jepp, det har jag gjort, min "entry" stämmer. Det är samma siffror som jag använt på VIN-sidan för att kolla bilens spec och annan ID.

Någon som vet vad jag kan göra för fel?
Utan hemligheter. Mina siffror är: A268376
He
336
Henke77
520xd,IE Touring, 2019
i3s- 2018

Det brukar väl cara två bokstäver och 5 siffror?

Betterlead
Nope, inte i mitt fall. Sitter med regbeviset framför mig och dubbelkollar, men nej - det är korrekt data jag har angivit.

Btw, min bil är tillverkad den 9/9 -12 - troligen en av de tidigare som skulle ut i bilhallarna "for show". Tror ni det kan ha kommit mjukvaruuppdateringar på bilen i övrigt - eller rättare sagt, på viktigare saker - som motor och växellåda t ex? Inte för att något av detta fungerar dålig - tvärtom. Men,, i alla fall kanske någon optimering.

"If it ain't broken - don't fix it."

Ok...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.