|
Inlagd av |
Fråga |
176 st
2013-01-22 21:49
Anmäl svaret
|
Bluescreen. Det kan ha med priset att göra att det är ovanligt... 12 papp avskräcker nog en del... Men som Vitoco sa har man en tjej som e liten så kommer man ju inte in i bilen ens utan att dra i 4 spakar.... Jag njuter varje dag av elstolar.... IP: ...[8.234.9] |
176 st
2013-01-22 22:36
Anmäl svaret
|
Nu va det ju inte Vitoco som sa det. Men stämmer ändå. IP: ...[8.234.9] |
882 st
2013-01-22 23:18
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
*Soon* G08 iX3 Charged Plus Carbon Black ---------------------- Tidigare: E90 320i M-Sport TiAg 08-12 F31 328iA+ M-Sport 12-22
|
Men Vitoco kunde sagt det, för frugan min är inte lång hon heller :))
-Tihe Suryoye- IP: ...[.59.177] |
235 st
2013-01-22 23:31
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
BMW I4 edrive40 -23 Mini Cooper S -16
Såld: 320d Touring -10 Såld: 430i GC -16
|
Med risk för att bli anklagad för att otillbörliogen bumpa denna tråd, som vi hittills försökt hålla kort och koncis, vill jag härmed låta meddela att även min sambo är mycket kort (och dessutom kör bil med ryggstödet i nästintill backhoppningsposition)! :) IP: ...[146.200] |
882 st
2013-01-23 09:49
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
*Soon* G08 iX3 Charged Plus Carbon Black ---------------------- Tidigare: E90 320i M-Sport TiAg 08-12 F31 328iA+ M-Sport 12-22
|
*high-five* IP: ...[3.203.9] |
499 st
2013-01-23 10:31
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
340i Touring I3s
|
Kan ni inte be era tjejer att återställa stolen när de kört så spar ni 12 tusen? Min fru kör inte så jag har inte det problemet. IP: ...[.248.30] |
882 st
2013-01-23 11:17
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
*Soon* G08 iX3 Charged Plus Carbon Black ---------------------- Tidigare: E90 320i M-Sport TiAg 08-12 F31 328iA+ M-Sport 12-22
|
Det är ju inte så att det är ett visst antal hack och steg som ändrats så att person ska kunna "hitta tillbaka" till föregående inställning. Jag kör bilen till 99%, men det är 12k som är värda att lägga för smidigheten och bekvämligheten de ggr vi byter. Störde mig så mycket på det i e90n jag hade utan elstolar, även om jag körde den till 99,99% själv så hatade jag det lika mycket varje gång nån va tvungen att ändra inställning. Spara pengar kan jag göra på annat, inte på ett tillval till en bil jag ska ha länge. Den ska helt enkelt ha allt jag vill ha, annars kommer jag inte trivas med den och då har jag bara kastat pengar i sjön på nåt jag inte är nöjd med. Panoramataket t.ex. fyller ingen funktion, men det ger en känsla som fan i mig är värd de 15k den kosta :)
-Tihe Suryoye- IP: ...[3.203.9] |
235 st
2013-01-23 13:21
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
BMW I4 edrive40 -23 Mini Cooper S -16
Såld: 320d Touring -10 Såld: 430i GC -16
|
Vitoco: Jag ser att du har elstolar, vilket jag funderar på inför nästa byte. Kommer minnesfunktionen ihåg alla inställningar inklusive ryggstödets lutning? Broschyren är otydlig på den punkten... IP: ...[146.200] |
1.809 st
2013-01-23 14:05
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
G21 M340i -21
|
Lånade en 328 med manuell låda för en ordentlig provtur idag. Första intrycket är att den går väldigt tyst, motorn hörs knappt när man kör normalt. Nästa intryck är hur fin instyrning bilen har. Själva styrningen krävde lite invänjning för mig innan rätta känslan infann sig. Det är ganska stor skillnad mellan olika lägena comfort och sport så det tog en stund innan jag fick full kläm på hur bilen reagerar med olika lägena. Komforten i bilen är bra, klart mindre vägljud än min Golf R. Motorn är kompetent med bra respons och riktigt bra bottenvrid. På toppen går den ok och det är inte helt fel att varva ur den, men den trivs klart bäst i mellanregistret där den svarar kraftfullt.
En 328:ā skulle jag definitivt kunna leva med. Bilen känns välbyggd och är körglad. Körställningen är kanske den bästa jag provat. Jag har varit skeptisk till manuell låda efter en provtur med en F30 35i, men denna känns ok om än lite kärv och långslagig. Då återstår bara frågan om man ska nöja sig en 328 eller gå all in för en 335? Det bestående intrycket från den 335 med Auto jag provade är att den är förstås vassare, varvvilligare, ljudligare och går mjukare på låga varv. Men frågan är om det är värt pengarna?! IP: ...[3.11.14] |
882 st
2013-01-23 15:24
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
*Soon* G08 iX3 Charged Plus Carbon Black ---------------------- Tidigare: E90 320i M-Sport TiAg 08-12 F31 328iA+ M-Sport 12-22
|
Det du tappar lite med den större motorn är de fina styr- och vägegenskaper du beskrev ovan, förbrukningen lär vara marginellt högre men i mina ögon betydelselös i ett sånt här väl. Är 328an tillräcklig för dig så att du kan leva med det nästan obefintliga motorljudet, mindre varvilligheten och lägre kraften på toppen? Eller vill du ha bäst kontroll/känsla då det svänger? I slutändan är det bara du som kan avgöra vad som blir viktigast och hur mycket det är värt för dig.
Ett performance-utblås förbättrar ljudet en del och ev. Performance kit kommer nog få upp den (328an) i närheten av 335ans prestanda. Kostnaden för detta lär väl ligga på ~6k resp. 10-12k. Värt att ta med i avgörandet. IP: ...[3.203.9] |
138 st
2013-01-23 15:39
Anmäl svaret
|
DLC - Det låter som om jag skulle kunna skrivit det där själv.
Exakt samma upplevelser hade jag också.
Har inte provat 328 med annat än automat men skulle aldrig få för mig att köpa en manuell när det finns en sån mysig automatlåda att köpa :)
Nu har du lite att fundera på. 328 vs 335 :)
Mvh IP: ...[.235.17] |
882 st
2013-01-23 15:54
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
*Soon* G08 iX3 Charged Plus Carbon Black ---------------------- Tidigare: E90 320i M-Sport TiAg 08-12 F31 328iA+ M-Sport 12-22
|
Ja fan testa den med automaten först, lite orättvis jämförelse då du aldrig kan komma i närheten av de snabba växlingarna med den manuella. Dublär uppleva 328 lite positivare tror jag ;)
-Tihe Suryoye- IP: ...[.48.221] |
138 st
2013-01-23 16:14
Anmäl svaret
|
Jag tycker atuomaten är riktigt grym och då jämför jag med golfens dubbelkopplingslåda.
Tycker bmws ZF är mycket bättre. Mjukheten från en converter-låda med snabbheten från en dubbekopplpingslåda. Dessutom är lådan verkligen "manuell" i manuellt läge, dvs kickdown är inte aktivt och ingen automatisk uppväxling.
Vad finns det att inte gilla? :) IP: ...[.235.17] |
1.809 st
2013-01-23 16:49
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
G21 M340i -21
|
Vitoco: du har så klart en poäng att tyngre motorn kommer försämra instyrning men efter att ha provat en 330 d före 328:an idag så känns det som att åtminstone jag har svårt att känna stor skillnad. Men självklart känns 328:an lite mer allert. Jag skulle säga att jag värdesätter motorljud och varvvillighet högre än lite försämrad instyrning. Förbrukning bryr jag mig inte om alls då alla andra kostnader bleknar jämfört med värdeminskning.
Klart att en 328 är good enough. Och skulle den få ett powerkit som biffar till den lite mer så vore saken avgjord. Dock är jag tveksam till att vi får se ett power kit.
Får rota reda på en bil med automat och prova. Jag har kört både 330d och 335i med sportauto och den är riktigt grym! Men hur känns 328 på full attack? Jag menar, utväxlingen är ju så tät i lådan att den ligger och åker mellan 5-7000 rpm hela tiden, dvs med i bästa fall konstanteffekt eller sjunkande effekt. Förstå mig rätt men känns den inte lite "matt"? 328: an jag körde idag kändes bra till knappt 6000 rpm, sedan känner man att effekten dalar. Detta är förstås bara en detalj för helheten. 95% av tiden åker man ju försiktigt och på låga varvtal men de ggr jag åker på så har känslan stor betydelse!
En fråga förresten, hur växlar automaten efter kallstart? I E90/91 så kan det ta upp till en halvmil efter en rejäl kallstart innan lådan börjar locka och växla som vanligt. Hur är det med F31 Auto? IP: ...[3.11.14] |
1.809 st
2013-01-23 16:54
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
G21 M340i -21
|
Fizbo: hehe, vi har samma preferenser?!
Får som sagt rota reda på en bil med automat. Har bavaria en 328 med automat? Upplevelserna jag har haft med sportauto har varit mycket positiv så den passar säkert 328 perfekt. Sen att den inte växlar ned om man valt sport+ i manuellt läge är riktigt bra.
En till fråga, när man aktiverar sportläget, får man avgaspuffar vid uppväxling? 335:an jag körde fick det och det var riktigt läckert.
Jag har en "svår" tid framför mig.. Till att börja med att bestämma sig ATT byta bil och sedan till vilken motor.. Lyxproblem ;) IP: ...[3.11.14] |
5.161 st
2013-01-23 17:11
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
Tesla Model 3 Long Range 2020
|
Det jag skulle tycka var mest besvärande in din situation är att bilarna är skodda med vinterdäck och att väglaget inte är det bästa.
Försök hålla ut till dess sommardäcken kommit på och asfalten är torr, så kommer bilarna bättre till sin rätt och skillnaderna blir tydligare. IP: ...[.224.68] |
1.809 st
2013-01-23 17:53
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
G21 M340i -21
|
Klart att uppträdandet på våren, sommaren och hösten på sommardäck säger mer om bilen och är viktigare än uppträdandet på vintern (som dock inte är försumbart). Som tur är har jag även provat på bättre väglag med sommardäck (tyvärr inte 328), så jag har en hum om hur bilen är under lite mer press och bättre väglag. Hur som helst så känner jag att detta är en mycket bra bil och det kommer mer handla om hur mycket plånkan ska töjas ut.. Förnuftig och kompentent 328 mot emotionell och dyr 335. IP: ...[3.11.14] |
1.362 st
2013-01-23 20:05
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
BMW 120D 2008
|
DLC: Jag har nyligen tagit ut en 318dtouring med auto som går som Taxi och har kört drygt 300mil nu. Bilen står kallt men under tak (fd Bilhalls-tält),jag använder visserligen motorvärmare men autolådan påverkas nog inte speciellt av det och jag kan iallafall inte märka någon skillnad på växlingarna om den är kall eller varm. Helt underbar låda för övrigt.
mvh Petri IP: ...[.14.187] |
175 st
2013-01-23 20:25
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
M2 -16
|
328i är riktigt trevlig tills man testar 335i. Något att tänka på innan man provar 335i, jag vart helt såld på motorn och växellådan. IP: ...[.93.165] |
138 st
2013-01-23 20:58
Anmäl svaret
|
DLC : Samma preferenser? Jo, jag har också haft även en Gti mk5 :)
Jag tycker du borde köpa det du helst vill ha om det ryms i budgeten :)
Jag skulle själv valt 335 före 328 men skulle inte kunna motivera påslaget mot det man kan få loss lagerbilar för. Det är dessutom 3.95% ränta på lagerbilar vilket gör kalkylen ännu bättre.
I-landsproblem av rang :) IP: ...[189.117] |
|