AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 3-Serien ]

Första bilderna på F31 3 serie Touring

Visad 776.976 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg495 st
Postad/Inlagd2012-12-08 23:48
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
340i Touring
I3s
Bra inlägg Grelle.

Om man nu har en backe upp till fjällstugan som man ska uppför ibland kan man ju göra sig besväret att spänna på snökedjorna. Svårt att få frun att göra ngt sånt bara:)           IP: ...[.124.78]
Antal inlägg2.161 st
Postad/Inlagd2012-12-09 00:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 435d xDrive F36
BMW 325i xDrive E91
+ 2x [ o ]
Tomas: Då glömmer du att i samma test kom de fram till att BMWn som drev bak tog sig upp för backar bättre och att även den framhjulsdrivna 9-5an körde fast när de testade framkomligheten genom djup snö.

Vid test i backe var den nästan fem sekunder snabbare uppför än FWD SAAB, det var för övrigt nummer 3/2011 Teknikens Värld testade detta.

Dessutom verkar du hänga upp dig på tyngd över drivhjulen, glöm inte att den extra vikten fram påverkas dels av en lyftkraft (om än liten) vid acceleration/gaspådrag och att kraften inte verkar rakt ner i marken i en backe utan i underlagets riktning. Med hjälp av vektorer kan du se att endast en del av mervikten fram hjälper till att tynga drivhjulen i det läget, mindre desto brantare backen blir. Förmodligen så liten att det i praktiken inte spelar någon roll jämfört med andra faktorer som däck, körstil med mera.

Jag stämmer in med Micleg och Teknikens Värld, bakhjulsdrift är mycket bättre i hala backar.

För övrigt har jag alltid varit skeptisk till testet av Teknikens Värld, för det första varför prövar de trean när femman finns? Självklart ger storlek och vikt 9-5 en fördel redan från start jämfört med 3-serie E91, dessutom undrar jag vad för däck de kör BMWn på?
Här på forumet har flera trådar om dåliga däck som ger knepigt uppträdande och nervöst DSC förekommit, och jag känner inte igen mycket av det som Teknikens Värld tillskriver BMW RWD. Så beter dem sig inte om allt står rätt till.

//Bjersér           IP: ...[165.100]
Antal inlägg1.083 st
Postad/Inlagd2012-12-09 12:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
Snökedjor hör av en mängd orsaker det förflutna till. Har provat sådana i Österrike och bilens beteende blir minst sagt bisarrt, för att inte säga farligt. Visst kommer man loss i snö, men helt opraktiskt och verklighetsfrånvänt.

Med till exempel M135i xDrive visar BMW att man kan tillverka en fyrhjulsdriven automat vilken drar mindre bränsle samt är betydligt snabbare (0,4 s snabbare 0-100km/h) till och med på torr asfalt än samma tvåhjuldrivna manuella bil! Enligt många får man dessutom ofta tillbaka mycket av xDrive-tillägget då man gör sig av med bilen. Enligt en BMW-handlare jag talade med nyligen omfattar önskelistan (vilken oftast ej gå att uppfylla helt) för begagnade BMW: 6a (gärna Diesel), xDrive, automat samt Webastovärmare.

Tror det blir svårt att hitta ägare av xDrive som skulle acceptera att bli av med drivningen på 50% av hjulen.           IP: ...[123.153]
Antal inlägg1.140 st
Postad/Inlagd2012-12-09 13:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
F11 520d -13 vit m-sport 6WB panorama nav/prof aut
Hur många är det som har krånglande spolarvätskemätare nu då? Jag tcyker den verkar vara extremt känslig för låga temperaturer, även med rätt mängd "koncentrat" i. Spolarvätskan blir mer trögflytande då även om den inte fryser. Kanske är det problemet? Igår fyllde jag på och i morse, -14, fick jag direkt varning om låg nivå. ett alternativ är förstås att allt runnit ut...           IP: ...[46.80.1]
Antal inlägg1.083 st
Postad/Inlagd2012-12-09 13:52
Anmäl svaretAnmäl svaret
Fick just ett dramatiskt telefonsamtal från en kompis i Skåne som alltid hävdat att dubbdäck, men även de onödiga friktionsdäcken, är ett förtryck från stockholmsregionen samt att 4-hjulsdrift är påhitt för att biltillverkarna ska tjäna extra pengar. Där han nu kör på skånska vägar föranleder att honom att plötsligt säga sig omedelbart i morgon beställa dubbdäck + xDrive på sina nya BMW. Lite kul hur människor kan ändra sig så hastigt. Detta gäller kanske även Mercedes AMG-division som nu plötligt satsar på 4-hjulsdrift fullt ut. I Garching får nu xDrive-falangen vatten på sin kvarn! Jag vet att diskussionerna gått höga.           IP: ...[123.153]
Antal inlägg880 st
Postad/Inlagd2012-12-10 13:17
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F31 328iA+ M-Sport Glaciärsilver Okt. 2012
| HK | Panorama | ACC Stop&Go | Adap. Chassi | Elstolar| Perf. Parts | ATS Racelight 20" |
Micleg: Inga problem med spolarvätskenivån hittills, har bara varnat när det varit dags och då har jag kunnat få i över 4 liter.

För övrigt tycker jag E90n hade känsligare DSC; har likadana däck och nästan samma dim, dubbade ContiIceContact 225/45 18" mot 17" då, upplever inte alls samma känslighetsproblem med icke-RFT. Visst är det bra mycket kallare nu än det var förra året men ändå.. Skulle inte ens komma på tanken idag att behöva aktivera DTC för att slippa strypningar vid gaspådrag, på barmark får jag i stort sett vara ifred från DSC helt och hållet.

Jag tyckte att E90n var superb i vinterväglag men F31:an är om möjligt ännu bättre och däcken ska vi inte ens gå in på. Sen instämmer jag med de andra, Bakhjulsdrift > Framhjulsdrift.






-Tihe Suryoye-           IP: ...[3.203.6]
Antal inlägg880 st
Postad/Inlagd2012-12-10 13:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F31 328iA+ M-Sport Glaciärsilver Okt. 2012
| HK | Panorama | ACC Stop&Go | Adap. Chassi | Elstolar| Perf. Parts | ATS Racelight 20" |
Nu ljög jag, "nästan" 4 liter får jag i då den varnat.

-Tihe Suryoye-           IP: ...[3.203.6]
Antal inlägg7.075 st
Postad/Inlagd2012-12-10 13:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M235i/6 -16
Har också hört att av bekanta som bytt från E91 till F31 att den nya ska vara väldigt kursstabil och trevlig i riktigt vinterväglag. En bekant körde Norrlandskusten, med början i Stockholm under onsdagen då Arlanda var stängt, han beskrev föret som uselt men bilen som väldigt trevlig.

Som sagt, han klagade aldrig på sin E91 men F31 var en klass bättre.

__________
Mvh Grelle           IP: ...[2.15.78]
Antal inlägg935 st
Postad/Inlagd2012-12-10 14:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Kommer BMW att ändra viktfördelningen på kommande modeller som blir framhjusldrivna nu då eftersom dom annars inte kommer att klara minsta lilla motlut på vintern? Xdrive var ju förkastligt för då kör man ju bara för fort och ökar därmed risken att åka av vägen. Det lutar nog åt en Audi nästa gång.           IP: ...[4.58.10]
Antal inlägg7.335 st
Postad/Inlagd2012-12-10 14:17
Anmäl svaretAnmäl svaret
Hehe... Om xDrive ger "falsk säkerhet" så är det väl samma med vinterdäck? Kör på sommardäck så känner ni hur halt det är. :-)           IP: ...[6.28.75]
Antal inlägg1.140 st
Postad/Inlagd2012-12-10 14:39
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
F11 520d -13 vit m-sport 6WB panorama nav/prof aut
Svaret angående spolarvätskeproblemet:

Åtgärd
Vid anmärkning från kund går man tillväga på följande sätt:
A: Töm spolarvätskebehållaren och fyll den med kranvatten. Om visningen i
kombiinstrumentet då fungerar felfritt igen, ska man upplysa kunden om att inte använda destillerat vatten i spolvattenbehållaren.
B: Vätskenivån registreras inte av nivågivaren om man fyller på med ren alkohol, högkoncentrerat rengöringsmedel eller frostskyddsmedel. För att få tillbaka funktionen ska man späda ut innehållet i spolarvätskebehållaren till en tredjedel med koncentrerat fönsterputsmedel
(t.ex. BMW fönsterputs med frostskydd, 83 12 2 181 288).

Anmärkning
Reservdelsbyte löser inte problemet och får inte avräknas mot garantin           IP: ...[.13.103]
Antal inlägg7.075 st
Postad/Inlagd2012-12-10 14:43
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M235i/6 -16
Tomas, framhjulsdrift är inte förkastligt men ändock lite tråkigt.

Jag skrev ett längre inlägg som visade på lite feltänk av Bjerser som i sitt inlägg överskattar effekten av momentet som uppstår vid acceleration, och det faktum att backen ska luta ganska mycket innan en större andel vikt överförs till bakaxeln. Det är den låga friktion som är anledning att det accelerationsmomentet blir mer eller mindre trivialt. Men det försvann i hårddiskkraschen och jag orkade inte skriva om.

Men det är väl troligt att även BMW:s framhjulsdrivna modeller blir lite framtunga som många andra (men man kan ju hoppas att de lyckas lite bättre) och då löser det ju sig.

Sen tycker jag det låter som en ypperlig idé för dig att köpa en Audi, de framhjulsdrivna modellerna är framtunga vilket borgar för bra framkomlighet. Väljer du quattro är den ännu bättre.

__________
Mvh Grelle           IP: ...[2.15.78]
Antal inlägg1.083 st
Postad/Inlagd2012-12-10 14:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
Tomas:
Varför "måste man" köra för fort med en BMW xDrive, men inte med en Audi ? Kan man inte anpassa hastigheten efter omständigheterna samt fordonet behöver man självfallet ingen bil alls. I och för sig det överlägset säkraste alternativet för vissa.           IP: ...[123.153]
Antal inlägg2.161 st
Postad/Inlagd2012-12-10 17:37
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 435d xDrive F36
BMW 325i xDrive E91
+ 2x [ o ]
Mycket möjligt att det var lite fel tänkt av mig Grelle men ett alternativ är kanske att du missförstod mitt inlägg?

Visst nämnde jag verkan på vikten över drivhjulen men också att denna är liten.
Syftet med mitt inlägg var att den extra vikten inte spelar någon större roll. Som sagt utan rätt däck spelar det ingen roll om du har ett ton över framaxeln och tänker föraren fel kan även en bra fyrhjulsdriven bil köra fast.

Däremot så blir en framhjulsdriven bil ingen bandvagn i halka bara för att den är framtung, oavsett däck eller körstil. :)

//Bjersér           IP: ...[165.100]
Antal inlägg880 st
Postad/Inlagd2012-12-11 10:39
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F31 328iA+ M-Sport Glaciärsilver Okt. 2012
| HK | Panorama | ACC Stop&Go | Adap. Chassi | Elstolar| Perf. Parts | ATS Racelight 20" |
Micleg: Har du själv kört med destillerat vatten eller möjligtvis för högt koncentrerad blandning? För det låter som att problemet har med vätskans ledningsförmåga att göra så jag antar att nivågivaren mäter nivån elektriskt.

Imorse var det dags för en varning, sekunderna efter att den kom så försökte jag göra rent bakrutan men dit kom ingen vätska alls, bara fram. Verkar som att den vid låg nivå prioriterar framrutan. Hade en 4-liters dunk (färdigblandad till -18 från OK) som jag nästan helt tömde i när jag var framme.           IP: ...[3.203.6]
Antal inlägg7.075 st
Postad/Inlagd2012-12-11 12:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M235i/6 -16
Bjerser, det jag menar med lite feltänk är det som står nedan:

"Dessutom verkar du hänga upp dig på tyngd över drivhjulen, glöm inte att den extra vikten fram påverkas dels av en lyftkraft (om än liten) vid acceleration/gaspådrag och att kraften inte verkar rakt ner i marken i en backe utan i underlagets riktning. Med hjälp av vektorer kan du se att endast en del av mervikten fram hjälper till att tynga drivhjulen i det läget, mindre desto brantare backen blir. Förmodligen så liten att det i praktiken inte spelar någon roll jämfört med andra faktorer som däck, körstil med mera."

Till att börja med så är inte däck eller körstil direkt kopplat till fram eller bakhjulsdrift så det tycker jag är orelevant i denna jämförelse. I texten ovan så skriver du att tyngden på främre drivhjulen "förmodligen blir så att det inte spelar någon roll i jämf..." Det stämmer inte, men momentet på bilen, som en följd av accelerationen kan du därmot försumma i detta fall (glatt underlag). Även med en lutning på 15 grader så genererar 95% vikten på framhjulen fortfarande tryck på den axeln. Då är 15 grader ganska mycket lutning.

Alltså, vikten är drivhjulen är alltså inget som kan försummas utan är kanske det som minst kan försummas, på glatt underlag. Lutningen kan försummas så länge den är väldigt liten men ju mer lutning, ju viktigare blir den.

På torrt underlag med kraftig acceleration är effekten av accelerationsmomentet klart påtaglig och kan inte försummas.

__________
Mvh Grelle           IP: ...[2.15.78]
Antal inlägg7.335 st
Postad/Inlagd2012-12-11 12:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
En fysisk fördel som FWD faktiskt har är ju att de blir mer riktningsstabila. Jämför med att dra respektive skjuta en kälke.           IP: ...[6.28.75]
Antal inlägg1.140 st
Postad/Inlagd2012-12-11 13:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
F11 520d -13 vit m-sport 6WB panorama nav/prof aut
Jag använder Mekonomens koncentrerade spolarvätska som jag sedan späder med två eller tre delar kranvatten, så som jag gör på min E61:a och gjorde på min E90:a. När det varit riktigt kallt -14 t ex har den varnat trots att jag fyllde på dagen innan. När sen sedan tinar lite till sådär -10 så går det bra igen.

Kanske ska jag slänga i några korn grovt salt... Lär ju inte behövas mycket för att få upp konduktiviteten. Men vi har mjukt vatten i Linköping (kommunala vattnet) så det är inte så mycket salter löst i det. Har för övrigt mätinstrument för detsamma.

Konstigt bara att dom hittar på en sådan kass lösning. Den går ju inte ens ut på att mäta hur mycket vätska det är utan bara att det finns vätska.           IP: ...[148.241]
Antal inlägg880 st
Postad/Inlagd2012-12-11 15:08
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F31 328iA+ M-Sport Glaciärsilver Okt. 2012
| HK | Panorama | ACC Stop&Go | Adap. Chassi | Elstolar| Perf. Parts | ATS Racelight 20" |
Skulle vilja påstå att det är så enkelt det funkar, den känner av om där finns vätska eller inte och när nivån gått under en viss gräns så varnar den bara. Att ha i vatten borde vara det enklaste sättet att utesluta nivågivaren som felkälla eftersom du har i en kemiskt oren vätska med hög konduktivitet, funkar den inte då är det ju garanterat fel på den. Du kanske borde testa med nån färdigblandad lösning och se hur det funkar, möjligt att det har med ert mjuka vatten att göra :)           IP: ...[3.203.6]
Antal inlägg145 st
Postad/Inlagd2012-12-12 12:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
118i M-sport F40
Volvo V60 T6TE
Måste ju hända mer på E91orna nu med priset då denna varit ute ett tag?
Har rätt svårt att motivera köp av en e91 touring för närmare 300k nu när man kan få tag på nya för lite mer bara?

Beslutsångest och svårt att hitta vad man ska göra egentligen :)
Några tips? Ev köra 330n fram till sommaren eller tills nått man vill ha dyker upp kanske?


          IP: ...[16.71.2]
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2021 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 1602  -75
Pris: 99.000:-

BMW Z4 3.0si Roadster  -06
Pris: 215.000:-

BMW 735  -91
Pris: 55.000:-

BMW X5  -03
Pris: 42.000:-

BMW 540iA ESS Kompressor  -96
Pris: 129.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen