AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
823.058

Första bilderna på F31 3 serie Touring

Sida 75 av 127
St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

Bromsarna skriker även på F20. Min ska in nästa vecka för andra gången. Nya belägg är beställda från ÅF.
Ro
27
Rotkiv
F31 320xd vit m-sport ppk
AlpineProphet har du hört något mera om leverans för din x-drive, väntar på min med?
Visa användare
882
Vitoco
*Soon* G08 iX3 Charged Plus Carbon Black
----------------------
Tidigare:
E90 320i M-Sport TiAg 08-12
F31 328iA+ M-Sport 12-22
Stilren: Hur långt har du kört, fick du nya belägg första gången också? Folk hugger på vissa problem för tidigt, lite tålamod och inslitning är det enda som krävs för bromsarna. Mitt oljud försvann efter 350 mil eller nåt, minns inte riktigt men nåt sånt var det. Om det fortfarande skulle låta efter längre inkörning, DÅ kan man klaga på att nåt är fel. Garantin täcker allt ändå..



-Tihe Suryoye-
Ho
37
Holman85
X5 xDrive 50e - 2024
Mina bromsar lät när de blev kallt! nu är de 0 gradigt och bromsarna låter inte längre! Väntar och ser tills de blir kallare!
Sådär... Då har man fått första bucklan på bilen. Sambon kom hem efter jobbet och någon hade kört på bilen både höger bakdörr samt även buckla i bakskärmen bakom dörren... Man blir helt vansinnig..
Visa användare
882
Vitoco
*Soon* G08 iX3 Charged Plus Carbon Black
----------------------
Tidigare:
E90 320i M-Sport TiAg 08-12
F31 328iA+ M-Sport 12-22
Nackskott på sånna smitningar, samma sak hände på förra bilen. Förr eller senare händer de nåt så man får helt enkelt gå runt med en soldats krigsinställning, "jag är redan död", för att bespara sig ilskan och frustrationen. Ju försiktigare och nojjigare man är, desto större tilt blir det :)

-Tihe Suryoye-
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Hur fungerar nya 3'an i snöföre? Jag är sugen på en 320XDAT men jag vet inte hur jag ska tolka BMW's förhandsinfo. I touringutförande så verkar bara 330D komma med xDrive.
Det va ingen smitning dock... Satt en lapp på rutan så man slipper pröjsa iallafall. Men jag hade hellre lagt några tusen och inte haft bucklorna.... Fabrikslack är fabrikslack.... Thats it...
Körde 20 mil på riktig vinterväg häromdagen... Gick finfint. Däcken jag åker på är Nokian Hakka7
St
504
Stockholm-1
340i Touring
I3s
X-drive säljs främst på rädsla. Hade en 520d bakhjulsdriven på lån när min bil var inne på lagning (efter parkeringsskada), gick super i snökaoset i Sthlm. Jag fick ta det lugnare än normalt med min 320dxt, men den gick stabilt och varje tendens till sladd hävdes av systemet vid provokation. Det var fö min fru som krävde x-drive, annars hade jag skippat det. Men även hon har mumera kommit på bättre tankar. X-drive får en snarare att köra snabbare än normalt.

Så min rekommendation är: skippa x-drive och gasa på sommaren istället
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Jag måste ha 4wd pga. en hemsk backe som måste forceras med släpkärra på vintern. Sedan verkar tyvärr talesättet "en gång 4wd alltid 4wd" stämma:-) Det är väldigt stimulerande att alltid veta att man tar sig fram oavsätt väderlek. Eller rättare sagt veta att frugan o barnen kommer fram då det är hon som kör "familjebilen" till 99%.
Jag vet att man kan trolla mycket med elektronik på bilarna idag så dom håller sig kvar på vägarna när det är halt så länge man inte kör som en tok. Men ska man uppför i halka så har 2-hjuls drift sina begränsningar tyvärr.
St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

Vitoco, bilen har redan passerat 900 mil sedan 29/10. Oljudet som uppkommer gör det helt sporadiskt när som helst. Häromdan i 80 km/h, dagen innan endast upp till 30. Kallt eller varmt spelar egentligen ingen roll men jag kan bekräfta att under nollan så är det alltid mer eller mindre. Och värre!
Första gången så tog dom en titt och tyvärr så lät inte bilen den dagen men man putsade ytorna från rost eller vad dom sa. Sist åkte jag dit när det var som värst och tog med mig en mekaniker ut så sa han själv att det var under all kritik, det lät värre än en 240. Så han beställde nya belägg men verkade klart osäker på om det ens löser problemet.
Min uppfattning är att xDrive säljs pga förnuft snarare än rädsla. Många jag känner skulle aldrig åka BMW i Sverige om det inte fanns xDrive som tillval. Om man kör snabbare pga xDrive så har man ju missuppfattat det hela totalt, bromsförmågan blir inte bättre med 4-hjulsdrift. Tror denna kunskap ingår redan i körkortsutbildningen. Däremot är ju stabiliteten en helt annan. Har man riktigt snälla vinterförhållanden klarar man sig säkert med 2-hjulsdrift, men min gissning är att 80-90% i vårt land har stor nytta av xDrive. Intressant är även att begagnade BMW med xDrive påstås vara betydligt mer lättsålda, inte minst på vintern vilket kanske inte är förvånande.
St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

Och (tyvärr) är vintrarna rätt långa. Håller med 332 fast jag älskar RWD.
En 1/3/5/6 35/40/50d eller i med X-drive är dock ultimat året om. Känslan att få ner all kraft med stabilitet och tryck när det är halt, isigt och snöigt är betydligt mer lockande än att få kämpa med bakhjulen, gas & växel och DTC när man har 1% lutning uppåt. Säkert många som svor häromdagen?
Mi
1.167
Micleg
iX1 msport 2023 med mycket utrustning
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
Jag vet inte om jag skrivit det redan, men jag är riktigt imponerad av hur min F31:a tar sig fram i djup snö och modd. 18 tum och dubbdäck, men det är antislir och automat som gör det mesta och bästa jobbet. Sakta men säkert tar jag mig fram där jag först tror jag ska köra fast. Sedan märks det att den växlar upp mycket senare (högre varvtal) när det är slirigt. Troligen är det för att ha maximalt spelrum med regleringen när det slirar.
Mi
1.167
Micleg
iX1 msport 2023 med mycket utrustning
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
Lutar det uppåt är ju dessutom RWD att föredra då tyngden förflyttas bakåt. Märks rätt väl när man står och slirar med en FWD i backe, bara för att se hur den kanar åt sidan i stället för att ta sig framåt.

Jag känner mig tryggare i F31:an är i 9-5:an vad gäller vinterbeteende. Det som finns där i BMW:n är så tydligt och välkontrollerat av antisladdsystemet. För övrigt är BMW:n mycket stabilare både framåt och i svängar. Hänger väl ihop med att man inte styr med samma hjul som drar/spinner.
Visa användare
7.668
Kristoffer_L
992 GT3 -21
Ni som är nöjda med hur F31 går i snön, kör ni med RFT? Jag är väldigt besviken på de RFT vinterdäck jag hade på min E91 samt X3. Kanske har de uppdaterat däcken eller kalibrerat DSCsystemet på nya 3an?
Visa användare
1.141
Joofa
G21 330iA x-drive Touring -20, M-sport, Dravit Grey
Jag kör centraleuropeiska utan RFT. De känns väldigt trygga och tar sig fram bra på snöunderlaget som är nu.
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Micleg> Ditt inlägg säger tyvärr precis tvärtemot vad alla tester säger, mina egna erfarenheter säger, faktist första gången jag hör detta från en icke Porsche-ägare:-) Fysikens lagar säger tyvärr helt tvärtemot vad du skriver. Den största vikten ska ligga över drivhjulen, då tar man sig fram uppför. Visserligen har dom flesta BMW's 50/50 viktfördelning och därmed förhållandevis ganska mycket vikt över drivhjulen för att vara rwd. Men dom flesta fwd har mer än 60% av vikten över drivhjulen och där vinner faktist fwd. Du har säkert inte läst testerna i TV som gjorts om detta men dom stämmer ganska väl överens med mina egan erfarenheter mellan rwd, fwd och 4wd.

Jag minns inte vilket nummer av TV dom testade just 9-5'an mot BMW 3-serien beträffande framkomlighet och stadighet på landsväg. Men 9-5 vann överlägset, inget snack. Den tuggde sig fram bättre på oplogad väg likväl som den var stadigare på landsvägen i snömodd, oavsätt om det gällde 2wd vs 2wd eller 4wd vs 4wd. Jag är själv inget fan av saab men mina erfarenheter säger att bakhjulsdrivet är hopplöst uppför min backe på vintern där framhjulsdrivet klättrar obehindrat.

Som sagt, man kan trolla mycket med elektronik i bilarna idag. Men fysikens lagar och friktionen råder man inte över:-)
Visa användare
8.324
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Bakhjulsdrift är bättre och det kan enkelt visas. Praktiskt och teoretiskt.

Det märker man direkt när man vänder en framhjulsdriven bil och backar. Men, och ett stort men här. När man byter drivning mellan bak och framhjulsdrift och jämför olika bilmodeller så ändras fler parametrar och det gör att många inte riktigt förstår varför det fungerar som det gör. Det är alltså inte framhjulsdriften som gör att framhjulsdrivna bilar kan överföra mer friktion till marken, det är vikten över drivhjulen, eftersom de nästan alltid är framtunga. (Finns säkert något undantag och då får den som vet om det gärna länka.)

Frilägger man ett accelerationsförhållande så syns det tydligt att uppförslutning hjälper bakhjulsdriften på samma sätt som en kraftig acceleration flyttar vikten bakåt. Dock nås sällan så kraftig acceleration på glatt underlag så detta moment ger knappt någon direkt skillnad. Dock helt helt annorlunda på torrt underlag.

En FWD med 65% av vikten på framaxeln har alltså en fördel gentemot en RWD med 50% på baxaxeln. Men hade båda bilarna haft 50/50 viktfördelning så hade det varit väldigt jämt på plant glatt (nära friktionslöst) underlag. Ju högre friktionen blir eller att lutningen ökar så ökar RWDs fördelar. Men för att en RWD ska slå en FWD, med viktfördelningen som nämndes ovan, så lutar backen nog så mycket att inte ens en fyrhjulsdriven tar sig upp.

__________
Mvh Grelle
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.