Sida 72 av 127
|
|
---|---|
Det känns som det dyker upp väldigt många F31 på bmwaffärerna nu i alla fall. Men ändå ligger E91or 320d kvar rätt högt i pris :( Hoppas på att det faller lite mer, för känns onödigt att lägga 290kkr för en e91a när ja kan få tag på en F31a för 50k till. E91 M-sport, eller ännu hellre F31 Msport.... våt dröm just nu. |
|
Om man idag tänkt köpa en nyare E91 så bör man räkna med ett värdetapp på 100-150kkr på E91:or som idag ligger på 250-300kkr. Å andra sidan kommer även F31:orna sjunka men det är alltid trevligare att förlora pengar i en ny modell tycker i alla fall jag. |
|
Har man bara tänkt behålla bilen 2-3 år är det väl dumt att investera i en nyare E91:a framför en F31:a. Men värdetappet gör du när bilen säljs, men skaman hålla på och oroa sig för värdeförlust bör man väl inte lägga så mycket pengar på en nyare bil. Resultatet blir då att man använder den sparsamt och vad har man fått ut av ägandet i det fallet?.. Kör och slit den med hälsan :) | |
Lite så ja tänker vitoco. Haft 330n i 5år nu och den har fungerat otroligt bra, men det suger i nyaleksakertarmen när man ser era bilar. Och en touring vore smidigt trotts att ja bor i bostadsrätt och singelhushåll :) Nästa bil kommer troligtvis hänga med i 3-5år igen. Så vill verkligen köpa nått man gillar och kommer trivas med. F31 lockar sjukt mycket. |
|
Vitoco: *tummen upp* :-) | |
Najs, du har säkert gjort många sköna mil med den :) FYI, jag saknar ingenting från E90n och går du från E46 till F3x så lär det bli en gigantisk wow-känsla ;) |
|
Kristoffer_L: *High five* | |
Måste säga att jag är extremt nöjd med min F31. Jag körde under fyra år två olika manuella E91 325i. Först en -07a och sen en LCI -09a, bilar som jag verkligen älskade. Därför var jag på flera plan orolig över att en 320 diesel automat skulle göra mig besviken. Men jag måste säga att jag inte saknat E91 en sekund! De stora utropstecknen för mig med F31 jämfört med mina tidigare E91 är: - Automaten. Fantastisk! Jag har alltid gillat att växla själv och tyckt att automat försämrar hela körupplevelsen. Men i 320d känns det snarare som en förutsättning. - Motorn räcker verkligen till och känns har tillräcklig kraft för inspirerad körning samtidigt som den sen även passar utmärkt för snålkörning i stan. Visst, jag inser att 330 säkert är mycket roligare/trevligare men jag har medvetet valt att inte provköra den eftersom jag inte har råd. - Sportstolarna. Jag brukade prisa stolarna i E91 men dessa är faktiskt skönare. Känns som att det är något mer än att de blivit snäppet bredare. - M-sportratten. Snygg och skön att hålla i. Dessutom gillar jag verkligen styrkänslan. Den befarade frånvaron av krispighet i F31 stämmer inte. - Mycket bra med de olika körlägena. Jag kör helst i Sportläge, men ocskå en del comfort, framförallt i stadstrafik. Men så klart kul att Eco-mode finns där när man vill snåla. - Bränsleförbrukningen. Ligger just nu på 0,7 efter 100 mil men då har det varit allra mest stadskörning. E91 låg på 1,2 med motsvarande körcykel. - M-sportpaketet med Estorilblå metallic. Design är såklart individuellt men jag är fantastiskt nöjd med utseendet på bilen. Enda minuset är möjligen M-sportfälgarna i 18 tum. Tycker att 397 som jag satt på nu med vinterdäck ser bättre ut. - Parking assist! Denna extrautrustning köpte jag i princip bara för att min fru nu skulle kunna fickparkera utan min hjälp;-) Men eftersom vi bor i stan använder jag den varje dag och den fungerar klockrent. Nästan fascinerande hur väl den parkerar. Skavda fälgar är ett minne blott! - Sen finns det såklart en massa detaljer som är till F31ans fördel. Såsom snäppet större baksäte, automatisk öppning av baklucka etc etc. Minus: - Möjligen att dieselknattret tar ett tag att vänja sig vid:-) - Har heller ännu inte riktigt vant mig vid telefon/spotify/bluetooth uppkopplingen, men det kommer väl. Det var lite intryck efter en månad och 100 mil. Hoppas vara lika nöjd efter 1000 och 3000 mil också! |
|
Joofa, Intressant läsning! Ska hämta min i morgon... Längtar! | |
Holman85 Trevligt, att hämta ut en ny bil är en högtidsstund! Vad blev det för line/spec? |
|
Hej Joofa har du servotronic eller den variabla sportstyrningen? |
|
Bestefar, jag har Servotronic vilket kan rekommendas. Jag uppleverar att styrningen har en närvarokänsla i sann BMW-anda. Den variabla sportstyrningen är ännu bättre men den har jag inte provat. |
|
"Den variabla sportstyrningen är antagligen bättre".. ska det stå. | |
Snyggt Joofa, instämmer i det mesta. Angående VSS, det den gör är att öka respektive minska rattutslaget beroende på hastighet. Servotronic sköter motståndet beroende på inställning (comfort resp. Sport). Många har uppfattningen att man behöver VSS för att få tyngdkänslan i styrningen, men det är fel. Tänkte klargöra det vara ifall nån hade en annan uppfattning... kan man lätt spara några lök på, om man nu bara va ute efter det där med tyngden :) |
|
Är det någon som har köpt och/eller kört f31 328i touring? Tankar, kommentarer? | |
Både jag och Vitoco har F31 328. Bläddra bakåt en del i tråden så finns det en hel del kommentarer :) | |
Tackar Stefan_. Har själv precis beställt en 328i touring, därav nyfikenheten. | |
Du kommer bli riktigt nöjd med ditt motorval, dela gärna med dig av speccen också | |
testade 320d och 328i många gånger innan jag bestämde mig. Hjärnan och alla tidningstester sa 320d men hjärtat och smilbanden sa 328i. Har ingen värstingspec: 328i touring modern line 2013 A17 Havanna metallic CBAT Tyg/Läderkombination 'Breeze' Antracit svart 415 18" ZVA Drive Comfort - tillägg 508 PDC fram/bak 6NK Bluetooth Professional ZVC Funktionspaket - tillägg 3AT Takreling aluminium borstad ZVD Siktpaket 205 Automatisk växellåda 302 stöldlarm 3L8 Exteriörlist satinerad 481 Sportstolar 522 Xenonljus 676 Hifi Högtalarsystem 6WA Instrumentkluster med utökat innehåll 775 Individual Anthracit innertak 4AD Aluminum borstad Vinterdäck Nokian RFT 17" originalfälgar motor+grenuttag+kupévärmare |
|
Kul att du gav dig på Havanna, och Modern! Jag funderade länge på den kombinationen, men var feg då jag aldrig såg färgen i verkligheten (mer än på några kvadratcentimeter färgprov). Blev Modern och Mineralgrå för min del... I övrigt väldigt lik spec, med aluminumlister, sportstolar, Breeze-klädsel mm! |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.