AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
821.967

Första bilderna på F31 3 serie Touring

Sida 63 av 127
Ingen som beställer M-sport med läder??
Au
69
Audi vs BMW
F31 320d xdrive -14
Någon som vet första lev datum för Touring med xdrive?
Buspelle
Touring med xdrive kommer fr o m marsproduktion 2013.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Egentligen fel tråd att skriva i men jag fuskar lite.. Fick möjlighet att prova en 335ia (F30). Vilken bil! Klart imponerad över automatlådan. Växlade riktigt hårt och bra i Sportläge samt klockrent i comfortläget. Motorn behöver inga kommentarer.. Så kommer det en F31 med denna motor så kommer det bli svårt att låta bli. Dock kvarstår valet av växellåda. Jag kände mig säker på manuell men nu är jag inte lika säker längre.. Dock så tappar man lite av närkontakten med drivlinan med Auto men man får å andra sidan grymt snabba och exakta växlingar. Svårt val.. Är det någon som kört en F30 eller 31 med manuell låda (oavsett motor)? Jag är rädd att man störs av armstödet med manuell låda. Blir till att leta med ljus och lykta efter en manuell bil (handlare verkar bara ha Auto i Stockholmsområdet).
Mi
1.167
Micleg
iX1 msport 2023 med mycket utrustning
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
Körde en F31 330d idag och ska ha den i morgon med. Håller med om att det är en helt annan grej än 320d. Ruskigt kraftfull vid acc och bättre/lägre ljud, kanske lite för tyst. Det var ju bara vid riktigt fullblås jag hörde motorn bröla :)

Fast i Sverige blir det nog dyrt att ha en sådan motor; bröt ju mot hastighetsbegränsningarna inom några sekunder...
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Min 335i F30 har manuell låda, men alla andra F30 jag kört har haft automat. Jag föredrar lätt den manuella, men det är naturligtvis en fråga om tycke och smak. Enda gången jag saknat automatlåda var då jag fastnade i en kö från Sollentuna till Norrtull (tog en timme).
Jag är dock sällan i Stockholm och bilens egenskaper i kökörning är inte viktiga för mig.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
När det gäller armstödet har jag inte tänkt på att det skulle vara i vägen, men det kan ju vara så att om man ställer in förarstolen på annat sätt så störs man av armstödet.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Nockenwelle: jag är fortfarande inne på manuell låda men har mjuknat i inställningen till automaten. Jag misstänker att din bil är en av mycket få som har den spec jag är ute efter. Ang armstödet så ställer jag in stolen så jag får in min hand på höjden ovanför huvudet, dvs jag sitter ganska högt. Är man längre än mig så sitter man säkert lägre men armen lär hamna i ungefär samma läge. Jag tycker att armstödet sitter lite väl högt upp, dock så måste jag få tag i en bil med manuell låda för att prova, då gärna med bensinmotor och helst 335. Jag förstår dock att det kommer bli riktigt svårt. Har kollat alla beggade 335:or och samtliga har Auto... Det kan vara ett ickeproblem men jag känner att jag måste prova innan ett ev köp. Helt enkelt bara känna hur det känns och se om jag får till en bra körställning och växling utan att släpa i armstödet varje gång man ska växla.
Visa användare
1.140
Joofa
G21 330iA x-drive Touring -20, M-sport, Dravit Grey
Imorgon får jag äntligen hämta min. Ska bli grymt skönt att äntligen få ta ut den!
Micleg: Fick du någon uppfattning om vägljud på 320d respektive 330d eller de kanske inte hade originaldimensioner? Någon som fått ner vägljudet med icke-RFT?
El
23
Elkonsult
F31 330d -13
Jag har precis samma frågeställning som 332
Provade en F31 330d med M-pkt och RFT i veckan, tyckte det var en härlig kärra, vilken underbar drivlina men......det som störde upplevelsen var däckljudet
Tror ni det skiljer mellan en bil med M-pkt och 18" och en med standardchassi och 17"?
Mi
1.167
Micleg
iX1 msport 2023 med mycket utrustning
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
Var ingen nämnvärd skillnad mellan min msport 18 tum mot 330d:s "sport" (chassie?) med 18 tum. Där vägen är dålig hörs mycket ljud från däcken. Sedan är ju 330d något tystare än 320d. Tyckte nog min E90:a var tystare men den var ju dels sedan och dels 16 tum.
Det skiljer väl något mellan däckstorlekarna men jag kör ex vis nu 20" på min F11 och det störs inte jag av iaf. Även om då förstås F11 är bättre ljudisolerad än F31.

/Anders
E 90 med 16" ej RFT går riktigt tyst vägljudsmässigt, speciellt med tex Michelin Primacy.

F10/F11 har ett annat, lite metalliskt vägljud tycker jag, mer dämpat men kan bli rätt jobbigt även det, i alla fall med RFT.

Mercedes/Audi med större fälgar blir även de väldigt jobbiga att lyssna på, speciellt på våra grova svenska vägar. Obegripligt att alla dessa, ofta mycket dyra bilar, rullar omkring mer vägljud som knappast fanns ens på 70-talet! Tar ju bort vitsen med ett härligt 6-cylindrigt motorljud när man lägger på en ständig ljudridå från vägen (motorn hörs ju endast vid acceleration).
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag hade 17" på min E90 och 17" nu på min F30. Alla ljudkällor är bättre dämpade i F30.
Däcken på F30 är Dunlop RFT, medan E90 var skodd med Michelin PS2.
Nockenwelle:
Intressant information, du borde ha helt rätt då F30 har varit föremål för tunga utvecklingskostnader. Var Michelin PS2 ej RFT? Vill minnas att så var fallet. Var däcken för övrigt av samma bredd/profil?

18" på F30 (335i) har låtit väldigt mycket (sommar- som vinterdäck RFT). Vet att det kan uppstå interaktionseffekter mellan ett visst däck och en viss bil vilket gör det hela svårbedömt. Man kan tycka att det handlar om hårklyverier - men skillnaderna i däcksljud på dagens i övrigt tysta bilar kan vara dramatisk. Ska man lyssna i tusentals timmar är det värt att kolla upp så gott det går innan köp.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Mina PS2 var inte RFT. De enda RFT jag hade på min E90 var de som den levererades med från fabriken.
Jag hade alltid 225/45-17 fram när jag körde med Michelin PS2. Bak provade jag både 225/45-17 och 255/40-17. Min F30 har nu 225/50-17.

Att jämföra däckbuller är svårt. Först av allt är bilarna sällan skodda med samma däck. Därtill kommer att underlaget varierar kraftigt och därmed ger upphov till stora buller skillnader. Slutligen märker man ju att samma däck och väg ger upphov till olika mycket buller beroende på yttertemperaturen. Med andra ord är det många faktorer som påverkar.
Jag har nu ändå haft min F30 i sex veckor och nog går den tystare än E90:in. Dock hade jag hoppats på en ännu större skillnad, men E90 var knappast någon bullerburk, så det är kanske svårt att åstadkomma en stor förbättring.
Jag har ju kört F30 med 18" och det bilr mer buller då, fast jag tycker inte att det är alarmerande mycket buller med 18" i de F30 jag kört med den dimensionen.
F30 335i är motormässigt tystare än E90 335i och gången ännu mer förfinad. E 90 325i är ju inte riktigt jämförbar men denna motor går väldigt jämt och tyst och är i detta avseende kanske bland det bästa BMW gjort i den sexcylindriga genren.

F30 är fjädringsmässigt överlägsen E 90 och verkar tåla lägre profiler bättre i detta avseende, men ljudnivån på 18" hos F30 kan jag inte förlika mig med. Att temperatur och underlag spelar in är ju helt riktigt och kan göra det hela mer komplcerat, men oaktat det så låter nya, dyra premiumbilar alldeles för mycket idag just när det gäller vägljud.
El
23
Elkonsult
F31 330d -13
Många frågor blir det.....
Lyssnar ganska mycket på musik vid långresor
Någon som valt standard ljudpaket till sin F30/F31 och hur upplever ni detta?
Är det tillräckligt eller skall man välja till HiFi?
Jag har Hifi och är nöjd. Men jag är ingen musikguru direkt. Jag kan dock tänka mej att standard är lite tunt .
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.