AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 3-Serien ]

Första bilderna på F31 3 serie Touring

Visad 806.344 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg499 st
Postad/Inlagd2012-09-12 21:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
340i Touring
I3s
Nm..., det är HK som räknas, och ett användbart register. HK uttrycker arbete och sträcka. NM bara styrka men inte hur snabbt detta arbete går. Varva 328i så går den nästan lika bra som 330d.           IP: ...[.124.78]
Antal inlägg882 st
Postad/Inlagd2012-09-12 21:59
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
*Soon* G08 iX3 Charged Plus Carbon Black
----------------------
Tidigare:
E90 320i M-Sport TiAg 08-12
F31 328iA+ M-Sport 12-22
Bättre bottdnvrid hos 320d eller inte, välj vilken hastighet du vill där den rullar brevid en 328i och tryck sen ner plattorna i botten så kommer dieseln ändå inte sticka lite före. Hade det varit två manuella lådor och kanske en 320i vs 320d så skulle dieseln ha födelen av att du slipper växla ned för att skjuta iväg. Men nu är det automatlådor ni har och jag kan lova dig att den växlar ner vid en kickdown, har testat senast i fredags.. Tack o hej bottenvrid :/

320d dieseln är det förnuftiga valet med bra krut och väldigt bra ekonomi, var säkert därför den hyllades men likställ den inte med 328an är ni snälla.           IP: ...[.59.177]
Antal inlägg78 st
Postad/Inlagd2012-09-12 22:02
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW F31 330D M-Sport - 2013
Lika fel att likställa en 4 cylindrig bensinare mot en starkare V6 diesel...           IP: ...[209.161]
Antal inlägg262 st
Postad/Inlagd2012-09-12 22:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F11 535iM
Volvo XC60 D5 R-Design
Porsche 997 GT3 CS
V6-diesel......?           IP: ...[.50.174]
Antal inlägg3.678 st
Postad/Inlagd2012-09-12 22:06
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW har nog ingen V6-diesel, eller?           IP: ...[100.195]
Antal inlägg78 st
Postad/Inlagd2012-09-12 22:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW F31 330D M-Sport - 2013
6 cylindrig...           IP: ...[.24.225]
Antal inlägg882 st
Postad/Inlagd2012-09-12 23:54
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
*Soon* G08 iX3 Charged Plus Carbon Black
----------------------
Tidigare:
E90 320i M-Sport TiAg 08-12
F31 328iA+ M-Sport 12-22
Ska 328 jämföras med någon motor så är det just den raka ;) sexan i 330d, dessa två ligger mycket närmre varann prestandamässigt. Såhär ser jag det; Om 330d är en 10a så är 328an en klar 9a och 320d en ok 7a. Japp, jag har doktorerat i bilrankning :)
lite "min pappa e starkare än din"-diskussion och jag själv hetsar :p

kumbaya my lord, kumb....           IP: ...[.59.177]
Antal inlägg55 st
Postad/Inlagd2012-09-13 00:41
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F31 328i
Nu såld e92 335i
Jag har iaf beställt en 328... :)
Iofs lite tråkigt att gå ifrån nuvarande 335:a, men efter 3,5 år med småbarn i en 335 coupé så var det nu dags för en kombi (lagom till att det knappt behövs kombi längre)           IP: ...[6.16.79]
Antal inlägg8.957 st
Postad/Inlagd2012-09-13 01:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
Allt beror på hur man använder bilen till vardags. En bil som behöver varvas lite för att komma till sin rätt upplevs ofta inte speciellt snabb i vardagskörning i Stockholm (om man nu ska utgå utifrån det...). Jag tyckte 20d i X3:an var fullt tillräcklig i runt 80% av min körning. Men när bilen pressas så märker man att orken tar slut snabbt högre upp i registret. T ex fartökning i högre hastigheter eller snabba omkörningar där det behövs en kickdown. Kickdownen blir ofta verkningslös, eftersom man hamnar för högt upp i varvbandet och vid 4 000 rpm är kraften slut.

Nu har jag inte kört nya bensinfyran, men det som gör 20d-motorn lite trist är egentligen inte prestandan i sig. Men ljudet/karaktären är oerhört "bruksig" och dieselknattret på tomgång är snudd på oacceptabelt från en premiumtillverkare som BMW. Men någonstans måste man väl kompromissa.

          IP: ...[109.130]
Antal inlägg882 st
Postad/Inlagd2012-09-13 08:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
*Soon* G08 iX3 Charged Plus Carbon Black
----------------------
Tidigare:
E90 320i M-Sport TiAg 08-12
F31 328iA+ M-Sport 12-22
så jag var inte ensam med 328an här inne, najs!

Acey, dieselknattret var något jag aldrig vande mig vid under de 2 veckorna jag hade en F30 320d. Det stämmer även det du beskriver, men fyfan vad snål den var trots min körning. Lyckades f ö göra en 0-100 på 7,5 sekunder(manuell) :)

Vad gäller fyran i 328an så ska du inte vänta dig någon Pavarotti, låter bra högt uppe annars är den rätt tyst av sig.           IP: ...[3.203.6]
Antal inlägg55 st
Postad/Inlagd2012-09-13 09:50
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F31 328i
Nu såld e92 335i
Bensin är det enda som känns rätt, tycker jag :)
Men tyvärr så är ju motorljudet inte riktigt detsamma som i 335'an... kommer sakna det. Tycker faktiskt 328'an låter lite plågad på höga varv. Men likväl - mycket bättre än en diesel :) Jag provkörde både 335 diesel och A5 3.0d när det begav sig - och jag kunde aldrig riktigt komma ifrån känslan av att sitta i en, för all del ovanligt lyxig, traktor pga motorljudet.
Körde tidigare en trimmad Saab 9-3SS Aero, och det var helt annan hästspark i den motorn än 328. Men det beror troligen på att den motorn inte hade lika bra gångkultur, och hade mer turbofördröjning... Nåja, man kan inte få allt (om man inte har tillräckligt mycket pengar)           IP: ...[.208.96]
Antal inlägg5.764 st
Postad/Inlagd2012-09-13 09:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
men Stefan det finns ju väldigt många Saabar till salu om man nu gillar den typen av bilar och billiga är de också och sjunker som stenar :-)

/Anders           IP: ...[127.147]
Antal inlägg55 st
Postad/Inlagd2012-09-13 11:36
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F31 328i
Nu såld e92 335i
Nej, ingen Saab igen här inte - inte ens om/när en gammal 9-3SS blir en elbil om några år :)
Men jag kan faktiskt sakna sparken som en trimmad turbomotor kan ge när den just beter sig "mindre förfinat". 335'an är ju avsevärt snabbare, men hag tycker aldrig det blir någon hästspark på samma sätt. Och inte heller i 328'an. Men de är ju båda snabbare, och betydligt mer platt vridmomentskurva - vilket är effektivt, men inte alltid lika kul.
Ibland är det kul när det sliter i ratten, och det sparkar till i ryggslutet. Inte effektivt - men kul :)
Som att gå på sladd i kurvor - inte effektivt, men kan vara roligare...           IP: ...[.208.96]
Antal inlägg55 st
Postad/Inlagd2012-09-13 11:37
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F31 328i
Nu såld e92 335i
Dock, för att undvika ytterligare missförstånd - efter att ha ägt BMW nu i 5 år skulle jag inte kunna tänka mig så många andra märken. (förutom möjligen en del dyrare alternativ)           IP: ...[.208.96]
Antal inlägg5.764 st
Postad/Inlagd2012-09-13 11:46
Anmäl svaretAnmäl svaret
skönt Stefan, blev lite orolig att du föredrar en Saab :-) Själv har jag ju aldrig gillat Saab och har full förståelse att det gick som det gick där. Självklart skulle jag också gärna ha en 335 för det är underbar motor verkligen. Därför tycker jag att 328i är en mellanmodell då det är antingen 320d eller 335 som gäller beroende på om man prioriterar ekonomi eller prestandan och motorljudet, valet blev då lätt 320d denna gången.

/Anders           IP: ...[127.147]
Antal inlägg882 st
Postad/Inlagd2012-09-13 13:22
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
*Soon* G08 iX3 Charged Plus Carbon Black
----------------------
Tidigare:
E90 320i M-Sport TiAg 08-12
F31 328iA+ M-Sport 12-22
Ekonomi eller prestanda och motorljud, varför välja antingen eller? Med 328an får du två och en halv av tre; en för sina resuser ekonomisk bil (går snålt när du kör lugnt) med grym prestanda, men ljudet når inte ända upp till sexans nivå. Dock låter den bra mycket bättre än dieseln, men man har ju valt Harman Kardon av en anledning ;)           IP: ...[3.203.6]
Antal inlägg262 st
Postad/Inlagd2012-09-13 15:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F11 535iM
Volvo XC60 D5 R-Design
Porsche 997 GT3 CS
Tycker inte heller att 2,0d riktigt platsar i en BMW. Snål och effektiv -javisst, men sofistikerad eller kul - inte direkt. En typisk tjänstebilsmotor kan jag tycka för en kanske nye så intresserad publik som kanske väljer bil efter förnuftsparametrar främst. 328 ger mycket mera fart och kul för bara lite mera pengar - lätt val om man är intresserad av bilkörning.           IP: ...[.24.175]
Antal inlägg262 st
Postad/Inlagd2012-09-13 15:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F11 535iM
Volvo XC60 D5 R-Design
Porsche 997 GT3 CS
Nye=inte. IPhone.....           IP: ...[.24.175]
Antal inlägg882 st
Postad/Inlagd2012-09-13 16:14
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
*Soon* G08 iX3 Charged Plus Carbon Black
----------------------
Tidigare:
E90 320i M-Sport TiAg 08-12
F31 328iA+ M-Sport 12-22
Vem har sagt att den inte platsar? Då platsar ju varken 328an eller allt annat som inte har en sexa under huven. Fan, du kan ju kapa alla motorvarianter och enbart kalla M bilarna BMW-värdiga. Det är väl bra att det finns alternativ så att man kan välja motor efter behov.
Diskussionen var en prestandajämförelse mellan 320d och 328an, men bara för att den inte når upp innebär det knappast att den är trist på något sätt, den är fortfarande 10 ggr vassare än 90% av det som rullar på våra svenska vägar.           IP: ...[3.203.6]
Antal inlägg499 st
Postad/Inlagd2012-09-13 16:40
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
340i Touring
I3s
Fast när det gäller tjänstebilar kan det skilja rätt mycket i kostnad mellan, när jag tittade på det, 320d och 325i, eftersom BMW Sverige av ngn anledning bara har nettoprissatta sk Bavaria edition för 320d. 325i hade kostat 1000 kr mer netto i månaden givet samma nettopris. + mer bränslekostnader. Det går alltså att få en 320d för ett rätt lågt bruttopris, som Skatteverket baserar sina förmånsvärden på.

Jag tror det är en stor anledning att det finns många 320d på vägarna. Det och att många stirrar sig blinda på bränsleförbrukning, när en deciliterskillnader i förbrukning ändå bara gör 1,5 kr per mil. Rätt obetyligt när det snarare kostar uppåt 50 kr milen att köra en ny bil i 400 k klassen, givet 6000 mil på 3 år.

Bättre att ta en motor man trivs med och tycker är kul när man ändå lägger så mycket pengar.           IP: ...[.170.39]
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2023 AutoPower.se









PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 324td  -93
Pris: 110.000:-

BMW 745  -03
Pris: 75.000:-

BMW 118d Xdrive  -17
Pris: 145.000:-

BMW 550i  -06
Pris: 125.000:-

BMW 520i Touring  -00
Pris: 12.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen