Sida 122 av 127
|
|
---|---|
Betterlead |
Om jag bara hade obegränsat med pengar, skulle jag definitivt lägga till ett par av de saker ni nämner. HUD är jag särdeles nyfiken på. Panoramatak hade jag i min fina Renault Grand Espace. Där skänkte det mycket glädje åt barnen, men nu är de utflugna och vi reser sällan på längre turer med dem. Och gör vi, flyger vi. Känner inte riktigt att det finns behov av ett glastak för en chaufför och möjligen "bisittare". Adaptiva strålkastare hade jag i min V70 R. Fint, men inte betalar jag 15 papp för den finessen. Adaptiv farthållare avrådde säljaren ifrån. Han har det i sin demobil och jag provade. Nej, jag vet kanske inte hur den ska användas på rätt sätt, men det var tusan vad den ville leva ett eget liv och bromsade när det inte alls behövdes. Är det samma grej vi talar om? |
Betterlead |
Om jag bara hade obegränsat med pengar, skulle jag definitivt lägga till ett par av de saker ni nämner. HUD är jag särdeles nyfiken på. Panoramatak hade jag i min fina Renault Grand Espace. Där skänkte det mycket glädje åt barnen, men nu är de utflugna och vi reser sällan på längre turer med dem. Och gör vi, flyger vi. Känner inte riktigt att det finns behov av ett glastak för en chaufför och möjligen "bisittare". Adaptiva strålkastare hade jag i min V70 R. Fint, men inte betalar jag 15 papp för den finessen. Adaptiv farthållare avrådde säljaren ifrån. Han har det i sin demobil och jag provade. Nej, jag vet kanske inte hur den ska användas på rätt sätt, men det var tusan vad den ville leva ett eget liv och bromsade när det inte alls behövdes. Är det samma grej vi talar om? |
Betterlead |
Så kan det gå, när man blir avbruten på jobbet med trivialiteter...;) Dubbelpost som resultat. Sidbyte precis här, kan jag väl få skylla på. Btw, när det gäller fälgarna, får jag det inte så där precis som jag vill ha det. Jag spanar in andra fälgar så småningom. Jag är inte åt racinghållet utan snarar cleant fräscht och ljust, över hela linjen. Matt, ljust, ljust silver (grått) vill jag ha. Nå, är HUD värt nästan 10 lakan? |
Krullo: kan du ta reda på var rosten var på bakluckan och återkoppla? Jag kan meddela att även jag har ett trasigt signalhorn som bmw inte vill stå för. Listan över fel som jag har varit med om är pinsamt lång.. | |
Adaptiva led kostar 7900kr extra. Led får du på köpet på M-sport Fasligt mycket mer säkerhetshöjande än hud, i alla fall om du använder bilen när det är mörkt och det är det allt som oftast här i Sverige |
|
Betterlead: Adaptiva farthållaren är inte svår att "bemästra" och när man testat den tillräckligt och förstår hur den fungerar så går den att använda precis när och var man vill, men den gör sig bäst på motorväg och inte i stadstrafik. På en längre europa-tripp använde jag den i princip till 90% av motorvägskörandet, fungerar alldeles utmärkt över 200 knyck. Det är väldigt sällan den "gör fel", om man förstår dess begränsningar innan man använder den så är den helt enkelt ett superbt hjälpmedel. AFAIK, din säljare borde byta jobb. | |
Jag håller med om den adaptiva fartållaren, den är riktigt bra. Jag skulle inte kryssat i den om jag specat bilen själv men eftersom jag köpte en redan specad bil "fick" jag med den. Nästa bil kommer absolut ha adaptiv farthållare. HUDen är också helt underbar. Det är inte ofta man behöver flytta blicken ner mot hastighetsmätaren numera. Hur mycket det är värt i kronor är ju svårt att svara på men dessa två tillbehör värderar jag iaf mer än t.ex. panorama. | |
Verdi |
Har adaptiv farthållare på Volvon och det är jäkligt skönt. Den är inte helt perfekt dock för den väntar i regel längre med att öka farten än jag hade gjort själv när bilen framför t ex byter fil. |
Verdi, på bmw:n kan man speeda upp reaktionen med en enkel vänsterblinkning; byter bilen framför fil, eller om jag vill ut i vänsterfil och köra om så behöver man bara göra en "enkelblinkning" för att bilen ska börja reagera trots att siktet inte är helt fritt. Blinkar man inte och bilen framför försvinner helt så tar det som du säger någon sekund längre för den att börja reagera. | |
Betterlead |
Två tillägg i sista minuten. Bilen går snart i produktion Jag har lyssnat och värderat. Adaptiva strålkastare och Head Up display blir det. Jag hoppar den adaptiva farthållaren, trots alla lovord. De adaptiva strålkastarna verkar vara en supergrej, särskilt om man har lite försämrat mörkerseende - kommer med åldern, ni vet... HUD är väl mer en leksak, även om det kategoriseras som en säkerhetsdetalj. Simma lugnt. |
Kör man mycket i mörker så är adaptiva strålkastare kanon. Jag kör mest i gatubelysning så det är inte så noga, men när jag väl kommer ut i mörkret är det fortfarande rätt fascinerande att se systemet arbeta. Sen är det inte direkt prickfritt, det missar ibland. HUD är kanon, kommer prioriteras högt i nästa bil för min del. DLC>> Har du fått ordning på vibrationerna? Hade varit intressant (och kanske deprimerande) att se din lista på åtgärder, om du orkar skriva ihop den.. Jag har inte fått ihop en riktigt så lång lista, men nog har det blivit ett gäng besök till verkstaden. Kanske skulle skriva ihop min egen lista också och lite intryck, kan ju vara bra i en sån här tråd. |
|
DLC: Galvblåsor på bakluckan enligt verkstaden. Jag har svårt att se dem men jag vet nog inte heller vad jag ska leta efter ;) | |
Adaptiva LED kommer jag definitivt lägga till i min nästa spec (särskilt efter mötet med ett rådjur en novemberkväll för ett år sedan). HUD är jag skeptisk till, kör man med polariserande solglasögon så syns inte HUD:informationen och då blir nyttan begränsad till kvällar/nätter med mörkerkörning. /J.I |
|
Överlag är väl många av dagens diverse olika mer eller mindre avancerade tillbehör lika användbara som en bakmaskin och mest till för att öka premiummärkenas vinstmarginal. Kul och kanske praktiskt att ha men används ytterst sällan. Köra bil behöver man en gaspedal, broms och koppling till. Bra ljus helt nödvändigt med stigande ålder, bra ljud kan ge njutning om man har en bra ljudkälla och inte bara kör hårdrock i MP3 som en kompis till mig som köpte en X5 med BangOlufsen high för 40 papp extra. Då satsar jag i så fall allt det på en större motor, varvmätare och överväxel. Turbotrycksmätare skulle också vara trevligt och sköna säten. |
|
Betterlead |
Är det någon som vet om 5DC FOLDING REAR-SEAT HEADRESTS numera är standard på en F31? Jag upptäckte att den inte finns spec-listan på min nybeställda kärra. Har fällbara nackskydd på nuvarande bil och har aldrig riktigt tänkt pa att det kunde vara ett tillval. Utan detta, vore det ju tajt att fälla fram de bakre ryggstöden. Kollade precis konfiguratorn och kan inte finna att detta är en valbar utrustning. Är jag blind eller är det stadardutrustning numera? F.ö. synd att man inte kan tracka byggstatus mer än på Länk Där får man ju inte mer info än speclista. Är ni sugna på att kolla den? Var så goda: VIN är K392315 |
Krullo: förstod att det var galvblåsor men det hade varit intressant att veta var på luckan som de uppstått. Typ i någon skarv, vid nummerplåten osv. Wiberg: vibrationerna är delvis lösta. Det var en sannolikt en drivaxel som gav oljud hela tiden och den är bytt. Men vibrationerna vid lite pådrag är kvar och bmw duckar och hävdar att det inte är något fel. För mig är det klart att någon komponent ger vibrationen men det är för komplext/dyrt att reda ut vilken. Har fortfarande en dialog men ingen större förhoppning att bli av med vibrationen helt. Min tolkning är att bmw i Sverige inte har kompetens och/eller vilja att lösa sådana här fall. Då återstår att acceptera vibrationen som en egenskap eller häva köpet. |
|
DLC: Jag ska försöka hitta dem... Jag är ingen expert på varken bilar eller rost men jag antar att de bör se ut som luftbubblor under lacken? | |
Precis! | |
DLC: Bättre sent än aldrig. Rosten satt under fönstret, i skarven där man öppnar bakluckans fönster. Tydligen verkade det vanligt förekommande och beror på att vatten samlar sig där då den lutar åt "fel håll". Värt att hålla koll på på samtliga BMW med liknande lösning. | |
Tack för svaret! Ska ta en titt imorgon! | |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.