AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
821.000

Första bilderna på F31 3 serie Touring

Sida 120 av 127
Wi
2.014
Wiberg
M550i -21
X3 30e -23
Svarar mig själv.. Pratade med en annan verkstad och där var det ingen tvekan om att ta in den och uppdatera mjukvara. Så nu är den inbokad för det också.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Jo, det mesta var positivt med ny sw. Ang styrkänslan så upplever jag att den är mer direkt men det är ingen garanti att andra upplever samma sak.
Wi
2.014
Wiberg
M550i -21
X3 30e -23
Har du variabel sportstyrning? Har ett par veckor kvar innan jag får ny mjukvara, fick byta stad för att lösa det. Göteborgs verkstäder är inte så mycket att hurra för, tyvärr.
ka
69
kalle68
BMW 330e xdrive touring M-sport -22
Jag har inte sportstyrning och upplever styrningen bättre - mer direkt.
Stor skillnad i eco PRO läget men inte så stor skillnad i sport läget.

Trist att inte alla verkstäder gör lika.....
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Ingen variabel styrning här heller. Håller med Kalle, störst skillnad är det i de lättare lägena. Jag kör omkring i comfort till 90% och det är där jag märkt störst skillnad. Kanske är lite bättre i de tyngre lägena också men inte lika tydligt.
Wi
2.014
Wiberg
M550i -21
X3 30e -23
Ok, blir spännande att se. Kör också klart mest i comfortläget där den i nuläget är lite väl lättstyrd ibland så det vore inte fel med lite bättre känsla där. I första hand får jag vara nöjd om de löser huvudproblemet med det felaktiga bytesintervallet för beläggen...
RY
155
RYN
545e -21
Jag trodde att jag inbillade mig att det hade skett en förändring med styrningen men så var det tydligen inte då. Har även noterat att bilen blivit betydligt smidigare att krypköra med när jag ska rulla in de sista centimetrarna i garaget, som om man sänkt momentet på tomgång (har automat).
Jag fick mjukvaran uppdaterad i samband med installation av performance-kit.
Visa användare
474
Le Boeuf
X3 20d A xLine xDrive -19
Intressant, måste man ha ett specifikt problem för att få ny sw installerad? Blir överlycklig om styrningen blir tyngre, har övervägt en mappning av servot men nu kanske man slipper det.

Hoppas inte dom har sänkt momentet vid tomgång, jag vill ha mer driv.
Tror att det är on/off-känslan i bromsverkan som ställer till det när man ska krypa in mot tex en garagevägg. Upplever det svårt att fördela bromsverkan, blir antingen broms eller inte broms om man överdriver lite.
Är det något el-servo inblandat även i bromssystemet tro?
Wi
2.014
Wiberg
M550i -21
X3 30e -23
Generellt bjuder de inte på uppdatering om du inte har ett garantiärende som i sig tvingar uppgradering. Eller som i RYNs fall, powerkit-installation som kräver uppdatering. Annars måste verkstaden själva stå för kostnaden, och det är de sällan sugna på. Du kan ju gå in och klaga på att du tycker styrningen är helt kass och fråga om det inte finns någon lösning på det och att du hört att en uppdatering kan lösa problemet, då har de nåt att hänga upp uppdateringen på så att det blir ett garantiärende.
Ska lägga en order från Leebmaan24, någon som vill ha något smått och spara på frakten? Prylarna får hämtas i Göteborg.

Förskottsbetalning gäller.
Wi
2.014
Wiberg
M550i -21
X3 30e -23
Hämtade ut bilen idag från mjukvaruuppdatering. Återigen bra service och bemötande av Autowåx!

Det var inget nytt intervall på servicen, ni som fick det ändrat - ändrades miltalet direkt eller sker det en stegvis förändring?

Styrkänslan har jag knappt hunnit känna på, ska testa sportläget också men spontant var det ingen stor skillnad. Har variabel sportstyrning och vet inte om det kanske är därför det är annorlunda för mig. I övrigt såg jag här och var att det var uppdaterat, rattvärmeindikering är välkommet!

Fick också växellådan nollställd för att eventuellt bli av med ett kallstartsryck men jag har ingen direkt förhoppning där. Troligen blir det återbesök med mer grundlig felsökning, dags att reda ut det innan garantin är över. Eller ge upp och leva med det...

Fick låna en 220xd Active Tourer under tiden, en BMW som man inte direkt kände igen sig i när man satte sig. Annan växelspak, andra reglage, helt annan sittställning och ett ganska eget utseende. 335i-stuk på avgaspiporna trots 220d... Det märks att det nog inte är de hemvana BMW-ägarna som är den stora målgruppen.
dd88
Vad ska du tjöpa? :)
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Wiberg: mitt serviceintervall startade på 2600 mil efter service och har sedan successivt räknats upp och är närmare 3000 mil redan efter 100 mil. Angående styrkänsla så kände jag ganska tydlig skillnad i min men det kan ju skilja eftersom jag har standardstyrningen. När det gäller lådan så har jag ett tydligt ryck också när den är kall. Första växlingen dröjer och blir okomfortabel när den väl genomförs. Beteendet blir värre i nedförsbacke. Jag har fortfarande en vibration som ger lågfrekvent oljud och som en del av felsökning har verkstan nollat adaptionen tre eller fyra gånger utan att det gett något. Det enda som märks är att regleringen blir styvare innan adaptionen gått klart.
Wi
2.014
Wiberg
M550i -21
X3 30e -23
Japp, precis så beter den sig. Utöver att växlingen dröjer och rycker när den väl genomförs så varvar den upp trots att varvräknaren visar lägre varv. Har för mig att både du och jag tänkte på det mer efter PPK-installationen? Ska göra ett till försök att bli av med det, men har inte känt att de varit riktigt nära i felsökandet ännu.

Ska se då om mitt serviceintervall förändras med lite mer tid.

Jag vet att flera i denna tråden nämnde just förändrad styrkänsla så jag var lite beredd på det, men känner ingen stor skillnad. Blir styrningen trögare i sportläge även om man inte har variabel sportstyrning?
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Jag är osäker på om det blev skillnad just med första växlingen före/efter PPK. Det är dock tydligt när lådan är kall. Har jag haft bilen i garage så är det inte alls så tydligt. Detta beteende stör jag mig inte nämnvärt på eftersom det bara handlar om en växling. Betydligt mer irriterande är den vibration och oljud jag har mellan 1500-2000 rpm på högre växlar. Jag tappar snart räkningen på hur många ggr verkstan felsökt bilen utan att komma någon vart.

Styrningen blir trögare i sportläge även med vanliga styrningen med servotronic.
Visa användare
296
LGstar
F11 530da -16 M-sport
innovation edition
X-drive
night-vision
Led
EDC
softclose
stolvent
Klarlacken har lossnat från fälgen på några ställen
typ en halvmåne ett par cm
har fälg 397

är det fler som råkat ut för det?
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Mina 397:or har klarat två vintrar utan skador men en av sommarfälgarna har ett klarlacksläpp (403M) och har åkt på två stenskott.
ka
69
kalle68
BMW 330e xdrive touring M-sport -22
Blir så otroligt trött.... Garantin har ju nyligen gått ut.
Har bilen inne på service idag och då har de upptäckt att ena signalhornet har slutat fungera samt att det tredje bromsljuset i LED tydligen gett upp.
Någon annan som också råkat ut för detta ?

M3
1.024
M34ever
M340i -20 "First Edition"

http://www.garaget.org/madick1
Förstår din frustration får fan inte hända på en sån ny bil enligt mig inte premium tyvärr

DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Intressant. Jag har upplevt att min tuta låter klent sen en tid tillbaka. Jag har misstänkt att något är knas men samtidigt är det svårt att veta (använder tutan väldigt sällan). Jag kanske också är drabbad..

Kalle, har du fått reda på vad ett nytt signalhornet kostar? (Hände faktiskt på en tidigare bil jag ägt).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.