AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
821.175

Första bilderna på F31 3 serie Touring

Sida 118 av 127
Mi
1.167
Micleg
iX1 msport 2023 med mycket utrustning
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
Återmata gärna efter besöket.

Mina däck är ju nya så beror det nog på att däcken eller fälgarna inte är runda. Alternativt något allvarligare, men det märks ju även när jag släpper gasen. Kan dock inbilla mig att det ökar vid kraftig gas, men det är troligen bara att motorn lägger till vibrationer. Lilla dieseln är ju ingen skönsångare vid gaspådrag.


Torkararmen i bakrutan är kopplad till drivmotorn via en pinne som skall träffa hålet på drivaxelns skiva osv. Den är fjädrande och om man råkar stänga rutan med torkaren lite ur läge så kommer drivningen att köra allt från noll till ett halvt varv innan pinnen fjädrar ner med ett klick.
Inget som är nåt fel eller kan reklameras precis.

FP
Hämtat bilden från Service.

Mekanikern hörde ljudet, dom kollade hjullager, leder och bromsar.
Inga glapp och allt ser bra ut.

Då konstaterade man att det helt enkelt ska vara så=)
Däck och vägljud..

Vettefan vad man ska säga?
Ljudet uppstod för en vecka sen, verkar konstigt att det helt plötsligt dyker upp från ingenstans.

ka
69
kalle68
BMW 330e xdrive touring M-sport -22
Jag upplever att bilen har blivit mycket spårkänslig den senaste tiden, jag känner tom av när man kör på vägmarkeringarna. Har inte varit så tidigare men det beror väl antagligen på de vidriga RFT-däcken. Blir kanske värre när de slitits ner en del... :(

Har läst i Teknikens Världs senaste tester att de krititiserat RFt-däcken väldigt hårt. BMW X3 gjorde ju bort sig helt i testet pga däcken.
Det är synd de sätter på däck som försämrar bilens i övrigt fina egenskaper.
Det borde ju vara möjligt göra ett val.

Ser fram emot att få byta till vanliga däck när dessa äntligen tagit slut.
Visst blir det betydligt spårkänsligare och bullrigare efterhand som däcken slits ner, gäller både RFT och vanliga. Om man hade möjlighet att snabbt byta och mäta skillnaden på nya och nästan slut av samma typ så blir man förbluffad över skillnaderna. Men när man kör år efter år och sliter ner efterhand så märker man inte så mycket fast den faktiska skillnaden är lika stor..
Att kunna fritt välja mellan RFT och vanliga däck låter enkelt men tyvärr är det flera parametrar som ingår. Bilen är typad med RFT, som i sin tur innebär motsvarande och förstärkta fälgar. Reservhjul och domkraft utgår, verktygssats påverkas osv, utrymmet i skuffen påverkas mm. Allt sammantaget påverkas t.ex vikten som i sin tur påverkar förbrukningen och miljövärdena, och det är gram man mäter här...
Glöm att biltillverkarna skulle anpassa efter varje individs önskemål vad gäller just dessa parametrar.

FP
Jag upplever att bilen har blivit mindre spårig, men man kanske har vant sig?

Har 4mm bak och 5mm fram.

Trots att dom inte hörde några missljud när vi var ute och provkörde så är delar beställda för åtgärd (till rattkåpa, förarsäte och låsmekanism).

Lutar åt att jag säljer bilen mot våren så det är skönt att ha alla små skitsaker lösta till nästa ägare. De enda problem jag har haft med bilen är skrammel i lösa delar och vatten i baklyktan.
ka
69
kalle68
BMW 330e xdrive touring M-sport -22
Man kan ju skräddarsy en BMW nästan hur man vill men det går inte klicka bort bocken som visar att man valt RFT-däck.....

Jag tror nog bilarna skulle bli snålare och lättare med vanliga däck och en liten komressor och punkaspray i bagaget än med RFT-däcken. Dessutom skulle den ofjädrade vikten minska viilket är eftersträvansvärt för att uppnå körglädje och bra väghållning
Verdi
Jag har bytt bort RFT-däcken på min bil. Den rullar tystare, är mindre spårkänslig, mycket bättre styrkänsla och bilen känns typ 300 kg lättare. Det blev en helt annan bil helt enkelt.

Dock, jag hade Bridgestone RFT. Hade Pirelli PZero RFT på min 335d F31 och de var _mycket_ bättre än Bridgestone-däcken också, men inte i närheten av de här Goodyear Eagle F1 jag har på nu.
Visa användare
882
Vitoco
*Soon* G08 iX3 Charged Plus Carbon Black
----------------------
Tidigare:
E90 320i M-Sport TiAg 08-12
F31 328iA+ M-Sport 12-22
Testa byta fälgarna också så ska du se att den känns 1 ton lättare. Bantade ca 2-2,5 kg fram respektive bak när jag sålde mina 403M och satte på dessa, samt nästan 2kg på däckbytet från Bridgestone RFT till Michelin PSS.
Visa användare
882
Vitoco
*Soon* G08 iX3 Charged Plus Carbon Black
----------------------
Tidigare:
E90 320i M-Sport TiAg 08-12
F31 328iA+ M-Sport 12-22
Då firar vi 2 år med bilen idag och går samtidigt över till den mörka sidan, där garantin inte längre existerar! Sagt det förut, men jag är lika nöjd idag som när jag fick hämta ut den och ser fram emot fler felfria år :)

Wi
2.015
Wiberg
M550i -21
X3 30e -23
Måste fråga er andra, när ni haft rutan nerdragen och det är blött ute, följer det blöta med upp igen på rutan eller skrapas den av på vägen upp? Hade bilen inne för att jag tyckte det var märkligt att allt vatten följde med upp på rutan men även med bytt skraplist så är det likadant. Kan inte minnas att vår E90 hade det problemet, det gör att det onödigt snabbt blir smutsigt på sidorutorna fram.

Dock lyckades verkstaden fixa problemet med dippande innerspegel vad jag kan märka hittills.
Visa användare
882
Vitoco
*Soon* G08 iX3 Charged Plus Carbon Black
----------------------
Tidigare:
E90 320i M-Sport TiAg 08-12
F31 328iA+ M-Sport 12-22
Att det följer med upp borde vara ett tecken på att när du drar ner rutan så åker vattnet inte med ner utan det hålls kvar av listen, vilket är tanken eller? För det borde väl vara bättre än att det blöta ska åka ner med rutan. Av just den anledning du nämner så undviker jag att dra ner rutan 1-2 dagar efter tvätt.
Båda mina rutor fram gör samma sak, måste dra ner en ruta för att komma in i garaget. Sjukt irriterande när bilen är nytvättad och man får vattenränder på rutan som man dragit ner.
Verdi
Det är väl inte nytt för F3x? På alla mina bilar har vattnet "smetats" ut på rutan om man drar ner den.
Sl
86
Slex
G21 330e X touring M-sport -2023
Haft bilen 3 månader nu och är riktigt nöjd ! Rutorna blir lite blöta vid tvätt med det blev 5:an också så man får se till att ha lite papper eller en xtra trasa till den!
Wi
2.015
Wiberg
M550i -21
X3 30e -23
Jag kommer inte ihåg att jag störde mig så på det på E90n, men jag kan minnas fel. Verkar inte vara ensam om problemet i alla fall, så då får jag väl stå ut.
Mi
1.167
Micleg
iX1 msport 2023 med mycket utrustning
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
Med risk för att anklagas för cross-posting (skrev detta i femmanforumet också) så har jag nya 19-tums vinterhjul av samma sort som på sommarhjulen men nu med Nokian R2. Vibrationer i ratt och oscillerande buller är dock samma som förut. Mycket konstigt.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Då var det slut på det roliga för i år, nu är vinterdäcken monterade. Dock så verkar de ha härdat på sig sen förra året då antispinnlampan inte tänds ännu trots lite gaspådrag. Märks också att bilen rullar lite lättare än med sommardäcken och bättre komfort trots dubb.
Visa användare
882
Vitoco
*Soon* G08 iX3 Charged Plus Carbon Black
----------------------
Tidigare:
E90 320i M-Sport TiAg 08-12
F31 328iA+ M-Sport 12-22
Är det någon som har koll på om det går att koda bilen så att däcktryckssensorerna faktiskt mäter och visar däcktrycket? En kollega satt och lekte med bmws uppdaterade konfigurator och hade en bild uppe på däcktrycksmenyn, såg ut som vanligt men den visade tryck och temp vid varje däck. Krävs speciella ventiler eller vad är grejen?
Det du såg var troligtvis en funktion som kräver de senaste sensorerna, TPMS. Temperatur vet jag inte men tryck går få fram.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.