AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
823.061

Första bilderna på F31 3 serie Touring

Sida 117 av 127
M3
1.024
M34ever
M340i -20 "First Edition"

http://www.garaget.org/madick1
Har inte haft några problem med min what so ever tycker bilen är uber grym:-)

En liten fråga dock är det normalt att PDCn stängs av så fort man kör iväg? jag har stora navin? Kör olika bilar i tjänsten bland annat en nyare V40 och en ML och på dem är PDCn alltid på så att säga? Varför måste ja aktivera min manuellt så fort man åkt iväg om man vill den skall funka? Är detta en inställnings fråga i idrive eller normalt/felaktigt beteende?

Verdi
Den startas automatiskt när man lägger i backen. Annars får man trycka på knappen. Antar att det är för att man inte vill att den ska visas när man hamnar i bilkö osv.

Hur löser Volvo det på sina bilar? Om en bil kör upp tätt bakom, larmar det då?
M3
1.024
M34ever
M340i -20 "First Edition"

http://www.garaget.org/madick1
Verdi

Ja i Volvo och Mercedes är den alltid på och varnar direkt när något/någon kommer för nära vilket jag föredrar, hellre stänga av den än på den, innan det är för sent enligt mig.

Men ville bara kolla så det inte vart något fel på min "felfria" Bimmer:-) bara ett irritationsmoment alltså:-)

M3
1.024
M34ever
M340i -20 "First Edition"

http://www.garaget.org/madick1
Kom precis på att OM den hade fungerat som jag tycker den borde hade jag undviket att snart lämna in min bil för omlackering av kofångaren fram:-(

Wi
2.032
Wiberg
M550i -21
X3 30e -23
P-OA>> Har också fenomenet med baktorkaren. Det uppkommer för mig när jag öppnat enbart rutan och sedan startar torkaren. Då verkar det som att den inte spårar perfekt första svepet. Har inte brytt mig om det så mycket, men återkoppla gärna om du får det åtgärdat för då är det bättre att lösa det nu under garantin.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Hmm, en till här som har baktorkarfenomenet. Har inte kopplat ihop det med öppning av glasluckan tidigare men efter att nu har provat så verkar det stämma.

När jag räknar samman antalet småfel jag drabbats av så börjar det kännas som lite för många. Vid nästa service så får verkstan titta på baktorkaren, undre delen av instrumentpanelen som ligger och slår mot fotstödet, oljud i bakvagnen och så har lite färg lossnat från en av rattknapparna. Känns inte riktigt premium.. Och verkstan har redan bytt stolsunderredet, fönsterlister, fixat dränering i motorrummet och tätat en genomföring i batterilådan.
Wi
2.032
Wiberg
M550i -21
X3 30e -23
Testa att röra torkaren lite för hand när du haft öppet rutan så brukar det för mig gå att få den att klicka in i läget. Har man öppet hela luckan är det inget glapp. Har inte ägt BMW-touring innan, så visste inte om det var standard eller inte. Men det låter inte så... Får väl påpeka det nästa gång den är inne.

Kan hålla med om antalet småfel. Tyckte det var liknande situation på vår E90. Mycket skitfel som tar tid och energi, medan bilen i stort rullar på.
Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
Har inte drabbats av några fel alls efter drygt 3 000 mil. Det enda som åtgärdats är gummilisterna runt sidorutorna, var dock mer att betrakta som ett skönhetsfel.

/J.I
jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
Trist att vissa fel hänger med från E46 Via E90 till F31. Jag tänker på problem med shoppinolyckan och att bakluckan inte går i lås ordentligt. BMW borde ställa högre krav på sina underleverantörer.

ka
69
kalle68
BMW 330e xdrive touring M-sport -22
Jag håller med om att kvaliteten känns bristfällig. Tycker mina båda e91 kändes bättre kvalitetsmässigt, särskilt lci'n.
Har bytt lambdasonden, gångjärn till bagageluckan, lister, fäste till bakljus, blinkers på backspegel pga fukt innanför glaset. Plus det med dräneringen och batteriet.
Har en del irriterande skrammel, en del har de försökt åtgärda men det har kommit tillbaka. :(( Har en dippande backspegel som de inte åtgärdar innan jag lyckas bevisa det...... Har också råkat ut för hoppande bakrutetorkare.
Visa användare
371
P-OA
G30 530e -20
I01 i3s -22
Wiberg: ja det hänger det ihop med att man öppnar glasluckan (som jag gör ofta, suverän funktion) så spårar den inte helt korrekt första gången. Kan väl hålla med om att det inte känns 100% premium, men jag kan leva med det, bara inte det är motorn som lägger av. Har sett en massa E8X där torkaren bak verkar ha stannat mitt i rutan.

Gnisslet när man stiger i och ur bilen kunde dom inte hitta, dom hade till och med varit ute och kört med bilen av någon anledning när det räcker att lägga handen på vänster framflygel för att få fram ljudet. Nåväl får väl ta en tur inom igen... Verkstadskillen bad om ursäkt att dom inte kunde få fram felet trots att det var så bra beskrivet. :)
Wi
2.032
Wiberg
M550i -21
X3 30e -23
Hade bilen inne nu i veckan och fick åtgärdat stolknaket, innerbackspegeln (den byttes ut, vet inte än om det löste problemet med att den dippar), listerna på bakdörrarna och skraplisten för förardörrsfönstret. Men baktorkaren lämnades utan åtgärd. Är så på alla F31 enligt verkstaden, och det verkar onekligen så. Inget som BMW verkar sugna på att åtgärda heller. Så länge konstruktionen håller kan jag väl leva med det.

Trots att våra har rätt lika produktionsdatum, DLC, så fanns det inga aktiva aktioner på min, som dräneringen som du väl hade som aktion på din?

Ska nämna växellådans märkliga växling 1->2 när bilen är kall när det är dags för oljeservice.
Vill inte kännas vid några problem med bakrutetorkaren, kan du inte beskriva problemet mer ingående?

Har testat ett par gånger och att den "hoppar" har jag inte märkt av.
Wi
2.032
Wiberg
M550i -21
X3 30e -23
Jag märkte av det första gången efter att jag tvättat bilen, använder öppningsbara rutan rätt sällan. Men då märktes det genom att svepet inte körde hela vägen, torkaren vänder innan den nått 180 grader. Bara första svepet alltså, sedan fungerar den som normalt.

Har efter det märkt av det då och då och lade också märke till att om jag öppnat rutan och efter att jag stängt den ryckte lite i torkaren så knäppte det till som att den hoppade i läge. Detta händer inte varje gång rutan öppnats, men säg 50% av gångerna - enligt mitt ganska begränsade testande.

Så om du har problemet borde du märka av det då och då när du öppnat rutan och startar torkaren därefter. Då klickar det till och den gör inte ett fullt svep. Det blir mer påtagligt nu när vädret börjar svenska till sig.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Dräneringen var det kampanj på förra året. De fixade det i samband med stolen. Skraplisten, varför byttes den? Blev fönstret randigt vid upp/ned sänkning? I så fall ska kanske även jag klaga lite..
Wi
2.032
Wiberg
M550i -21
X3 30e -23
Japp, det var ganska rejält fuktigt när jag drog upp rutan och sen torkade det och blev smutsigt och så såg man genom rutan. Störde mig på det, men har inte hunnit testa om de fixade problemet eller bara bytte delar.
Mi
1.167
Micleg
iX1 msport 2023 med mycket utrustning
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
"Jag har själv en fundering. Jag upplever ett lågfrekvent ljud som påminner om något roterande med lätt obalans i farter mellan 100-110 km/h. Ljudet är svagt och låter som brummande med typ någon Hz i frekvens. Någon annan som upplevt fenomenet?"

DLC,

Jag hade det i min F31:a på vissa vägar och nu mest hela tiden i min nya F11. Väldigt svagt men ändå irriterande. Ska vänta och se hur det blir med vinterhjulen (samma dimension och friktion).
Har samma problem med min, låter som värst vid 120km/h. Ska ha in den på service på fredag. Bad dom att även kolla det här.

Återkommer på fredag.

Visa användare
882
Vitoco
*Soon* G08 iX3 Charged Plus Carbon Black
----------------------
Tidigare:
E90 320i M-Sport TiAg 08-12
F31 328iA+ M-Sport 12-22
Det påminner om vibrationen från rattstången, eller själva höljet, som jag fick fixat i våras. Nu minns jag inte hur det lät men när ni hör ljudet, testa att trycka med fingret eller pressa upp med handen underifrån. Ska inte behövas mycket kraft.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Bra tips Vitoco. Ska testa imorgon!

Micleg: jag har det på alla vägar i nämnd fart. I mitt fall har det kommit smygande och jag misstänker att bakdäcken är boven (de är så gott som slut). Men nu ska jag definitivt testa vitocos tips. Sen tidigare har jag oljud från underdelen av instrumentpanelen som slog mot fotstödet men det lär inte vara det.

Ett annat ljud jag har är ett mycket högre brummande om jag ger full gas med åttan låst mellan 1600-2000 rpm. Det låter rejält och upplevs som en stående våg som troligtvis är alstrad av drivlinan. Det ljudet har kommit efter ett tag med PPk. Tog med en tekniker ut i bilen och han hörde ljudet och tyckte det lät skumt. Ska in med bilen inom kort för felsökning. Jag känner mig lite kluven då det mest är ett komfortproblem samtidigt som jag inte vill stå med problem efter garantitiden. Synd att det uppstått efter PPk då bilen är en helt annan och jag är mycket nöjd med prestandan efter montering.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.