Sida 101 av 127
|
|
---|---|
Kikade lite på avgaspiporna igår, noterade att det på tomgång endast verkar komma avgaser ur det ena ändröret. Detta kan man även se på "sotspåren", det inre av de båda ändrören är märkbart sotigare än det yttre (som i princip är helt rent). Någon som vet vad detta kan bero på? Är det nåt spjäll som öppnar båda rören först vid ett visst varvtal? /J.I |
|
Japp, finns en ventil. Du kan höra den stäng när du slår av motorn om du har dörren öppen. Schrick: congratulations! Im getting my first one any time now :) As for the baby seat I went with BeSafe Izi Sleep, as neat as the BMW seat colors were I opted for something that felt better/safer. This now reminds me, I should have installed it already :s -Tihe Suryoye- |
|
Vitoco: Tack för info! Vet du mer om vad som styr funktionen, stänger ventilen bara vid tomgång eller är den stängd även vid belastning upp till en viss gräns? /J.I |
|
Jacky: Tror den öppnar vid 3000 rpm. Finns något som heter Golf Tee Mod som går ut på att spärra ventilen i öppet läge (utan att dra bort kontakten, på så sätt ska man tydligen slippa felkod). Sök på F30post för lite mer info. | |
Vitoco: thanks - and Congrats to you too, roll on August....never been so keen to skip July! |
|
Jacky Ickx: För min bil skulle det kosta 1850 på BMW. |
|
Tack för info Clubsport! Får väl fundera på om det är läge att kosta på ett extra oljebyte nu när ett par hundra mil snart är avklarade. /J.I |
|
Jag har ett litet problem som kan tänkas bero på klaffen i avgassystemet. När jag kör runt 140 km/h hörs ett entonigt avgasljud. Då ligger varvtalet på ungefär 3000 rpm på sexans växel. Går jag ner till femmans växel försvinner ljudet och motorn blir knäpptyst. På samma sätt försvinner ljudet om jag ökar farten på sexans växel, men då hänger körkortet löst på svenska motorvägar. Jag misstänker att det beror på klaffen i avgassystemet. Någon som känner igen detta? |
|
Schrick: :)) Jacky: jag gjorde ett första oljebyte direkt efter inkörning, vid 200 mil. Det kändes bra, man vet aldrig vad de kan finnas för skit efter produktion så hellre en tömning där innan mikroskopiskt små spån vispas runt o fastnar ordentligt. Ska du behålla bilen länge så kör, om inte gör nästa ägare en tjänst och kör på ändå ;) Nockenwelle: inget som låter bekant men visst kan det vara så. Enklast blir att testa spärra den i öppet läge och se om det försvinner. -Tihe Suryoye- |
|
Nu har jag kört 2200 mil med bilen och när jag gjorde en mätning av oljenivån så sa den "max". Inte illa. Min Saab hade dragit ett par liter efter denna sträcka. Apropå oljemätningen: är varningen/visningen helautomatisk eller uppdateras den enbart då jag väljer "mät olja"? Vill minnas att min E61:a inte har något val för att initiera mätningen utan enbart den grafiska visningen (som den då uppdaterar själv vid något tillfälle). |
|
Kollade engelska pdf-manualen nu och det är skillnad på "vardagsmätning för att varna" och "detaljerad mätning": The oil level is monitored electronically during driving and shown on the Control Display. If the oil level reaches the minimum level, a check control message is displayed. Detailed measurement Requirements: ▷ Vehicle is on a level road and the engine is running at operating temperature. ▷ Manual transmission: Shift lever in neutral position clutch and gas pedal not depressed. ▷ Automatic transmission: Selector lever in transmission position N or P and gas pedal not depressed. Page 274 |
|
As mentioned earlier I have a 328xi F31 on order. Does anyone know how to track their car? The provided delivery date was week 36, BMW in Sundsvall said this is the latest, I was wondering if I can find out at which stage of production my car is in? |
|
Länk Riktigt snyggt tycker jag, fulländar F3X fronten eller hur?! Lär bringa honom en del business från världens alla håll och kanter. |
|
Då blev man pappa till en grabb den 24e juni, wow vilken mäktig känsla/lycka är allt jag har att säga :D Schrick, I think all you can do is to annoy your sales guy n ask him to check up current productipn status codes and translate them for you. But after it leaves the factory it will be impossible to locate until it reaches sweden, where it only will be nearly impossible :-) angående oljebyte, gick på 1600 och då bad jag dom smörja alla gångjärn lite bara för att. Stod vid sidan av och tittade på hela tiden, najsigt. För övrigt gäller det att spara alla kvitton på dessa extra servicear för de är enda beviset du har på att det utförts; de nollar ju inte OBC och därmed förs ingen info in på e-boken. |
|
Vitoco: Congrats on the boy, your boy is 3 days older than mine! Its a nice feeling which nothing matches.....not even an M5 at full throttle or an Alpina V8..... I went into BMW and he looked up my status - its just entered production, and according to the original timeline. I was reading up about the Orange Peel effect on new cars and the best BMW can do is to get it DITEC'd prior to delivery. Apparently you can only get rid of Orange Peel effect by wet sanding and risking taking off too much from the clear coating and paint.....not something I am willing to do myself or have someone else do as it would be too expensive. I'll live with it. Also asked about what's different on the 2014, he knows that there is a SIM card in the stereo so it has its own connectivity. We didnt get to discuss the details and other changes. |
|
Verdi |
Vitoco, Grattis! Min grabb blir 2 år nu i augusti. Kan ju säga att det bara blir roligare och roligare när de blir lite större. Tyckte personligen det var rätt slitigt första halvåret. |
Verdi |
Schrickm5, Congratulations to you as well of course. :) |
Thanks Verdi, two first 6 months are not the best ! | |
Ni som har 19" med 225/40 respektive 255/35 som dimension, vilket lufttryck kör ni med? Tycker de rekommenderade nivåerna verkar låga (för "olastad" bil). | |
Thanks guys, cant wait for all the trouble hes gonna give me :)) Schrick, congrats to you too haha yeah even an M5 WOT stands no chance ;) I took mine to Ditec right after delivery, they sure got the color to really pop. Worth it, not To mention all the other benefits. |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.