AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
824.628

Första bilderna på F31 3 serie Touring

Sida 10 av 127
Arese nej det står mellan 320d och 330d men lutar nog starkt åt den förstnämnda då jag tycker 330d blir för dyr med den spec jag vill ha på en sån bil. Den kommer för nära motsvarande den 535d F11 jag har. Håller nog med Kristoffer om att prisskillnaden är för stor jmf med vad man får i mervärde. Har kört en hel del nu sista tiden med min MB och den har ju motsvarande motorstorlek som 320d och är ändå sannolikt betydligt tyngre. Den går ändå riktigt bra när man "vant" sig. Störs inte mycket av knattret och BMW har ju en bättre automatlåda också. Sen är ju inte tiderna såna längre att man bör köpa på sig för onödigt dyra bilar, de tappar nog mera i värde närmsta året/åren än tidigare med Grexit osv. Hjärnan måste få råda ibland också :-) En av motortidningarna utsåg ju också 320d till klart bästa motorn på F30 (dock så fanns inte 330d med i testen då, men ändå).

/Anders
Visa användare
882
Vitoco
*Soon* G08 iX3 Charged Plus Carbon Black
----------------------
Tidigare:
E90 320i M-Sport TiAg 08-12
F31 328iA+ M-Sport 12-22
Tackar Jonte :)

Hifi-systemet ska till antal högtalare och effekt ligga på typ samma nivå som på E91an, vad gäller H&K har jag ingen aning om. Jag är riktigt nöjd med Hifi-systemet tillsammans med usb-porten i E90n så här har jag valt samma eftersom jag aldrig känt behovet av ännu mer kräm ur burkarna, man kan ju alltid få bättre men här vet jag att det är fullt tillräckligt för att kittla mig på rätt ställe.

Speccar man en ny bil ska man aldrig välja bort något som man verkligen vill ha bara för att det kostar lite mer, det värsta som finns är väl att stå där en dag och snegla på någon annans bil. Det gäller väl det mesta här i livet. Mycket hjärta kombinerat med en del hjärna.

Min intention är att behålla bilen ett bra tag så allt jag valt bort har enbart varit sådant som jag personligen känner att jag inte behöver eller har något som helst behov av, sånt som inte riktigt ger ett mervärde för mig. I E90n saknade jag bla el-stolarna med minne, elektriskt infällbara-speglar och framförallt en större motor så allt detta var självklara val för mig. Panoramataket ville jag verkligen ha men litade inte på det riktigt så jag valde bort det av rädsla för otrevligt stul, lyckades som tur var bli övertygad av folket här så det var en no-brainer och jag jagade på säljaren att lägga till det ;) och självklart är M-paketet ett måste för det gör så jävla och det var därför mitt första val, dessutom älskar både jag o bruden alcantaran så skinnet hade jag inga problem med att dissa.

Det här med valen har väl lite med personligheten att göra, har alltid varit den som följt sin instinkt och vill jag verkligen ha något eller om det känns rätt så får det kosta vad det kostar.

Bilen är för mig ett privatköp och ingen förmånshistoria, hur ser det ut för er?
Hur ser din spec ut Vitoco?
Alcantaran funkar alltså bra? Har inte sett eller suttit i dessa ännu, men kanske värt att spara 16 loppor även där?

/Anders
Visa användare
882
Vitoco
----------------------
Tidigare:
F31 328iA+ M-Sport 12-22
Alcantaran är underbar, hitta en E90 M-sport och testa. Tycker sätena är riktigt sköna att sitta i, du glider inte och den håller sig neutral i temp oavsett väder, slitstark osv. Därför väljer jag den igen (eller väljer att inte välja bort den)

Då ska jag försöka sammanfatta speccen:

*F31 328i, Glaciärsilver metallic

*M-Sportpaketet och allt som ingår där. Valde även till Adaptiva M-Sportchassit, de större fälgarna (Stjärneker 403 19") samt M-Sportbromsar (blå kalipern). Värt att nämna är att man ENDAST kan ha 18" hjul som minst med det bromsalternativet. Accentlist svart högglans.

*Drive Comfort Paketet med bla farthållare med bromsfunktion. Lade till PDC fram och bak samt Bluetooth Professional med USB.

*Siktpaketet, valde även till automatiskt avbländbar inner OCH ytterbackspeglar vilket då innebär elektriskt infällbara backspeglar med parkeringsfunktion.

* Automatisk sportväxellåda med steptronic, paddlarna finns på plats.

*Sätesinställning elektrisk med minne för förare

*Xenonljus

*Hifi-högtalarsytem

*Tonade rutor

*Panoramaglastak

Detta stannade på precis över 500´strecket. Riktigt nöjd med valen :)
Mi
1.167
Micleg
iX1 msport 2023 med mycket utrustning
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
Visst ser det ut som att man kan få elektriskt drag även till msport? På E61 är det ju (ett helt okej) delbart drag vid msport.
Si
61
SimonThePilot
Bmw 530d xdrive G31 2018

Bmw 116i 2015

vw polo 2015
Vitoco, fantastiskt spec! Jag vill bara (som ekonom) be dig räkna på kostnaden ännu en gång. Jag beställde själv en F11 nyligen och har haft den i 6 mån, och så här efteråt insåg jag att det blev vansinnigt dyrt (501 tkr netto med vinterdäck och en Ditec behandling). Jag tänker mig behålla den i 12 år (tänker nu alltså, får se hur framtiden blir....) och värdeminskningen blir exkl. kapitalkostnad 4.000 kr ungef kanske lite bättre beroende på ev. restvärde.

Det har jag råd med tänker jag, men min reflektion så här efteråt är att det var vansinnigt lätt att bara "åka med" i plocke-pin övningen i tillbehörslistan. Mitt råd är - räkna, räkna och räkna igen! Men visst, det är en jävligt fin bil du kommer få, och jag själv är skitnöjd. Däremot blir jag lite besviken på att NAVIPRO jag gav 30 lök för, nu uppgraderas på MY2013 och får lite mer funktioner. Tror knappast det går att mjukvaruuppdatera mig till samma funktion :-( That's life!

Förresten en sak jag innerligen ångrar är att jag snålade med el.baklucka för 6.000 kr. Missa inte det!!
Visa användare
882
Vitoco
----------------------
Tidigare:
F31 328iA+ M-Sport 12-22
I hear you Simon, lovar dig att jag inte gör något förhastat abe ;) tråkigt med navin men å andra sidan så har du ju en som ändå fyller sin funktion väldigt bra och lite till :)
när det kommer till tillbehörsbuffen har jag ändå varit duktig tycker jag, inte svävat iväg för mycket. De flesta gadgets och hjälpsystem har dissats då de oftast bara brukar vara "kul i början" eller onödiga då man ändå behöver titta eller göra saker manuellt (lane assist exempelvis). Navin kände jag absolut inget behov av och de väldigt får ggr jag behövt en har jag alltid haft mobilen till hands. På så sätt har jag fått en i mina ögon sund men ändå inte snikig specc.. Finns absolut inget jag skulle kunna stå över :)

el-backluckan är standard på touringen, dvs den där man sparkar under, enligt säljaren.
Mi
1.167
Micleg
iX1 msport 2023 med mycket utrustning
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
Bakluckan på F31 är elektrisk men sparkfunktionen tillhör släktet "comfort access", vilket du alltså måste välja till i så fall. Som standard kan du öppna och stänga luckan med fjärren.
Wi
2.041
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Vitoco>> Om du inte kryssar i comfort access så räcker det inte med att sparka under stötfångaren. Den är eldriven ändå, men kräver knapptryck på fjärr eller på luckan själv.

Med känsla>> Accentlisten är den lilla listen i underkant på inredningslisten (flummigt...) som är röd på sportline och blå på M-sport. Den går att välja som svart (lutar det åt i mitt fall) och silver också.

Nu märkte jag att de hade städat upp lite i 3-serie touring-snacket på bmw.se, enbart den nya som gäller nu. Glädjande nog visar de också nya Navi prof när man klickar in på fakta om den.
Wi
2.041
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Äsch, tvåa på bollen. :)
Visa användare
882
Vitoco
----------------------
Tidigare:
F31 328iA+ M-Sport 12-22
jag förstår, men säljaren sa för två dagar sen att den nu ingår från grunden - sparkfunktionen alltså. Han har även sagt att förändringar fortfarande kan ske fram till release. Under de två dagar som ja speccat bilen med honom har jag sett priser på vissa paket gå både upp och ner.. Inte omöjligt att den inte ingår numera, men detta var iaf budet för två dagar sedan.
Wi
2.041
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Om det är en viktig detalj för dig så hade jag nog kollat en gång extra, säljarna har förvånansvärt lite koll ibland. Såhär står det på bmw.se:

"Du står med händerna fulla framför din BMW 3-serie Touring och vill lasta in kassarna i bagageutrymmet. Måste du nu ställa ner allt på marken och börja leta igenom fickorna efter bilnyckeln? Inte med den innovativa tillvalsutrustningen Komfortöppning som omfattar beröringsfri öppning av bakluckan. Allt som krävs är en liten fotrörelse."

Länk

Dvs komfortöppning, eller comfort access, är nödvändigt tillval för att få featuren med fotrörelsen.
ett sätt att kolla det sistnämnda är väl att kolla hur det fungerar på F11, jag har inte det på min F11 trots att jag både har Comfort Access och automatisk baklucka, men det är MY2011 på den.

/Anders
Wi
2.041
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Tror fotrörelsemekanismen kom på MY2012 på F11.
ja men måste man ha även komfortaccess där för att få fotrörelsemekanismen?

/Anders
Wi
2.041
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Aha, du menar så. Jo, så är det på F11, comfort access är ett krav för fotrörelseöppningen av bakluckan.
då är det säkert likadant på F31, precis som du skriver Wiberg.

Har någon provsuttit alcantarastolarna i F30/31? Funderar på att skippa skinner till fördel för nya navin.

/Anders
Visa användare
882
Vitoco
----------------------
Tidigare:
F31 328iA+ M-Sport 12-22
Det behöver inte nödvändigtivs vara så bara för att det är så på F11an. Jag ville inte ens ha den så jag skippade den, det var senare han nämnde att den ändå ingick touringen. Men men, vi lär väl märka hur det blir så för min del kvittar det :)
Visa användare
7.668
Kristoffer_L
992 GT3 -21
Antar att alcantaraklädseln är en mix mellan tyg/alcantara som det är i E91? Detta är min favoritklädsel, den är väldigt skön att sitta på oavsett årstid samt håller sig fräsch länge. Enkelt att torka eller dammsuga bort smuts om man har barn i bilen. Enda problemet som kan uppstå är att det kan börja "noppra" sig som andra syntetmaterial men detta sker oftast efter ganska många år - och går att fixa med rakhyvel. Hade inte valt till skinnklädsel till en F31 M-sport, tycker alcantaran känns helrätt!
Tack Kristoffer, det låter inte smart att lägga 16tkr då på skinnet, bättre lägga pengarna på navin antagligen (som även den är sjukt dyr iofs).

Sen Vitoco skulle jag aldrig numera köpa en kombi utan automatisk baklucka, strunt samma om man kan öppna den med fötterna, men knappen på fjärren tycker jag är ovärderlig, framförallt den smutsiga årstiden.

Men finns inte kupé och motorvärmare till F31? Har svårt att köpa en ny bil, framförallt diesel, utan detta tillbehör. Löjligt om man skall behöva eftermontera och sen köra med sladd till eluttag på en helt ny modell.

/Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.