AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Allmänt om bil och trafik ]

DN bjuder på batteritest

Visad 7.757 gånger
Besvara
Sida: 1 2 AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg3.002st
Postad/Inlagd2012-01-07 11:31
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW S1000R -14
Dags att köpa nytt batteri till bilen?

Kolla in DN's test innan du springer till OKQ8:

[LÄNK]
          IP: ...[0.108.4]
Annons
Antal inlägg24.703 st
Postad/Inlagd2012-01-07 11:54
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Intressant att notera: Exide och Tudor är EXAKT samma batteri med olika etiketter....

Visar på att olika tillverkningsbatcher/olika exemplar kan skilja sig åt i kapacitet.


Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[.61.133]
Antal inlägg7.444 st
Postad/Inlagd2012-01-07 12:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E39 525i Touring M-pkt -04
Dom använde två exemplar av varje batteri och redovisade snittet.           IP: ...[59.9.95]
Antal inlägg24.703 st
Postad/Inlagd2012-01-07 12:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jo, men det jag menar är att batterierna tillverkas på exakt samma ställe med exakt samma specifikationer i fallet Exide/Tudor - det är enbart etiketten/namnet som skiljer dem åt.

Enligt en Exide/Tudor-säljare som jag pratade med har man olika namn på dem då respektive varumärke är olika starka på olika marknader, men batterierna är desamma.


Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[.61.133]
Antal inlägg3.002 st
Postad/Inlagd2012-01-07 13:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW S1000R -14
Även om det kan stämma så är både Exide och Tudor de två bästa batterierna i testet och jag tror inte att någon människa kommer att märka någon som helst skillnad mellan dom till skillnad om man stoppar i ett batteri från Global.

Jag skulle i alla fall välja något av testvinnarna före ett Global eller OKQ8 batteri efter att ha läst testet.           IP: ...[0.108.4]
Antal inlägg24.703 st
Postad/Inlagd2012-01-07 16:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
På Testfakta.se, finns det även två äldre tester:

[LÄNK]


Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[.66.6.7]
Antal inlägg3.002 st
Postad/Inlagd2012-01-07 16:29
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW S1000R -14
Märkligt att samma Globalbatteri blev 3'a 2010 med totalbetyget 4.4 mot 2.8 i år.           IP: ...[0.108.4]
Antal inlägg7.444 st
Postad/Inlagd2012-01-07 16:37
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E39 525i Touring M-pkt -04
Det är ju först i år som de testat att cykla batterierna vilket jag tycker är oerhört viktigt!

Det är inte så ofta jag sitter och kör startmotorn fem minuter i sträck, då har jag börjat felsöka för länge sen, däremot vill jag ha ett batteri som håller i många år, som klarar att man använder restvärme, parkeringsbelysning, stereo lite då och då utan att snabbt tappa i kapacitet.

Sen drar inte startmotorn några 5kW heller! Inte i närheten!
Startmotorn min är märkt 1,4kW men visst drar den betydligt mer under första bråkdelen av en sekund för att börja snurra, men inte när man sitter och nöter om man har problem att starta.

Mao tycker jag att testet ställer riktigt höga krav på startförmåga och att när man nu i år även mäter degradering efter tre cyklingar har man gjort stora framsteg i testmedoen.
          IP: ...[59.9.95]
Antal inlägg3.677 st
Postad/Inlagd2012-01-07 17:14
Anmäl svaretAnmäl svaret
heltsonika: Vilken skillnad menar du att man skulle märka om man har ett Global i bilen istället för ett Exide/Tudor?

I praktiken är det väl knappast nåt man märker av alls, man klarar nog inte en blindtest mellan bäst och sämst i test... Eller?           IP: ...[.97.233]
Antal inlägg3.002 st
Postad/Inlagd2012-01-07 17:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW S1000R -14
GE: Nej självklart startar bilen precis som vanligt oavsett batteri men skillnaden märker man troligtvis efter något år då man står där på fjället i minus 20 och vill hem. Då hade i alla fall jag ångrat att jag inte köpt ett bättre batteri om jag visste att det fanns.           IP: ...[0.108.4]
Antal inlägg7.444 st
Postad/Inlagd2012-01-07 17:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E39 525i Touring M-pkt -04
Jag tror att den största skillnaden ligger i hur ofta man måste köpa nytt batteri. En normal bil startar ju på max 2 sek även i -20.           IP: ...[59.9.95]
Antal inlägg7.444 st
Postad/Inlagd2012-01-07 17:59
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E39 525i Touring M-pkt -04
Om man inte åker diesel förstås!           IP: ...[59.9.95]
Antal inlägg3.002 st
Postad/Inlagd2012-01-07 18:02
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW S1000R -14
Det är väl i praktiken det jag just sa ;)           IP: ...[0.108.4]
Antal inlägg7.444 st
Postad/Inlagd2012-01-09 19:59
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E39 525i Touring M-pkt -04
Hm, ja det var ju exakt vad du sa, ursäkta. :)

Jag kan inget om glödstift men jag läste i ett dokument för effekthalvledare för bilar och där nämndes glödstift, i exemplet var det tiotals ampere per glödstift. Det skulle i så fall bli väldigt mycket om man har sex st.           IP: ...[59.9.95]
Antal inlägg3.286 st
Postad/Inlagd2012-01-09 20:09
Anmäl svaretAnmäl svaret
marin849,
10A (eller lite till) stämmer nog ganska bra. Se denna mätning: [LÄNK]

mvh/ Anders           IP: ...[115.171]
Antal inlägg698 st
Postad/Inlagd2012-01-09 20:14
Anmäl svaretAnmäl svaret
Vilken trevlig överraskning att detta kom på tal då mitt i X5:an börjar bli lite dåligt!
Hade tänkt köpa originalbatteri (antar att det är ett Varta?) men efter detta test blir man ju lite tveksam.

Gäller detta test även högre Ah-batterier i samma serier eller är det just dessa?
Mekonomen ska ha 3000 kakor för ett Globalbatteri. Tror BMW ville ha runt 2500-3000:- för ett original efter dragen BMWCS-rabatt. Det är mycket kakor det...

/NeZaN

BMWCS Medlem nr: 08109           IP: ...[208.100]
Antal inlägg3.286 st
Postad/Inlagd2012-01-09 20:27
Anmäl svaretAnmäl svaret
Det är bara kapaciteten (i Ah) som är något lågt på Varta batteriet. Viktiga parametrar som strömkapacitet vid kyla och kapacitet efter cykling är mkt bra. Jag skulle inte, utifrån DN:s test, tveka på Vartas batteri.

Men visst, specarna skall uppnås (även om det inte är lågt ifrån i Vartas fall).

mvh/ Anders           IP: ...[115.171]
Antal inlägg7.444 st
Postad/Inlagd2012-01-09 20:27
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E39 525i Touring M-pkt -04
Jag tolkar kurvan som nära 20A per st i snitt första 8 sekundrarna!

Sen *tror* jag att det där är gamla sortens glödstift, de nya är PWM-styrda (därav att det stod om dem i dokumentet om effekthalvledare, kollad igen, där drar de 28A/st första två sek sedan 17A pulsbreddsmodulering 60-15%), så att man snabbt får upp temperaturen med en massiv initial ström, som sedan snabbt regleras ner med effekttransistorer för att hålla temperaturen en stund tills de stängs av.           IP: ...[59.9.95]
Antal inlägg7.444 st
Postad/Inlagd2012-01-09 20:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E39 525i Touring M-pkt -04
Enligt testet kostade ju varenda batteri runt 1200kakor om kakorna kostar 1kr/st, var hittar man dom för 1200kr?           IP: ...[59.9.95]
Antal inlägg698 st
Postad/Inlagd2012-01-09 20:36
Anmäl svaretAnmäl svaret
AKN, tack för svaret!
Då lutar det iaf åt ett OEM-batteri. Det är ju även lite bekvämare med dimensionerna och passformen. Man vet ju att det är skräddarsytt.

/NeZaN

BMWCS Medlem nr: 08109           IP: ...[208.100]
Antal inlägg698 st
Postad/Inlagd2012-01-09 20:37
Anmäl svaretAnmäl svaret
marin849 skulle jag också jättegärna vilja veta!

/NeZaN

BMWCS Medlem nr: 08109           IP: ...[208.100]
Sida: 1 2 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2022 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW X5 3.0iA  -05
Pris: 19.900:-

BMW 520i  -85
Pris: 170.000:-

BMW M5  -00
Pris: 219.000:-

BMW Z4  -08
Pris: 130.000:-

BMW 740  -00
Pris: 109.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen