AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

Hur upplevs styrningen till F11?

Visad 8.277 gånger
Besvara
Sida: 1 2 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg570 st
Postad/Inlagd2017-08-22 09:13
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Enligt @smygaren gjorde jag likadant. Bytte till icke RFT (225/55-17) och fick en helt annan bil som jag faktiskt vill behålla. Var bra nära på att sälja bilen bara ett litet tag efter jag köpt den..

// Jonas           IP: ...[.13.119]
Antal inlägg15 st
Postad/Inlagd2017-08-22 09:22
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520d Touring (F11) - 13
Jag beställde icke RFT däck igår faktiskt. På torsdag kommer jag att skifta + göra hjulinställningar. Hoppas problemet försvinner. Uppdaterar er....           IP: ...[255.106]
Antal inlägg2.007 st
Postad/Inlagd2017-08-22 10:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
Fick ett tips från BMWverkstaden som sa
att det försvinner om du har aktiv styrning
som endast är en programfråga, sagt o gjort.
Programmerade det med BMWhat, har inte känt
något efter detta.

Mvh Jonas B.           IP: ...[132.176]
Antal inlägg15 st
Postad/Inlagd2017-08-22 10:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520d Touring (F11) - 13
@Brynet, intressant. Har tyvärr inte BMWhat. Fungerar appen med vilken OBD2 enhet som helst eller måste man köpa den från Carly? Den kostar väl runt 1000 spänn för appen plus modulen?           IP: ...[255.106]
Antal inlägg94 st
Postad/Inlagd2017-08-22 10:48
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520d Touring -09 E61
520d Touring -14 F11
Hur vet man om man har aktiv styrning?
          IP: ...[170.143]
Antal inlägg2.007 st
Postad/Inlagd2017-08-22 12:40
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
Eller Carly som det heter, jo det kostar runt en tusing och programmet säger att
den vill ha "andra upplagan" av interfacet. jag testade med ett vanligt först.
Nr 2 i det här med egen programmering är att när BMW gör en uppgradering
försvinner allt du har programmerat själv. Då är det bra att ha en hemma själv.
Använder min till vår mercedes med och då blir det inte så dyrt.

utrustningen går att hitta med hjälp av 7 sista siffrorna i chassinr på
Bmwvin.[LÄNK]           IP: ...[7.3.138]
Antal inlägg2.007 st
Postad/Inlagd2017-08-22 12:41
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
Johan, Det kan räcka om du har ett interface "andra generationen"           IP: ...[7.3.138]
Antal inlägg15 st
Postad/Inlagd2017-08-22 13:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520d Touring (F11) - 13
Tack, ska kolla. Men då funkar inte "vanlig" traditionell obd2 enhet? Man måste köpa även module från Carly? (Tånkte mest om jag kunde använda min nuvarande som jag har och bara köpa appen...)

Köpte du din från Carlys egna sida?           IP: ...[255.106]
Antal inlägg2.007 st
Postad/Inlagd2017-08-22 18:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
Jag köpte min genom appen i telefonen.           IP: ...[147.254]
Antal inlägg690 st
Postad/Inlagd2017-08-22 19:39
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520d -11 (F11)
318dA Touring -11 (E91)
320i -01 (E46)
Brynet: Jag blev minst sagt intresserad av det du skrev men det går inte ihop med att det enligt Realoem är olika styrsnäckor beroende på tillvalet. Tillvalet innebär också en extra styrenhet.

Någon som har mer information?

[LÄNK]

[LÄNK]           IP: ...[202.233]
Antal inlägg15 st
Postad/Inlagd2017-08-26 08:29
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520d Touring (F11) - 13
Hej igen! Vill ge en kort uppdatering:

Igår monterade jag de nya icke RFT däcken, det blev en uppsättning av Goodyear Performance Grip, gick på runt 5000kr via bythjul.

Och wow!!! vilken skillnad det blev! mycket bra komfort, speciellt vid landsvägskörning, bilen bara glider fram känns det som, och det bästa av allt: spårningen har försvunnit helt o hållet!!!

Den "sportiga" styrningskänslan som Bmw skryter med har dock också försvunnit lite grann, men det har jag aldrig gillat ändå. Ser att bränsleförbrukning ökat något, från 5.5 l till 5.8 l vid landsvägskörning. det kan jag leva med.

Sedan gjorde däckfirman (VIANOR) även en hjulinställning, märkte att ratten är lite sned nu när jag åkt lite grann, så jag får be de åtgärda det på måndag.

Men annars är jag nöjd så länge. Rekommenderar alla som har liknande problem som lyfts upp här att först byta däck (helst icke RFT).

PS. Uppdatering #2:
Ratten känns mycket lättare nu men vid svängar så kommer den inte tillbaka till mittenläget helt. Kanske något annat som är fel? Men jag fortsätter att observera....

          IP: ...[3.7.213]
Antal inlägg3 st
Postad/Inlagd2020-11-08 22:48
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520ix Touring -13
Ser att denna tråd är urgammal men nu har jag råkat ut för samma problem. Servot "lägger av" helt ibland vid låga farter (under 30 km/h). Det blir trögt, hugger och centrerar inte. Djäkligt obehagligt! Har en 520iDXdrive från 2013. Verkstan har bytt styrväxel, programmerat om 6 gånger (!), bytt kablage till styrväxeln för de trodde den kanske fick för lite ström. sen har de felsökt i ytterligare en vecka utan att hitta felet. Nu ska de prova att byta styrväxeln igen - kanske är det fel även på den nya... Var det någon som egentligen fick reda på vad som är fel när detta händer? Jag har standard hjul på och det handlar INTE om spårighet i höga farter.... Det är knas med servo kraften eller så kärvar det någonstans vid låga farter...           IP: ...[0.1.227]
Antal inlägg231 st
Postad/Inlagd2020-11-16 20:39
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 530d BSR xDrive M Sport F11 -12
SAAB 9-3 SS Aero Hirsch -04
F11 530dX, inget jag känner igen och bilen har gått dryga 20000mil. Dock kör jag osänkt och originalfälgar/däckdim. Upplever bilen otroligt stabil, som ett lokomotiv. Ingen aning om det skulle påverka men länkarmar byttes på bilen om jag inte minns fel runt 14000mil.

Samt alltid kört ej RFT då jag hört dessa gör bilen orolig.           IP: ...[125.147]
Antal inlägg285 st
Postad/Inlagd2020-11-17 04:13
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F11 530da -16 M-sport
innovation edition
X-drive
night-vision
Led
EDC
softclose
stolvent
F11 530dx har hydraulisk styrning....och 520 har elektrisk...så går inte jämföra direkt.           IP: ...[6.160.3]
Antal inlägg1.551 st
Postad/Inlagd2020-11-17 08:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Audi Q7 2016
Xdrivejohnsson, ditt problem är ju mkt svårt att diagnostisera ota, men nåt fel är ju trasigt iaf.

Ang styrning/däck på F11. Ja, det är grym skillnad till det bättre med icke RFT och styrningen (iaf på en xdrive) upplevs som trög/tung. Stabil ska den vara annars nåt knas. Personligen hade jag föredragit den aaaningen lättare, förenklat mer "servoverkan" men i det stora hela gillade jag den.           IP: ...[4.22.29]
Antal inlägg231 st
Postad/Inlagd2020-11-17 15:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 530d BSR xDrive M Sport F11 -12
SAAB 9-3 SS Aero Hirsch -04
@LGstar => 👍, visste inte att de skiljde           IP: ...[125.157]
Antal inlägg2.494 st
Postad/Inlagd2021-02-06 23:27
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Lyfter frågan igen.
Upplever samma låsning/hackande i min styrning. Frågade på bmw i Värnamo men som vanligt hade de aldrig varit med om det innan. Uppdaterade mjukvara i allt som går utan att problemet lösts.
Jobbarkompisen har exakt likadan bil, med silkeslen styrning.

Bilen är en 520d f11 2015 utan xdrive ,även kollegans bil är det.

För tillfället åker jag på 225/45-19_245/40-19 Michelin utan RFT. Men samma känsla och beteende fanns även i sommarhjulen 245/40-19 Continental RFT.

Grymt irriterande!

Diesel-räsern
/Rickard           IP: ...[4.50.79]
Antal inlägg3 st
Postad/Inlagd2021-02-07 01:01
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520ix Touring -13
Hej Rickard och andra som har samma problem. En uppdatering från mig - har nu haft bilen inne ytterligare tre/fyra gånger och måste säga att det är imponerande hur tålmodiga de är med att försöka hitta och åtgärda felet... sen jag skrev sist så har de bytt styrväxel igen, för att säkerställa att det inte var fel på den förra jag bytte till. Sen är såklart allt omprogrammerat - både styrväxeln men också all mjukvara i bilen. Senaste åtgärden som NÄSTAN fixat felet är att de hittade en kontakt någonstans i strömtillförseln till servot/styrväxeln som satt något löst. Efter rengörning och inkoppling av kontakten så funkar styrningen igen. Tyvärr så har felet återkommit två gånger sedan jag hämtade ut bilen senaste gången - så jag kommer lämna in den igen. Skulle väl tro att vi hittat felet - kontakten som glappar - och att de får byta ut den eller kabelhärvan som den sitter på till nya delar....

Tipset om ni har samma är alltså att gå igenom ALL el som kan påverka strömtillförseln till servot - om ni har 520 med elservo vill säga.

Jag fick också ett svar från Gunnar som startade tråden från början. Hans problem visade sig vara rent mekaniskt - jag klistrar in det också för att det ska gå att hitta för alla stackare som råkar ut för det i framtiden. (Tack Gunnar och hoppas det är ok att jag lägger ut din lösning också): Jag hittade (och åtgärdade!) felet själv på min bil (520d F10 -11), efter säkert 10 resultatlösa verkstadsbesök.
> Min bil kändes helt normal i styrningen, tills den blivit "genomvarm" - dvs man fick köra ett antal mil innan problemet visade sig. I varmt väder gick det ganska snabbt, men vintertid tog det kanske 5-10 mil innan styrningen började kärva.
> Symptomen för mig var, att styrningen liksom "klibbade fast" när ratten hölls stilla, och man fick ta i lite för att t ex göra småkorrigeringar på motorväg eller rak landsväg. Det blev riktigt jobbigt på långkörning, jag blev trött i underarmarna och framfarten kunde bli minst sagt lite vinglig. Även i lägre farter märktes problemet - särskilt i kökörning blev det jobbigt.
> Det jag hittade var, att det sitter en nylonbricka på rattaxeln, där den går in i styrväxeln.
> Rattaxeln slutar med en kardanknut, som sitter på splines på ingående axel i styrväxeln.
> Nylonbrickan sitter mellan kardanknuten och styrväxelns gods (som är aluminium).
> Spalten där nylonbrickan sitter var väldigt smal, så när styrväxelns gods blev varmt och expanderade, klämdes nylonbrickan mellan styrväxelhuset och kardanknuten.
> Det blev då ett motstånd för rattrörelsen, som visade sig i den "klibbande" känslan.
> Jag lossade klämskruven som håller kardanknuten på splinesen, och bände med en bred skruvmejsel så spalten blev någon mm mellan styrväxelhus och kardanknut. Därefter drog jag åt klämskruven medan jag fortfarande bände isär spalten.
> Sedan var problemet borta... Jag informerade BMW Sverige centralt, och blev till och med bjuden på lunch av servicemarknadschefen och fick visa och berätta om hur jag löst problemet. Vad jag vet gick det ut ett servicemeddelande till alla auktoriserade verkstäder, men det här var väl 2012 eller möjligen 2013, så det har säkert fallit i glömska vid det här laget.
> Du beskriver ditt problem lite annorlunda än jag upplevde mitt, men det är i alla fall en så pass enkel åtgärd jag hittade, att den kan vara värd att prova.

          IP: ...[0.1.227]
Antal inlägg2.494 st
Postad/Inlagd2021-02-07 17:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Tack Johnson för detta! Båda anledningarna känns troliga, särskilt den "klibbande" känslan!

Ska byta bälgar och lambdasond i veckan, då ska nylonbrickan och kontakten undersökas! Återkommer!

Diesel-räsern
/Rickard           IP: ...[4.217.9]
Antal inlägg3 st
Postad/Inlagd2021-03-03 22:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520ix Touring -13
Ytterligare en uppdatering! Allt var frid och fröjd med styrningen - men så en morgon var skiten tillbaka igen! Bara sådär! In till verkstan igen som fortsatte felsökningen - nu med fullt fokus på el - kablar och kopplingar. Slutsatsen var att när det blev kallt och torrt så funkar styrningen men såfort fukten ökar så återkommer problemen. Det måste vara fukt någonstans i eldragningarna. Lång historia kort - när man följt kablarna nere från styrväxel upp till undersida av vindrutan och mekanikern rör lite på kablarna så drar torkarna, larmet och blinkers igång! Uppenbart har det gått fukt i kabelhärvan. Enligt meken så har de sett det förrut precis på samma ställe under vindrutan där fukt gärna samlas - men då brukar det vara vindrutespolningspumpen som lägger av. Tydligen brukar BMW ta kostnaden för att byta ut kabelhärvan som garantijobb för de känner till felet. Vi får se - bilen ska lämnas in hos Bavaria i Kista på fredag. Rapport kommer!

          IP: ...[0.1.227]
Sida: 1 2 Första sidanFöregående sidaNästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2021 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW X1 xDrive 20d  -13
Pris: 155.000:-

BMW 518  -85
Pris: 24.000:-

BMW 528i  -84
Pris: 60.000:-

BMW 520D  -12
Pris: 180.000:-

BMW 320d  -06
Pris: 50.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen