Sida 1 av 3
|
|
---|---|
Kör numera en audi A4 pga jobbets bilpolicy.. Väldigt tyst och mjuk, men tråkig jämfört med min 325d. Dock känns det dumt att sitta med en värdeminskande E91 som andrabil och jag tror att man kan hitta något ännu roligare än 325:an för en betydligt lägre peng.. Först började jag fundera på en E92 07:a eller 08:a med större motor. Sen började jag snegla mot en porsche. 996:orna börjar krypa ner mot 200' nu, men sen återstår ju frågan om vad den kostar att äga och jag undrar därför om någon har koll på detta..? | |
Inte till någon större hjälp kanske, men jag har en känsla av att det kan bli dyrt. Jag har förstått att 996:orna är relativt bränslesnåla, men den stora posten torde bli service och underhåll. Hur som helst blir du nog landets ballaste rektor med en Porsche iaf, raka motsatsen mot min barndoms alltför vänstervridna rektor i grå linnekavaj och en maläten Volvo 740 på parkeringsplatsen :) /Masten |
|
Jag har haft en 996 C4 cab, och den är inte alls så dyr i drift. Försäkringen är faktiskt relativt billig, kostar lika mycket som min Lexus RX400h. Bränsleförbrukningen ligger runt 1,0, men om man börjar gasa sticker det iväg. Servicen är mycket dyr på märkesverkstad, men på en NN bilverkstad är det som vilken bil som helst. Olja/filter/luftfilter/bromsvätska finns ju på alla bilar! Det som kan kosta är om du måste byta några mekaniska delar eller karossdelar. Det kan kosta hur mycket som helst. mvh Marin |
|
värdeminskningen borde vara största kostnaden på en bil, och den är ju svår att sia om innan man väl säljer :-) 996orna har redan rasat rejält i pris, jag tror nog att kurvan bör plana ut snart? Försäkring kan vara lite svettigt, jag märkte en betydande minskning när jag passerade 37 tror jag det var? Är väl som vanligt, ring runt o shoppa priser hos de olika bolagen :-) Service behöver inte bli snordyrt, det finns bra alternativ till Porsche Center runtom i landet. T ex kostade stora servicen cirkus 20' här i Sthlm för mig på PC (det var utan några andra byten...) men gick hyggligt enkelt att hitta service för ungefär halva priset inom rimligt avstånd. Det är rätt OK serviceintervaller på 996 tror jag, antar 2k mil? Olja och filter bör nog bytas varje år och det kan man väl göra lite var som helst. Jag räknade med 20' per år (iofs med visst inslag av banåka vilket käkar däck, bromsar, dämpare) och det funkade rätt bra. Rekommenderar att du gör en s k Porsche Test på bilen innan köp (111-punkters test), kostar några tusen men är värt varje krona. Import eller inte tycker jag personligen spelar mindre roll. Som kuriosa, min förra 993 köpte jag för 9 år sedan, körde 6500 mil, la ned ca 100kkr totalt (delar, däck, service, försäkring ej inräknat!) och sålde den i höstas för ungefär samma pengar som jag köpte den för. På det hela taget ett bra äventyr tycker jag :-) There is no substitute - kör hårt! Man lever bara en gång :) mvh Anders |
|
gah, edit vore najs, jag menar att i 100kkr ingick delar, däck, service, men inte försäkring... Med försäkring ligger vi nog närmare ca 20' per år, totalt. mvh Anders |
|
Jag skulle nog inte ställa en porsche på skolparkeringen som rektor av flera skäl, men du kanske har en 100% nöjd och glad elev- och personalgrupp som unnar dig lite lyx i tillvaron? *fniss* De få gånger jag varit inne i lärarrum har det varit gråt och tandagnisslan om hur låga löner det är o.s.v. Så Porsche kanske skickar fel signaler till kollegiumet om det inte är en friskola vi pratar om. Då går det såklart bra. Är det kanske en JohnBauer-skola vi pratar om? ;-) |
|
Bah eller så är ens självkänsla såpass stark så man klarar av att själv välja bil än att låta omgivningen bestämma... Klart "rektorn" skall ha Porsche om man nu vill det! Av ren nyfikenhet - vilket läroverk har en utarbetad bilpolicy? :) |
|
Verdi |
Han får väl ta A4:an till jobbet... Håller dock med. Lite märkligt att ha två så nya liknande bilar. Hur kunde det bli så? |
Nu blev det ju mer om var jag jobbar och vad andra ska tycka. Inser att detta är ett problem för porscheägare, även om man är van som BMW-ägare.. Att ha råd med en Porsche är väl i första hand en prioriteringsfråga för de flesta med fast jobb - även mina anställda. För att svara på dessa frågor så kan jag väl avslöja att jag tror att såväl elever som personal är väldigt nöjda! Mediedebatten kring skolan är helt vansinnig. Som extra "försäkring" så parkerar jag bilen i garage på jobbet, så ingen behöver se vad jag åker och vill någon repa bilen får de först bryta upp låset till garaget! Åter till Porschedrömmen.. Flera säger att det inte är dyrare att serva och reparera en Porsche än en BMW. Försäkringen verkar ligga hyggligt till på 996:orna. Värdeminskningen är väl det som jag är minst rädd för jämfört med andra bilar runt 250' Grov kalkyl för ca 1000 mil/år 12000/år i service 12000/år i försäkring och skatt 24000/år i värdeminskning =4000/månad rimligt? |
|
Hej, Jag tror du är rätt ute med de kostnaderna. Det som jag ev skulle lägga till är bilvård som man kanske vill lägga mer på. Min kalkyl ser ut så här: 20 000/år service och delar. 10 000/år oförutsedda kostnader. 5 000/år däck 5000/ år bilvård 12 000/år försäkring 30 000/värdeminskning samt premie till handlaren som ska sälja. (Antar att det är lättare och sälja bilen via handlare) 82k per år. Alltså ca 6800:-/månad + kapitalkostnad. Detta tror jag är mer en realistisk kostnad i verkligheten. |
|
Verdi |
Äger du skolan eftersom du pratar om "mina anställda"? Och isf, varför ändrar du inte bara på bilpolicyn? ;-) |
Nej jag äger den inte, men det är väl många icke-ägare som har personalansvar oavsett bransch? Har fortfarande ingen Porsche heller ;) |
|
Är du 29år och rektor? | |
Några reflektioner: * Yngsta rektorn i Sverige (Lidingö) var 32 år.. * Det tar 4 år på lärarprogramnet samt efter förordnande, 3 år på rektorsprogrammet (på halvfart) innan man är klar rektor. Man ska mao vid 24-25 års ålder övertygat BoU eller ägarna att man är lämplig som rektor, dvs som nyexad lärare. Inte det lättaste :-) * Jag arbetar med konsultuppdrag mot SHV och 7 rektorer. I kommunen finns ca 30 rektorer, alla utom en är 40+. * I Mullsjö finns det tre kommunala skolor, samtliga med kvinnliga rektorer. En skola har en manlig studierektor, en titel som f.ö. är otillåten enligt nya skollagen. Det är en lärare med planeringsansvar som garanterat inte planerar att köpa Porsche för sin 28k/mån lön... :-) Det vore spännande att få veta i vilken kommun du är verksam. Garage till rektorn låter för bra för att vara sant, bara att gratulera om det stämmer! |
|
Hur är det relevant för ämnet i tråden? Jag ser inte att han efterfrågar en analys av hans yrke men det kanske är underförstått!? Svara på frågan han ställer och lägg ner påhoppen eller er svenssonnyfikenhet. | |
Keiser +1 Dags och svara på trådens ursprungsfråga istället. Är det någon som har ägt 996 här och kan ge vägledning? |
|
Verdi |
Profossen, Det är nog inte en kommunal skola, och jag tror inte man behöver ha gått rektorsprogrammet för att arbeta som rektor. Vad nu det har med saken att göra... |
Det är obl. och gäller alla skolformer inkl. sameskolan. Mer finns att läsa här: Länk Jag får inte ihop det, men lägger ner eftersom det är helt OT... |
|
Profossen : "som garanterat inte planerar att köpa Porsche för sin 28k/mån lön..." Skulle man inte kunna åka Porsche om man har en sån lön eller vad menar du? |
|
Räcker verkligen 12,000kr per år till försäkring och skatt för en 996. Har inte 100% koll på försäkring till 996 men de gånger jag kollat ligger de ganska högt. För jag antar att du tänkt ha den helförsäkrad. Jag skulle också lagt till en omgång bakdäck i kalkylen om du inte redan gjort det. Är det inte också kopplingen som är ganska utsatt på 996 eller var det bara på 993? |
|
Jag skulle få betala 6400 kr/året för en 996 hos LF, vanlig försäkring upp till 1000 mil. | |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.