AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Allmänt om bil och trafik ]

Hur mågna dubb kvar och fortfarande godkänt dubbdäck?

Visad 13.379 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg2.197st
Postad/Inlagd2011-11-17 17:08
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
330dA Xdrive touring - 10
330iA Cabrio -03
Hej!
En filosofik/juridisk fråga - säg att man har godkänt mösterdjup men tappat massor av dubb i sitt dubbdäck - blir det någonsin olagligt?
Blir ett dubbdäck som tappar sin sista dubb automatiskt ett dubbfritt vinterdäck?
Och om man då har några däck med enstaka dubb kvar och något utan så blandar man olagligt?

Nu frågar jag inte efter köregenskaper med dessa däck för jag begriper att det ska bytas däck långt före man har enstaka dubb kvar men finns det någon juridisk gräns som det finns för mösterdjup och över andel av slitbanan?

Google pekade mig till opelklubben där några hade gissat och tyckt men kan någon peka mig till lagtext, myndighetswebsida eller motsvarande. Hittade inte något hos varken trafikverket eller transportstyrelsen.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
          IP: ...[7.142.7]
Annons
Antal inlägg2.197 st
Postad/Inlagd2011-11-17 17:22
Anmäl svaretAnmäl svaret
330iA Cabrio -03
opelklubben var ju här
[LÄNK]

Antal inlägg121 st
Postad/Inlagd2011-11-17 20:25
Anmäl svaretAnmäl svaret
Google pekar tillbaka till autopower där du får följande svar:

"Antalet dubbar i dubbade däck får inte skilja mer än 25% jämfört med det däcket som har det största antalet dubbar. Om man tar bort alla dubben räknas däcket i lagens mening som ett dubbfritt vinterdäck."

[LÄNK]
          IP: ...[169.243]
Antal inlägg2.197 st
Postad/Inlagd2011-11-17 20:49
Anmäl svaretAnmäl svaret
330iA Cabrio -03
Däckbranschen informationsråd må låta objektivt men det låter som en handlar/tillverkar-organisation med önskemål om att sälja mycket däck.

Det låter som de citerar lagtext men kan likaväl vara fabulerat i deras egen önskan om ökad försäljning (och inläggat skulle i teorin kunna vara en förvanskning av deras svar men det tror jag inte - inte från en så kvalificerad BMW-person).

Men ändock - jag frågar igen efter någon mer officiell myndighetslänk till vad som gäller i detaljfrågan?

IP: ...[.142.17]
Antal inlägg121 st
Postad/Inlagd2011-11-17 21:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
TSFS 2009:19

Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om användning av däck m.m. avsedda för bilar och släpvagnar som dras av bilar;

[LÄNK]
          IP: ...[169.243]
Antal inlägg2.197 st
Postad/Inlagd2011-11-18 10:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
330iA Cabrio -03
Tackar, där hade vi en officiell myndighetstext och det relevanta är alltså att antalet dubb inte får skilja sig mer än 25% mellan minst och mest slitna däck - de ska helt enkelt vara jämnslitna. det känns ju rimligt - då får man inte sladd t ex om man har supergrepp på höger men inga dubb höger.
Är det jämnslitet så kan de bli längre stopsträcka men inte automatisk sladd pga olika sidgrepp.

Men strikt juridiskt kan dubbarna vara hur slitna som helst. Jag skickade frågan till polisen igår - ska bli spännande att se om de svara likadant.

Tur man har de flesta dubben kvar så det inte blir problem, förhoppningsvis varken med halka eller lagboken.

IP: ...[.142.17]
Antal inlägg2.340 st
Postad/Inlagd2011-11-18 11:13
Anmäl svaretAnmäl svaret
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Intressant fråga!
Jag har i många år haft en släpkärra som jag köpte 4 slitna dubbdäck till.
2 däck ryckte jag ur dubben på och kör som sommardäck och två har dubben kvar. Dock sticker inte dubben ut ett dugg (snarare tvärs om) och dom kör jag som "dubbdäck".
Fast är dom det i lagens mening?

Jag kör så litet med kärran att jag hittills inte träffat på någon polis som kan ha några synpunkter på det men i denna tråd kanske jag får svar på det!

Per L
          IP: ...[112.155]
Antal inlägg2.197 st
Postad/Inlagd2011-11-18 15:51
Anmäl svaretAnmäl svaret
330iA Cabrio -03
I §20 i dok ovan står följande
Dubbarnas maximala utstick för däck i bruk får inte överstiga 2,0 mm.
Dubbarnas medelutstick för däck i bruk bör inte understiga 0,9 mm.

Så du får men BÖR inte köra så med ditt släp. Således BÖR du få böter men du MÅSTE inte få det. :-)

Att ha bör i regelverk känns lite märkligt men det visar ju iofs lagstiftarens mening på ett tydligt sätt.

Detta är min amatörjuridiska tolkning.

IP: ...[.142.10]
Antal inlägg1.273 st
Postad/Inlagd2011-11-18 16:50
Anmäl svaretAnmäl svaret
523iA -97
325cabrio: Att ha "bör" med är tvetydigt. Lagstiftarna är inte ute bland vanligt folk och tror därmed att de flesta har sunt förnuft. ;-)

För övrigt betyder "bör inte" att man ska undvika det, även om det är tillåtet.

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***           IP: ...[198.208]
Antal inlägg225 st
Postad/Inlagd2011-11-19 02:51
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jag kollade upp det där när lagen tillkom och enligt dåvarande vägverket så skulle däcket vara speciellt framtaget för vinterbruk och det är tillverkaren som anger (intygar) detta.

OM tillverkaren anser att däcket även utan dubbar är ett vinterdäck så är det OK att köra utan dubbar kvar annars så har man ett dubbdäck som saknar dubb och därmed inte är ett vinterdäck enligt gällande regler.

Bara att kontakta tillverkaren av däcket med andra ord och höra sig för vad dom officiellt anser.
          IP: ...[.125.60]
Antal inlägg10.054 st
Postad/Inlagd2011-11-19 09:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
Intressant att det får skilja 25% mellan det däck som har mest respektive minst dubbar, det betyder alltså att det räcker med att man har 5 dubbar i det bästa däcket o endast 4 dubbar i det sämsta:). Personligen tror jag att det skiljer sällan runt de 25% mellan de olika hjulaxlarna, även om drivhjulsdubbarna borde ha en betydligt mer utsatt tillvaro. Finns det någon som har räknat :)?
PS: Det kan ju räcka med 4 respektive 3 dubbar oxå, beroende på "från vilket håll man räknar"           IP: ...[51.1.74]
Antal inlägg225 st
Postad/Inlagd2011-11-21 09:46
Anmäl svaretAnmäl svaret
Tack för din fråga med ärendenummer TSMS 2011/11328.

Fråga: Hej

Jag undrar om ett dubbdäck som saknar dubbar fortfarande räknas som dubbdäck om man blir stoppad av polisen?

Det jag har kunnat läsa mig till är att det inte få skilja mer än 25% i antalet dubb mellan sämsta och bästa däcket.

Svar:

Ett dubbdäck som saknar dubbar kan inte räknas som ett dubbdäck längre.

Med vänliga hälsningar

Supportenheten
Transportstyrelsen           IP: ...[.125.60]
Antal inlägg225 st
Postad/Inlagd2011-11-21 09:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
Har ställt följdfråga om det räknas som vinterdäck även om det inte räknas som dubbdäck.           IP: ...[.125.60]
Antal inlägg1.273 st
Postad/Inlagd2011-11-21 19:02
Anmäl svaretAnmäl svaret
523iA -97
Med andra ord kan man köpa ett nytt dubbdäck, peta ur en dubb och hävda att det inte är ett dubbdäck längre? :-)

Jag måste dock påpeka att "saknar dubbar" i din fråga antyder att det inte finns några dubbar alls kvar i däcket,

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***           IP: ...[198.208]
Antal inlägg1.828 st
Postad/Inlagd2011-11-22 15:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
USA bilar
Ja, du får peta ur dubbarna ur ett nytt dubbdäck, då är det inte ett dubbdäck, mao så får du använda ett sådant även sommartid, dock ej att rekommendera

Och helt riktigt, ett vinterdäck ska dels vara märkt med M+s, M&S eller liknande märkning, OCH vara framtaget för vinterbruk, det finns en lista på godkända vinterdäck på STRO

Däckbranschens informationsråd består bla av DRF samt STRO, STRO är remissinstans när det gäller däck och fälgfågor, så det är inte bara en intresserorganisatiopn som tillvaratar handlarnas intressen
Kika på bilprovningen så lär ni se däckbibeln, dvs STRObiken där, likaså i trafikpolisens fordon...           IP: ...[.135.85]
Antal inlägg2.197 st
Postad/Inlagd2011-11-23 11:22
Anmäl svaretAnmäl svaret
330iA Cabrio -03
@esadh: Vi är inne på juridiskt hårklyveri av ord och jag tror det som transportstyrelen menar med sitt svar är att ett dubbdäck med alla dubbar borta inte längre räknas som dubbdäck.
Men även din tolkning av deras svar, dvs att så fort en dubb saknas, är grammatiskt korrekt.

Min magkänsla av rimlighet säger mig att det är den första tolkningen som transporttyrelsen avser, dvs ett dubbdäck som saknar enstaka dubb är fortfarande ett dubbdäck, må vara med reducerad funktion, tills alla dubb är borta.

Däremot är det fortfarande oklart vad ett avdubbat dubbdäck räknas som - dubbfritt vinterdäck eller sommardäck.

/Patrik, vars däck saknar enstaka dubb

Antal inlägg1.273 st
Postad/Inlagd2011-11-23 14:25
Anmäl svaretAnmäl svaret
523iA -97
Ja, men min kommentar var nog snarare meningen att inspirera till att utforska gränsen för vad som räknas som avdubbade däck. Magkänsla i all ära, men den är ingen regel. Om hälften av dubben saknas, är det dubbdäck då? Om 75% saknas? Om alla utom en dubb saknas? Det är ju den gränsen som är intressant, eftersom det är enkelt när det är alla eller ingen dubb i däcken.

_
Antal inlägg225 st
Postad/Inlagd2011-11-23 15:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
Enligt reglerna så är det dubbdäck om det sitter en dubb kvar i varje däck om man drar det till sin spets.
men i praktiken är det orimligt och borde inte vara tillåtet.           IP: ...[.125.60]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2022 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 340i  -17
Pris: 269.900:-

BMW Z3  -98
Pris: 139.000:-

BMW 530xd Lci  -07
Pris: 29.000:-

BMW 316 Ti  -01