AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

Webasto dieselvärmare värmer bara kupe'n?

Visad 45.020 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg19 st
Postad/Inlagd2014-01-05 20:01
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
320d Touring -08
Kanske blev mer än lovligt rörigt. Men jag har gjort om din skiss till hur det verkar se ut på min bil.

[LÄNK]

Röd är alltså tänkt omdragning.

//Fredrik           IP: ...[.184.34]
Antal inlägg690 st
Postad/Inlagd2014-01-05 20:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520d -11 (F11)
318dA Touring -11 (E91)
320i -01 (E46)
Plugga slangar och koppla om har jag också varit inne på men jag vill göra så lite ingrepp som möjligt i bilen.

Enligt denna [LÄNK] så sitter det en pump på värmaren (pos 8), hur det verkligen ser ut på min bil har jag ingen aning om för det har jag inte kollat. OM det sitter en pump där så är jag fundersam på vad som händer om man kopplar den i serie med motorn och värmepaketet osv... Jag är orolig att det inte funkar nå bra.

Men jag gillar iaf idén med att försöka koppla om det så det blir i serie, om det nu går att få bra =)           IP: ...[.47.184]
Antal inlägg19 st
Postad/Inlagd2014-01-05 21:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
320d Touring -08
det vore ju konstigt om det vore två cirkpumpar... Jag var ut och lyste ner på värmaren och mina slangar går rätt in i den, ingen pump därvid, alltså. Där de gula hattarna sitter på denna bilden
[LÄNK]
Kolla gärna hur det ser ut på din bil. Jag kunde se anslutningarna från motorrummet.

Jag tror dock inte att en cirkpump mår dåligt av genomflöde, så länge pumpen inte arbetar mot flödet.

Jag kollade också, och slangarna går väldigt nära varandra, så att skarva ihop den vore ganska enkelt. Dessutom borde det gå att byta ut slang nummer fyra: [LÄNK]
till slang nummer tre: [LÄNK] så slipper man ju plugga.

//Fredrik           IP: ...[.184.34]
Antal inlägg19 st
Postad/Inlagd2014-01-05 21:54
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
320d Touring -08
Fel i länk 2. Går det inte att editera inlägg här?

[LÄNK]

//Fredrik           IP: ...[.184.34]
Antal inlägg690 st
Postad/Inlagd2014-01-05 22:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520d -11 (F11)
318dA Touring -11 (E91)
320i -01 (E46)
Enligt denna bild [LÄNK] så ser det ut som att cirk.pumpen KAN sitta bakom höljet på dieselvärmaren och enligt denna [LÄNK] så finns Thermo Top i två dieselversioner, Thermo Top C MED cirk.pump och Thermo Top Z UTAN cirk.pump. Det finns även en skiss som visar att cirk.pump och värmare SKA vara i SERIE med motor och värmepaket =D =D
Jag är övertygad om att ja sett en klisterlapp under huven där det står lite info om värmaren men jag sitter på jobbet och det känns långt att gå ut och titta vad det står :P

Min teori om det du säger är cirkulationspump, är att det kan vara en ventil som kan strypa flödet. Men som sagt, TEORI. Eller är du säker på att det är en pump? Isf tror jag dig ;)

Vad gäller slangdragningen så tänk på att din bild [LÄNK] är felaktig för där du visar att returen till motorn är, den anslutningen går till värmaren och där du ritat värmaren på samma slang med förgrening är den anslutning som går till motorn. Men nu känns det som att en praktisk lösning kan vara ganska enkel ändå =)
          IP: ...[.47.184]
Antal inlägg690 st
Postad/Inlagd2014-01-05 22:25
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520d -11 (F11)
318dA Touring -11 (E91)
320i -01 (E46)
Enligt [LÄNK] samma bil som min fast utan dieselvärmare så sitter det ju en pump istället för ventilen så du har nog rätt =)           IP: ...[.47.184]
Antal inlägg19 st
Postad/Inlagd2014-01-06 01:39
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
320d Touring -08
Men jag har en Thermo top V, enligt min huvlapp. Sug på den du ;) . Ska bli intressant att se vilken modell du har. Kan iaf monteras med pump, den skulle i så fall sitta utanför själva värmarhuset enligt webastos manual, men det finns ingen. Det jag tror är pump både ser ut och låter som en pump (konstant läte under drift av värmaren), så jag är ganska säker på det.

Alltså, jag insåg det där att jag hade kastat om slangarna, men det är faktiskt så det sitter i min bil. Den där korta slangstumpen är perfekt längd för att ansluta mot motorblocket, vilket en slang gör, medan den längre går ner framför hjulhuset till värmarens inlopp. Jag tror att illustrationen är felritad. Eller att jag är trög :) . Men det känns ju inte riktigt logiskt att den långa slangen ska gå en kort bit, och tvärtom, eller? :)

Ju mer jag tänker på detta, desto mer övertygad blir jag att det är genomförbart. Men det är jobbigt om det går snett... Framför allt när man har tio mil till jobbet.

//Fredrik           IP: ...[.184.34]
Antal inlägg690 st
Postad/Inlagd2014-01-06 03:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520d -11 (F11)
318dA Touring -11 (E91)
320i -01 (E46)
Jag har också en Thermo Top V, var ut på parkering och tittade mitt i nattskiftet :P

Precis som du sa så byter man ut slangen från värmepaketet till motorn.
Slangen från dieselvärmaren till T-kopplingen på utbytt slang kopplas på slangen som går från ventilen till motorn vilket ser ut att vara busenkelt.
När detta är gjort så borde samma trick med en lampa som tidigare nämnts i tråden kunna användas och slangen som går från värmaren till ventilen kopplas till den anslutning på ventilen som förblir öppen och den andra anslutningen pluggas. Den blir det enda som "behöver" pluggas =D

Ett alternativ är gällande anslutningarna på ventilen är att koppla båda till en T-koppling som också kopplas till slangen från dieselvärmaren så spelar det ingen roll vilket läge ventilen antar.

Jag är övertygad om att det skall fungera som jag beskriver men man måste tänka till så det inte blir luftbubblor eller annat skit nånstans.

Den som först genomför detta får allt lägga upp info om det i RÄTT forum, alltså 3-serien =)           IP: ...[.47.184]
Antal inlägg19 st
Postad/Inlagd2014-01-20 20:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
320d Touring -08
Nu, efter ett par dagar under -30 - strecket, så gjorde jag slag i saken. Kopplade så som beskrivet ovan. Nervositeten var stor, men så började motortempen stiga! :)

Jag ska till jobbet imorgon så då kommer den få arbeta ordentligt. Kommer rapportera hur det föll ut.           IP: ...[.118.54]
Antal inlägg690 st
Postad/Inlagd2014-01-21 19:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520d -11 (F11)
318dA Touring -11 (E91)
320i -01 (E46)
Haha, precis just igår gjorde också jag modifieringen. Mer om det här: [LÄNK]           IP: ...[195.153]
Antal inlägg19 st
Postad/Inlagd2014-10-03 17:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520xD-F11-2016
Nu börjar det bli kallt så min fråga är om EBERSPÄCHER D5-SC HYDRONIC är något att ha. Fått pris på ca 30`monterat inkl moms med GSM start på min F10.

Följande delar ingår
VÄRMARE HYD II D4S 12V
UPGRADE KIT HY II+M-IIØ2
UPGRADE KIT FAN+FLAP ECU
U-SATS HYD II B/D 4/5S E           IP: ...[156.140]
Antal inlägg15 st
Postad/Inlagd2015-10-10 20:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M550i 2018
Tack för supertips BMW_4me,
Jag satte ett 10 ohms effektmotstånd istället, det funkar klockrent.
Fjärrkontrollen tog jag isär och monterade på en Raspberry PI.
Den drivs med 3volt från Raspberryn, så nu skickar jag sms
för att starta den.
Jag hittade en app med schemaläggare.

//Peter           IP: ...[.112.50]
Antal inlägg1.249 st
Postad/Inlagd2015-10-12 09:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 520D Touring 2012
PTeknik. Du får gärna förklara lite mer utförligt.
Gjorde du detta på en F11 med parkeringsvärmare från BMW?
Behöver du köra värmaren betydligt längre nu när den värmer motorn också?           IP: ...[255.175]
Antal inlägg15 st
Postad/Inlagd2015-10-12 11:43
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M550i 2018
Det är en F10 med originalmonterad Webastovärmare.
Jag klippte av kablarna till kontakten som sitter på omkopplingsventilen,
lät kontakten sitta kvar på ventilen (lampa med G4 sockel passar ej i denna).

Sedan lödde jag dit ett 10 ohms effektmotstånd, som jag monterade fast
med silikon i profilröret av aluminium framför ventilen för att leda bort värmen.

Nu värmer den hela motorn även vid parkering, och kupén är lika varm som tidigare.
När den bara värmer kupén som innan, då gick Webaston ned i effekt istället,
det gör den inte nu utan den går på full effekt hela tiden.

Tiden har jag på 30 minuter, för att ändra den behöver jag antagligen komma åt Webastons styrsystem,det vore bra att kunna ställa den för att öka marginalen när jag kommer till bilen.
Optimalt är komma till bilen strax innan den stänger av.

Om jag startar den direkt igen, så startar den inte,
iDriven meddelar att det inte finns tillräckligt med batteri.
Det verkar som den inte tillåter mer än en körning, för jag märker inte att mitt batteri är dåligt.

//Peter           IP: ...[0.5.194]
Antal inlägg1.249 st
Postad/Inlagd2015-10-12 13:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 520D Touring 2012
Ok, inga särskilda svårigheter att riva ner kåpan i hjulhuset?
Då gör jag det i dagarna på min också.           IP: ...[255.175]
Antal inlägg15 st
Postad/Inlagd2015-10-12 14:13
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M550i 2018
Det är inga svårigheter att demontera inneskärmen.
Jag lossade 3 torxbultar som håller fästet till Webaston.
För att komma åt kabeln till ventilen, så lossade jag
plaststycket i stötfångaren fram för att komma åt kontakten utifrån.

//Peter           IP: ...[0.5.194]
Antal inlägg1.249 st
Postad/Inlagd2015-10-15 10:08
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 520D Touring 2012
Dum fråga kanske, men var får man tag på dessa effektmotstånd? Har frågat runt lite men inte hittat. Går det bra med sådana man använder ihop med led blinkers?           IP: ...[.189.54]
Antal inlägg690 st
Postad/Inlagd2015-10-15 10:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520d -11 (F11)
318dA Touring -11 (E91)
320i -01 (E46)
Jag drog loss kåpan bredvid dimljuset så att jag kom åt kontakten. Bara att dra rakt ut. Stoppade i två tåtar, i kontakten, som jag kopplade till en 5w glödlampa med glassockel. Bra mycket smidigare än på e90 =)

Valde glödlampa egentligen enbart pga tillgängligheten.

Mvh,
Björn           IP: ...[.133.88]
Antal inlägg298 st
Postad/Inlagd2015-10-15 11:02
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
G32 620d x-drive -20
E92 325xi -08
Hej.

Gå in på electrokit.com

Har många effektmotstånd.
10 ohm och 50w kostar 50 kr
Nöjer du dig med 11 W så hittar du det för 15 kr.

/mården           IP: ...[118.181]
Antal inlägg1.249 st
Postad/Inlagd2015-10-15 15:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 520D Touring 2012
TheBear:
Skulle det vara enklare att montera en glödlampa än et motstånd? Eller menar du att du har en glödlampa som passar direkt i uttaget?           IP: ...[255.175]
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2021 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 320i Coupé  -09
Pris: 105.000:-

BMW 335D  -16
Pris: 300.000:-

BMW 530i LCI N53  -07
Pris: 135.000:-

BMW 320d touring m-sport  -14
Pris: 199.000:-

BMW Intressekoll Z4 2,5si  -08
Pris: 180.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen