AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

Webasto dieselvärmare värmer bara kupe'n?

Visad 44.958 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg456 st
Postad/Inlagd2011-10-23 13:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530d f11 -16
i3 94Ah BEV - 17
Bra att det går att fixa då! Räcker värmarens effekt till att värma upp både motor och kupé en kall vinternatt?

Hur tänker konstruktörerna när man gör på detta viset? Att motorn värms för att lindra kallstarter är väl prio ett? Att sedan värmen räcker till för att avisa kupén är väl bara en bonus...           IP: ...[48.7.19]
Antal inlägg7.442 st
Postad/Inlagd2011-10-23 14:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
E39 525i Touring M-pkt -04
Konstruktörerna tänker väl på genomsnittskunden, dvs nån som har råd att plocka ut bilar för 500000 som bara kör o kör och åker till verkstan när lampan lyser (kanske är en tjänstebil dessutom). Utan intresse (och kanske kunskap) att meka själv, som är ointresserad av i vilken temperatur motorn har bara bilen fungerar som den ska.

Trots allt är det ju många som är helt ointresserade av att vara snäll mot bilen osv. Ett lysande exempel är ju att temperaturmätarna försvinner, oljestickan är borta mm.           IP: ...[59.9.95]
Antal inlägg1.843 st
Postad/Inlagd2011-10-24 12:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
325 E90
Hmmm, en mycket intressant tråd måste jag säga. ;-)

Fick med Webasto i mitt beg köp för 1 1/2 år sedan men varit lyckligt oventande om att den ENBART värmer kupén!

Jag verkar ha "bypass" system i min och då kanske inte vattnet för motorn värms alls?? Enligt detta dokument för E39 540 (M62): [LÄNK]

Även fast det angtivet under fördelar även med bypass:
"Schnelles Erreichen der Betriebstemperatur nach Motorstart".

Vilket åtminstone bör betyda att motorn når snabbare driftstemperatur, så viss positivt effekt bör systemet ha ädnå?

Ja, det verkar ju som om Webasto kan uppgradera systemet till Thermo Plus men frågan är vad det kalaset skulle kosta? ;-) Man får väl slå en signal till Engstrands Bil & Motor AB i Bromma och kolla.
[LÄNK]
          IP: ...[.198.73]
Antal inlägg3.016 st
Postad/Inlagd2011-10-24 12:08
Anmäl svaretAnmäl svaret
F11 530dA
i3
Mats:

När man eftermonterar en Webasto, värmer den typisk även motorn. Detta är även fallet på E60/61.           IP: ...[143.194]
Antal inlägg1.843 st
Postad/Inlagd2011-10-24 12:22
Anmäl svaretAnmäl svaret
325 E90
Sim: Ja, det har jag förstått men Webaston i min bil är ju fabriksmonterad av BMW.

Enligt dokumentet här är E39 med V8a (M62) bypass kopplad.
[LÄNK]

Lite snopet men som sagt, enligt dokumentet ska man trots bybass system nå en viss positiv effekt för att få upp motortemperaturen snabbare.

Däremot verkar Webastos återförsäljare erbjuda att göra om det till ett fullständigt Webasto system (Thermo Plus) som även värmer motorn. Gissar dock att det är dyrt men slår väl en signal till Engstrands bil för skojs skull och frågar.

Om jag nu vill ha riktig värme i motorn kan jag gissa att det blir billigare att installera vanlig elektrisk värmare.

Mina kära V8a klarade dock förra vintern utan några som helst kramper vid kallstarter så jag avvaktar nog. Webaston använde jag dock ganska flitigt.           IP: ...[.198.73]
Antal inlägg3.016 st
Postad/Inlagd2011-10-24 12:54
Anmäl svaretAnmäl svaret
F11 530dA
i3
Mats, jag antog att din var eftermonterat, pga texten: "Fick med Webasto i mitt beg köp för 1 1/2 år sedan". :-)           IP: ...[143.194]
Antal inlägg8.957 st
Postad/Inlagd2011-10-24 16:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
XC70 D4 2015
mats_epost:

Missade du det BMW_4me skrev på förra sidan? ;)

"Så här gjorde jag: Tog bort vänster framhjul och dess innerskärm (innerskärmen är lite trixig att få loss/dit) lossade kontakten på omkopplingsventilen drog tillbaks kablaget med dess kontakt till motorrummet tätade kontakten på ventilen för att skydda den.
Återmonterade innerskärm och hjul, i motorrummet där kablaget nu finns med sin kontakt monterades en halogenlampa 12 volt 5 watt sockel typ G4
(sockel G4 passar direkt) i kontakten på kablaget (det gåt även att använda ett motstånd med motsvarande data).
Då lampan blir het måste den skyddas så att den inte kommer i kontakt med värmekänsligt material eller kan få kortslutning till jord om lampan skulle gå sönder.
Detta fungerar förträffligt på min 530XD -06 med fabriksmonterad värmare.
Kostnad 25 sek och en timmes jobb."

Mvh           IP: ...[235.192]
Antal inlägg1.843 st
Postad/Inlagd2011-10-25 12:02
Anmäl svaretAnmäl svaret
325 E90
rob_t_j72: Ja, intressant! :-)

Nu vet jag inte om det ser ut på exakt samma sätt i BMW_4me's 530XD -06a som i min 540 -03a men jag antar det är likt.

Är nog lite feg för att försöka mig på en sådan lösning själv men det ger ju hopp om att det går att lösa på ett smidigt och billigt sätt. Kanske också diskuterar det hela med Perre vid tillfälle.

Får väl se hur jag går vidare, någon Webasto fix eller komplettera med elvärmare eller om jag låter det vara.

Garaget jag står i nu är nog lite varmare än det jag hade bilen i förra vintern (inomhus kallgarage båda två). Det är väl för mina skidresor det vore trevligt/tryggt med riktig motorvärme.

Som jag tolkar det så värms motorn upp snabbare trots att man "bara" har bypass koppling, det kanske ändå duger, hmm.
[LÄNK]

Förra vintern var ju tuff men använde Webaston en hel del och startsekvenserna kändes perfekta.

Lite osäker på hur vanligt det är att folk bruksar deras BMW V8or på vintern? ;-)           IP: ...[.198.73]
Antal inlägg578 st
Postad/Inlagd2012-02-08 12:06
Anmäl svaretAnmäl svaret
640i GC -12
Det går åt mycket energi att värma kylvattnet i motorn för att få upp temperaturen i motoroljan. Parkeringsvärmaren i mina e65or i vart fall gick max 30 minuter och på den tiden blev kupen varm, rutorna isfria. Motorerna med syntetolja var alltid lättstartade. Dieseln glödvärmde endast en gång vid kallstart i vår sydliga vintertemperatur (-25) och det tog ca 1/3 sekund innan motorn drog igång.
Elektrisk oljetrågsvärmare och CTEK uttag är nog bättre än att bygga om parkeringsvärmare.           IP: ...[10.0.61]
Antal inlägg2.177 st
Postad/Inlagd2012-02-08 16:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
E92 M3 DKG
E46 330iM
Kanonbeskrivning av BMW_4me!
Egentligen handlar det om då bara om att även identifiera just den nämnda kontakten på respektive BMW-modell.
Tex vad som gäller för F10, F01, F30, E90 osv.           IP: ...[227.141]
Antal inlägg2.177 st
Postad/Inlagd2012-02-08 16:27
Anmäl svaretAnmäl svaret
E92 M3 DKG
E46 330iM
Jag hade nog använt ett motstånd istället för lampa, förresten. Lampor går som sagt sönder och blir varma, onödigt.           IP: ...[227.141]
Antal inlägg396 st
Postad/Inlagd2012-02-08 16:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
E60 525ia M-Sport -04
mycket snålt av bmw om det är bypass kopplat, jag har monterat ett par webastovärmare i olika bilmärken och dom har iaf värmt motorn med ... enda problemet är på en 2005 hyundai santa fé som slutade glöda (diesel) när man körde för länge med webaston, dom på hyundai sa bara att tempgivaren påverkas och dom kunde inte göra något åt det, när jag senare installerade på en nyare santa fé (2007) så fungerade glödningen igen, så något tog dom väl åt sig iaf.

########
# PAJALA #
########           IP: ...[.42.193]
Antal inlägg3.016 st
Postad/Inlagd2012-02-08 22:14
Anmäl svaretAnmäl svaret
F11 530dA
i3
Har pratat lite med en dansk BMW mek om detta. Han menar att det inget ger att man tar bort ventilens funktion, då motorn ändå inte blir varm av att webaston värmer hela kretsloppet. Olja är ju ändå kall säger han = kallstart.

Vad säger Ni ? Sverige har ju lite mera erfarenhet än DK gällande motorvärmare. Annars ville en elektrisk motorvärmare som endast värmer kylvattnet inte ge så mycket mening heller?           IP: ...[135.120]
Antal inlägg2.674 st
Postad/Inlagd2012-02-09 11:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Min 535 har orginalmonterad Webasto den värmer både motor och kupe samt går även som hjälpvärmare när jag kör.           IP: ...[218.160]
Antal inlägg43 st
Postad/Inlagd2012-02-09 12:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
bmw 740d e65 2003
pontiac catalina 1966
not to hijack.

vet ni om det fungerar så på min e65 740d ?
jag har orginal webasto värmer den abra cupen?

fick nyss byat batteri och vet inte hur länge den går om den får stå på har
den någon tid när den stänger av sej själv?
på allt anant jag haft ahr det varit 30 eller 60min

har dessutom ingen värmemätare så blir min motor varm eller ej ?           IP: ...[102.250]
Antal inlägg3.016 st
Postad/Inlagd2012-02-09 12:52
Anmäl svaretAnmäl svaret
F11 530dA
i3
gto80: Har du trixat med ventilen? Annars värmer den endast ett litet kretslopp (kupe) tills motorns kretslopp blivit varmt. Härefter kopplas de två kretslopp ihop.           IP: ...[143.194]
Antal inlägg19 st
Postad/Inlagd2014-01-03 20:08
Anmäl svaretAnmäl svaret
320d Touring -08
Tjena. Lyfter tråden lite.

Har just blivit ägare till en 320d -08. E91.
Vill också lura bypassventilen och få motorvärme. Är det samma tillvägagångssätt som på E60?
Ventilen, är det den som sitter på insidan av höger fjäderbenstorn? Slangarna går i varje fall dit.

Det går ju ett antal kablar dit. Antar att två är till ventilen och två till cirkpumpen i så fall. Vilka är vilka?

Det har varit milt än så länge, men här uppe blir det kallt, förr eller senare, så jag är tacksam för hjälp!

//Fredrik           IP: ...[.184.34]
Antal inlägg689 st
Postad/Inlagd2014-01-05 18:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
520d -11 (F11)
318dA Touring -11 (E91)
320i -01 (E46)
fretchi:

Jag har letat en lösning även jag. M-bilar i Västerås säger sig inte ha någon lösning för att få dieselvärmaren att värma annat än enbart kupén.

Det som jag nu kommer att skriva här efter är till största del baserat på mina egna teorier så jag kan MYCKET VÄL vara "HELT UTE och CYKLA" :P

Jag har jämfört bilder tagna från realoem föreställande systemen för 530 -06 (LCI och preLCI ser lika ut) och min 316d -10.

Enligt bilderna så har jag kommit fram till att de olika kretsarna borde se ut som följande högst förenklade bild visar.

[URL=[LÄNK]

Kretsen för 530 tycks vara väldigt enkel att få så att hela kretsen med motor, dieselvärmare och element blir i serie.
Lika enkelt ser det inte ut att vara på våra bilar.

I systemet på 530 så finns det en ventil som heter vattenventil, den TROR jag reglerar flödet till värmeelementet för att reglera temperaturen på detta. Denna ventil "finns inte" på min 316d. Istället så TROR jag att denna ventil sitter ihop med omkopplingsventilen för om du tittar på bilden nedan så ser det ut att vara två ventiler i samma enhet på min bil. Det "torn" som 5 pekar på är antagligen omkopplingsventilen och det högre "tornet" bredvid är troligtvis vattenventilen som på 530 är en enskild enhet.
Den röda pilen i den första bilden jag länkade pekar på den anslutning på ventilenenheten som vattenventilen antagligen sitter på.

Hur omkopplingsventilen fungerar och hur flödet kopplas om vid olika situationer på min bil har jag för avsikt att ta reda på. Det är dock snålt om tid fram till på onsdag då jag ska utomlands så jag får se när jag får tid. Kommer jag fram till något så ska jag försöka komma ihåg att dela med mig av informationen.

Off topic: Jag planerar för att annat projekt gällande dieselvärmaren, nämligen SMS-styrning. Befintlig fjärrkontroll kommer att användas och övriga elektronikdetaljer skall inköpas på eBay för mindre än en 5-hundring =) (det kostar enligt uppgift ca 10k att eftermontera original GSM-enhet)
Det största hindret är att jag måste lär mig programmera... Jag har lätt att förstå sånt men att lära sig på egen hand blir en utmaning. Om intresse finns för detta så kan jag kanske skapa någon slags projekttråd.

Mvh,
Björn

IP: ...[.47.184]
Antal inlägg689 st
Postad/Inlagd2014-01-05 19:00
Anmäl svaretAnmäl svaret
520d -11 (F11)
318dA Touring -11 (E91)
320i -01 (E46)
För förra inlägget:
Bild 1: [LÄNK]
Bild 2: [LÄNK]           IP: ...[.47.184]
Antal inlägg19 st
Postad/Inlagd2014-01-05 19:45
Anmäl svaretAnmäl svaret
320d Touring -08
Kul med lite respons :)

Jag var ut idag och testkörde dieselvärmaren och kände på slangarna. Kom fram till att flödet borde vara som sådant.

[LÄNK]

Röd med omkopplingsventilen aktiverad, blå tillkommer när systemet är fullt öppet. T=tillopp från motor, R=retur till motor. (Notera att det verkar vara fel på bilden, var värmaren ansluts. Nu är det bara röda jag kunde känna mig fram till, resterande har jag antagit är såhär genom (någorlunda) logiskt resonemang.

Pumpen sitter efter omkopplingeventilen, jag har ingen pump nere vid värmaren (thermotop V).

Jag funderar på om man skulle kunna koppla så här:
[LÄNK]
Alltså kapar slangarna och kopplar ihop dem samt pluggar de oanslutna ändarna. Då skulle allting bli seriekopplat. Ventilen får sitta kvar, men är inte inkopplad.

PS. ursäkta mitt kladdande, touchpad är inte så smidigt till detta :)

//Fredrik           IP: ...[.184.34]
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2021 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 320i Coupé  -09
Pris: 105.000:-

BMW 320d xdrive  -16
Pris: 205.000:-

BMW 335D  -16
Pris: 300.000:-

BMW 530i LCI N53  -07