AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

Webasto dieselvärmare värmer bara kupe'n?

Visad 44.851 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg207st
Postad/Inlagd2011-10-18 15:30
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
997 Turbo -07
530 XD M-Sport -07
Köper mig en vinterbil imorgon, -07 530XD. Den har fjärrstyrd Dieselvärmare från fabrik.

Vad jag hört av BMW här på orten värmer den ej motorn, endast kupe'n. Det låter ju inte som en bra lösning, då vintrarna där jag bor kan det ju bli -30 tom -35 några dagar. Inte säkert bilen startar då...

Någon som vet en lösning så man får värme till motorn också? och pris på det?

Tex Audi har värme för motorn samt kupe'n.

Ett alternativ är ju att installera en Defa eller Calix el-värmare för motorn, men skulle helst vilja få funktionen via dieselvärmaren, då jag inte alltid har tillgång till el-uttag.

IP: ...[.100.79]
Antal inlägg3.883 st
Postad/Inlagd2011-10-18 17:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Har haft några bilar genom åren som har haft webasto värmare och vad jag vet så ska dom värma motorn också eftersom denna värmer ju kylarvattnet. Så konstigt vare det annars om den inte värmer motorn. Får inte ihop detta....
Däremot så kunde dom tidiga webaston på 90-talet endast värma motorn om man inte gjorde tillval för kupën!

MvH Bmw 4-ever
          IP: ...[190.183]
Antal inlägg4.913 st
Postad/Inlagd2011-10-18 20:45
Anmäl svaretAnmäl svaret
520d F11 -11
120i E88 -08
Peter: Jag tror det är fel. Hade fabriksmonterad Webasto bensinvärmare på ett par E39 och även senaste E60'n. Ingen av dem har värmt motorn, endast kupén. Minns att jag frågade BMW om det, de sa att det var så också, iaf på E60'n.           IP: ...[198.250]
Antal inlägg649 st
Postad/Inlagd2011-10-18 21:13
Anmäl svaretAnmäl svaret
F15 X5 4.0d
Har undrat samma men ingen som kan ge säkert svar blir nog till att dunka in en motor/kupe och ctek-laddare när de är dags för service..           IP: ...[.56.105]
Antal inlägg7.442 st
Postad/Inlagd2011-10-18 21:15
Anmäl svaretAnmäl svaret
E39 525i Touring M-pkt -04
Vad som värms beror helt på vilka förgreningar och backventiler som är monterade på slangarna mellan kupe och motor.
Man kan dela upp det så att den sitter "in-line" och värmer både och, eller så att Webasto-kupe eller Webasto-motor blir en egen slinga när bara Webastons cirkulationspump går.

Detta går att modifiera efteråt (förutom att slangarna ibland sitter illa till).

Det finns svagare varianter av värmare som kan vara lite klena att värme både motor och kupe, men i så fall skulle jag inte tveka en sekund att koppla så den bara värmer motorn!!

Det är ju bara att starta motorn så tinar rutorna på fem sekunder...           IP: ...[59.9.95]
Antal inlägg159 st
Postad/Inlagd2011-10-19 22:00
Anmäl svaretAnmäl svaret
535D GT -11
530D E61 -05
318D -11
Jag bytte min webasto förra året (inte billigt) har en e61 -05.
M-bilar i västerås sa att När kupen är uppe i temp fortsätter den värma motorn, jag får dock ingen värme till motorn. Det skulle kunna vara ytterligare en ventil som behöver bytas, men jag har inte kommit dit ännu.

En riktig BMW har fyra Pipor... // Henke           IP: ...[1.53.99]
Antal inlägg7.442 st
Postad/Inlagd2011-10-19 22:02
Anmäl svaretAnmäl svaret
Man kan köpa Webasto-värmare från ca 435 euro (Thermo Top Evo 4) och uppåt i Tyskland. För bara universalkittet alltså, ingen fjärrstyrning etc.           IP: ...[59.9.95]
Antal inlägg207 st
Postad/Inlagd2011-10-20 09:40
Anmäl svaretAnmäl svaret
997 Turbo -07
530 XD M-Sport -07
Marin849

Vet du något företag som modifierar webasto värmare så den värmer motorn också?

Vad kan det tänkas kosta?

IP: ...[.100.81]
Antal inlägg7.442 st
Postad/Inlagd2011-10-20 12:48
Anmäl svaretAnmäl svaret
Nej, tyvärr. Egentligen, alla firmor som kan montera värmare borde kunna hjälpa till. Det kan inte ta lång tid (några timmar). Dock behövs det ju eget tänkade och det är ibland en bristvara trots 1000kr/tim.

Arbetsgången borde vara ungefär så här
1. Förstå hur vattnet flödar i bilens originalsystem.
2. Förså hur vattnet flödar så som värmare är installerad nu.
3. Skissa upp hur det borde se ut för att det ska cirkulera även i motorn.
4. Byt ut backventiler/T-kopplingar etc för att realisera 3.

En duktig BMW-verkstad (som har tillgång till BMWs systembeskrivningar!) borde inte ha några problem med detta.

Det låter krångligare än det är, nyckeln är som vanligt att förstå vad man håller på med!
Diagrammen på realoem.com är mycket användbara, tillsammans med lite slughet så listar man ut det (t.ex. genom att köra max fläkt/max värme på tomgång så får man fram flödesriktningar genom att känna på slangarna. Detsamma när Webaston är igång osv).

Jag skulle tippa att du blir nog tvungen att engarera dig själv en smula om det inte finns färdiga anvisningar för modifieringen.
          IP: ...[157.234]
Antal inlägg9.982 st
Postad/Inlagd2011-10-20 13:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
Lustigt/snålt att Bmw valt att inte värma kylvattnet standard med webasto. Visst det fodrar en elektrisk vattenpump och någon ventil. Motorn är egentligen det första man vill skona vid kallstarter med flertalet minusgrader.

Volvo har dieselvärmare(Webasto) Standard på alla sina dieslar. För 500 kr får man ett tidur och därmed också en eletrisk vattenpump osv så dieselvärmaren värmer både kupe och motorns kylvatten. Funktionen är klockren och något jag aldrig kommer vilja vara utan på framtida bilar.

[LÄNK]           IP: ...[83.0.36]
Antal inlägg3.016 st
Postad/Inlagd2011-10-20 14:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
F11 530dA
i3
Den värmer endast kupén. Men när motorn startas blandas det varma vattnet från värmeväxlaren med motorns vatten och man uppnår snabbare driftstemperatur.

Lite mera info finns här: [LÄNK]

Jag har undersökt om det gick att öppna den ventil som stänger av vattnet från att flöda till motorn, men detta var väldigt bökigt enligt flera tyska E6X forums, då bilens elektronik är rätt så komplicerat.           IP: ...[143.194]
Antal inlägg3.883 st
Postad/Inlagd2011-10-20 14:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Men då har mina bmw haft både uppvärmning av motorn och kupen! Sen om de var modifierad från fabriken eller efteråt kan jag inte uttala mig.

MvH Bmw 4-ever
          IP: ...[167.118]
Antal inlägg7.442 st
Postad/Inlagd2011-10-20 14:39
Anmäl svaretAnmäl svaret
Wendtan: Webastovärmaren har en egen elektrisk pump.

Varför skulle det inte gå att kringå en ventil? Kräver bara någon som kan el. Man kan ju kringå systemet utanför styrdatorn så att säga, med relä etc.           IP: ...[157.234]
Antal inlägg3.016 st
Postad/Inlagd2011-10-20 14:54
Anmäl svaretAnmäl svaret
F11 530dA
i3
peter78w:

Har för mig att E39 värmde motor+kupé. Eftermonterade webasto värmer också motorn.

BMW har väl skippat det, då systemet som endast värmer kupén får upp tempen snabbare genom att endast värma ett litet slutet system, vilket drar mindre ström samt bränsle.

Marin849: Det ska tydligen vara någon givare som strular vid detta. Men kom gärna med förslag :)           IP: ...[143.194]
Antal inlägg207 st
Postad/Inlagd2011-10-20 15:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
997 Turbo -07
530 XD M-Sport -07
Låter som att det är rätt svårt/krångligt att få värme till motorn. Men om någon gjort det eller känner till någon firma som utför det så skulle jag vara enormt tacksam om någon tipsar mig. Tror det är för komplicerat för lokala BMW verkstan.

Tvivlar att bilen startar när det är -35. golfen jag har måste vara i minst 1 timme med el motorvärmare för att starta då. Utan m-värmare startar ej golfen vid ca -28

Antal inlägg7.442 st
Postad/Inlagd2011-10-20 15:31
Anmäl svaretAnmäl svaret
ursäkta att det här låter väldigt arrogant, men om man tar bort allt "skräp" så att webaston sitter i serie med ordinarie flöde mellan motor och kupeelement (som på E39) så kommer ju både motor och kupe att värmas.

Jag kan inte svara på frågan ang givaren då jag inte har någon e60 att experimentera med. Men om webaston är integrerad i Idriven och ventiler styrs av bilen måste man säkert fejka givarsignaler, och kanske även fejka resistans i ventiler så att den inte märker att man tar bort ventilen som stänger flödet till motorn (eller varför inte bara låta ventilen vara i luften...) . däremot går det ju alltid att koppla in en webasto utan att bilen vet om det, så att säga (som på e39).

Jag har kopplat in en elvärmare "in line" i min E39a. Jag nyttjar bilens egen elpump, för att inte klimatanläggningen ska tro att pumpen är trasig (har satt den via relä så att bäde bilen och min styrning kan starta pumpen) och därmed stänga av elpumpen har jag kopplat in några dioder och lämpliga motstånd så att den tror att pumpen alltid finns där och fungerar. övervakningen i just detta fall letar efter antingen kortslutning mot jord eller plus på nån pinne, eller om det är avbrott.           IP: ...[.210.57]
Antal inlägg7.442 st
Postad/Inlagd2011-10-20 15:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
ursäkta att det här låter väldigt arrogant, men om man tar bort allt "skräp" så att webaston sitter i serie med ordinarie flöde mellan motor och kupeelement (som på E39) så kommer ju både motor och kupe att värmas.

Jag kan inte svara på frågan ang givaren då jag inte har någon e60 att experimentera med. Men om webaston är integrerad i Idriven och ventiler styrs av bilen måste man säkert fejka givarsignaler, och kanske även fejka resistans i ventiler så att den inte märker att man tar bort ventilen som stänger flödet till motorn (eller varför inte bara låta ventilen vara i luften...) . däremot går det ju alltid att koppla in en webasto utan att bilen vet om det, så att säga (som på e39).

Jag har kopplat in en elvärmare "in line" i min E39a. Jag nyttjar bilens egen elpump, för att inte klimatanläggningen ska tro att pumpen är trasig (har satt den via relä så att bäde bilen och min styrning kan starta pumpen) och därmed stänga av elpumpen har jag kopplat in några dioder och lämpliga motstånd så att den tror att pumpen alltid finns där och fungerar. övervakningen i just detta fall letar efter antingen kortslutning mot jord eller plus på nån pinne, eller om det är avbrott.

Nån som borde kunna fixa detta är en konsult från konsultföretag, ingenjör med inriktning test och mät som normalt hyrs ut till testverksamhet hos fordons/lasbilstillverkare.           IP: ...[.210.57]
Antal inlägg8.957 st
Postad/Inlagd2011-10-21 22:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
XC70 D4 2015
Webasto kan modifiera tillsatsvärmaren att värma motorn: [LÄNK]

"Dieselbilförare sparar dubbelt!

Kör du en dieselbil? Då har du till och med två skäl att bli glad: Dieselbilar har ofta en fabriksmonterad ”tillsatsvärmare” som till ett mycket billigt pris kan göras om till en fullvärdig parkeringsvärmare. Halva parkeringsvärmaren är alltså mestadels inmonterad och betald.

Uppgradera till parkeringsvärmare
För dig som har en bil med en bränsledriven tillsatsvärmare har vi därför tagit fram "Thermo Plus" som gör den till en komplett Webasto parkeringsvärmare.

Hur fungerar systemet?
En Webastovärmare drivs via bilens bränslesystem så du behöver aldrig tänka på att parkera i närheten av ett eluttag eller hålla på med några sladdar. Du sätter helt enkelt igång värmaren genom att ställa in tiduret på önskad starttid.

Du slipper skrapa is från rutan och motorn skonas från slitage vid kallstart.           IP: ...[235.192]
Antal inlägg2 st
Postad/Inlagd2011-10-22 18:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
530XD Touring -06
BMWM_4ever

Den fabriksmonterade parkeringsvärmaren styr via en omkopplingsventil, placerad under vänster framskärm bakom innerskärmen, så att vid parkeringsvärme samt vid tillsatsvärmed (då motorn går) och motortemp. är lägre än temp på parkeringsvärmenendast lilla kretsloppet är inkopplat för att enbart värma cupen . Då motortemperaturen blir högre än i parkeringsvärmaren kopplar omkopplingsventilen så att det stora och det lilla kretsloppet blir ett enda dvs. värmaren går som tillsats till motorns varmvatten för att värma cupen.
Omkopplingsventilen är elektriskt styrd. Då den inte är aktiverad (strömlös) är de båda kretsloppen hopkopplade (den är aktiverad då värmaren går som parkeringsvärmare). Därmed ser vi att om man förhindrar omkopplingsventilen att aktiveras samt kör värmaren kommer både cupe och motor att värmas.
Så här gjorde jag: Tog bort vänster framhjul och dess innerskärm (innerskärmen är lite trixig att få loss/dit) lossade kontakten på omkopplingsventilen drog tillbaks kablaget med dess kontakt till motorrummet tätade kontakten på ventilen för att skydda den.
Återmonterade innerskärm och hjul, i motorrummet där kablaget nu finns med sin kontakt monterades en halogenlampa 12 volt 5 watt sockel typ G4
(sockel G4 passar direkt) i kontakten på kablaget (det gåt även att använda ett motstånd med motsvarande data).
Då lampan blir het måste den skyddas så att den inte kommer i kontakt med värmekänsligt material eller kan få kortslutning till jord om lampan skulle gå sönder.
Detta fungerar förträffligt på min 530XD -06 med fabriksmonterad värmare.
Kostnad 25 sek och en timmes jobb.
En mycket brutalare (men enklare) väg att gå är att kapa kablaget till omkopplingsventilen i motorrummet och där montera lampa eller motstånd direkt på kablaget via någon koppling.
Jag har inte fått värmaren att starta utan att ha denna falska "ventil" ansluten
Å andra sidan har jag inte försökt mer än en gång.

Då detta är en modifiering från original är det var och ens ansvar om något går fel och skada uppstår.

hälsningar BMW_4me och lyckatill

IP: ...[251.107]
Antal inlägg7.442 st
Postad/Inlagd2011-10-22 21:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
Tada! Då var det ju så enkelt som det "ska" vara. ;)           IP: ...[59.9.95]
Antal inlägg207 st
Postad/Inlagd2011-10-23 01:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
997 Turbo -07
530 XD M-Sport -07
BMW_4me:

Man tackar för instruktionerna!!
Men vet ej om jag vill ta på mig det själv, får väl skriva ut din beskrivning och visa en mekaniker :)
Du bor inte i norra Sverige? detta kan du nog tjäna pengar på att utföra, då det är förmodligen många fler än jag som vill ha värme till motorn..

Sida: 1 2 3 4 5 6 7 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2021 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 335D  -16
Pris: 300.000:-

BMW 530i LCI N53  -07
Pris: 135.000:-

BMW 320d touring m-sport  -14
Pris: 199.000:-

BMW Intressekoll Z4 2,5si  -08