Sida 1 av 2
|
|
---|---|
Har kollat igenom vinterdäckstrådarna, men det diskuteras inte så mycket hur de olika däcktyperna påverkar bilen. Väljer mellan nordiska eller centraleuropeiska dubbfria däck. Absolut inte runflat, och absolut inte dubbdäck. Ska monteras på original 18" (8" breda). Möjliga dimensioner är 225/50 , 245/45 och även 235/45. De kvalitetsdäck som jag hittat i dessa dimensioner är Nokian WR G2 Nokian WR A3 Nokian Hakka R Conti TS810 / TS830P Goodyear Ultragrip GW3 Samtliga utom Hakka R är (vad jag vet) centraleuropeiska. Nu vill jag ha era tips ang hur bilen blir att köra med olika vinterdäck som ni provat. Har tex Googyears Ultragrip + på E46an, och de är suveräna när det är snorhalt, men DSC-lampan blinkar konstant så fort man använder gasen om det regnar, även i 100km/h på motorväg. Min farhåga är att nordiska dubbfria blir för mjuka för en bil som trots allt väger 350kg mer..? | |
Har visserligen ingen F10/F11 men har ganska dåliga erfarenheter av Hakka R på en E90 325 jag hade förra vintern - den blev alldeles för instabil och vinglig på motorväg ffa när tempen låg mellan 5-10 grader. De är säkert kanon på riktiga vintervägar men det hade jag ingen chans att testa dessvärre. Mitt val skulle bli Conti TS-830, de är aldrig fel och klarar det mesta. Enda nackdelen är att de har ganska högt rullmotstånd. |
|
jag körde i vintras min 535d F11 med 18" Hakka 4 vill jag minnas att det var. Fungerade alldeles utmärkt! /Anders |
|
Hakka 4 är dubbdäck och de brukar generellt vara mer stabila på de flesta underlag jämfört med de mjukare nordiska friktionsdäcken. Så om även dubbdäck är ett alternativ tycker jag dessa oftast är bättre än motsvarande nordiska friktionsdäck. Dock blir som alltid ljudkomforten lidande när det gäller dubb... | |
Skall själv skaffa däck/fälg, men står mellan 17' 225/55/17 (BMW standard) eller 18' 245/45/18 (också BMW standard) 17' BMW orginal är så fruktansvärt fula, så det lutar åt 18, men vill samtidigt inte ha så breda däck..(tror jag)..... Det lutar år dubbdäck då vi har flera vinterresor per år.... Vad säger alla? |
|
Jag har Nokian hakka R rft 225/50 17" och kört dessa en vinter. Valde bort de centraleuropeiska däcken då jag kör 12 mil T/R till och från jobbet via småvägar, landsväg och motorväg upp till Stockholm. Vinteregenskaperna för däcket är bra för att vara ett dubbfritt. Tyst och lättrullat De negativa är stötighet med RFT samt att de är för mjuka vi forcerad körning vid torrt underlag. |
|
Bestöllde däck till E61:an igår och det blev dubbat, Conti Ice Contact 225/45-18. Har på mina E39:or kört dubbat, odubbat både nordiska och centraleuropeiska och samtliga typer har sina för- och nackdelar. Noriska odubbade funkar bra på vinterväg men är i regel väldigt mjuka och känns svajiga på barkmark...mycket DSC-blink. Centraleuropeiska känns nästan som sommardäck på barmark men de dagar då det är snö och is så funkar dom märkbart sämre. Dubbat funkar hyffsat bra på barmakr och mycket bra på snö och is och är i mitt tycke det bästa allrounddäcket men den ökade ljudnivån kommer man inte ifrån. En annan nackdel med dubbat är ju att dom inte är tillåtna överallt... ___ //Ulf |
|
Tack för svaren hittills, dubbdäck går bort för vår del av ett par anledningar, men främst då vi åker en del resor till alperna där de är förbjudna. Kristoffer var nöjd med Hakka R på E90 och Kenta ansåg dem för mjuka på vad jag antar var E91? Hm. Programmer > vilka nordiska resp. mellaneuropeiska dubbfria syftar du på? Många vinterdäckstester (bla TV Länk ) menar att det bästa centraleuropesika dubbfria (Conti TS830P) blivit väldigt bra numera. Någon som har sett test av vinterdäck i dimensionerna nämnda i första inlägget? Rätt ovanlig vinterdäcksdimension verkar det som. |
|
Ett test från förra året, 245/40/18 Länk Mvh Martin |
|
Jag som prioriterar grepp på asfalt tycker wr g2 är suveräna. På en tung bil går de riktigt bra. | |
HFR: I testet du länkar till så ges totalt 80p för vinteregenskaper och det bästa dubbdäcket får 78p och det sämsta dubbdäcket får 62p. Conti TS-830 får 38p. Skillnaden på dessa poäng är väl det som jag upplever som märkbart sämre på snö och is i min text ovan... ___ //Ulf |
|
Jag har kört med 17" Hakka R RFT en säsong. Otroligt nöjd, vågar nästan påstå att de tystaste och trevligaste däcken jag haft (inkl. sommardäck). Går nästan och längtar efter kommande däcksbyte ;) |
|
Jag har haft dem på F11án och det är inte så att de är mjukare än något annat nordiskt dubbfritt däck, de är stadigare och bättre än de Conti viking dubbfria jag hadde på min E91à. |
|
Tack för svaren, lite klurigt beslut, TS830P eller Hakka R. lutar åt att ge Hakka R en chans kanske. |
|
HFR: Nej jag var INTE nöjd med Hakka R på E90 under de omständigheter jag körde bilen :-) | |
Här har du Teknikens världs senaste test. Om du bor i skåne borde väl centraleuropeiska däck fungera bra för dina förhållanden. Länk |
|
Mer input från F10/F11-ägare önskas! Framförallt folk med HakkaR. Båda två som skrivit i tråden om HakkaR tycker att de är för mjuka. Men vågar man skippa säkerheten som ett nordiskt däck ger? Senaste erfarenheten med 1gen Nokian WR var som sagt en katastrof, men testerna talar ju för att de mellaneuropiska däcken utvecklats enormt sedan dess. Vad kör ni på? och varför? |
|
Frågan du bör ställa dig är om du prioriterar barmarksegenskaper och vattenplaningsrisk framför egenskaper på snö och is. Där har du de väsentliga skillnaderna mellan Hakka R och TS830. Hur ser din körcykel ut och på vilken typ av väg? Detta är mer väsentligt än vilken typ av bil de sitter på. På vår A3 blir det de nya WR A3...vi får se hur framkrafsaren klarar det när väl vintern kommer. |
|
Frågan är varför _någon_ prioriterar barmarkegenskaper framför isegenskaper på vintern - m.a.o. väljer bort dubbar. Så fort de saltar så smälter den skrovliga isen, blir vatten som flyter ut och fryser tillbaka till slät blank is. Där hjälper inget annat än dubb. Och detta är speciellt viktigt i Skåne där det ofta smälter och fryser om, även om de inte saltar. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
esadh - flera svar: 1. Man kör till platser där dubbdäck är förbjudna 2. Man kör i ett klimat där >90% av körtiden sker på barmark/blött underlag (men ej is) och anser att detta är mer avgörande än förhållandena för <10% 3. Man förstår att sänka hastigheten istället för att gasa på med argumentet "jag har ju dubbade vinterdäck" Återigen, odubbade är sämre än dubbade under vissa förhållanden, men de är inte obrukbara... ---- BMW CS #6212 |
|
Farsan körde Nokian WR på sin förra S80, han va nöjd med greppet men däcken va slut på 2 säsonger. Dock köpte han likadana till nya bilen. | |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.