AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 7-Serien ]

Farthållare 750, e32 -88

Visad 1.409 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg545st
Postad/Inlagd2011-09-25 01:43
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
750ial -88
Farthållaren till min e32 fungerar c:a varannan gång jag är ute och kör. Har läst i forumet att den ska ha en givare i bakaxeln.

Vad jag undrar är ifall farthållaren tar signaler från samma givare som till hastighetsmätaren (nr9 på bilden): [LÄNK]

I såna fall kan felet i min kärra knappast vara där eftersom hastighetsmätaren fungerar som den ska. Hade visserligen att glapp i instrumentpanelen men det visade sig vara ett glapp / oxid i kabelkontakterna som går in i instrumentpanelen.

Vart ska man fortsätta leta efter felet?           IP: ...[215.238]
Antal inlägg699 st
Postad/Inlagd2011-09-25 07:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
740iA -97
Kolla mek.tips           IP: ...[50.83.1]
Antal inlägg971 st
Postad/Inlagd2011-09-25 16:02
Anmäl svaretAnmäl svaret
750 IA 91:a med massor av cylindrar SÅLD
750 IA 91:a, reservdelslik
Volvo S80 04 Turbo, bruksbil

Volvo Amazon 70 i retro stuk.
Chevrolet Camaro 74 med mullrande V8
Kontakten nere vid bromspedalen kanske.
Går torkarna ner på intervall läge när du stannar, då vet du att givaren funkar.
Min farthållare är också lite dum, stänger av sig vid ca 90 km/h. Men på min beror det 100% på givaren i bakaxeln. Den tappar pulser då och och även hastighetsmätaren hoppar upp/ned.

//Mackan "fast i BMW träsket igen"           IP: ...[.61.118]
Antal inlägg545 st
Postad/Inlagd2011-09-25 19:36
Anmäl svaretAnmäl svaret
750ial -88
riku> Det finns en beskrivning, men den stämmer inte överens med min 750 e32.

$Marten> Tjena Marten. Ja, det kanske är läge att kolla upp den kontakten!
Sitter den högt upp på bromspedalen? Måste man bort med nånting för att komma åt den?

En annan sak också medans vi håller på. Tog in svärdet också nu ikväll för att försöka fixa problemet att fläkten allt som oftast bara vill gå på max fart. Ibland går det att reglera farten. Troligen glappkontakte eller relät!

Undrar vad det är för något som sitter med en blå och gul kontakt bakom svärdet och som går att dra ut? Har det med AC'n att göra?

Saknar för övrigt micro-filter på min -88(tyvärr)! :(

Fick igenom bilen i besiktningen nyligen iallafall. Killen som besiktigade sa att han "besiktigade efter årsmodell"! ;)
Han var nog på bra humör! Annars fanns det lite dropp från servon!

Hur går det med din kärra Marten?           IP: ...[.107.59]
Antal inlägg971 st
Postad/Inlagd2011-09-25 20:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
750 IA 91:a med massor av cylindrar SÅLD
750 IA 91:a, reservdelslik
Volvo S80 04 Turbo, bruksbil

Volvo Amazon 70 i retro stuk.
Chevrolet Camaro 74 med mullrande V8
Tjenare Theobald,

Kommer inte ihåg riktigt men kanske måste du skruva bort panelerna som är över pedalerna. Är en barnlek i alla fall.
Det det med blå och gul kontakt bakom svärdet är IHKA modulen. Bredvid gaspedalen har du även en grön och en vit kontakt. Dessa tillhör också IHKA modulen. IHKA modulen styr mycket riktigt bl.a klimatanläggningen.

Vad roligt att den gick igenom besiktningen, var det med blankt papper eller...

Min har väl rullat på nu i sommar utan några större bekymmer egentligen men finns ju alltid lite smågrejjer att göra så man behöver ju aldrig ha några fritidsproblem i alla fall. Har lite olje dropp från motorn. Rinner från oljepluggen. Blev så efter oljebytet förra våren. Är väl något skit under koppar packningen. Har fortfrande inte fixat centrallåset på förardörren, är något mekaniskt, den låser men orkar inte låsa upp.
Försökte i somras få igång AC:n men kompressorn ville inte starta och att det är ett jätte läckage någonstans, hela systemet blev helt tomt bara på ett par dygn.
Min skall in på besiktning nu i nov så vi fårr väl se vad dom hittar då.

Trodde nästan du hade gett upp. Det har varit så tyst från dig under en längre tid.
Har du blivit kvitt vibrationerna? Var det växellådskuddarna?

//Mackan "fast i BMW träsket igen"           IP: ...[.61.118]
Antal inlägg545 st
Postad/Inlagd2011-09-25 21:52
Anmäl svaretAnmäl svaret
750ial -88
Ok, ska kolla upp kontakten vid bromspedalen framöver. Har precis gått igenom lödningarna på "svärdet" och hoppas på att det går att reglera fläkten.

IHAK-modulen, det var något nytt för mig. AC'n funkar faktiskt på min. Fyllde på systemet för 2 år sen och det fungerar fortfarande som det ska. Det enda som inte funkar riktigt är den extra elkylfläkten bakom kylaren. Men har läst att det brukar kunna vara ett motstånd som fallerat. Den här fläkten blir också en senare fråga.

Borde inte vara svårt att få tätt vid oljepluggen. Räcker det inte med ny kopparpackning?

Nejdå, man får aldrig ge upp när man har såna här bilar! :D Men man får ta det lite om sänder. Har hållit på med annat största delen av ommaren, har
varit uppe i norrland och skrapat / målat en fritidsstuga.

Nej vibrationerna är kvar kring 1200 - 1500 varv, märks speciellt när jag gasar på. Men jag kör ändå. Vibrationerna känns inte kring 2000 varv och högre. Har inte kommit på vad det är. Har lite ventilknack också vid vissa varvtal. Så det är kanske något med ventilerna / ventillyftarna!?

Växellådskuddarna såg ut att vara hela. Köpte visserligen nya men orkar inte ge mig på att byta dom i nuläget. Svårt att komma åt också, ser ut som man kanske måste lossa på kardánaxeln för att komma åt dom.

Hoppas du har tur med besiktningen då. Min skulle kanske ha fått en ombesiktning men bes. killen menade att dom brukar "besiktiga efter årsmodell". Så äldre bilar kan dom se mellan fingrarna en del skavanker som inte har med säkerheten att göra. Så oljedropp o.dyl. går oftast igenom!           IP: ...[.107.59]
Antal inlägg545 st
Postad/Inlagd2011-09-26 19:01
Anmäl svaretAnmäl svaret
750ial -88
Det var riktigt knepigt att komma åt kontakten vid bromspedalen, Marten. Lyckades inte denna gången. Ovansidan var täckt med en panel som du sa och jag trodde det bara var att skruva bort de två clipsen bakom pedalen. Men så enkelt var det inte! Undrar om man kan se nåt i OEM-ritningarna?

Var ute och testade att synka gasspjällen sen. Körde upp i 5000 varv på ettan tre gånger och stod sen i 5 minuter på tomgång. Egentligen ska man stå i 10 minuter. Tyckte lådan var seg i E-läget på hemvägen. S-läget var det mera drag i. Konstigt om automaten ska påverkas av synkningen. Eller var det att man varvade upp till 5000 varv som påverkade den?
Vibrationerna kring 1200 varv tyckte jag hade avtagit lite efter synkning, men det få jag kolla upp sen igen. Kan ju ha varit inbillning!

Men jag funderar starkt på ifall det kan vara osynkade spjäll som skapar vibrationerna i motorn?

Vad innnebär det tekniskt sett om dom är osynkade och hur påverkas motorn av detta? MatsJ...?           IP: ...[58.8.82]
Antal inlägg2.231 st
Postad/Inlagd2011-09-27 08:13
Anmäl svaretAnmäl svaret
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Jo är dom osynkade så får ena cylinderbanken dra runt den andra i värsta fall. Så det kanske kan ge vibrationer. Se till att dom är smorda så dom inte går trögt någonstans. Jag brukar spraya WD40 in genom returfjädern och försöka sikta på axeln. Men lossar man gummibälgen borde man rätt enkelt komma åt att smörja axeln inifrån på bäda sidorna.

/Mats J           IP: ...[.129.54]
Antal inlägg545 st
Postad/Inlagd2011-09-27 09:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
750ial -88
Jag misstänkte att det är så det ligger till ang. synkningen, Mats. Nånting som kan bekräfta detta är när jag förra året testade "cylinderbankerna" var för sig. Då kändes inga vibrationer alls. Känns enbart när båda bankerna är igång samtidigt. Vibrationerna avtar sen kring 2000 varv.

Plockade visserligen isär dom för ett par år sen och rengjorde innuti, smorde upp med fett och såg till att kolen var ok, men jag hade aldrig på något WD40 på axeln, så jag ska prova det också. Har sen möjlighet att få tag på begagnad spjällmotor också till billigt pris.           IP: ...[132.114]
Antal inlägg545 st
Postad/Inlagd2017-09-04 17:45
Anmäl svaretAnmäl svaret
750ial -88
Felet var att nr. 11-Pull Rod i ritningen var utsliten och höll inte kvar växelväljaren i Driveläget, glappade vilket gjorde att ibland fungerade den, ibland inte!
[LÄNK]

IP: ...[161.250]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2019 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 523  -00
Pris: 7.500:-

BMW 330i m-sport  -01
Pris: 28.000:-

BMW 335 Diesel  -08
Pris: 79.000:-

BMW 540ia  -95