Med undantag för någon enstaka V8 diesel låter inte dieselbilar särskilt roligt, varken motorn eller avgassystemet. Även en V6 diesel knackar och för allmänt oväsen, dock tycker jag personligen att det är en självklar del av körupplevelsen att höra motorn arbeta och att det därför är bra att BMW inte överdriver i arbetet med att ljudisolera kupéutrymmet.
Men någon ljudupplevelse från avgassystemet som kan beskrivas som intressant har jag inte upplevt i närheten av en V6 diesel förrän jag såg ett test av nya A6 Avant 3.0 313 hk som är Audis svar på 535d. Första reaktionen var att bilen låter fantastiskt och jag frågade mig själv vem kommer inte att förföras av ljudet och välja A6:an framför 535d?
Dock visar det sig att det inte är rättvist att jämföra med andra motorer och avgassystem eftersom det sitter högtalare i avgassystemet utvecklade av firman Eberspächer som är underleverantör till bl.a. Audi. Undrar om tekniken även kommer till BMW och vad de konservativa entusiasterna i så fall kommer tycka?
313 hk, 650 Nm, 0-100 på 5,3 sek - 0,64 l/milen??? Och låter gudomligt, häftigt!
Högtalare är bara nästa logiska steg i evolutionen, även BMW har ju sina ljuddesigners samt diverse "ljudrör" och klaffar - Audi leder bara utvecklingen ett steg längre.. ;) IP: ...[111.176]
mats: När man pratar om "högtalare" i de här sammanhangen så är det inte tal om någon elektronisk variant utan om resonanslådor som leder och förstärker ljud dit man vill ha det. Sitter bland annat i VW Golf GTI i nuläget.
Nu är jag inte särskilt kunnig inom området, men jag tolkar informationen som att rör sig om elektroniska högtalare eftersom Eberspächer Active Sound även är avsedd för att kunna användas i elbilar/hybrider och för aktiv bullerdämpning.
fisker karma har väl oxå högtalare som avgasljud för en elmotor låter inte roligt.. vet inte vad man ska tycka men det är verkligen imponerande siffror.. skulle vilja ha en sån motor i en liten kaross.. en audi a3 3.0d eller en bmw 135d :D IP: ...[.30.197]
Högtalaren skickar väl motvåger för att få bort oljud i detta fall, det är ju ingen STEREOHÖGTALARE som sitter där för guds skull :)
Är ju samma princip som man har i hörlurarna på flyget idag, fantastiskt enkel och bra uppfinning, lär komma på fler bilar i framtiden, kanske även inne i kupen för att stänga ute väg och vindljud.
//RX300-03 och framför allt: 323i e21! IP: ...[177.208]
Skulle inte BMW använda någon sorts "sound generator" för de nya tråkmodellerna med 4cyl bensinmotor fast det står 528i på bakluckan?
Men ok, om jag som förare inte märker nån skillnad i vare sig gångkultur, gasrespons och insugs resp avgasljud så kan det väl få sitta en fyra under huven. Eller tio parallellkopplade briggs o stratton... Nu tvivlar jag iofs på att man lyckas med alla fyra kriterier. IP: ...[208.194]
Audi är duktiga på dieselmotorer, ta bara 4,0 tdi som sitter i A8an, 350hk och 850nm
ett jävla drag och oerhört skönt ljud.
Hoppa mycket på kommande 3serien för vår del. Det blir vår nästa familjebil. Gärna en 335d
Tror inte att aktiv ljuddämpning används i detta fall, tekniken är mer avancerad att implementera och behövs egentligen endast i kombination med mindre motorer som har sämre gångkultur. V8 ljudet kommer från högtalare i avgassystemet och är helt och hållet artificiellt.
Antagligen kommer samma alternativt liknande teknik till BMW inom en snar framtid. BMW, VW, Audi, Mercedes etc. har trots allt mycket gemensamt eftersom en stor del av utvecklingen sker mer eller mindre självständigt hos underleverantörer. T.ex. Night Vision som först nu finns som tillval till A6 kommer från Autoliv som sålt samma teknik till BMW i många år.
Eftersom "ljudupplevelsen" är extrautrustning till A6 tror jag dock inte att jag personligen skulle valt till ljudeffekterna när budgeten för tillval är begränsad. IP: ...[158.145]
Jag tycker det låter syntetiskt och väldigt överdrivet i dessa ljudklipp. Det ska ju inte alls låta sådär mycket när man står och tomgasar som i videon.
Men tyskarna brukar ju ibland gilla 4"avgas på Fiat Uno o. dyl så det blir nog bra...
Finns inga bra youtube-klipp på långvarig _fullgas_acceleration inuti och utanför bilen?
De borde utveckla samma teknik för insugsljudet också!!!
Det feta vrålet i avgasrören kan ju inte passa med motorljudet framifrån, eller iofs, det kanske inte finns något...
BMW sound generator var ju intressant (i Z4) men den var ej elektronisk. IP: ...[59.9.95]