AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
17.549

Gnisslande kupéfläkt E91

Sida 3 av 3
Kr
11
Kristian_sv
330i E90 -07
Gjorde bytet här om dan. Har tyvärr ej film på det då det var rätt trångt utan en telefon under handsfacket:D men processen är väldigt straight forward.
E90 2007a, PreLCI.

1. Ta bort luckan under handsfacket, Två skruvar, T30
2. Koppla ur lampan som sitter i luckan för att kunna flytta bort den och slippa ha den i vägen
3. Sitter en plasttab som måste tryckas neråt(mot golvet) för att få loss hela fläkthuset. Tryck ner plasttabben och skruva skruva moturs med handkraft så bör den hoppa loss.
4. Släpp hela fläkthuset neråt, kan vara lite plastdetaljer som slår i men går att bända dessa lite försiktigt.
5. Spraya överallt där axeln är direkt exponerad. Jag körde på Biltemas Silikonspray.
6. Montera ihop igen, kan vara småtrångt att få upp den igen men bänd undan plastdetaljer som är i vägen så ska det gå. Roteras in medurs tills tabben klickar i sin position.

Lo
1
Lostmoose
320d Touring E91 -12
Jag får väl bidra med hur jag löste oljudet på min e91:a.

Jag plockade bort kupéfiltret, fläktbladen och den övre delen av motorn blir då synliga genom ena hålet.
Jag droppade lite olja längst ut på en stålpinne hag hade till hands, en tjockare ståltråd borde funka lika bra.
Sedan lät jag det rinna längs pinnen, ner på axeln.
1-2 droppar bara.

Jag är medveten om att jag bara smorde ena lagret på det här sättet, men jag tänker att det är det som är mest utsatt.

Hittills har det varit tyst i en månad och jag har gott hopp om att slippa demontera fläkten för att komma åt även det undre lagret.

Hoppas det hjälper någon!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.