AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
17.548

Gnisslande kupéfläkt E91

Sida 2 av 3
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Har samma problem vid kall temperatur. Uppkom för en vecka sedan ungefär. Försvinner när bilen körts ett bra tag däremot. Undra om man inte smörjer skiten slutar den funka relativt snabbt?
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Nån mer som smort fläkten och kan beskriva demonteringen? Alltså hur man kommer åt fläkten på E90/E91. Spelar det roll årsmodell?
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Så, tog dryga timmen för mig, får se om den håller tyst nu med hjälp av lite smörja, annars blir det till o byta fläkt!
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Länken funka inte? Kanske bara funkar på PC sitter med telefonen nu.
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Märkligt, funkade innan, en Youtube video på demonteringen.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Funkar inte på iPhone iaf.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Funkar för mig från PC.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Håll på den så frågar iaf min IPhone om jag vill öppna länken i Youtube:-)
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Lite meckigt :-) Han tog ju bort ventilationröret är det svårt o få tillbaka? Sedan var exakt smörjer man?
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Nejdå, det syns tydligt hur det sitter när grejerna är väck, jag smorde liksom pinnen som går ner i motorn, kändes direkt att den snurrade lättare.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Vad smörjde du med? 5/56 håller ju en vecka sedan har det dunstat.
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Hm ja jag vet inte vad för smörja som är bäst faktiskt? Jag hade bara 5-56 att tillgå, tog ytterst lite eftersom den luktar, kanske siliconspray är bättre, ville prova iaf o se om det blev nån skillnad.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
JohanB eller någon annan vad smörjde ni med exakt? Lite svårt o smörja med bara en droppe tex från en 5/56 eller silicon spray flaska :-)
Mi
55
Millman
330 Xi A E91 Touring -06
Isetta -60
Hej
Länk
Ser exakt ut som orginal samma märke funkade perfekt, lätt att byta tar 15min bara att lossa handskfacket.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Tack! Men har redan sett att motorn går o köpa för bra pris i Tyskland. Tog en stund o hitta o fatta att det e två plast clip som håller motorn på plats :-). Den ena var ju a piece of cake den andra lite meckig. Då man var tvungen o böja den ordentligt o vrida motorn samtidigt. Det e ju inte direkt gott om plats. Man var ju livrädd för att plast clipet skulle gå av då som skrivet var tvungen o böja den ordentligt. Men det var ju inget svårt jobb. Kul när folk lägger tid o gör DIY.

Nån som har en aning om vart den kortare vänstra kabeln ska gå till? Skulle va kul o veta.

Några droppar motorolja på axeln,nu e den tyst som en mus.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Ah tror jag hitta vad kabeln har för funktion. Den e till för strömställare till bakluckan. Länk Nr:22
BM
9
BMW325iTouring
325i Touring -10
Jag har exakt samma "visslande" ljud på min kupefläkt (e91), ljudet kommer o går men låter ofta när jag bromsar lätt i nerförsbacke alt svänger vänster speciellt vid minusgrader ute... Så det blir till att lossa handsfacket och smörja axeln med siliconspray, återkopplar om jag lyckas fixa själv.
Mors,

Verkar onödigt att plocka bort handsfacket osv se video

Funkar det inte att smörja så va ju en ny motor inte så dyr heller faktiskt.
J-
534
J-A
325i T -08
Svårt att få dit fläkten utan att demontera handskfacket. Jag var rädd för att böja axeln när fläktbladen tar i.

Med tanke på det låga priset i Tyskland så är det bara att byta?

Bra guider i den här tråden! Jag har lite sporadiskt gnissel på min kupéfläkt (E90) och tänkte prova att smörja upp den, hjälper inte det köper jag en ny fläkt.

Gjorde ett halvhjärtat försök idag utan större framgång (fick halvt loss den men sjukt trångt) men i den här tråden finns det bättre guider och då gick det upp ett par ljus för mig.

1. Det bör bli betydligt enklare om man tar bort handsfacket först samt ventilationsröret.
2. Tydligen är det två clips som håller fast fläkten (?) jag trodde det enbart var ett.

Cirkulerar en del guider på youtube att byta kupéfläkt utan att ta bort handsfacket först, visst det kanske går men i just min E90 blir det trångt och jäkligt. Förutom sjukt obekväm arbetsställning med vänster hand. ;-)

Blir ett nytt försök i lugn och ro senare i veckan.

Att ta bort mugghållarna som den här personen gör borde väl vara onödigt? Varför? Kan man inte ta ut handsfacket annars?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.