|
|
---|---|
Hej allesammans! Har relativt nyligen gått från en 528i E39 '97 till en 525i E61 '06. Är än så länge väldigt nöjd, då bilen ifråga är än tystare än vad E39:an var. Har kört en del E60/E61 tidigare och en del har varit knirriga och knakiga i inredning etc, men har lyckats hitta ett exemplar som är mycket tyst. Emellertid, jag har det tvivelaktiga nöjet att vara begåvad med bra hörsel kombinerat med en pedantisk läggning och hatar missljud och oljud av alla de slag. För att komma till saken: Bilen är som sagt mycket, mycket tyst, men jag har helt nyligen upptäckt det första "missljudet", vilket är intermittent. När det tidigare varit kallt ute har jag inte hört några ljud alls, men har nu när värmen kommit upptäckt att (vad jag tror beror på) när bilen står ute i starkt solsken och solen skiner direkt på bakdelen och bakluckan, då hör man ett knäppande/knakande/ristande ljud från bagageluckan/rutan när man åker över ojämnheter. Det tycks dock som ljudet försvinner efter några kilometers/minuters körning. Någon som råkat ut för något liknande? Är det något man kan göra med listerna eller är det värmen som påverkar material i lucka eller glasrutan som gör att det här uppstår? Kan tyckas som ett litet problem, men då bilen normalt är knäpptyst, stör jag mig på detta när det väl uppkommer. Tacksam för tips och råd. Önskar alla en trevlig helg. | |
abstruse: Haha, det kunde lika gärna varit jag som författade inlägget ovanför. Är precis som du vad det gäller ljud och har exakt samma problem! "Felsökning" pågår och jag hade tänkt ta hjälp av någon i helgen som får köra och så parkerar jag mig i bagageutrymmet mer vässad hörsel! Det finns ju en del gnekande hårdplast i skuffen att välja på... Jag har en teori om att det kan vara luckan till golvet i bagageutrymmet som orsakar gneket (själva låset är plastigt och rackigt). Jag återkommer snart med svar hoppas jag! Trevlig helg på dig med! Mvh lloydan |
|
Lloydan: Å ena sidan beklagar jag att du har samma problem, men är å andra sidan glad över att vi är flera som kanske kan hjälpas åt med en lösning. =) Ser nyfiket fram emot feed-back från dig efter helgen. :) |
|
Hur gick det för dig, löste du mysteriet? | |
... en kanske lite dum fråga, men är du säker på att det är luckan och inte "kombirollon"? Den har låtit en del i bådas mina E61:or och jag kom på det själv genom att ta ur den och köra omkring utan bara som jämförelse - och plötsligt var det hur tyst som helst. ---- BMW CS #6212 |
|
Bra förslag, ska kolla. | |
För mig var det insynsskyddet som knakade är säker det som benämns som "kombirolla" tidigare. | |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.