|
|
---|---|
Hej! Söker en liknande vakumklocka till min BMW E3 3,0 Si. Finns varken hos BMW eller Mekonomen, försvann 1993 ur sortimentet. BOSCH 0280100145 Det går en slang in i denna pryl, och det är ett sug i denna slang som går in i "klockan" . Det sitter även fäst en kontakt med 4 poler till denna "klocka" . Ni som kan gamla BMW har säkert full koll på vad detta är? :) Kan man ersätta den med något annat? I min värld kan jag likna den med något som skall styra insprutet när bilen är kall. Någon som har ett bra tips var jag finner en sådan? (Förutom bilskrotar) Stort tack på förhand! Mvh Björn Markholm | |
Bosch 0280100115 är korrekt Bosch-nummer | |
Har du frågat: Länk Mats BMW CS #5847 |
|
Har faktiskt precis kommit hem med en likadan klocka som jag sökte, dock skiljer numret något på slutet. Jag hittade en annons på blocket och hade tur, hoppas jag har samma tur i morgon. Tack för länken, ska kolla där. Mvh Björn |
|
Inte säker på vilken årsmodell du menar. Tidiga årsmodeller med insprut av BMW E3 och E9 (D-Jetronic) är sällan att man hittar på blocket. Visst, har man tur så köper man isåfall tryckgivare tillsammans med original EFI enhet, för dessa är synkade ifrån fabrik. |
|
Hej! BMWn är från 1973. Det var en chansning, jag kan beskriva problemet så kanske någon vet mer vad som kan vara fel. :) I söndags spontanköpte jag en BMW E3 3.0 Si 73 av en bekant. I köpet ingick att bilen inte vill starta så lätt, att man får dra den länge på startmotorn. (10 minuter, ja jag vet att det inte bra) Enligt säljaren skulle det vara denna klocka som var problemet, men han visste inte. Den såg lite sönder ut på ena sidan iallafall. :) Till slut går den igång, först går den ej riktigt sedan bättre. Då är ej slangen ansluten till klockan, men kablaget. Man kan köra bilen om man ger gas sakta, upp till 3500 varv cirka. Sedan dör den. Om man stoppar en bult i slangen (suger tjuvlugt bredvid bulten) som det är sug i går den något bättre. Tätar man helt så dör den. Anslöt denna slang till den nya klockan (som jag köpte av en kille med ett större begagnatlager av BMW-prylar) när bilen var varm och bilen suckade till och gick på gissningsvis 200 varv och vill dö ger man normalt med gas så dör den, men om man pumpar rejält på gasen håller den igång. Jag är ej bilmekaniker men kan skruva litegrann och gillar den korta vägen till att lösa problem så länge det blir rätt, lämnar gärna iväg saker och ting till dem som kan det om jag själv ej kan lösa det. Men kan jag själv, då gör jag gärna det själv. :) Tänker ej göra något som jag ej kan återställa. Tändningskablar och rotor ser ut att vara bytt och nu har jag en ny vakumklocka. Någon som vill gissa vad felet kan vara? :) Jag gissar på tändningsproblem? Skulle vara kul att få igång bilen så att den går att besiktiga. Alla svar är välkomna! Nu borde det vara en ny rubrik på tråden... Tack på förhand! Glad Påsk! |
|
Fått ändrat rubriken. Någon som vet vad felet kan vara? Tändningsfel, fel på instprutningssystemet, får ej tillräckligt med bensin? Alla svar är välkomna! |
|
Har du följt tråden Länk ? Det handlar ju om samma motor som du har. Kanske något av det som står och hänvisas till där kan hjälpa dig. Per L |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.