Sida 1 av 2
|
|
---|---|
om 325d gör 0-100 på ca 7 sekunder nu med 204hk/430nm ... va tror ni man kommer kapa det till om man slänger i programvara ca 280-285hk/530-550nm ? tänkte eftersom A5 3.0TDI gör på 5.9 med 240hk original ... kommer man ner i ca 5.5 eller ? för mkt ... | |
Räkna med att den blir typ lika snabb som en 335d, så 0-100 på runt 6s ?? |
|
Eftersom optimeringen gör bilens acceleration mycket aggresivare så tror jag dem siffrorna Dejan nämner är nog rätt så rimliga. En original har lite "segare" drag trots bra prestanda jämfört med en mappad bil där man gör egenskaperna råare där man minskar på segheten och gör den skarpare istället. "Riktiga män kör diesel" |
|
Jag hade en 330dA e91 med steg 1 på. 325d har förutsättning att ge samma effekt i motorn som 330d. Med 330in körde jag 0-100 på 5.4 sekunder med halvrisiga bakdäck och kvartsmilen på 13.6 sekunder, mätt med Racelogic. Nya bakdäck hade säkerligen kapat någon eller några tiondelar. Flåklypa |
|
helt ok tid faktiskt 5.4 ... hade du automat eller manuell ? nja men jag räknade mest logiskt efter hur 3.0tdi på Audi har ... 40hk mer bara och nästan en sekund snabbare ... och ytterligare 40-45hk på det borde egentligen resultera i 0.5-0.7 snabbare tycker man ... carlee, den borde vara snabbare än 335 med tanke på effekt efter programvara vs 3.0tdi på vag bilarna ... |
|
Jag tror också på runt 6 sekunder. Kompisen körde på 5,8 s med 330d och ca 280hk. Jag körde på 5,3s med vinterdäck med min 335d som då hade 340hk och 720nm. Mätt med RL Diesel och automat är ingen bra kombination 0-100. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
jag har manuell i min ... men sjukt att en 280hk 325d gör samma 0-100 som en original 240hk 3.0tdi ... dvs 40hk gör absolut ingen effekt ? |
|
Som jag tolkar det så fick Flåklypa ner sin 330d till 5,4 s- 325d har kapacitet att nå samma tid. Audi A5 gör 0-100km/h på 5,9 s. 5,9-5,4 = 0,5 s. Jag tror nog inte du ska vänta dig mer än 0,5 s på 40 hk. Sen spelar mycket mer in, fyrhjusldrift, avsaknad av diffbroms, däck och vikt är ju andra viktiga faktorer. |
|
Fast Audis 3.0tdi är känd för att vara väldigt snabb för sin effekt, både orginal och trimmad: Länk Skulle välja en sådan framför en Audi S5 utan tvekan :) |
|
jo det är klart att det är mkt andra saker som spelar in också , inget snack om saken. men dom sista 40hk verkar ju vara ganska meningslösa isåfall ... visst går audis 3.0 SJUKT bra , min morbror har en med ca 290-300hk i sin , men tycker ändå man borde komma under 6 sekunder med samma effekt i en 325D .... |
|
Audin är grymt snabb i starten tack vare manuell och 4 hjulsdrift. 3.0 tdi är en av Audis bästa motorer. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
Ni får ju skilja VAG motorer mot BMW motorer. Audis 40hk extra vs 325d kan betyda väldigt lite om det skulle vara av samma jämförelse fast tvärtom. Det är ju såklart quattron som ger Audis 3.0 TDI den fina 0-100 tiden då hela kraften går ner i backen redan från början fördelat på alla 4 hjulen. En 325d utan någon som helst vikt på bakpartiet får inte ner lika mycket kraft, därför är det lite av en "orättvis" jämförelse. En mer rättvis hade varit mot en Mercedes som också är ren bakhjulsdriven bil. En jämförelse om det jag nämner att olika fabrikat tillverkar och får ut effekt olika jämtemot prestandan. Benz C-klass 350 CDI V6 motor 3liters HP: 265 Vrid: 620Nm 0-100km/h : 6,0s Närmast jämförbar är BMW 330d Rak 6 cyl Hp: 245 Vrid: 520Nm 0-100km/h : 6,1s Det är alltså ynka 20 hk som skiljer dem åt men hela 100nm till Benz fördel och ändå är skillnaden så liten som 0,1s vilket är försumbar skillnad. Hoppas mitt inlägg var förstående med vad jag ville få sagt :) "Riktiga män kör diesel" |
|
Hej igen, Jag hade automat och det är en helt ypperlig kombination för att nå en bra 0-100 tid enligt mig. Den gjorde som sagt 0-100 på 5.4 sekunder med dåliga RFT däck i bak, finns logg på det. 325an ger ju samma effekt som 330 så varför ska en sådan inte kunna nå samma tid? Flåklypa |
|
En trimmad (290hk) 325d ska vara jämförbar med en orginal 335d. Om den senare gör 6.1s 0-100, varför förväntar man sig att den trimmade 325d skulle vara snabbare än så? Audis quattro gör den blixtsnabb i starten, och det kommer man inte ifatt förän långt upp i fart, typ 150km/h. |
|
Marin, Därför att 325d och 330d har exakt samma motor. Och kan man få en 330dA med Steg 1 att göra 0-100 på 5.4, varför skulle inte en 325d kunna göra det då? Dessutom är tiden uppbackad flera gånger med liknande resultat. Flåklypa |
|
Du blandas äpplen och päron igen. En 335d har för det första 2 turbon vilket kan knuffa på rätt bra. En 325d och 330d har samma motor som Flykåpa säger och det är mycket mjukvara som skiljer dem original men knappast mycket mer än så. En 325d och 330d har en turbo som man laddar, en 335d har två som variabelt skjuter iväg. "Riktiga män kör diesel" |
|
Så vilken är snabbar? En chippad 325/330d eller en orginal 335d? 0-100 0-160 0-200 |
|
Jag förstår inte riktigt din poäng Herr Bayer. | |
Inte jag heller hahaha Ber så mycket om ursäkt, jag tänkte på något helt annat...sorry. Jag rörde ihop det i i huvudet med chippad 335d, men det rör sig om original 335d mor 325d-330d. My bad, sorry. Så jävla jobbigt att man inte kan redigera sina inlägg som man kan på många andra forum, men inte här "Riktiga män kör diesel" |
|
Teoretiskt borde en chippad 325d-330d ligga likvärdigt med 335d då denna ska enlig spec göra 6,1 (?) sekunder 0-100. "Riktiga män kör diesel" |
|
....i praktiken gör den 5.4 punkt. Dock med lite mer effekt än vad trådskaparen anger i sin första post men fortfarande endast med mjukvara. Flåklypa |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.