AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
563.854

Vi som har problem med F10/F11

Sida 5 av 49
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Jag har problem med insynsskyddet. Ibland vill det inte åka ner riktigt.
Då kan man inte på något vis låsa fast det nerfällt så man slipper insyn. Lite småtrist.
På min bil måste man hålla in knappen för utfällning av dragkroken under hela utfällningen. En bekant med en 2011 menar att på hans bil trycker han bara en gång per in eller utfällning.
Vad är korrekt?
iM
149
iMike
550i GT -10
BMW R nineT -14
MB E 430T -02
Trycker själv bara en gång per in och utfällning.
Jag måste hålla in knappen under hela utfällningen medan det räcker med ett knapptryck för infällning
Vo
94
Von Dust
520D F11 -11
En knapptryck för utfällning, en knapptryck för infällning. Kan det finnas skillnad i utföranden?

En annan konstighet jag märkt med min bil. När man bromsar lite tvärt kommer det som en dunk från bilen. Precis som att något smäller någonstans när bromsarna kniper åt. Bromsar man normalt hörs inget. Men tar jag i lite hårdare, kommer smällen.
Idag pratade jag med en kille med en ny 535:a D F10 och han har märkt samma oljud i sin bil vid hårdare inbromsning.
Skulle gärna vilja höra om någon av er märkt likadant från era bilar innan jag åker till BMW igen.
Vo
94
Von Dust
520D F11 -11
Ju kom på en sak ang. dragkroken.
En gång stannade den mitt i utfällningen och det hjälpte inte att trycka på knappen igen. Då startade jag bilen och tryckte på knappen igen och det gick hela vägen.
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Då är det garanterat något som ändrats från modellår 2012 som ni kanske får in når ni får ny programvara. Lite bökigt är det, särskilt infällning då man inte vet hur länge man måste hålla in knappen eftersom man inte ser när den växlar till grönt då det är klart. Släpper man knappen och trycker på den igen börjar den åka ut.
Det är nästan så jag känner att en vanlig löstagbar krok hade varit smidigare och snabbare.
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
E61-08 har bara ett tryck för in och utfällning. Kan dock endast ske när bilen är avstängd.
Karl-Hilding
Jag måste hålla knappen intryckt till det lyser grönt.
Alltså el-dragkrok.

Fr
1.078
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Låter lite bökigt att hålla inne knappen med tanke på var den sitter. Om du har igång tändningen borde du kunna se på infodisplayen när den är helt ut- eller infälld eftersom denna varnar med röd text så fort kroken inte är i något ändläge. Denna varning släcks så fort ändläge nåtts ( inte heller så smidigt men du slipper i allafall fundera på om du släpper knappen för tidigt) Jag har för övrigt ny programvara från 201110 men har fortfarande bara ett knapptryck.
Karl-Hilding
Nu har jag ju en E60...
Vo
94
Von Dust
520D F11 -11
Ingen annan som har märkt klonk/dunk från bilen när man bromsar lite tvärt och släpper direkt efter?
Be
204
BeemA
G30 520dx M-Sport -18
Jag har inget klonk eller dunk när jag bromsar...
Vo
94
Von Dust
520D F11 -11
Ok, tack för ditt svar BeemA.
Idag körde jag ganska mycket och testade några ggr. Om jag ligger i 50-70, märks det mycket tydligt. Om en bil framför mig bromsar och jag tvingas till en kort och tvärt inbromsning utan att stanna helt så hörs det dunk det precis när bromsarna kniper åt...
Det låter inget om jag trycker bromspedalen normalt/försiktigt och släpper.

Så bromsa tvärt och släpp direkt. Då hörs "oljudet" hos mig.

Jag åker nog till BMW på måndag.
Fr
1.078
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Har fått byta en spjällmotor till klimatanläggningen då den plötsligt började strypa lufttillförseln när ac:n jobbade som hårdast
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Mitt insynsskydd till bagageutrymmet lever sitt eget liv.
Ibland åker det inte ner helt utan enbart 70% och lämnar en stor glipa så man ser rakt in.
Riktigt störande. Då går det inte heller att manuellt få den att stanna nere.

Dragkroken vill ibland vare sig ut eller in utan klonkar bara till och blinkar rött.

Frågan är om BMW Motorrad har varit inblandade i F11 utvecklingen med sitt tillkrånglande i onödan.
He
336
Henke77
520xd,IE Touring, 2019
i3s- 2018

Jag har vibrationer i ratten mellan 100-140km/h, bilen har varit inne och de har kontrollerat däcken/fälgarna och balanserat om dessa utan förbättring, någon annan som har liknande symptom? Verkar som om många på tyska och amerikanska forum upplever samma sak.....

Ji
63
Jimmy2626
AW 520dAM-2013
Henke77,
Det är nog det vanligaste bekymret med F10/11.
Be din handlare balansera 4 hjulsinställning, hjälper inte det kräv däckbyte, misstänker att du har 18 el 19" RFT.
Som sagt finns hur mycket som helst att läsa om just detta på div forum..
He
336
Henke77
520xd,IE Touring, 2019
i3s- 2018

De har redan balanserat hjulen, de tror på bromsskivorna....
Jag har 19' M351 med RFT eller vad fälgen nu heter, jag har egentligen bara sagt att det spelar ingen roll vad det är för fel, bara de löser det.... Otroligt störande på en 600' bil.....(hade väl varit lika störande på alla bilar, men man förväntar sig inte dessa problem på en såpass dyr bil).........

Ji
63
Jimmy2626
AW 520dAM-2013
Henke,
En bekant hade exakt samma på sin, tre besök hos verkstad, till sist byttes bromskivorna och naven samt att det blev Dunlop istället för Continental (kan ha varit tvärtom gällande däckmärkena)

Min F11 byggs nästa vecka, lev Augusti 1 - hoppas inte få samma elände också en bli för 600´kommer inte acceptera det minsta.
He
336
Henke77
520xd,IE Touring, 2019
i3s- 2018

Ok, blev hans bil bra sedan? Har Goodyear däck idag, kan varken säga bu eller bä om dem.....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.