AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
562.910

Vi som har problem med F10/F11

Sida 49 av 49
mc
200
mcan
535i Touring -11
540iA -95
Ahaa, det är nog bara den här ringen Länk

Visa användare
142
bondenpaavo
F11 M550d Imolarot -14
Ringen. Hur pass viktig är denna ringen och vad nytta gör den?
mc
200
mcan
535i Touring -11
540iA -95
Det verkar bara vara en distans. (Vilken borde göra bilen högre).
Jag köpte en dunlop (där den var inkluderad den var också väldigt lik den som satt där original). Påsarna såg rätt olika ut, original var mycket större. Oklart om det är för att gummit tänjts över åren (otroligt) eller om den nya bara var mindre. Men jag inbillar mig att den nu är lite fastare i fjädringen. Inte helt orimligt att nytt gummi är hårdare än gammalt, men jag bytte bara ena, så det är nog svårt att säga om det bara är fantasier.
Visa användare
229
Leif L
X3/F25 30d -11
X3 20d -08
528iA T -00
528i -97
K 1200 RS -98
F 650 -95
Jag läste ett antal inlägg på sidan 48, dvs föregående sida, och blir skrämd över potentiella kostnader!
Jag kör nu med en 2011 X3/F25 30d 25.100 mil, 24,600 vid inköp i januari 2023,men har en 2008 X3/E83 i reserv.
En hade ovan en EGR-ventil på n47 motorn som fastnat i öppet läge, väl.
När jag bytte motorolja i våras hade EGR-ventilen också fastnat, och bland alla felkoder så fanns det en som indikerade att ventilen fastnat i endera läget, och att ha googlat en del antog jag att det var EGR-ventilen som fastnat.
Då tog jag av plastlocket på ventilen och kunde konstatera att den kärvade, eller inte rörde sig.
Sedan petade jag på den, smorde den med någon spray som tål några hundra grader.
Efter det har det inte varit något problem, men den behöver ju tas bort och rengöras, så skall den väl hålla 15.000 mil till.

Sedan var det väl fördelnings lådan...
Jag är inte helt säker på hur den ser ut inuti, men t ex i 2008 X3 är det ett plastdrev som brukar tappa kuggar först.
Då demonterar man den sk aktuatorn, öppnar den, snurrar kugghjulet 180 °, dvs ett halvt varv, rengör, fettar lite, på med "locket" och monterar tillbaka aktuatorn. Ett problem är löst, annars kostar ett plastdrev ca 100 kr.
Visa användare
229
Leif L
X3/F25 30d -11
X3 20d -08
528iA T -00
528i -97
K 1200 RS -98
F 650 -95
Eftersom jag inte klarade av att öppna ovanstående inlägg så fortsätter jag här...
Vad finns det i dessa fördelnings lådor (i huvudsak)?
Det finns ett kopplingspaket som nämnda aktuatorn trycker ihop för att koppla in framaxeln.
Kraften mellan axlarna överförs t ex i 2008 X3 med en kedja. I andra modeller är det bara kugghjul.
Hur mycket är det egentligen att reparera? Det är inte så mycket faktiskt, men öppnas den så byts ju några lager och packboxar, förutom att jag skulle gissa att kopplingslamellerna är utslitna, för tunna. Nu är det ett exemplar till salu på Blocket för 5.000 kr.

Sedan var det väl problem med växellådan!? 8-vaxlade automaten 8hpxx (min 70)
Först och främst skulle det gälla att byta olja i den typ var 8.000 mil enligt en del verkstäder i Tyskland. Kan göras på olika sätt.
Sedan skulle det gälla att hålla reda på oljetrycket för de fem olika kopplingspaketen och kanske växlingstiderna.
Som exempel har jag ett värde på ca 370 (tror jag) mbar (millibar). Växlingstiden i millisekunder kommer jag inte ihåg, ca 30 kanske.
En annan koppling har trycket ca 270 mbar. Tror att det är kopplingarna E resp D.

Jag kan inte känna att det är något som helst problem med lådan, men jag har alltså inte läckage.

Tanken är alltså nu så småningom att ta ner den sk valvebodyn, som sitter i oljetråget på lådans undersida. Byta ut alla packningar och O-ringar. Eventuellt också solenoiderna (nio stycken tror jag det är), eller bara byta de båda O-ringarna på solenoiderna. Solenoider är typ av ventiler.

Jag hoppas att lamellerna i kopplingspaketen inte är för slitna, vilket betyder att lådan inte behöver plockas isär.
Jag har förstått att de flesta körs tills den "havererar" (lite överdrivet sagt).
Om minst en växel inte går i är det helt enkelt bara en solenoid som kärvar främst beroende på att oljan inte har bytts. I vissa fall kan det tydligen räcka med att byta olja.
Om man får problem efter en sk spolning, så har helt enkelt "smuts" fastnat i solenoiderna.
I kopplingspaketen är varannan lamell inte av metall och det är partiklar från den icke metalliska lamellen som bildar det jag kallar smuts. Det anses att denna smuts sliter på O-ringar och åstadkommer läckage och det är därför som ett oljebyte "i god tid" skall göras.
Jag tror att O-ringarna, 18 st, till solenoiderna kostar ca 100 kr.

Rent allmänt om "skötseln" kan man säga att man skall köra försiktigt, och ju mera hk och vridmoment man har i motorn, desto försiktigare skall man köra för att undvika att kopplingarna slirar. I annat fall får man lätta på bankkontot. Det finns lådor som havererar efter 10.000 mil...

Eftersom 8-växlade lådan lägger i femman i min X3 med 258 hk och 560 Nm vid 40 kmh, så betyder det att växellådan vandrar mellan växlarna hela tiden i stadstrafik. Med tanke på slitage i kopplingarna.
Sätter i åttan vid ca 85 kmh.

Köper man en BMW med 30d/N57 motorn och ca 25.000 mil, kan man samtidigt lägga undan pengar för att köpa reservdelar (från Tyskland, på daparto.de ser man var man får dem billigast i Tyskland. Originaldelar har jag köpt från en BMW handlare i Passau, Bayern, som har 485.000 kunder...) för ca 40.000 kr. Jag tror att många BMW kan gå rätt felfria till ca 25.000 mil, men mellan 20 och 25 tusen är det skäl att byta en hel del grejer, så att inte en billig sensor förstör t ex katalysator-dpf-kombon. BMW är känslig för detta med "rätt" underhåll i rätt tid.
Se
49
Selan92
520D Touring -15
Tjena. Någon som fått denna felkod?
480DA0 discharge valve: short circuit to B+ or line disconnection.

Den har varnat för nedsatt chassifunktion på displayen men det kommer bara ibland.
Ibland har bilen varit lite lägre en vanlig på höger sida men bara några centimeter. Och hux flux kan den vara tillbaka på rätt höjd
Tu
3
Tuncer17
BMW 520D 2013
Tja!
Är ny på detta forum och även ny ägare till en f11 (2013 520D 26900 mil). Jag vet att kamkedjan är ett stort och vanligt problem på dessa så jag är lite brydd om den låter som den ska eller inte. Filmade på hur bilen lät vid kallstart. Någon kunnig som kan kika?

Länk

Mvh
Hej Tuncer,

Tycker inte att jag hör något men det är en kort klipp.

Testa att filma mot vänsterhjulet och lite längre.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.