Sida 48 av 49
|
|
---|---|
100 000? Förra f11:an körde jag till 16500 och det jag bytte på den förutom däck var luftbälgarna bak vid ca 10000 mil, samt yttre drivaxeldamask höger fram vid 16000 mil. Hmm det var nog dyrt med bälgarna då jag lämnade in bilen på BMW för det. Bilen hade aktivt chassie så var lite osäker på vilken typ av bälg jag skulle ha. Men jag la nog inte ut mer än 25000kr totalt på rep. Köpte den när den hade gått 7700 mil. Även den var en 530 xd och den motorn håller vad jag vet ganska bra jämfört med tvålitersmotorn. Sen byter jag alltid Motorolja innan 1500 mil trots att jag i stort sett bara kör landsvägsmil. |
|
Jag räknar så här, 20-30 tusen mil, rasel från kamkedja och fördelningslåda. Utbyte fördelningslåda 30 tkr mest matrialkost. Byte av kamkedjor. 40 mantimmar på 6 cyl aut. Bilen upp på lyft, lossa drivpaket m,m motorn ur neråt sen öppna bakkant av motor, byte kedjor/spännare/släpskor m,m. Tot 50-70 tkr beroende på var och hos vilken verkstad. N47 med manuell går att göra billigare själv hemma om man är händig och har någorlunda resurser. N57 kräver motor ur och proffsverkstad. Tyvärr så det är en liten tröst att N57 håller längre pga jämnare gång hos motorn m,m för det kommer på den med och när det händer blir det dyrare och mer invecklat att byta. |
|
hur vanligt äre att n57 rasar kedjan? trodde att den höl mycket bättre alltså ska vara sällan nått händer me den. n47 däremot är katastrof, kollegan på jobbet hans 2013 f30 n47 rasade kedjan. En till kollega med en f30 2.0 b47 xdrive hans bakaxel dog vid 7000mil. obs att ingen av dom lekte me sina bilar och dom va båda välservade. båda hade tur att deras kostnad gick på handlarens nota eller försäkring tack o lov. | |
100kSEK är kanske lite mycket men mellan 50-100' kan man nog räkna med. Lite länkarmar, luftbälgar och kompressor om man har otur, drivknut, om automat oljeservice med tråg på den, turbo börjar kanske bli sliten och kan behöva bytas + annat smått och gott. Skall man göra allt på BMW lätt 100', ej originaldelar annan verkstad kan man klara sig rätt många tiotusen under. |
|
We 1.942 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Har inte reparerat min F11 520D en enda gång på lite över 3 år och 4,5K mil, den är från -12 och har gått 11,7K mil. Endast service, bytt bromsar och däck för att de var slitna. |
Jag hade en manuell F11 520d från 2014 på 11000mil innan byte. Jag hade då fått byta kompressor nivåreglering, koppling, EGR ventil och kylare men den tog BMW. Nu kör jag MB E220 från 2019. |
|
Hej på er! Skulle behöva lite input och råd av er som kan! Kikar på en 520d touring xdrive från 2017, som gått 23000mil. 1 ägare som kört i tjänst. Ser förjäkla trevlig och välvårdad ut och har bett om att ta del av all servicehistorik. Men tänkte höra vad jag bör fråga och hålla ögonen efter. Kända fel? När bör något bytas osv. Oerhört tacksam för all hjälp. /Zaxen |
|
Hej hörrni Jag har fått upp en felkod lite sporadiskt på sistone men mer ofta än inte senaste veckan. Det kommer upp begränsad chassi funktion fortsatt färd möjlig. Är detta något som någon känner igen och har en ide på vad det kan vara samt vad vi pratar om för peng för att åtgärda? |
|
We 1.942 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Brukar vara något med luftfjädringen bak. Sjunker den i någon sida bak när bilen har stått över natten? |
Japp på ena sidan. Har bytt luftbälg på höger sida och ska byta på vänster där den sjunker just nu. Men när man startar bilen så pumpar den upp och håller rätt nivå | |
Halloj igen. Återkoppling från tidigare inlägg. Båda bälgar är bytta samt kompressorn för ett par månader sedan. Begränsad chassifunktion har återigen kommit upp.. Nån idé innan jag kör detta kräket till skroten? |
|
Första inlägget här på forumet så tänkte dela med mig lite av mina erfarenheter av min f11. Köpte en 2012 f11 sommaren 2017 och jag har varit väldigt nöjd fram tills nu. Fram tills november 2020 så gjorde jag bara vanlig service och bytte skivor och belägg runtom slitage delar så inget konstigt. Sen fastnade egrventilen i öppet läge hemma på infarten en dag så bilen fick bärgas, tror det gick på cirka 6-7 tusen att byta på verkstaden. En månad senare så går turbon, kostade 17 på samma verkstad att laga. Sen har bilen gått bra i ett år ungefär fram tills november 2021. Lämnade in bilen på oljeservice och åkte till Stockholm över helgen, en resa på 60 mil fram och tillbaka. Ungefär 4 mil hemifrån på vägen hem varnar den för lågt oljetryck, bara ringa bärgare igen. Pratar med verkstaden och dom konstaterar att oljepumpen är skrot och även kedjan behöver bytas för att den är i riktigt dåligt skick och vipparmar har knäckts. När allt är bytt och dom provkör ser dom att det är an spricka i ventilkåpan och det läcker olja. Allting gick på 41 tkr. Får tillbaka bilen i början av december kör den ett par mil för att känna hur det känns, inga konstigheter. Dagen efter ska vi åka till svärmor, hinner åka 5 mil så varnar den för störningar i växellådan och senare drivlinan. Bärgas tillbaka till verkstaden och dom konstaterar att lådan behöver bytas och det går på 27tkr Så lite drygt 100 tkr inom loppet av ett år. Bilen hade gått 16 när jag köpte den och 22 nu. Hade tidigare en Saab 9-5 Aero som jag bytte olja på var 1000 mil och den slog över till 38 000 innan vi gjorde oss av med den utan några större ingrep. Vet inte om det är jag som har haft sjuk otur eller om det här är den sämsta modellen BMW släppt. |
|
Första inlägget här på forumet så tänkte dela med mig lite av mina erfarenheter av min f11. Köpte en 2012 f11 sommaren 2017 och jag har varit väldigt nöjd fram tills nu. Fram tills november 2020 så gjorde jag bara vanlig service och bytte skivor och belägg runtom slitage delar så inget konstigt. Sen fastnade egrventilen i öppet läge hemma på infarten en dag så bilen fick bärgas, tror det gick på cirka 6-7 tusen att byta på verkstaden. En månad senare så går turbon, kostade 17 på samma verkstad att laga. Sen har bilen gått bra i ett år ungefär fram tills november 2021. Lämnade in bilen på oljeservice och åkte till Stockholm över helgen, en resa på 60 mil fram och tillbaka. Ungefär 4 mil hemifrån på vägen hem varnar den för lågt oljetryck, bara ringa bärgare igen. Pratar med verkstaden och dom konstaterar att oljepumpen är skrot och även kedjan behöver bytas för att den är i riktigt dåligt skick och vipparmar har knäckts. När allt är bytt och dom provkör ser dom att det är an spricka i ventilkåpan och det läcker olja. Allting gick på 41 tkr. Får tillbaka bilen i början av december kör den ett par mil för att känna hur det känns, inga konstigheter. Dagen efter ska vi åka till svärmor, hinner åka 5 mil så varnar den för störningar i växellådan och senare drivlinan. Bärgas tillbaka till verkstaden och dom konstaterar att lådan behöver bytas och det går på 27tkr Så lite drygt 100 tkr inom loppet av ett år. Bilen hade gått 16 när jag köpte den och 22 nu. Hade tidigare en Saab 9-5 Aero som jag bytte olja på var 1000 mil och den slog över till 38 000 innan vi gjorde oss av med den utan några större ingrep. Vet inte om det är jag som har haft sjuk otur eller om det här är den sämsta modellen BMW släppt. |
|
Låter ju som en jävla otur! Får iofs en mystisk känsla av att verkstaden bytt lite väl friskt... |
|
Har faktiskt förtroende för verkstaden och han/de har ett gott rykte. Allt som var trasigt är även dokumenterat med bilder som jag fick titta på när jag hämtade bilen. |
|
Då måste jag säga du haft rejäl otur. Jag köper ofta långmilare men har aldrig legat nära denna provkarta på dyra fel. Bara att beklaga |
|
Låter som en vanlig F11 i mina öron. Allbilsverkstaden hemma här förundras över alla veka Bmw-kontruktioner som genererar dyra fel åt kunder när alla garantier och maskinskadeförs upphört. Tyvärr mitt Bmw hjärta får ge vika åt hjärnan och välja ett annat märke. | |
Hej. Jag har problem med vibrationer i mina bromsar. Om jag bromsar med väldigt lågt tryck är det ok, lågt till medel/hårt vibrerar på ordentligt, hårt avtar vibrationerna. Jag tycker det är svårt att avgöra, men jag tror inte att jag känner det i ratten, utan mer i hela bilen (även att detta är första bil med elservo så jag vet inte vad jag skall förvänta mig). Har försökt mäta skivorna för att se om de är skeva (även dragit åt bultarna iaf lite), och höger fram var nog sämst. Bak var rätt ok. Passade även på att rengöra kontaktytorna fälg/skiva nu vid hjulbytet. Men ingen större skillnad. Skulle gärna hitta något sätt att diagnostisera innan jag kastar delar på den... Tips om diagnossteg alternativt verkstäder som kan sånt här mottages gärna. (jag är lite rädd att lämnar jag det till BMW så kommer de bara byta alla skivor och sen är problemet tillbaka om några 1000 mil (iaf verkar jag se det i övriga trådar här) |
|
Har också problem med att bokstäverna på instegslisten lossnat. Dock har de ju också försvunnit. Någon som vet vart man kan köpa nya bokstäver hyfsat billigt? | |
Någon som vet vad som skiljer på luftfjädrarna 37106784379 och 37106784381? Det är alltså utan M och utan resp med EDC. Anledningen att jag undrar är att tex Dunlop bara gör en variant som skall passa båda. |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.