AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

Vi som har problem med F10/F11

Visad 490.246 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg51 st
Postad/Inlagd2019-02-21 12:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
F10/11 skitbil enl en Kia handlare som är kvar i Bmw verkstaden sen fd Bmw återförsäljare tiden.           IP: ...[146.228]
Antal inlägg51 st
Postad/Inlagd2019-02-21 12:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
F10/11 en svårsålda skitbilar som vållar problem och kostnader för handlare mot kund när de äntligenblir sålda, enl fd Bmw handlare med verkstaden kvar men numera endast säljer nya Kia. Inbytesstopp på nämds bmw.           IP: ...[146.228]
Antal inlägg187 st
Postad/Inlagd2019-02-21 13:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
535i Touring -11
540iA -95
Här i Göteborg skulle jag säga att alla "premium" märkeshandlare har slutat ta in begagnade bilar som är över 3 år typ (eller så säljer de vidare dem till oberoende handlare). Jag antar att de inte vill riskera att smutsa ner sitt märke genom att ta in något som ändå inte går på nybilsgarantin eller något. Men för mig som eventuell kund ger det ju extremt dåligt intryck. Har man själv inte bättre förtroende än så? För sina egna bilar??           IP: ...[.10.146]
Antal inlägg714 st
Postad/Inlagd2019-02-21 15:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
Z4 3.0Si Coupe -07
523i LCI Sedan -07
525i Sedan -02
Corvette Bigblock -72
Här säljer BMW vidare bilar värda <300' till andra handlare för att de inte får plats med alla bilar i hallen själva. Skulle jag också gjort.

De två F10 jag har/haft årsmodell -11 och -15 har gått som klockor. Inga problem alls. Peppar peppar. Har dock bara kört drygt ca 10.000 mil totalt. Helnöjd, vilket jag inte kan säga om E60 med N53 motorn...

          IP: ...[.46.229]
Antal inlägg169 st
Postad/Inlagd2019-02-21 16:50
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530 XD M F11 2017
Själv körde jag min förra f11 2011 530 xd m från 7700 mil till lite mer än 16000 mil. Gick riktigt bra men vid ca 10000 mil fick jag byta bälgarna bak och vid ca 16 000 fick jag byta ena hjullagret och inre drivaxeldamask. En mycket bra bil enligt mig.

Komfortstolarna och övrigt skinn var i nyskick. Förarstolen var i bättre skick än den jag bytte till, även om den nya bara hade gått 2600 mil.

Tycker det är helknäppt att de gjorde komfortstolarna mindre och med sämre hållbarhet. Den ledade vindrutetorkaren höger fram var en annan sak som idiotiskt nog försvann mellan e60 och f10. Dumt att de går baklänges på vissa områden.

När jag skulle byta in min bil hos de märkeshandlare som hade någon bil som jag ville byta mot så bjöd de 170-180 kkr över telefon och de sa att de inte tog in den själv utan kollade med andra vad de skulle ge. Som nämnts vill de tjäna bra på de bilar de har i hallen.

Fick dock hela 210 kkr när jag bytte till nuvarande bil för 450kkr, hos en icke märkeshandlare. Så jag blev nöjd med affären. Finns mycket att tjäna om ni ska byta bil.           IP: ...[106.162]
Antal inlägg766 st
Postad/Inlagd2019-02-21 17:17
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
118i -18
430i GC -18
Min F11 -2012 hade jag från ny och när jag bytte efter sex år hade den rullat drygt 9000mil.
Jag hade ett enda fel, den elektriska dragkroken som fixades på garantin.
          IP: ...[.181.27]
Antal inlägg51 st
Postad/Inlagd2019-02-21 22:49
Anmäl svaretAnmäl svaret
Ja jag gillade bilen men när en auktoriserad Bmw verkstad rekommenderar att hålla mig till annat märke om man vill undvika dyra fel då blir man skeptisk. Bmw 530 xd hos Bilcity i Danderyd fyller 1 år i bilhallen i dag, svårsåld men går bra, jag provkörde i somras.           IP: ...[146.228]
Antal inlägg187 st
Postad/Inlagd2019-02-22 12:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
535i Touring -11
540iA -95
Jag är inte säker på att jag är med på vem som sa vad? Men sa du inte att det var en snubbe som nu jobbade med att sälja eller serva KIA? Det låter ju inte som en person som är helt opartisk precis.

För övrigt... för det första är jag väldigt mycket emot diesel, och F10/F11 diesel motorer har ju inget jättegott ryckte, med kamkedjor som sträcks och är dyra att byta. Risken att drabbas är nog relativt liten, men konsekvensen är ju betydligt högre, och på en bil utan motorgaranti/försäkring och för det priset där de står nu så är det en relativt stor risk som iaf jag vill vara utan.

Tyvärr finns det extremt få bensin:are.           IP: ...[.10.146]
Antal inlägg87 st
Postad/Inlagd2019-02-22 15:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
Tycker synd om alla er som har råkat ut för diverse dyra fel. Något borde göras. Tänk om alla här som råkat illa ut skickar en gemensam klagobrev till BMW och tidningar. Något måste faktist göras.

På min kamkedja hörs de rassel, har bett BMW verkstaden att lyssna på det vid varje service jag har gjort och då låtsas de som det är inget när de hörs tydligt. Jag har annars inte haft något större bekymmer.

          IP: ...[5.85.33]
Antal inlägg51 st
Postad/Inlagd2019-02-22 16:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
Kia handlaren var Bmw handlare men är fortfarande auktoriserad Bmw verkstad.           IP: ...[146.228]
Antal inlägg169 st
Postad/Inlagd2019-02-22 20:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530 XD M F11 2017
Är det inte så att problem med kedja är kopplat till tvålitersmotorn? Om så, handla 530 istället. Samma med andra bilmärken som Audi/ww, köp ex inte 3,2 liters bensin för den har väl typ rekord i att snabbt paja toppen via kamkjedjan? En arbetskamrat fick den motorn renoverad efter ca 5000 mil för ca 50000kr och efter ca 5000 mil till var det dags igen.           IP: ...[9.98.65]
Antal inlägg51 st
Postad/Inlagd2019-02-22 22:02
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jo trodde 3,0 D dvs N57 var skottsäker men läste i biltidningar och på nätet att så tyvärr inte är fallet, samma kontruktion som fyrcylindriga N47 men tack vare sexans finare gång så blir inte kedjan utsliten lika fort, men det kommer om som jag vill köra bilen från 17000 mil till över 50000 mil ( som min nuvarande Volvo D5) så kommer inga billiga reparationer på Bmw 530Xd aut -11 som jag spanat på lite utan när det börjar rassla vid 25000-35000 mil så måste motorn och kaross lyftas från varandra på denna modell typ när de bygger bilen ca 25 man timmars jobb på en bra utrustad verkstad.           IP: ...[146.228]
Antal inlägg87 st
Postad/Inlagd2019-02-23 00:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
En jag känner, bytte kamkedja utomlands. Han hade inhandlat delarna och vad ja har för mig så gick arbetet på ca 700$ ( 7000kr)

De va en 3-serie från 2010(tror jag).

Är detta värt för att slippa huvudvärk? . . Nu när bilen har gått över 12000mil så täcker inte försäkringen detta.           IP: ...[5.85.33]
Antal inlägg7 st
Postad/Inlagd2019-02-23 08:54
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jag upplever inte det som om BMW 520d F10/F11 skulle ha fler fel än andra bilar, snarare färre! Naturligtvis är reparationskostnaden lite dyrare på alla premium bilar, men det gäller för alla märken.
Körde i veckan en Volvo V90 XC 2019 och en plastigare och mer okomfortabel bil har jag inte upplevt. Det enda som var positivt var fyrhjulsdriften.
Min 520d 2012 var helt överlägsen denna V90 XC från 2019.           IP: ...[148.213]
Antal inlägg51 st
Postad/Inlagd2019-02-23 11:59
Anmäl svaretAnmäl svaret
Nej! Bmw , Mb och Audi bygger fina bila men man ska veta att de snålat in några kr på billiga brom/bränslerör som rostar (Volvos på P2 chassit håller bilen ut) men kostar fabrken några hundra kr till. Kamkedjan som sitter bak på motorn på N47 och N57 kostar inte många tusenlappar i matrialkostnader men går att ta bakifrån på bakhjulsdrivns N47 men på den sexcylindriga N57 med fyrhjulsdrift så måste främre drivpaket med motorn ner under upphissad bil så Arbetskostnaderna blir ju lite astronomiska och det blir då på en säg 25000 mila 530xd -2011 som ändå kostar 135000 kr en merkostnad på 30000-50000 kr istället för att byta en bra kamremskonstruktion var 20000 mil för 5000 kr. Drt måste man räkna med i kalkylen innan man slår till på en härlig Bme.

          IP: ...[146.228]
Antal inlägg187 st
Postad/Inlagd2019-02-23 13:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
535i Touring -11
540iA -95
Haha. Vänta lite nu, Volvos awd system är väl knappast något att hänga i granen? Det är fortfarande en framhjulsdriven bil tills fram tappar grepp, då den kan skicka över (om jag förstått det rätt) max 50% av vridet till bakhjulen. Om det är det bästa med hela bilen... :)

Och Kamrem? varför ha något så dåligt som kamrem när BMW har byggt bilar med kedja (som hållt) nästan i ett århundrade. Enligt mitt tycke är kedja långt bättre, men det förutsätter ju att man bygger en konstruktion som håller, vilket BMW som sagt har varit ganska bra på historiskt sett.           IP: ...[4.253.3]
Antal inlägg268 st
Postad/Inlagd2019-02-23 14:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
535ia 97 sedan
mcan, historiskt sett? man ska alltså hålla sig till hostoriens bilar och inte moderna, för dom behöver nästan kedjebyte som ett service intervall som att byta rem. Lika bra att ha det i servicen per 20.000mil som på volvo. jävlit många moderna bmw har behövt byta kedja pga rassel, trodde också att bmws sexa me diesel var oslagbar, hade fel alltså. annat fall om bmw tror så mke på deras märke varför inte ha 7 års garanti som kia?           IP: ...[.231.75]
Antal inlägg714 st
Postad/Inlagd2019-02-23 15:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
Z4 3.0Si Coupe -07
523i LCI Sedan -07
525i Sedan -02
Corvette Bigblock -72
Hur många här har bytit kedja på dieselsexan?

          IP: ...[.46.229]
Antal inlägg169 st
Postad/Inlagd2019-02-23 15:52
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530 XD M F11 2017
Tänkte samma tanke. Har vad jag minns inte läst något sådant här på forumet.

Jo ska man köra 30 000 mil i intervallet 20 till 50 tusen så skulle då jag satsa på lättmekad bil med billiga reservdelar. En Volvo 740 dyker då upp i huvudet. Tur att det finns bilar för allas behov och önskemål. Själv kommer jag med största sannolikhet sälja min bil långt innan 20 000 mil.

Sen finns det ju folk som köper en rejält begagnad lyxbil som de räknar med att få reparera både det ena och det andra på. Vissa kan ju till och med själv lyfta ur motorer och byta ex kedja. Så även kul att det finns bilar för allas behov och önskemål.           IP: ...[9.98.65]
Antal inlägg51 st
Postad/Inlagd2019-02-23 17:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
Tja tror inte en gammal Volvo 740 kan uppfylla mina behov av en säker bil när jag jobbpendlar ca 4000 mil om året. En modern kvalitetsbil med bra underhåll och vettig körstil bör hålla för + 50000 långpendlar mil utan några större haverier. Tyvärr som en tidigare skrev så litar jag inte på nyare Volvo bilar., det går inte att pressa ur 225 hk i en 4 cyl 2,0 liters VEA motor och låta den dra en tung Xc90 om det ska hålla länge. Xc70 2003-2004 var den sista helsvenka konstruktionen innan Ford och Kina kom in i bilden och mycket blev sämre tex korrisionsskyddet som var helt outstanding på P2 plattformen. Men jag kan ju inte behålla min Xc70 i evigheter då jag passerat 64000 mil nu och har från 40000 mil tills nu endast kostat på den ca 15000 kr i rep. Mb E350 cdi 4-matic eller Bmw 530xd tittar jag efter och då vinner Bmw det mesta utom då frågetecken fördelningslådan och kamkedjan som tickande högkost rep.           IP: ...[146.228]
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2021 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW X1 xDrive 20d  -13
Pris: 155.000:-

BMW 518  -85
Pris: 24.000:-

BMW 528i  -84
Pris: 60.000:-

BMW 520D  -12
Pris: 180.000:-

BMW 320d  -06
Pris: 50.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen