AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

Vi som har problem med F10/F11

Visad 496.919 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg6 st
Postad/Inlagd2017-02-07 19:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
523i F10
Panda666: tack för dina kommentarer hittills! Jag satt och tänkte lite och lukten kan nog beskrivas som ett nyss släckt stearinljus också, förstår du vad jag menar? Det är en väldigt kraftig lukt som fyller hela kupén... eftersom det kommer vid körning över fartgupp och inbromsning kan det kanske ha något att göra med att bilen "niger" lite och din teori om att det är något som som kommer åt en varm yta då låter inte helt otrolig. Frågan är bara vad det är!? Jaja, det är kanske ingen fara och helt enkelt något jag får leva med som du säger.... och ja, jag klippte ett rådjur för några år sedan men lukten är relativt ny som det känns inte troligt att det har samband, men i och för sig skulle det kanske kunnat slagit något halvlöst som nu lossnat helt. Jag får bege mig in i motorrummet och kolla runt en gång till! Kan även berätta att jag haft två av varandra oberoende mekaniker åka med för att känna lukten själv eftersom de tittade på mig och såg ut att tänka "typisk dum kärring", hahaha! Givetvis ville inte problemet uppenbara sig de gångerna. Typiskt.           IP: ...[.219.47]
Antal inlägg3.770 st
Postad/Inlagd2017-02-07 20:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F10 M550d 2014
Prova stänga av AC kanske den som strular inte alls ovanligt med mögel osv.           IP: ...[7.183.0]
Antal inlägg6 st
Postad/Inlagd2017-02-07 20:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
523i F10
Catch_me: det var en bra idé! Det kanske är kondensvattnet som inte dräneras som det ska, jag har faktiskt noterat att det sällan finns någon vattenpöl under bilen efter körning. Provar att stänga av ac:n och ser om det hjälper. Tack ska du ha!!           IP: ...[.219.47]
Antal inlägg3.770 st
Postad/Inlagd2017-02-07 20:46
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F10 M550d 2014
Nja fast det brukar inte vara pöl på vintern då ac sällan jobbat lika ofta. Oftast känner man lukten efter att man slår på eller av då brukar det lukta apa. So sagt pöl har jag inte heller nu på vintern.           IP: ...[7.183.0]
Antal inlägg6 st
Postad/Inlagd2017-02-07 21:02
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
523i F10
Ja du ser... Jag kanske är en typiskt dum kärring trots allt, hahahah! Oavsett så är det en bra idé att prova utan ac:n på. Om inte det funkar och om jag inte hittar någon annan möjlig orsak får jag väl helt enkelt byta ut bilfan som panda666 föreslog :) Måste bara hitta en stackare som vill köpa den :)           IP: ...[.219.47]
Antal inlägg268 st
Postad/Inlagd2017-02-07 21:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
535ia 97 sedan
@s83; tror inte du är dum alls eller att det är ditt fel, personligen tycker ja inte dessa bilar håller premium standard som det man betalar för. kostar ju nästan 380.000 helt ny från fabrik och vad får man för pengarna? rost i bakluckor, missljud i fläktar, spårkänsliga, drar snett och dåliga spridare, hört om 520d där kedjan behöver bytas, och glöm inte risken för växellåds haverier, inte helt ovanligt. kallar man detta för premium? förstår att peogeut eller nått franskt skit ska kunna rasa så där men ett märke som bmw? hur många år har dom haft på sig av att lära sig från sina misstag?
Det är bara att hålla sig till en bil som man litar på istället, inte konstigt att folk väljer gamla e34-e39 och volvo 740-940 framför nyare bilar. Det kan vara jävligt irriterande om det är grejer med bilen som stör. Om du inte kan hitta vad det är som luktar så ska du ju självklart byta skiten mot nått som du är nöjd med, du ska inte behöva gå runt och må dåligt. Köp en bil som du trivs med istället:)

Ha en trevlig kväll önskar ja dig!           IP: ...[159.166]
Antal inlägg6 st
Postad/Inlagd2017-02-07 21:36
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
523i F10
Panda666: Du har så rätt, det är bara det att man känner sig lite smått galen/dum när man inte kan lista ut vad felet är! Men å andra sidan kan ju inte ens BMW själva listat ut det :) Jag måste erkänna att det skulle vara tråkigt att göra mig av med bilen. Innan problemet med spridarna och lukten så har jag aldrig haft problem med den och har trivts bra med den. Tyvärr har jag haft otur med alla mina bilar (Volvo 740, Golf, Saab 93, Passat m.fl), alla möjliga konstiga fel. Så egentligen är jag nog inte så förvånad att jag fick problem med den här också :) Om jag lyckas hitta felet skriver jag det här och hoppas att den kan hjälpa någon annan! Bra forum det här vill jag tillägga, keep it up!

Önskar en trevlig kväll till dig och även till Catch_me för era idéer och kommentarer!           IP: ...[.219.47]
Antal inlägg4 st
Postad/Inlagd2017-02-13 21:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520d-13
Har en 520d som gått 16 000mil, nu har högtryckspumpen skurit.
Enligt olika verkstäder ligger reparationskostnaden på mellan 50 000-100 000kr.
Är det någon som har erfarenhet av att BMW har varit intresserade av någon "goodwill" i liknande fall. Personligen tycker jag att en bil i denna prisklass ska gå mer än 16 000mil innan det krävs en så stor reparation.           IP: ...[.108.29]
Antal inlägg268 st
Postad/Inlagd2017-02-13 21:43
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
535ia 97 sedan
@Nolheim; lol fyfan; lider med dig, så jävla dyrt? fan min låda kostade 50k. men har aldrig hört att pumpen ska gå på dieseln? har bara hört om bensinaren där pumpen går, speciellt 523, har aldrig hört att dieselns pump jävlas också. Du kan alltid pröva söka goodwill men 16k är nog aldeless för mycket, min hade gått 13k och jag fick 0. Men pröva gärna om du vill, jag kommer att be till gudarna för din skull. Lycka till.           IP: ...[159.166]
Antal inlägg1.620 st
Postad/Inlagd2017-02-13 22:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
535d xdrive -16
Vad kan en begagnad motor kosta?           IP: ...[.158.79]
Antal inlägg19 st
Postad/Inlagd2017-02-13 22:45
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Bmw 520da -13
Toyota Aygo -08
Sök goodwill direkt från BMW Tyskland, i Stockholm sa nej till mig för mina strålkastare, jag mejlade Tyskland och de godkände det.           IP: ...[.251.88]
Antal inlägg4 st
Postad/Inlagd2017-02-14 05:59
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520d-13
Jsn: motor är det inget fel på, dock måste tydligen allt som varit i kontakt med bränslet bytas....! Dvs tank, matarpump, ledning, högtryckspump, spridare m.m.

Jason 81: låter ju klart intressant, vart fick du tag på den adressen??           IP: ...[8.6.154]
Antal inlägg19 st
Postad/Inlagd2017-02-14 08:46
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Bmw 520da -13
Toyota Aygo -08
på bmw.de

här kommer adressen som jag skickade till:

kundenbetreuung@bmw.de           IP: ...[192.140]
Antal inlägg2.013 st
Postad/Inlagd2017-02-14 10:02
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Om allt som varit i kontakt med bränslet behöver bytas så verkar det ganska osannolikt att det skull bero på ett tillverknings- eller konstruktionsfel i bilen.
Då är väl sannolikheten bra mycket större att det beror på problem med bränslet? I så fall bör man ju söka Good Will-ersättning hos bränsleleverantören och inte hos BMW?

Som alltid så är det mänskliga faktorn som ligger bakom en klar majoritet av alla fel.
Om man inte ägt bilen sedan ny så är det omöjligt veta med 100% säkerhet vad bilen blivit utsatt för (det kan man ju faktiskt inte veta ens om man ägt bilen sedan ny...).
T ex är feltankningar rätt vanliga men problemen kan visa sig långt senare.           IP: ...[.191.75]
Antal inlägg4 st
Postad/Inlagd2017-02-14 13:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520d-13
Ulf530: Det är ju rätt tänkt med bränslet, det var det första jag kollade när jag insåg vad som hänt. Men som sagt så vet jag ju bara att inte vi har tankat bensin eller e85 i bilen. Gjort endel forskningar för att se ifall tidigare ägare (ett leasing företag) kanske varit inne på verkstad för att suga ur men utan resultat.

Vad säger ni av erfarenhet: Bör man byta allt eller kan det räcka att göra rent tank och ledning, byta det som gått sönder och sedan hålla tummarna? De BMW-verkstäder jag pratat med säger olika. Personligen tänker jag att sålänge de lämnar garanti på jobbet så får de göra som dom vill. När det handlar om dessa stora kostnader så letar man ju alla sätt att sänka slutsumman.           IP: ...[8.6.154]
Antal inlägg2.013 st
Postad/Inlagd2017-02-14 16:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Ja med allra största sannolikhet kan vi nog i detta fallet utesluta tillverknings- eller konstruktionsfel på bilen och därmed saknas rimligen möjlighet att få GoodWill-ersättning från BMW.

För mig vore det givet att rengöra och endast byta/reparera det som verkligen är trasigt.
Jag skulle nog inte välja en originalverkstad för detta utan mera söka efter en erfaren och intresserad mekaniker på en mindre privat firma.

Den garanti du kan få är enbart på de delar som de har bytt och på arbetet med att byta just de delarna.
Så vitt jag kan förstå så får du nog aldrig garanti på bilens funktion. Detta oavsett vilken (hur dyr) verkstad du än väljer.           IP: ...[.191.75]
Antal inlägg2.560 st
Postad/Inlagd2017-02-16 07:13
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
525iA -02
Varför allt som har varit i kontakt med bränslet behöver bytas efter att högtryckspumpen har skurit beror på att den skurna pumpen kan ha spridit metallflisor i bänslesystemet och dessa metallflisor kan orsaka ett nytt haveri. Så att uteluta ett konstruktionsfel anser jag vara lite lättvindigt.           IP: ...[9.58.79]
Antal inlägg2.013 st
Postad/Inlagd2017-02-16 10:00
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Så metallflisor i bränslet skulle kunna vara ett konstruktionsfel?
Det begriper jag inte...           IP: ...[.57.104]
Antal inlägg2.560 st
Postad/Inlagd2017-02-16 14:15
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
525iA -02
Men gör dig inte dummare än du är. Jag skrev ju att metallflisorna kommer från den skurna högtryckspumpen.           IP: ...[9.58.79]
Antal inlägg2.013 st
Postad/Inlagd2017-02-16 15:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Dum eller inte så tror jag att även intelligens på extremt låg nivå, typ min lilla Nalle Puh-hjärna, räcker för att konstatera att:

Om högtryckspumpen skurit beror det sannolikt inte på något tillverknings- eller
konstruktionsfel.
Men även om så vore (trots att det är osannolikt) så är metallspån i systemet en följdskada och alltså absolut inget konstruktionsfel.
Följdskador täcks inte av någon garanti eller ansvar från tillverkaren.

Undrar just vem som gör sig dummare än han är..?           IP: ...[.57.104]
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2021 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW X1  -17
Pris: 205.000:-

BMW i3s  -21
Pris: 6.354:-

BMW 3.0 Si  -74
Pris: 40.000:-

BMW X5 3,0d  -07
Pris: 69.000:-

BMW 330Ci  -00
Pris: 65.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen