AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

Vi som har problem med F10/F11

Visad 482.833 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg267 st
Postad/Inlagd2017-01-04 15:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
535ia 97 sedan
vem har sagt att turbon är paj? rycker det från avgasrör? har du dåligt med kraft? kan vara nått annat som låter, kanske nån slang som har tappat fäste eller nått annat? tycker att 3000 mil är för länge för att vänta på service, max 1500mil borde det vara^^ turbon höll alltså bara 3000mil? fyfan. min gick iaf bra tills nästan 14.000mil förutom att växellådan rasa.           IP: ...[.149.74]
Antal inlägg24 st
Postad/Inlagd2017-01-04 15:31
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520d xDrive Touring -15
R1100GS -96
Panda666: 1:a service är efter 3000 mil, inget jag har bestämt, och det var verkstaden som konstaterade att det var turbon som orsakade missljudet.

Då det är en ny bil med garanti kvar så ägnar jag inte tid åt att själv felsöka. Det har jag gjort tillräckligt på gamla bilar jag haft.           IP: ...[.111.34]
Antal inlägg94 st
Postad/Inlagd2017-01-04 15:39
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520d Touring -09 E61
520d Touring -14 F11
0.5 är inte o tänka på, snarare närmare 0.7.
Ska prova med en hjulinställning o se om det gör nått i och med att det även drar lite mot höger samt känns "lite" vinglig i motorvägsfart, vilket inte E61:an gjorde.

Gällande den ena halvan av aluminium listen vid förardörren som saknades, jag gjorde en egen i rostfri slipad plåt och satte dit. Tröskellisten hos BMW kostar 1200kr.           IP: ...[3.148.5]
Antal inlägg2.000 st
Postad/Inlagd2017-01-04 15:50
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Vinande turboljud tyder snarare på ett enkelt läckage.

Turbohaveri brukar ge helt andra symptom...

Men ett läckage kan ju också ge felkod för t ex lågt turbotryck vilket i sin tur kan innebära att "datorn" rekommenderar byte av turbo.
Efter byte av turbo så kan förhoppningsvis det lilla och enkla läckaget också "råka" bli avhjälpt.
Felet är då avhjälpt och en okunnig/ointresserad drar då slutsatsen att turbon behövde bytas...
(Det är väl ungefär så det nu för tiden går till?)           IP: ...[.191.75]
Antal inlägg24 st
Postad/Inlagd2017-01-04 15:54
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520d xDrive Touring -15
R1100GS -96
Ulf530: Du har nog en poäng där :-) , men bara felet blir avhjälpt så är jag nöjd.           IP: ...[.111.34]
Antal inlägg267 st
Postad/Inlagd2017-01-04 16:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
535ia 97 sedan
undrar vad det kostar att byta turbo hos bmw utan garanti då, inga pengar man vill lägga ut själv, kan inte fatta att man behöver byta turbo redan efter 3000 mil.           IP: ...[.149.74]
Antal inlägg2.000 st
Postad/Inlagd2017-01-04 16:31
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Som jag sade, sannolikt så behöver man alls inte byta turbo. Felet är troligen ett annat.

Om turbon skulle vara trasig och måste bytas så skulle det i så fall sannolikt bero på den mänskliga faktorn. En person har burit sig åt på ett sådant sätt att det har orsakat ett fel (t ex "chip-trimning").
Det är i princip 100% säkert att det inte är något fel på konstruktionen, vare sig i bilen eller i turbon.

Jag rekommenderar inte 3 000 mils bytesintervall för motoroljan. Men inte ens 4 000 mil skulle medföra haveri, under normala omständigheter.           IP: ...[.191.75]
Antal inlägg267 st
Postad/Inlagd2017-01-04 16:45
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
535ia 97 sedan
tror att de flesta tyska/vag bilar har intervall på 3000 mil större volvo motorerna 3000mil/1år och bmw har på max 4000mil. helt sjukt långt tycker jag. inte konstigt ifall nått rasar.           IP: ...[.149.74]
Antal inlägg295 st
Postad/Inlagd2017-01-04 20:22
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
MB GLC 220d
Lite kul att läsa om alla som tydligen på en beskrivning av ett vinande turboljud, omedelbart kan diagnosticera till läckage eller annat fel. Men absolut inte det som verkstaden diagnosticerat och bokat tid för reparation av.
Låter väl ganska sannolikt att turbon kan vara defekt, sannolikt ett lager som låter pga av ett mindre fabrikationsfel på turbon eller ett lager som ligger i yttre gränsen av toleransen och som säkert kan fungera åtskilda tusentals mil till utan att rasa. Det är ju ingen NASA kvalité på ett turboaggregat. Dvs 99,9 % av alla turbo aggregat fungerar klanderfritt den livslängd dom är konstruerade för, sen är det väl så är det väl alltid nån som får det tusende som pajar allt för tidigt, ibland redan efter ett par hundra mil           IP: ...[247.213]
Antal inlägg267 st
Postad/Inlagd2017-01-04 20:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
535ia 97 sedan
nu vet ja inte hur högt det låter när han gasar och så men tur iaf att garanti finns nu. trodde det behövs lite mer än lite oljud innan turbon är dålig och behöver bytas. det är bara att byta den då och ja hoppas att resten av bilen håller ihop.           IP: ...[.149.74]
Antal inlägg295 st
Postad/Inlagd2017-01-04 20:59
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
MB GLC 220d
Det är ju en jäkla skillnad på en utsliten turbo eller en söndertrimmad ( som övervarvat som fått till följd att lagren pajat) mot en som man tycker låter onormalt högt. självklart skall man anmärka på allt som inte känns ok. så länge nybilsgarantin gäller. Speciell med tanke på BMWs mediokra garantitid, höga pris och dyra reparationskostnader.
Man vill ju ha en så fräsch bil som möjligt när det börja kosta att reparera.           IP: ...[247.213]
Antal inlägg24 st
Postad/Inlagd2017-01-04 21:13
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520d xDrive Touring -15
R1100GS -96
panda666: Det låter som en elektrisk störning i ljudsystem kunde göra förr i tiden. Inget högt ljud alltså, men det har ökat med tiden. Är det oljud från lagrade delar så är de definitivt på väg att ge sig.

GoC: Det kan mycket väl vara ett lager som är på väg att ge sig. Dock inget riktigt haveri än. Tror nog att verkstaden är ganska säkra på vad det är och inte kastar sig på ett turbo-byte utan vidare. Läste om någon annan här på forumet som bytt turbo efter 50 mil (ej BMW).

Ulf530: Bilen är inte chip-trimmat och lugnt körd. Har dessutom elektrisk motorvärmare (utöver dieselvärmaren) vintertid. Bilen är en företagsleasing så är inte så sugen på att bekosta extra oljebyten utanför BMW´s egna rekommenderade intervaller. Även om jag håller med att 3000 mil låter långt. Utvecklingen har ju dock gått framåt när det gäller oljornas livslängd. Det är ju inte så länge sen oljor skulle bytas var 500:a mil...           IP: ...[231.156]
Antal inlägg88 st
Postad/Inlagd2017-01-04 23:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
Angående det där med aluminium listerna vid trösklarna.
Såg att någon hade nämt det. Mina hade också gått av eller försvunnit.
Hade bilen inne på BMW och dem inskaffade nya och limmade dit dem, kostnadsfritt.

Dem tog även kort på det och dokumenterade så detta var tydligen rätt vanligt problem. Anledningen är att limmet som dem använder till att sätta fast aluminium listerna från fabrik är alldeles för dåligt och tål inte vatten så bra..

/daniel           IP: ...[.190.97]
Antal inlägg94 st
Postad/Inlagd2017-01-04 23:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520d Touring -09 E61
520d Touring -14 F11
Dann3:Hade du då kvar nybilsgarantin då du fick nya aluminium listerna?           IP: ...[146.100]
Antal inlägg88 st
Postad/Inlagd2017-01-05 14:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
Nej ingen nybilsgaranti. Min är ju en 2012.
Hade inne bilen på Service och frågade om dem kunde fixa det samtidigt.
Jag har för mig dem tog det på Goodwill. Kostade mig ingenting iallafall.
          IP: ...[.190.97]
Antal inlägg267 st
Postad/Inlagd2017-01-05 20:49
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
535ia 97 sedan
Hej Anna! vadå för ryckningar? vad har du för bil? och du ska byta till en diesel nu?           IP: ...[.149.74]
Antal inlägg117 st
Postad/Inlagd2017-01-07 13:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520d -14
hej,första gången jag kollat denna tråd lite närmare.blir väldigt orolig.verkar som om det är fel på dom flesta f10/f11 men så är det väl inte?läste lite om manuella växellådor som har problem med att lägga i backen/2;an.själv har jag lite problem med att få i 5;an från 6;an ibland,inte så att det är knepigt men man får ändå "jucka"lite,stör inte speciellt mycket ,går bra för det mesta men ska jag vara orolig? har en f10 2014 lci,annars helnöjd än så länge med min första bmw,köpt juni 2016 gått 9800 då.nu 11100 mil

immis           IP: ...[8.9.176]
Antal inlägg3.706 st
Postad/Inlagd2017-01-07 15:08
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F10 M550d 2014
Kanske dags att göra ordning en begagnadguide för F10/11           IP: ...[.58.162]
Antal inlägg892 st
Postad/Inlagd2017-01-07 17:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
"verkar som om det är fel på dom flesta f10/f11 men så är det väl inte?"

Med tanke på att det finns 36 sidor med problem - vad tror du själv?



Upprepar det jag skrev på sida 23:


" Då var F11:an såld. Jag måste tyvärr summera bekantskapen som det mest problemfyllda BMW-ägandet någonsin. En gammal E39 inkluderad.
Synd då det är en trevlig bil i övrigt."

Passar på att summera med vanliga fel i denna tråd inkl mina.
Fyll gärna på med era egna fel om ni ser att något fattas.


Drabbar samtliga bilar förr eller senare:
Defekt luftbälg till nivåregleringen. (båda, men främst vä bak)
Defekt kondensor till AC/klima
Instegslisterna, bristfällig kvalité
Aluminiumlisterna i bagaget, bristfällig fastsättning

Vanligt förekommande:
Bromsvibrationer, ofta återkommande
Slitagevarnare för bromsbelägg, bristfällig funktion
Vibrationer i motorvägsfart
Bilar som drar snett
Diverse knarr från inredningen
Missljud bakvagn/framvagn vid ojämnheter
Insynsskydd till bagage fastnar, eller går sönder
Vinande ljud från klima/fläkt
Frusen låsmekanism förardörr

Flertal fall:
Rost/galvsläpp bagagelucka
Snedslitna framdäck
Hjullager som ger upp i förtid
Startknapp, bristfällig kvalité
Ryckande motor
Vindbrus
Vevaxelras
Försämrad styrkänsla
Missljud vid sväng
Oljud vid inbromsning
Eldragkrok, buggar eller helt utbyte
Buggar i iDrive/mjukvara
Defekt fördelningslåda
Missljud från bakaxeln
Defekt tempgivare laddtryck/luft, eller ljusmodul
Defekt SZL-modul till styrningen
Backväxel går ej att få i på manuella =växellådsbyte
Går ej att lägga i D på automatlåda =växellådsbyte
Knarr i kopplingspedal
Automatväxellådor som växlar ryckigt
Problem med AdBlue-systemet
Avgasdoft i kupé           IP: ...[.116.79]
Antal inlägg267 st
Postad/Inlagd2017-01-07 18:22
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
535ia 97 sedan
@epsilon, jävlar, kan bara säga så, så mycket fel? ja bestämde mig för att sälja min f10 så fort backväxeln strula, vill inte se den mer, nu i efterhand när ja sett hur mycket olika problem folk har haft inser ja att ja gjorde mer än rätt val.

@immis: om ja var du skulle ja se till att ja har garanti/eller nån form av försäkring som täcker eventuel växellåds byte, jag ber dig. har sett ett par 2014 där lådan har behövt bytas, bland annat på 520d samt 535i. vissa kan inte lägga i 2an, andra kan inte lägga i backen som jag. nu har jag hört om flera fall med växellåds byte. det är helt sjukt, vissa behöver bytas redan vid 5000 mil, min höll till 13500. har sett 2 på jobbet 2014 års som gick runt 7000mil där båda fallen gick ej att lägga in 2an; bmw kommer inte att hjälpa dig om garantin har gått ut.

yes en bagagnat guide om f10/f11 vore gött. trodde åtminstone bmws motorer samt lådor borde hålla lite mer än nåra tusen mil.           IP: ...[230.210]
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2021 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 335D  -16
Pris: 300.000:-

BMW 530i LCI N53  -07
Pris: 135.000:-

BMW 320d touring m-sport  -14
Pris: 199.000:-

BMW Intressekoll Z4 2,5si  -08
Pris: 180.000:-

BMW 125i  -08
Pris: 99.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen