AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

Vi som har problem med F10/F11

Visad 496.885 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg19 st
Postad/Inlagd2016-08-13 00:29
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Bmw 520da -13
Toyota Aygo -08
Servade bilen senast i april, då var det storservice!!!!
Varför skulle man inte serva en så pass ny/dyr bil??           IP: ...[.23.233]
Antal inlägg8 st
Postad/Inlagd2016-08-13 00:39
Anmäl svaretAnmäl svaret

116i Mpkt -15
Jason81 tar inte BMW det går det ju på försäkringen           IP: ...[.170.16]
Antal inlägg2.013 st
Postad/Inlagd2016-08-13 15:09
Anmäl svaretAnmäl svaret
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
I min familj har vi under årens lopp haft många bilar av olika fabrikat men jag tror att i vår bilpark har det nog alltid funnits minst en BMW.
Just nu har vi 4 st BMW varav den äldsta nu är 26 år gammal.
Om jag minns rätt så var den allra första av 1972 års modell.
Vi har alltså rätt hygglig erfarenhet av bilar i allmänhet och av BMW i synnerhet.
Under mer än 40 års tid så har vi aldrig någonsin haft ett enda motorhaveri på någon BMW.
(Några enstaka haverier har det dock blivit på andra fabrikat.)

Enligt min (och andras!) erfarenhet så beror nästan alla motorhaverier på den mänskliga faktorn. Alltså att en människa, t ex en tidigare ägare eller en mekaniker, har gjort något fel eller att bilen/motorn har utsatts för felaktigt handhavande.
Dock ligger det i sakens natur att människan som gjort fel förnekar detta och gör allt för att dölja det...
Rena tillverkningsfel eller konstruktionsfel, som leder till förtida motorhaveri, existerar knappt bland väl etablerade tillverkare.

Ang garantier så ska man tänka på att tillverkarens garanti enbart täcker fabrikationsfel. Alltså sådana fel som redan fanns på motorn/bilen då den tillverkades.
Med allra största sannolikhet bör man kunna räkna med att sådana fel har visat sig inom två år från leveransdatum.
Så om biltillverkaren erbjuder två års eller sju års garanti är nog i realiteten rätt så ointressant.
Förutom att det för den oinvigde (lättlurade?) kanske låter imponerande i reklamen att bilen har t ex sju års garanti.
Vilket tillverkningsfel skulle det kunna finnas på en bil där felet inte har visat sig efter fem år men skulle kunna visa sig innan sju år?

Good Will är ju en helt annan sak. Men eftersom alla fel oftast beror på den mänskliga faktorn så kan man knappast kräva, eller ens räkna med, att få Good Will på något.

En försäkring är ju dock något helt annat. När man tecknar en försäkring så gäller den oftast generellt för en plötslig inträffad händelse, alltså även om händelsen beror på den mänskliga faktorn.
Dock finns ganska tuffa villkor i de flesta försäkringar vilket gör att försäkringen oftast inte gäller rent formellt, om man beaktar det finstilta. Man får alltså ofta hoppas på försäkringsbolagets goda vilja för att få någon ersättning.           IP: ...[.57.104]
Antal inlägg176 st
Postad/Inlagd2016-08-14 09:08
Anmäl svaretAnmäl svaret
520d
Ulf530: vad säger du om Bmws N47 och problemen med kamkedjan kallar du inte det för konstruktionsfel?           IP: ...[145.155]
Antal inlägg547 st
Postad/Inlagd2016-08-14 09:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
330i-03
Ulf530: vad säger du om Bmws e46 motor vevhusventilation problemen kallar du inte det för konstruktionsfel? för att dem tålde kyla.jag är en av dem som är drabbat!

alex           IP: ...[133.220]
Antal inlägg537 st
Postad/Inlagd2016-08-14 10:08
Anmäl svaretAnmäl svaret
535d xDrive Touring -13
Några exempel till är kamaxelsmörjningen på M30, vevlager på S65 / S85, insprutningen på N53 och N54 m.m           IP: ...[.179.31]
Antal inlägg5.455 st
Postad/Inlagd2016-08-14 10:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
A**i A6 Allroad-16
Lite blandade konstruktionsfel hittar du här Ulf, [LÄNK] och [LÄNK]
          IP: ...[68.81.3]
Antal inlägg570 st
Postad/Inlagd2016-08-14 19:51
Anmäl svaretAnmäl svaret
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Har inte läst igenom tråden men har en litet märkligt problem: Två gånger nu sedan jag köpte bilen för ett par månader sedan så har både klockan och trippmätaren blivit nollställda. Det jag har behövt göra är att bocka för valet för att automatiskt hålla klockan uppdaterad.

Finns det en logisk förklaring till varför bilen väljer att ta bort den bocken samt varför trippmätaren nollställs?

// Jonas

IP: ...[170.216]
Antal inlägg704 st
Postad/Inlagd2016-08-14 21:27
Anmäl svaretAnmäl svaret
ulf 530: testa www.google.com
          IP: ...[121.203]
Antal inlägg2.013 st
Postad/Inlagd2016-08-15 09:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
530i E34 -89 en ägare
Jag har aldrig påstått att konstruktionsfel inte skulle existera, men av egen och andras erfarenhet så påstår jag att de är extremt ovanliga.

Jag är inte insatt i N47 och kamkedjeproblemen men jag vet att vissa (många?) har drabbats av problem.
Men är det verkligen 100% alla som har drabbats av problemen? Om det är ett konstruktionsfel och samtliga är konstruerade på exakt samma sätt så måste ju alla utan undantag ha drabbats?
Men visst är det väl väldigt många som också har klarat sig utan problem?

Vissa tveksamma konstruktionslösningar och mindre bra konstruktioner har väl alla tillverkare lyckats med i något fall. Vissa tillverkare mer ofta och i högre utsträckning än andra. Mindre bra lösningar och konstruktioner behöver ju ändå inte vara ett konstruktionsfel.
Någon nämnde t ex SAAB, en tillverkare som aldrig någonsin lyckades få till produkter som tillfredsställde kunderna så pass att man ens fick sin verksamhet att gå ihop någon enda gång...
De allra flesta av oss håller nog med om att t ex Citroen ibland har lyckats leverera mindre bra lösningar och konstruktioner. Trots detta har man relativt många köpare.
Med mer än 40 års erfarenhet så är min personliga uppfattning att BMW generellt lyckas bättre än de flesta tillverkare. Eftersom jag är intresserad av min bil och framförallt synnerligen intresserad av min egen privatekonomi så försöker jag ta reda på mina bilars eventuella svaga sidor och jag försöker motverka följderna av dessa svagheter. Detta oavsett om det gäller min BMW eller någon av mina andra bilar.

T ex så var BMW:s vevhusventilation en gång i tiden inte en optimal lösning för nordiskt klimat. Man lyckades kanske inte att få till en 100% optimal lösning just för den mycket lilla marknaden i norden och dess speciella omständigheter.
Men faktum kvarstår; jag likväl som väldigt många andra BMW ägare har aldrig någon enda gång drabbats av frusen vevhusventilation!
Med rätt handhavande så undviker man helt enkelt att drabbas av frusen vevhusventilation.
Kan man då med 100% säkerhet fastslå att det är konstruktionsfel? Varför drabbas i så fall inte jag och många med mig av detta konstruktionsfel?

Många gånger kan mindre bra konstruktionslösningar leda fram till problem.
Men väldigt många förare klarar av att stänga av motorn innan problemet leder fram till kostbara följdskador.
Medan andra förare väljer att fortsätta köra trots att man fått en eller flera tecken och varningssignaler. Är det då tillverkarens fel att det blir kostbara följder av ett från början kanske väldigt litet problem?

Om man anser att BMW är kassa och generellt har massor av konstruktionsfel så väljer man självfallet ett annat märke.
Kanske väljer man då t ex ett märke som har sju års garanti för fabrikationsfel, utifall att ett konstruktionsfel skulle visa sig efter fem eller sex år...

Mitt eget medvetna val är att fortsätta köra BMW.           IP: ...[.57.104]
Antal inlägg2.013 st
Postad/Inlagd2016-08-15 09:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
530i E34 -89 en ägare
Den levande kungen;
jag förstår inte ditt inlägg?
Jag tycker att jag är rätt så väl förtrogen med google. Men ingenstans har jag funnit någon faktabaserad och trovärdig redogörelse där man fastställt och redogjort för BMW:s många (påstådda?) konstruktionsfel.
Så upplys mig gärna.

(Kom dock inte dragande med en massa random människors tyckande och påståenden...).           IP: ...[.57.104]
Antal inlägg1.078 st
Postad/Inlagd2016-08-15 11:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
Fel extremt ovanliga? vilken värld lever du i?

Antar du inte har tillgång till BMWs egna service bulletins på nya modeller då du skriver detta, menar du att det är kundens fel att man designat eller konstruerat det fel?

Nej det är inte extremt ovanligt med fel orsakade av tillverkarem mest kända är väl N47 motorn, vevlagerras på E60/E61 M5 är vanligt, BMW hade major problem med E46 M3 och vevlager som återkallades på de tidiga årsmodellerna.

För att inte pratat om sprickorna i chassit på tidigare på E46 för att BMW inte förstärkt konstruktionen tillräckligt.

Eller för inte nämna mitt problem med AC kondensorn som är ett totalt designfel och som berör alla nya 5,7-serien....

BMW var extremt mycket bättre kvalite förr, nåt hände på 90-talet.           IP: ...[.106.85]
Antal inlägg704 st
Postad/Inlagd2016-08-15 14:15
Anmäl svaretAnmäl svaret
Ulf 530: var inte på något sätt meningen att att skapa någon irritation, jag tror också du kan hantera google. men jag tror du väljer att inte göra det.

Du har vettiga synpunkter när det gäller att vara en aktiv bilägare mm, men i denna fråga, om bmw har mycket konstruktionsmissar eller ej, anser jag att du är vilse.

IP: ...[121.203]
Antal inlägg2.013 st
Postad/Inlagd2016-08-15 14:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
530i E34 -89 en ägare
Visst kan det vara så att jag har fel och visst finns det fel på BMW.
Men faktum kvarstår, 44 års erfarenhet med väldigt många olika BMW-bilar (och väldigt många andra märken...) och aldrig ett enda motorhaveri eller frusen vevhusventilation etc på någon enda av alla våra BMW.
Min erfarenhet och min uppfattning är att generellt har BMW bättre konstruktioner och högre kvalitet än de allra flesta märken.
Min personliga uppfattning är också att väldigt många av de problem, och de svåra följder, som många pratar om hade kunnat undvikas om handhavandet hade varit annorlunda.

Men som sagt; den som anser att BMW är kassa och generellt har massor av konstruktionsfel bör väl vara smart nog att välja ett annat märke (?)           IP: ...[.57.104]
Antal inlägg34 st
Postad/Inlagd2016-08-16 13:54
Anmäl svaretAnmäl svaret
Audi A6 Avant 45 TDI
JcN: Du hade problem med att klockan och trippen blivit nollställda. Jag har upplevt samma sak, klockan var plötsligt nollställd. I samma veva började startmotorn gå trögare/saktare. Fick lära mig att om batterispänningen sjunker under en viss nivå så stänger bilen själv av alla förbrukare, i det här fallet klockan och trippen. Det där med startmotorn kommer och går på min men jag håller väl batteriet hyfsat laddat med tanke på att jag kör 10-15 mil varje dag. Min verkstad trodde att bilen drar tjuvström någonstans men det är tydligen ett litet projekt att kolla upp det. Klockan har bara nollats 1 gång på min.
Som sagt, något med batterispänningen är min gissning. Jag har bytt bort min nu så det får någon annan lösa och jag har inte blivit stående (den stod till och med 1 vecka på Kastrup och startade som den skulle)

När man läser en del andra inlägg här så slås man över hur extremt försvarande av märket BMW en del är, för mig är det en mycket trevlig bil med väldigt god långfärdskomfort men kvalitets mässigt inte så mycket bättre än många andra bilar.           IP: ...[234.231]
Antal inlägg454 st
Postad/Inlagd2016-08-16 14:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
M6 "indy" -05
525da Touring Xdrive -14
En sak som jag tänkt angående kvalitén på bmw, är deras inredningar.

Absolut bästa inredningen jag varit med om, är skinnet i en tidigare BMW 528 E39, med sportstolar. Grönt skinn i grön bil, 29000 mil och det va lika bra som i en 10000 milare.

E46m3 upplevde jag som sämre kvalité, den jag hade va 7 år nyare, dock blått skinn, men det kändes inte lika tjockt och biffigt som i e39.. skillnad på skinnet i säg beroende på vilken färg det ska ha?

E63m6, har en exklusiv känsla i skinnet, lite som e39. Vet att det heter merino-läder,

F11 525d -14 : jag har förvisso bara delläder,,, men skinnet på sidorna av sätet är riktigt hårt, framtida mätarskruvares dröm då detta känns som att det kommer se likadant ut om 10 år. Känslan är dock väldigt plastig, inte lika premium som i min m6 eller tidigare e39

Kanske olika "utrustningsnivåer" på skinnet? :)           IP: ...[.170.14]
Antal inlägg2.013 st
Postad/Inlagd2016-08-16 14:54
Anmäl svaretAnmäl svaret
530i E34 -89 en ägare
"Extremt försvarande"..?
Jag redogör för mina egna 44 års erfarenheter. Det är i mitt fall faktabaserat och inte ett allmänt tyckande.

Om det var min erfarenhet att BMW skulle ha mer problem än andra med konstruktionsfel och andra brister så skulle jag självfallet ha valt bort märket. Jag har under årens lopp haft betydligt sämre erfarenheter av en del andra märken och därför väljer jag numera bort dessa.
De som följer mig vet f ö att jag inte har något som helst problem med att beskriva fel och brister på mina BMW-bilar.

En berättigad fråga som jag brukar ställa då och då:
Om märke A (som t ex BMW) har ett eller flera forum där man diskuterar bilmärket och även dess fel/brister/nackdelar, medan bilmärke B helt saknar sådant forum,
tyder det då på att märke A har mycket fler fel och brister eller tyder det på att märke B generellt har mindre bilintresserade ägare?
För mig är svaret givet = märke B har mindre intresserade, mindre kritiska och mindre kunniga ägare.
Om det ligger något i min slutsats, är det då troligt att detta även påverkar resultaten när man presenterar undersökningar som t ex "vilket märke har mest nöjda ägare"?           IP: ...[.57.104]
Antal inlägg2.013 st
Postad/Inlagd2016-08-16 15:21
Anmäl svaretAnmäl svaret
530i E34 -89 en ägare
Ang den mänskliga faktorn så skriver bl a Teknikens Värld ang N47 Kamkedja:
"Är man inte uppmärksam på ett svagt rasslande ljud så går den till slut av med katastrof som följd när kolvar och ventiler krockar."

Jag förnekar inte att äldre N47 kanske hade en svaghet i konstruktionen.
Men, som bl a Teknikens Värld påpekar, med normal uppmärksamhet från bilägaren, mekanikern eller någon annan person (missljudet är ju sannerligen inte svårt att upptäcka) så kunde man relativt billigt och enkelt åtgärda denna svaghet innan det leder till haveri eller allvarliga följdskador.
Men om man bara skiter i det och ingen bryr sig så kan följdfelen bli mycket allvarliga...
Är då följdfelen verkligen ett konstruktionsfel?

Enligt min uppfattning är det oftast den mänskliga faktorn som medför de största felen/följderna och kostnaderna.

Detta gäller ju även t ex de gamla problemen med vevhusventilationen. Med normal uppmärksamhet så drabbas man inte alls av problemet.
Om man ändå drabbas så räcker det med bara minimal uppmärksamhet så kan man ändå undvika kostsamma följder och problemet är då bara ett jättelitet problem.

Eller t ex kompressor/luftfjädring på E61 (som jag själv har drabbats av):
Hela problemet beror bara på en liten slangstump för 10 kr. Om man åtgärdar problemet i tid så handlar det om en liten slangstump som man enkelt byter själv på mindre än 30 minuter.
Men om man skiter i det, eller om man inte är uppmärksam, så leder det till stora problem och kompressorbyte för kanske 10 - 12 000 kr på auktoriserad verkstad.
Slangstumpen för 10 kr är säkerligen ett konstruktionsfel.
Men om man väljer att inte motverka följderna (för 10 000 kr) anser jag att det beror på den mänskliga faktorn.           IP: ...[.57.104]
Antal inlägg570 st
Postad/Inlagd2016-08-16 15:52
Anmäl svaretAnmäl svaret
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
@HåkanK: Tack för ett bra svar! Jag har också börjat misstänka batterispänningen. Trots att tidigare ägare körde 11350 mil på nästan 2,5 år så kan ett frekvent användande utav start/stopp vara boven tänker jag. Förbikopplar alltid start/stopp.
Första gången detta hände var just efter kallstart och ett snabbt stopp på Ica strax efteråt på väg mot jobbet.
Bilen stod en vecka i Oskarshamn och det var inga problem med starten men när brorsan kom tillbaka med bilen så var klocka samt trippmätare nollställda.

Jag köpte bilen med Premium Selection så jag får svänga dit någon dag och be dom kolla på bilen.

// Jonas

IP: ...[0.2.253]
Antal inlägg2.013 st
Postad/Inlagd2016-08-16 16:59
Anmäl svaretAnmäl svaret
530i E34 -89 en ägare
JcN: Jag skulle misstänka dåligt batteri,
som nu för tiden verkligen kan leda till allehanda olika problem.

Den nya typen av batterier tål visserligen en hel del men de utsätts ju också för väldigt mycket större påfrestningar än tidigare. Start-/stoppfunktionen mm är ju verkligen krävande (därför har jag låtit ändra/programmera min).

Om man inte ägt bilen sedan ny så vet man ju inte heller vad just mitt batteri har varit utsatt för. Djupurladdning (alltså den mänskliga faktorn/felaktigt handhavande) brukar väldigt ofta vara orsaken till dåligt batteri.           IP: ...[.57.104]
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2021 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW X1  -17
Pris: 205.000:-

BMW i3s  -21
Pris: 6.354:-

BMW 3.0 Si  -74
Pris: 40.000:-

BMW X5 3,0d  -07