AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

Vi som har problem med F10/F11

Visad 496.910 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg1.078 st
Postad/Inlagd2016-07-24 11:27
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jag har bytt kondensor på min M5 nu och kan väl säga att något slags skyddsnät borde man fixa till öppningarna då grillen är större än nånsin mot tidigare generationer vilket gör att stenar och annat lätt kan slå sönder kondensorn, min kondensor var helt sönderslagen på flera ställen av småsten samtidigt som det bildats sprickor förmodligen orsakade av stenarna.

Porsche har tydligen samma problem med sina 911or eller kanske värre då de verkar sakna skyddsnät överhuvudtaget så många har gjort egna nät de satt i öppningarna, jag tror jag ska börja se vad man kan konstruera då problemet kommer tillbaks om man inte skyddar förr eller senare.           IP: ...[184.206]
Antal inlägg553 st
Postad/Inlagd2016-07-25 12:01
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 530dx Touring -11
Parkerad bil. Efter en mycket kraftig åskskur med otroligt mycket vatten på kort tid, kanske 30 - 40 mm på en halvtimme (ett dricksglas stående ute blev fullt.) blev golvet plus gummimattan på passagerarsidan blöta. Fick torka ut mer än en halvliter med en tvättsvamp. Sen grovdammsugare. Dock torrt under den tjocka mattan. Förstår inte var vattnet kommer in. Kanske någonstans vid friskluftintaget kombination återcirkulation. Konstruktionen verkar inte klara så mycket vatten på kort tid.

Vänligen Näckrosen

I rather go ponding           IP: ...[160.122]
Antal inlägg1.620 st
Postad/Inlagd2016-07-25 16:17
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
535d xdrive -16
@Waterlily - Är dräneringskanalerna öppna och fria från skit?           IP: ...[160.185]
Antal inlägg553 st
Postad/Inlagd2016-07-25 23:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 530dx Touring -11
Har haft bilen inne förra sommaren för samma fel och då upptäcktes att någon flerp var felaktigt placerad. Troligen blev det fel då rutan byttes tidigare. Om nu dräneringskanaler är igensatta borde det bli blött inne vid normala störtskurar. I söndags var det extremt mycket regn som sköljde ned i Vallentuna på mycket kort tid. Kanske upp till 50 mm på 30 minuter.

Notera också att bilen inte har någon taklucka.

Vänligen Näckrosen

I rather go ponding           IP: ...[160.122]
Antal inlägg553 st
Postad/Inlagd2016-07-27 22:46
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 530dx Touring -11
Jag har hittar var vattnet kommer in i bilen. Det var via 230-volts-kabeln för kupévärmaren. Den kabeln är dragen genom den kopplingsbox som sitter till höger i motorrummet mellan rutan och påfyllning av spolarvätska. Det finns ingen tät genomföring och troligen kom vattnet in mellan denna box och under vindrutan för att sedan leta sig ned via kabeln. Jag placerade en flärp för att leda bort det vatten som kunde sippra under plastlisten i nederkant av rutan samt tätade med silkon mellan just denna plastlist och ruta. Det mesta vattnet leddes bort men lite letade sig in i kupén.

Tänk om BMW från början hade förberett 230-voltskablage eller lämpligt ställe att dra kabeln på. Men de norra marknaderna är väl för små för att ta sådana hänsyn.

Vänligen Näckrosen

I rather go ponding           IP: ...[160.122]
Antal inlägg13 st
Postad/Inlagd2016-08-02 14:39
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 550i Xdrive M 2011 F10
Chevrolet Matiz 2005
Problem med att bilen luktar brännd glykol när man kör uppemot 200, förmodligen läckage men har redan bytt vattengivaren på motorn. Ska lämna in bilen till bmw på fredag. Någon som vart med om detta?           IP: ...[.30.146]
Antal inlägg3.489 st
Postad/Inlagd2016-08-02 15:13
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Alfa o BMW
Hade så bilen inne i dag för felsökning. Jodå, det var sensorn till fotgängarskyddet som givit upp. Ca 1250 plus byte, så det var inte så farligt. Bara felsökningen gick ju på mer...

Värre var att batteriet skickar felkoder, så efter knapp tre år skall detta också bytas till det facila priset av 4000 kr. Jotack.

----
BMW CS/SC #6212           IP: ...[.28.240]
Antal inlägg3.489 st
Postad/Inlagd2016-08-04 18:49
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Alfa o BMW
Jag var med i klagogruppen "dålig klimatanläggning" tidigare i denna tråd. Efter 330 mil i Europa i >30 graders värme i princip varje dag skulle man kunna tro att med den diskussion vi haft kring 5:ans klimatproblem att hela familjen desintegrerades under resan till vattenpölar och fick torkas upp på närmaste serviceverkstad.

Faktum är att det blev en klimatmässigt mycket behaglig färd; Bara det direkta solskenet irriterade, men då var det bara att dra för insynsskyddet så var problemet löst. Väldigt sällan behövdes temperaturen justeras manuellt.

Satt och funderade på detta under resan (kör man 30 timmar så hinner man fundera på både det ena och det andra) och kom fram till att problemet mer ligger i att anläggningen inte klarar av 18-20 tradigt väder med svag solinstrålning, dvs skandinaviskt väder. Det verkar vara så at det bara är vid färd i Skandinavien (eller likvärdigt klimat) som problemet uppstår; den förväntade solstrålningen uteblir och systemet skyfflar in alltför kall luft i kupén.

----
BMW CS/SC #6212           IP: ...[.28.240]
Antal inlägg1.078 st
Postad/Inlagd2016-08-04 19:22
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jag håller på designa ett luft genomströmande skydd för kondensorn som ska sitta bakom grillen snyggt, uppenbarligen är öppningarna för stora så att stenar lätt kommer in och slår hål med sprickor som följd, tydligen har Porsche 991 samma problem där ägare tagit fram egna lösningar med att skydda kondensorn.

Kan väl säga att jag tänker inte ge mig på byta kondensorn igen, det är ett mästerverk hur BMW lyckats designa detta med en plastmodul där alla radiatorer samt kondensor sitter i olika fack, enligt workshop manualen ska man ta bort radiatorfläkten samt tömma radiatorn, koppla från ledningarna till oljekylaren för växellåda med följd man tappar olja, sen kan man montera bort kondensorn då radiatorn är bortmonterad och oljekylaren går att lyfta ut från sitt fack.

Omvänt tillbaks ska man fylla systemet med ny kylvätska och lufta, gamla vanliga, sen ska man fylla på den oljan som man förlorat i växellådan.

Ett förbannat jobb var det men lyckades få ut kondensorn utan att göra den officiella vägen BMW vill men det var "trångt" utav helvete!

Nu kyler den iskallt.           IP: ...[112.123]
Antal inlägg295 st
Postad/Inlagd2016-08-04 20:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
MB GLC 220d
Konstigt att detta prestigemärket har ganska många problem
Svenska ingenjörer klarade med små medel att bygga bilar som var roliga att köra, drog humant med soppa, fungerade utan dyra fel (mina erfarenhet efter sex bilar på 19 år) hade sköna stolar och fantastiskt bra klimatanläggning.
Men man tjänade dåligt med pengar så tyvärr finns inte SAAB längre.

          IP: ...[4.38.50]
Antal inlägg201 st
Postad/Inlagd2016-08-04 21:40
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530 -08
Ja du. De riktiga Saabarna saknar man.
Sköna stolar inte minst och en tjock stenskottssäker lack plus fungerade i ur och skur!!           IP: ...[.42.147]
Antal inlägg295 st
Postad/Inlagd2016-08-04 22:01
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
MB GLC 220d
Så nu skall jag prova en Japan efter tre tyskar.
"Sparade" i alla fall 200 000 kr mot en prestandamässigt och likvärdigt utrustad X3, och så får jag ett extra turboaggregat på köpet.


          IP: ...[4.38.50]
Antal inlägg263 st
Postad/Inlagd2016-08-04 22:15
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530e G30
Sean__101
Jag såg ett youtube-klipp en gång i tiden om dålig slangklämma mot turbokylning. Det borde lukta glykol vid lite tuffare körning. Försvinner kylarvätska?

Är dåligt insatt men jag har en liten behållare (likt kylarvätskan men mindre) halvt under kåpan över motorn i framkanten mitten. Har kollat nivån ibland men vet faktiskt inte om den är ihopkopplad med "vanliga" kylarsystemet eller helt separat för turbokylning. Bara inte hunnit med att lära mig N63.           IP: ...[199.155]
Antal inlägg2 st
Postad/Inlagd2016-08-09 11:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520dA -11
Nu har jag bytt bälg på min BMW F11, -11 som har gått 9700mil. Två timmar efter jag hämtat bilen så varnar bilen för "drivlina full kraft inte tillgänglig..." och bilen tappar fart. Men lyfter jag foten och trycker på gasen igen så fungerar det normalt igen. Nån annan har stött på liknande problem? I så fall vad kom ni fram till?

Kan inte framkalla det med säkerhet, utan det visar typ 2-3 ggr i sträck, men sedan försvinner det och man kan körs hela dagen utan stötta på det igen:(           IP: ...[7.245.8]
Antal inlägg19 st
Postad/Inlagd2016-08-11 19:45
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Bmw 520da -13
Toyota Aygo -08
Hej!

Jag har idag fått problem på min bil 520d f10 2013 7400mil efter ca 180 mils körning, först fick jag varning om låg kylarvätskanivå, tänkte köra till närmaste mack som låg 20km bort, men hann inte dit, det började lukta kraftig rök i bilen och det började ryka från motorrummet jag stannade och stängde av motorn, nu är den bärgad till Bavaria i sthlm. Vad kan det vara för fel?? hörde lite skrammel också när jag stannat.

Storservice på Bavaria för ca 4 månader sedan!!

Ska sånt hända en så pass ny bil??

Tack För Svar..           IP: ...[.23.233]
Antal inlägg116 st
Postad/Inlagd2016-08-12 00:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW E93 335i Cab -07
Volvo V60 D4 PS -18 (tjänstebil)
Jadu Jason81, det verkar inte bättre. Jag hade inte alls samma fel, men min F11 gav upp för ett par veckor sedan. Står på verkstaden med rasad motor och väntar på en ersättningsmotor. Ungefär samma mil och årsmodell som din. Antar att skräpet inte håller längre än så...           IP: ...[.96.116]
Antal inlägg19 st
Postad/Inlagd2016-08-12 11:41
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Bmw 520da -13
Toyota Aygo -08
Tråkigt!! Irriterande! frugans aygo som borde ha servats för 2 år sedan håller fortfarande och inte ett ljud.

Gele77, vad går kalaset på, vem betalar, vad säger bmw??

Just nu är jag ganska orolig för att jag ska behöva betala en massa pengar för en bil som jag köpt för 370', den ska f.. hålla längre en såå?!?!?           IP: ...[.23.233]
Antal inlägg19 st
Postad/Inlagd2016-08-12 13:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Bmw 520da -13
Toyota Aygo -08
Fick samtal från bmw idag, de säger att det är vattenpumpen som gått o en massa remmar uppdaterar mer exakta uppgifter senare, men material kostnaden var ca 10.000kr sen tillkommer arbetskostnaden (?)..

nån som vet om det kan gå på goodwill eller nåt?
ska inte vattenpump hålla längre än så??           IP: ...[.23.233]
Antal inlägg295 st
Postad/Inlagd2016-08-12 14:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
MB GLC 220d
Goodwill på en snart fyra år gammal bil, två år efter att den skrattretande korta nybilsgarantin gått ut. Lycka till.           IP: ...[4.38.50]
Antal inlägg2.010 st
Postad/Inlagd2016-08-12 23:15
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
Jason81, ursäkta frågan: varför kör ni era bilar
utan att serva dem?? Klart de går sönder då.
Gör du alltid så?? Jag bara frågar. (Vänligt)

Mvh Jonas B

          IP: ...[4.1.186]
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2021 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW X1  -17
Pris: 205.000:-

BMW i3s  -21
Pris: 6.354:-

BMW 3.0 Si  -74
Pris: 40.000:-

BMW X5 3,0d  -07
Pris: 69.000:-

BMW 330Ci  -00
Pris: 65.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen